| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,984,459 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,775,865 |
مبانی معرفت شناختی عشق ازدیدگاه افلاطون و مولوی با تکیه بر محاورات ضیافت، فایدروس، ثئای تتوس و دیوان شمس | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 9، دوره 15، شماره 59، مهر 1398، صفحه 231-272 اصل مقاله (453.54 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2019.38636.1664 | ||
| نویسندگان | ||
| دکترروح الله هادی* 1؛ زهرا مستفید کریق2؛ دکتر سید محمد رضا حسینی بهشتی3 | ||
| 1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران | ||
| 2مربی غیر رسمی دانشکده اصول دین / دبیر دبیرستان منطقه 7 تهران | ||
| 3دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| عشق از مباحث مشترک میان عرفان و فلسفه است. طبق دیدگاه افلاطون و ملاحظات عاشقانۀ مولوی ، عشق به عنوان یک منبع عقل االهی، مدرِک کل شمرده می شود. در مقالۀ پیش رو به شباهتهای این دو دیدگاه فلسفی و عرفانی در باب عشق میپردازیم. درتبارشناسی اندیشه و تجربۀ زیستۀ مولوی در ساحت عشق و نوع فهم کلی حاکم بر صورتبندی او از مفاهیم عاشقانه، نقب به بنیاد تاریخی، فلسفی این نوع نگرش، ضروری مینماید. در این مسیر، سایۀ اندیشه افلاطونی به عنوان خاستگاه و مرجعیت ارزشگذار فضیلتمحور در عرصۀ عشق، مطرح میشود. در این رویکرد تطبیقی فلسفه و عرفان در پدیدۀ عشق، جهت تعیین نقش معرفت حسی، عقلی و شهودی، با روش دیالکتیک افلاطون مواجه هستیم که در نُه محاورۀ مختلف از جمله فایدروس، ضیافت، جمهوری و ثئای تتوس بدان پرداخته است. با تکیه براین مباحث، ما درآثار مولوی بهویژه دیوان شمس، ضمن طرحوارههایی در غزل، با لایههای برهانی معرفتشناسانهای روبرو میشویم که با نگاه افلاطون در باب معرفت و عشق همپوشانی دارد و نشانگر تأثیرپذیری مولوی از نوع نگرش هستیشناسانه و فضیلتمحور افلاطون است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| افلاطون؛ مولوی؛ عشق؛ معرفت؛ دیالکتیک | ||
| مراجع | ||
|
اسپیگلبرگ. هربرت. (1391). جنبش پدیدارشناسی درآمدی تاریخی. ترجمۀ مسعود علیا. تهران: مینوی خرد. استیس، والترت. (1392). عرفان و فلسفه، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، چاپ هشتم، تهران: سروش. اشتراوس، لئو. (1396). مجموعه درسگفتارهای فلسفۀ سیاسی یونان باستان (ضیافت افلاطون به نزد لئو اشتراوس)، ترجمۀ ایرج آذر فزا، چاپ نخست، تهران: علمی فرهنگی. افلاطون. (1380). دورۀ آثار افلاطون. ترجمۀ محمد حسن لطفی. چهار جلدی. چاپ سوم. تهران: خوارزمی. ( در متن عنوان های فارسی از مجموعه آثار افلاطون بر اساس این نسخه است). بریه، امیل. (1967). تاریخ فلسفه در دورۀ انتشار فرهنگ یونانی و دورۀ رومی، ترجمۀ علی مراد داودی ، ج 2، تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. تیلور، کریستوفرچارلز ویستن. (1395). تاریخ فلسفۀ راتلج، ترجمۀ مرتضوی، جلد 1، چاپ 3، تهران: نشر چشمه. چیتیک، ویلیام. ( 1382). راه عرفانی عشق ، چاپ اول، تهران: نشر پیکان. رشدی، راشد. (1393). «بررسی انتقال علوم یونانی به عربی». ترجمۀ حسن امینی. مجلۀ میراث علمی اسلام و ایران، سال سوم، شمارۀ دوم (پیاپی 6)، صص 109-124. ستاری، جلال. (1374). عشق صوفیانه. تهران: مرکز. سلطانی کوهستانی، مریم . و صدر مجلس، مجید. (1393). « اشراق و شهود از نگاه افلاطون». نشریۀ پژوهشهای فلسفی. دانشگاه تبریز. سال 8 ، شماره مسلسل 14، صص 1-26. شفیع بیک، ایمان. ( 1392). «معرفت شهودی در فلسفۀ افلاطون ». جاویدان خرد، شمارۀ 24، صص 104- 81. شفیعی کدکنی، محمد رضا. (1395). غزلیات شمس تبریز، مقدمه،گزینش و تفسیر، چاپ هشتم، تهران: سخن. صاحب الزمانی، ناصرالدین. (1389). خط سوم، چاپ 22، تهران: انتشارات عطایی. قوام صفری، مهدی. ( 1381) الف. «آنامنسیس واسطورۀ گردش ارواح» . فصلنامۀ فلسفۀ دانشگاه تهران. شمارۀ 6 و 7، صص 90-75. قوام صفری، مهدی. ( 1381) ب. آنانسیس . فصلنامۀ فلسفه دانشگاه تهران. شمارۀ 4 و 5، صص 131-113. قوام صفری ، مهدی. ( 1386). «اشراق از نگاه افلاطون و سهروردی». مجلۀ ذهن، شمارۀ 31، صص 49-33. کاپلستون، فردریک چارلز. (1393). تاریخ فلسفه، ترجمۀ جلال الدین مجتبوی ، جلد 1، چاپ 8، تهران: علمی فرهنگی؛ سروش. گولپینارلی، عبد الباقی. (1390). مولانا جلال الدین، زندگانی، فلسفه، آثار و گزیدههایی از آنها، ترجمۀ توفیق ه. سبحانی، چاپ دوم، تهران:کتاب پارسه. مولوی، جلال الدین محمد بلخی. ( 1393). کلیات شمس. بر اساس چاپ بدیع الزمان فروزانفر، چاپ سوم، تهران: هرمس. ( درمتن با علامت اختصاری غ و یا قصیده آمده است ) مولوی، جلال الدین محمد بلخی. (1374). فیه مافیه. چاپ دوم، تهران: نشر مرکز. نوسباوم، مارتا . سالومون ، رابرت . نوزیک ، رابرت . تامس ، لارنس . اَنِت ، بایر . راپاپورت ، الیزابت . ( 1395). دربارۀ عشق : ترجمۀ آرش نراقی . چاپ ششم، تهران: نشر نی. همایی، جلال الدین. ( 1369). مولوی نامه، مولوی چه می گوید؟جلد 2، چاپ هفتم، تهران، مؤسسۀ نشر هما. یاسپرس، کارل.( 1357). افلاطون، ترجمۀ محمد حسن لطفی. چاپ اول، تهران: خوارزمی. یثربی، سید یحیی. ( 1392). زبانۀ شمس و زبان مولوی، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر.
Cornford. F.m. (1967). The unwritten philosophy and other essays, Cambridge at the University press.
Plato Complete Works. (1997). Edited.with introduction and notes, by JOHN M. COOPER, Associate Editor, D.S. Hutchinson Hackett, Indianapolis/ Cambridge: Publishing Company.
(کلیۀ آثار افلاطون اعم از جمهوری و ثدای تتوس و ... که با عنوان انگلیسی در متن آمده بر اساس این ترجمۀ کوپر است ) Seth Benardet e. (1991). The Rhetorical of Morality and Philosophy, Plato, s Gorgias and Phaedrus, London: the University of Chicago press.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,914 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 901 |
||