| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,091,522 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,842,277 |
شاخص های روان سنجی پرسشنامه دووجهی جو و هویت مدرسه (SCASIM-St)) | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 5، دوره 10، شماره 35، فروردین 1398، صفحه 107-132 اصل مقاله (949.24 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2019.32668.1760 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه امامقلی وند* 1؛ پروین کدیور2؛ حسن پاشا شریفی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی. واحد تهران مرکز. دانشگاه آزاد. تهران. ایران | ||
| 2استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
| 3استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی و علوم تحقیقات. تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده: پژوهش حاضر باهدف بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه جو و هویت مدرسه (SCASIM-St)، انجام گرفت. حجم نمونه این پژوهش 503 دانش آموز دختر دبیرستانی بود که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای از بین مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران که بالغبر 40000 نفر بودند، انتخاب شدند و به پرسشنامه جو و هویت مدرسه (SCASIM-St) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی، علاوه بر عامل کلی جو مدرسه، 4 عامل (رابطه دانش آموزان با یکدیگر، رابطه دانش آموزان با کارکنان، تأکیدهای آموزشگاه، ارزشها و رویکرد مشترک کارکنان و دانش آموزان) و هویت مدرسه را برای پرسشنامه جو و هویت مدرسه تائید کرد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و روش باز آزمایی و برای تعیین روایی آن از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن بین 0/78 تا 0/92 است. اعتبار پرسشنامه از طریق باز آزمایی 0/73 در سطح 0/01>p معنی دار به دست آمد. همچنین برای تعیین روایی مدل اندازهگیری جو و هویت مدرسه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مقدار روایی همگرا (AVE) برابر با 0/44 و معیار برازش مدل کلی (GOF) برابر 0/50 به دست آمد. این نتیجه مؤید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و کلیه شاخص های نیکویی برازش مدل را تأیید می کند. یافته های تحلیل عاملی تقریباً مشابه تحقیقات انجامگرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود؛ بنابراین با توجه به خصوصیات روان سنجی مطلوب این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین جو و هویت مدرسه از دیدگاه دانش آموزان دبیرستانی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: جو مدرسه؛ هویت مدرسه؛ ویژگی روانسنجی | ||
| مراجع | ||
|
داوری، علی؛ رضازاده، آرش (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLs. تهران: جهاد دانشگاهی. بخشی پریخانی، سمیه.گرامیپور، مسعود.حامدینسب، صادق.(1396). ویژگیهایروانسنجیپرسشنامه خوشبینیعلمی مدرسه و ارتباط آن با خوشبینیعلمی دانشآموز، خودکارآمدی و انگیزهپیشرفت در میان دانشآموزان شهر اردبیل. فصلنامه اندازهگیری تربیتی داشگاه علامه طباطبایی.سال هشتم.شماره29.پاییز.ص. 46-23. شیخ الاسلامی،علی.خاکدال بگلو، سعید.(1397). بررسی ویژگی روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلق به مدرسه.فصلنامه اندازهگیری تربیتی داشگاه علامه طباطبایی.سال نهم.شماره33.پاییز.ص. 188-175. Allodi, M. W. (2010). The meaning of social climate of learning environments: Some reasons why we do not care enough about it. Learning Environments Research, 13(2), 89-104. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ, Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: volume I: attachment. In Attachment and Loss: Volume I: Attachment (pp. 1-401). London: The Hogarth Press and the Institute of Psycho-Analysis. Cohen, J., McCabe, L., Michelli, N. M., & Pickeral, T. (2009). School climate: Research, policy, practice, and teacher education. Teachers college record, 111(1), 180-213. De Pedro, K. T., Gilreath, T., & Berkowitz, R. (2016). A latent class analysis of school climate among middle and high school students in California public schools. Children and Youth Services Review, 63, 10-15. DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications (Vol. 26). Sage publications. Farrell, P. (2010). School psychology: Learning lessons from history and moving forward. School Psychology International, 31(6), 581-598. Finn, J. D., & Rock, D. A. (1997). Academic success among students at risk for school failure. Journal of applied psychology, 82(2), 221. Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D., & Robert, L. (1966). York. 1966. Equality of educational opportunity, 2. Hirschi, T. (1969). A control theory of delinquency. Criminology theory: Selected classic readings, 1969, 289-305. Hulland, J. (1999).Use of partial least Squares (pls) in Strategic management research: a review of four recent studies. Strategic management Journal. 20 (2), 195- 204. Joe, H. K., Hiver, P., & Al-Hoorie, A. H. (2017). Classroom social climate, self-determined motivation, willingness to communicate, and achievement: A study of structural relationships in instructed second language settings. Learning and Individual Differences, 53, 133-144. Lee, E. Reynolds, K. J., Subasic, E., Bromhead, D., Lin, H., Marinov, V., & Smithson, M. (2017). Development of a dual school climate and school identification measure–student (SCASIM-St). Contemporary Educational Psychology, 49, 91- Moos, R. H. (1973). Conceptualizations of human environments. American psychologist, 28(8), 652. Pianta, R. C., & Hamre, B. K. (2009). Conceptualization, measurement, and improvement of classroom processes: Standardized observation can leverage capacity. Educational researcher, 38(2), 109-119. Ramelow, D., Currie, D., & Felder-Puig, R. (2015). The assessment of school climate: Review and appraisal of published student-report measures. Journal of Psychoeducational Assessment, 33(8), 731-743. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68. Reynolds, K. J., Subašić, E., & Tindall, K. (2015). The problem of behaviour change: From social norms to an ingroup focus. Social and Personality Psychology Compass, 9(1), 45-56. Tajfel, H., Turner, J. C., Austin, W. G., & Worchel, S. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. Organizational identity: A reader, 56-65. Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., & Higgins-D’Alessandro, A. (2013). A review of school climate research. Review of educational research, 83(3), 357-385. Turner, J. C., Hogg, M. A., Oakes, P. J., Reicher, S. D., & Wetherell, M. S. (1987). Rediscovering the social group: A self-categorization theory. Basil Blackwell. Turner, I., Reynolds, K. J., Lee, E., Subasic, E., & Bromhead, D. (2014). Well-being, school climate, and the social identity process: A latent growth model study of bullying perpetration and peer victimization. School psychology quarterly, 29(3), 320. Wang, M. T., & Eccles, J. S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28, 12-23. Wang, M. T., & Degol, J. L. (2016). School climate: A review of the construct, measurement, and impact on student outcomes. Educational Psychology Review, 28(2), 315-352. Zullig, K. J., Koopman, T. M., Patton, J. M., & Ubbes, V. A. (2010). School climate: Historical review, instrument development, and school assessment. Journal of psychoeducational assessment, 28(2), 139-152. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,611 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,355 |
||