| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,149 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,848 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,117 |
بررسی وضعیت معماری مرجع مدیریت دانش در سازمانهای مالی (موردمطالعه: مرکز تحقیقات، تحول و برنامهریزی بانک صادرات ایران) | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 3، دوره 6، شماره 19، تیر 1398، صفحه 39-62 اصل مقاله (846.64 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2019.43906.1232 | ||
| نویسنده | ||
| حوریه صدیقی* | ||
| کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت عناصر معماری مرجع مدیریت دانش در مرکز تحقیقات، تحول و برنامهریزی بانک صادرات ایران بود. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش مرکز تحقیقات، تحول و برنامهریزی بانک صادرات ایران بوده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بوده است. یافتهها: یافتهها نشان داد از میان 3 عنصر معماری مرجع مدیریت دانش، کمترین میزان توجه به عنصر مدیریت دانش (میانگین=64/2) و سپس عنصر کسبوکار دانش (میانگین=88/2) و میزان توجه سازمان به عنصر فناوری اطلاعات (میانگین=05/3) در حد متوسط شد. در بین مؤلفههای عنصر مدیریت دانش کمترین توجه به ترتیب به مؤلفههای استخراج دانش فرآیندها و شناسایی دانش بوده و بیشترین توجه به ترتیب به مؤلفههای ذخیره و پردازش دانش و ساختار دانش سازمانی بوده است. میزان توجه به عناصر فناوری اطلاعات در حد متوسط بود. در عنصر کسبوکار دانش، دانش بهعنوان یک منبع راهبردی شناخته شد. میزان پیادهسازی عناصر مدیریت دانش (میانگین=56/2)، عناصر کسبوکار دانش (میانگین=79/2) و عناصر فناوری اطلاعات (میانگین= 74/2) نشان از وضعیت نامطلوب مرکز تحقیقات، تحول و برنامهریزی بانک صادرات ایران داشت. اصالت/ ارزش: بیشتر پژوهشهای انجام گرفته در حوزه مدیریت دانش سازمانی در مراکز و سازمانهای آموزشی و در محیطهای صنعتی صورت گرفته است، بنابراین بررسی و اعتبارسنجی معماری مدیریت دانش در سازمانهای مالی ضروری بود و نتایج این پژوهش میتواند در پیادهسازی نظام مدیریت دانش و بهبود عملکرد دانش در مؤسسات مالی مفید باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سازمانهای مالی؛ عناصر مدیریت دانش؛ عناصر کسبوکار دانش؛ عناصر فناوری اطلاعات؛ معماری مدیریت دانش | ||
| مراجع | ||
|
ابطحی، حسین و صلواتی، عادل. (1385) مدیریت دانش در سازمان. چاپ اول. تهران: پیوند نو. نصیری یار، مجتبی. (1389) ارائه چارچوبی جهت معماری دانش بر اساس چارچوب زکمن در سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت. References Akhgar, B., Hassazadeh, M., Yates, S., & Wilson, R. (2011). Reference Architecture for Knowledge Management Strategy (KMS) Deployment. In Proceedings of the International Conference on Information and Knowledge Engineering (IKE) (p. 1). The Steering Committee of The World Congress in Computer Science, Computer Engineering and Applied Computing (WorldComp). Connelly, C. E., & Kevin Kelloway, E. (2003). Predictors of employees’ perceptions of knowledge sharing cultures. Leadership & Organization Development Journal, 24(5), 294-301. Hassanzadeh, M., Akhgar, B., & Yates, S. (2011, July). Knowledge management infrastructure for governmental ubiquitous services. In Proceedings of the 6th international conference on Ubiquitous and Collaborative Computing (pp. 112-121). BCS Learning & Development Ltd.. Hedlund, G. (1994). A model of knowledge management and the N‐form corporation. Strategic management journal, 15(S2), 73-90. Jafari, M., Akhavan, P., & Nouranipour, E. (2009). Developing an architecture model for enterprise knowledge: an empirical study based on the Zachman framework in Iran. Management Decision, 47(5), 730-759. King, W. R., Chung, T. R., Haney, M. H. (2008). Kowledge Management and Organizational Learning. Katz Graduate School of business, University of Pittsburg. PP: 167-172. Sharma, S. K., Gupta, J. N., & Wickramasinghe, N. (2005). A framework for building a learning organisation in the 21st century. International Journal of Innovation and Learning, 2(3), 261-273. Wickramasinghe, N. (2003). Do we practise what we preach? Are knowledge management systems in practice truly reflective of knowledge management systems in theory?. Business Process Management Journal, 9(3), 295-316.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 748 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 550 |
||