| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,200 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,797 |
بررسی مؤلفهها و شاخصهای اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان برای ارائه مدل در راستای بهبود سیستم آموزشی مدارس | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 2، دوره 4، شماره 14، دی 1396، صفحه 25-61 اصل مقاله (764.72 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2019.38693.1427 | ||
| نویسندگان | ||
| جواد ایمانی* 1؛ مهدی باقری2؛ پریوش جعفری2؛ نادر قلی قورچیان2 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران. | ||
| 2گروه مدیریت آموزشی واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران. | ||
| چکیده | ||
| نارضایتی از عملکرد نظام آموزشی در پاسخگویی به نیازهای روزافزون جامعه امروز و قابلیتهای ضعیف خروجیهای آن در دستیابی به هدفهای از پیش تعیینشده، آموزشوپرورش امروز را با چالشهای جدی مواجه کرده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفهها و شاخصهای اثربخشی مدارس متوسطه دوم استان هرمزگان برای ارائه مدل در راستای بهبود سیستم آموزشی مدارس انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، با رویکرد کمی-کیفی (آمیخته) انجام گرفته است. جامعه آماری شامل افراد خبره در حوزه اثربخشی مدارس بود که در بخش کمی شامل تمامی مدیران، دبیران و هنرآموزان مدارس در استان هرمزگان در سال تحصیلی 1396-1397 (6800=N) بود. همچنین در بخش کیفی نیز حجم جامعه با اشباع نظری 10 نفر برآورد شد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 364 نفر برآورد شده و برای انتخاب نمونه نیز از نمونهگیری طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه و پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس پنج گزینهای بود. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن از نظر صوری و محتوایی از طریق چند نفر از خبرگان به تأیید رسید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 16 مؤلفه و 65 شاخص منجر شد که نامگذاری آنها بر اساس مبانی نظری شکل گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اثربخشی؛ مدارس؛ آموزش و پرورش؛ استان هرمزگان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,845 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,231 |
||