| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,939,218 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,011,258 |
تأثیر ذکر در تکامل انسان | ||
| پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
| مقاله 7، دوره 9، شماره 34، مهر 1397، صفحه 157-182 اصل مقاله (624.83 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2019.36818.1792 | ||
| نویسنده | ||
| سردار بافکر* | ||
| دکترای تخصصی و مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده ذکر یکی از زیباترین جلوههای ارتباط عاشقانه با خداوند است که تداوم آن، روح را شاداب نگه میدارد و زنگار گناهان را از روى دل مىزداید و در سیر و سلوک و شکوفا شدن استعدادهای نهفتۀ بشری نقش اساسی و بنیادی بر عهده دارد. هر قدر آیینۀ دل از زنگار اعمال و عقاید باطل پاکتر و رویِ دل به سوی خورشید الوهیت بیشتر باشد، آثار ذکر شدیدتر خواهد بود. در این جستار نقش انواع ذکر، در آرامش و سلامتی جسمی و روحی و تکامل معنوی انسان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. پژوهش، بر اساس نحوۀ کاربرد انواع ذکر در قرآن کریم و آثار مهم عرفانی و ملاحظۀ دیدگاههای صاحبنظران و دریافت بیواسطه از آنها به روش تحلیل محتوای این آثار صورت گرفته است. نتیجه کلی مقاله این است که ذکر و یاد خداوند در سازندگى روحى و اخلاقى انسان مؤثر بوده و در نهایت موجب تعالی و کمال آدمی میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: ذکر؛ یاد خدا؛ الله؛ تکامل انسان | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم. (1381). ترجمة محمدمهدی فولادوند. قم: انتشارات قرآن کریم. نهجالبلاغه. (1383). ترجمة علی شیروانی. قم: دارالعلم. ابوالفتوح رازی، حسینبن علی. (1367). روضالجنان و روحالجنان فی تفسیر القرآن. 17 ج. تصحیح محمدجعفر یاحقی و محمدمهدی ناصح. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی. اسفراینی، نورالدّین عبدالرّحمن. (1383). کاشفالأسرار. به اهتمام هرمان لندت. تهران: دانشگاه تهران. بهاءالدّین ولد، محمدبن حسین. (1352). معارف: مجموعة مواعظ و سخنان سلطانالعلما. تصحیح بدیعالزّمان فروزانفر. تهران: کتابخانة طهوری. تمیمی آمدی، ابوالفتح. (1366). غررالحکم و دررالکلم. قم: دار الکتاب الإسلامی. خمینی، روحالله. (1394). شرح چهل حدیث. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره). ـــــــــــــــــــ . (1361). صحیفة نور (ج 11). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. خوشحال دستجردی، طاهره و مرضیه کاظمی. (1390). «تأثیر تکاملبخش ذکر در سلوک إلی الله». دوفصلنامة ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا. س 2. ش 4. ص 29ـ63. سرّاج طوسی، ابونصر. (1382). اللّمع فی التصوّف. تصحیح رینولد آلن نیکلسون. ترجمة مهدی محبتی. تهران: اساطیر. سعدی، مصلحالدّین. (1381). کلیات. به اهتمام محمدعلی فروغی. تهران: امیرکبیر. شیعهعلی، علی. (1386). «بررسی آثار نماز و ذکر». فروغ وحدت. ش 8. ص 39ـ51. صدرای شیرازی، محمدبن ابراهیم. (1389 ق.). الحکمةالمتعالیةفی الأسفار العقلیة الأربعة. 8 ج. بیروت: دار احیاء التراث العربی. عبّادی، مظفربن اردشیر. (1374). التصفیة فی احوال المتصوّفة. تصحیح غلامحسین یوسفی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران. عطار نیشابوری، فریدالدّین محمد. (1388). اسرارنامه. مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعیکدکنی. تهران: سخن. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1364). تذکرةالأولیاء. تصحیح میرزا محمدخان قزوینی. تهران: سخن. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (بیتا). جوهرالذات؛ http://pdf.tarikhema.ir. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1382). خسرونامه. مقدمة فرشید اقبال. تهران: مؤسسة فرهنگی اندیشه در گستر. علاءالدّولة سمنانی، احمدبن محمد. (1362). العروة لأهل الخلوة والجلوة. تصحیح نجیب مایل هروی. تهران: مولی. فاضلی دهکردی، مهدی و سلمان رضوانخواه. (1389). «بررسی ذکر و یاد خدا به عنوان یکی از شاخصههای اُنس با قرآن و تأثیر آن در تربیت اخلاقی». مطالعات قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع). س 4. ش 1 (پیاپی 7). صص 129ـ157. قرائتی، محسن. (1383). تفسیر نور. چ 11. تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن. کلابادی، ابوبکر محمّد. (1380 ق.). التعرّف لمذهب التصوّف. قاهره: مؤسسة النصر. کلینی، محمدبن یعقوب. (1369). اصول کافی. ترجمة جواد مصطفوی. تهران: کتابفروشی علمیة اسلامیه. لاهیجی، شمسالدّین محمد. (1385). مفاتیحالإعجاز فی شرح گلشن راز. تصحیح و تعلیقات محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی. تهران: زوّار. متقی الهندی، علاءالدّین. (1405 ق). کنز العمّال. ج 5. بیروت: مؤسسة الرسالة. مجلسی، محمدباقر. (1362). بحارالأنوار. تهران: دارالکتب الإسلامیة. محققیان، زهرا. (1378). «تأثیر ذکر در آرامش روان». بینّات. س 21. ش 21. صص 21ـ34. محمودی، خیرالله. (1390). «ذکر وجودی و شهودی در عرفان اسلامی». بوستان ادب دانشگاه شیراز. س 3. ش 1 (پیاپی 7). صص 207ـ228. مستملی بخاری، اسماعیلبن محمّد. (1373). شرح التعرّف لمذهب التصوّف. تصحیح محمد روشن. تهران: اساطیر. مصباح یزدی، محمدتقی. (1381). فلسفة اخلاق. تهران: مؤسسة اطلاعات. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران. (1374).تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة. مولوی، جلالالدّین محمد. (1386). کلیات شمس. تصحیح بدیعالزّمان فروزانفر. مقدمة اردوان بیاتی. تهران: دوستان. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1390). مثنوی معنوی. بهکوشش توفیق سبحانی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات. میبدی، رشیدالدّین. (1371). کشفالأسرار و عدّةالأبرار. 9 ج. تهران: امیرکبیر. نجم رازی، عبداللهبن محمد. (1365). مرصادالعباد من المبدأ إلی المعاد. به اهتمام محمدامین ریاحی. تهران: علمی و فرهنگی. نسفی، عزیزالدّین. (1359). کشف الحقایق. به اهتمام احمد مهدوی دامغانی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 668 |
||