| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,979 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,266,691 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,911,647 |
آزمودن و مقایسه مدل رابطه عِلّی الگوی ارتباطات خانوادگی (گفت و شنود و همرنگی)، فراشناخت و گرایش به تفکر انتقادی با در نظر گرفتن نقش میانجی گری باورهای معرفت شناختی (مورد مطالعه: دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی دبیرستان های اهواز) | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 15، شماره 52، تیر 1398، صفحه 87-112 اصل مقاله (979.26 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2019.27411.2036 | ||
| نویسندگان | ||
| اسفندیار سپهوند* 1؛ منیجه شهنی ییلاق2؛ سیروس عالی پور بیرگانی3؛ ناصر بهروزی4 | ||
| 1دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان لرستان، لرستان، ایران | ||
| 2استاد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
| 3دانشیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
| 4دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز،ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، آزمون و مقایسه مدل رابطه علی الگوهای ارتباط خانوادگی(گفت و شنود و همرنگی، فراشناخت و گرایش به تفکر انتقادی با میانجی گری باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان پسر و دختر پایه های مختلف تحصیلی دبیرستانی( متوسطه اول و دوم) شهر اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان های شهر اهواز بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای 808 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. در پژوهش حاضر پنج پرسشنامه، یعنی الگوهای ارتباط خانوادگی کوئرنر و فیتزپاتریک (2002)، آگاهی های فراشناختی شرا و دنیسون (1994)، پرسشنامه باورهای معرفت شناختی بیلس (2009) و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) جهت جمع آوری داده ها مورداستفاده قرار گرفتند. ارزیابی مدل پیشنهادی از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS ویراست 21 انجام گرفت. در این مدل، رابطه گفت و شنود، فراشناخت و باورهای معرفت شناختی با گرایش به تفکر انتقادی مثبت و معنی دار بود. همچنین، رابطه همرنگی و گرایش به تفکر انتقادی منفی و معنی دار بود. شاخص های برازندگی نشان دادند که در کل نمونه مدل با داده ها برازش قابل قبول دارد. فرضیه های غیر مستقیم با استفاده از روش بوت استراپ بررسی شدند و نتایج نشان داد همة فرضیه های غیر مستقیم مورد تأیید می باشند. همچنین، برای مقایسه مدل پایه های مختلف تحصیلی از روش تحلیل چند گروهی استفاده شد. نتایج حاصل از مقایسه مدل ها نشان داد سه مسیر در دانش آموزان دو پایه تحصیلی (سوم متوسطه اول با سوم متوسطه دوم) با هم تفاوت معنی دار داشتند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| گرایش به تفکر انتقادی؛ الگوی های ارتباط خانوادگی( گفت و شنود و همرنگی)؛ فراشناخت؛ باور های معرفت شناختی | ||
| مراجع | ||
|
پاک مهر، حمیده، میردورقی، فاطمه، غنایی چمن آباد، علی و کرمی، مرتضی (1392). بررسی روایی، اعتبار و ساختار عاملی پرسشنامه گرایش به تفکرانتقادی ریکتس (2003). فصلنامه اندازه گیری ترتیبی، 4 (11)، 53-34. دوبونو، ادوارد (1967). سلسله درس های تفکر. ترجمة مرجان فرجی (1384). تهران: انتشارات جوانه رشد. رابینز، استیفن پی. (1996). مبانی رفتار سازمانی، ترجمة علی پارسائیان و سید محمد اعرابی (1395). انتشارات: دفتر پژوهش های فرهنگی. تهران. سپهری،صفورا و مظاهری، محمدعلی (1388). بررسی رابطه الگوهای ارتباط خانوادگی و متغیرهای شخصیتی در دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تحولی، روان شناسان ایرانی، 6 (22)، 150-141. کارشکی، حسین و محسنی، نیکچهره (1391). انگیزش در یادگیری و آموزش (نظریه ها و کاربردها). تهران: انتشارات آوای نور. کشتکاران، طاهره (1388). رابطه الگوی ارتباطات خانوادگی با تاب آوری در دانشجویان دانشگاه شیراز. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 11 (39)، 78-69. کورش نیا، مریم (1390). بررسی رابطه بین ابعاد الگو های ارتباطات خانوادگی-دانشگاهی و گرایش به تفکرانتقادی دانشجویان با واسطه گری ارضای نیاز های روان شناختی پایه. پایان نامه دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز. یوسفی، فریده (1386). رابطه سبک فرزند پروری والدین با مهارت های اجتماعی و جنبه هایی از خود پنداره دانش آموزان دبیرستانی. دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، 4 (22)، 46-37. Banning, M. (2006). Measures that can be used to instill critical thinking skills in nurse prescribers. Nurse Education in Practice, 6(2), 98-105. Baxter Magolda, M. B. (1992). Knowing and reasoning in college gender-related patterns in students intellectual development. San Francisco: Jossy-Bass. Baxter Magolda, M. (2002). Epistemological reflection: The evolution of epistemological ssumptions from age 18 to 30. In Hofer, B. K., and Pintrich, P. R. (eds.), Personal Epistemology: The Psychology of Beliefs About Knowledge and Knowing, Erlbum, Mahwash, NJ. Bayless, G. E. (2009). High school students personal epistemologies, goal orientation, and academic performance. A dissertation presented for the degree of doctor of philosophy in education. Retrieved from http://www.proguest.umi.com. Belenky, M. F., Clinchy, B. M., Goldberger, N. R., & Tarule, J. M. (1986). Women’s ways of knowing (10th ed). New York, NY: Basic Books. Billings, D. M., & Halstead, J. A. (2005). Teaching in nursing: A guide for faculty. Publishing Services Manager: Deborah. L. Vogel. Botha, R. J. (2013). The correlation between knowledge assumptions and the gathering of research information among South African doctoral students. Journal of School Sciences, 37(1), 21-30. Brown, T. (2004). Critical thinking and learning: An encyclopedia for parents and teachers. Bloom,s taxonomy and critical thinking. Westport: Greenwood Press. Butler, H. A., Dwyer, C. P., Hagan, M. J., Franco, A., Rivas, S. F., Sais, C., & Almeida, L. S. (2012). The Halpern Critical Thinking Assessment and real-world outcomes: Cross-national applications. Journal of Thinking Skills and Creativity, 7, 112-121. Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology,75, 203-221. Chan, K. W., & Elliot, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20, 817-831. Chan, S. K., & Sachs, J. (2001). Beliefs about learning in children’s understanding of science texts. Contemporary Educational Psychology, 26(2), 192-210. Choy, S. C., & Cheah, P. K. (2009). Teacher perceptions of critical thinking among students and its influence on higher education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2), 198-206. Clifford, J. S., Boufal, M. M., & Kurtz, J. (2004). Personality traits and critical thinking skills in college students: Empirical test of a two-factor theory. Assessment, 11(2), 169-176. Deci, E. L., & Rayan R. M. (2000). The what and why of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268. Ennis, R. H. (2011). The nature of critical thinking: An outline of critical thinking dispositions and abilities. Retrieved from http://faculty.education. Facione, P. A. (2011). Critical thinking: What it is and why it counts (a resource paper). Millbrae, CA: California Academic Press. Facione, P. A., & Gittens, C. A. (2016). Think critically (3rd ed.). Pearson Press. Giancarlo, C. A., & Facione, P. A. (2001). A look across four years at the disposition toward critical thinking among undergraduate students. The Journal of General Education, 50(1), 29-55. Halpern, D. F. (2007). Halpern critical thinking assessment using everyday situations: Background and scoring standards. Claremont, CA: Claremont McKenna College. Halpern, D. F. (2010). Halpern critical thinking assessment. Schuhfried (Vienna Test System). Retrieved from http://www.schuhfried.at. Hastings, S. E., & O’Neill, T. A. (2009). Predicting workplace deviance using broad versus narrow personality variables. Personality and Individual Differences, 47(4), 289-293. Henry Wyre, S. (2007). Critical thinking, metacognition and epistemological beliefs: A disseration presented in partial fulfillment of the requirements for the degree doctor of education in educational leadership. University of Phoenix. Hogan, J., & Ones, D. S. (1997). Conscientiousness and integrity at work. In R. Hogan, J. Johnson, & S. Briggs (Eds.), Handbook of personality psychology (849-870). San Diego, CA: Academic Press. Javidi, T., & Abdoli, A. (2010). Trend of critical thinking evolution in students of Ferdowsi University of Mashad. Research Journal of Principles of Education an Development, 11(2), 21-38. Kelly, Y. L. K., & Irene, T. H. ( 2010). Metacognitive strategies that enhance critical thinking. Metacognitive Learning, 5(3), 251-267. Kennell, B. L. (1994). The relationship between parenting style and epistemological belief. Educational Psychology, 113, 215-228. Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2004). Communication in intact families. In A. Vangelisti (Ed.). Handbook of family communication. Mahwah, NJ: Erlbaum; 2004. pp. 177–195. Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M.A. (2012). Communication in intact families. In A. Vangelisti (Ed.) The Routledge handbook of family communication, (2nd ed., pp.129-144). New York: Routledge. Koesten, J., Schrodt, P., & Ford, D. J. (2009). Cognitive flexibility as a mediator of family communication environments and young adults well-being. Health Communication, 24(1), 82-94. Lipman, M. (2003). Thinking in Education (2nd ed.). Cambridge, UK: Cambridge University Press. Magno, C. (2010). The role of meta-cognitive skills in developing critical thinking. Journol of Metacognition and Learning, 5(2), 137-156. Marin, L. M., & Halpern, D. F. (2011). Pedagogy developing critical thinking in adolescents: Explicit instruction produces greatest gains. Thinking Skills and Creativity, 6(1), 1-13. Miller, D. R. (2003). Longitudinal assessment of critical thinking in pharmacy student. American Journal of Pharmaceutical Education, 67(4), 890-897. Perry, K. D. (2014). Exploring critical thinking skills among undergraduate agriculture education and studies students. A disertation submitted to the graduate faculty in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy, Lowa State University. Ricketts, J. C. (2003). The efficacy of leadership development, critical thinking dispositions and student academic performance on the critical thinking skills of selected youth leaders. A dissertation presented to the graduate school of the University of Florida, in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy, University of Florida. Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504. Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of Educational Psychology, 85(3), 406-411. Schommer-Aikins, M. (2004). Explaining the epistemological beliefs system: Introducting embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist, 39, 19-29. Schraw, G., & Dennison, R. S. (1994). Assessing meta-cognitive awareness. Contemporary Educational Psychology Review, 19, 460-475. Schraw, G., Crippen, K. J., & Hartley, K. (2006). Promoting self-regulation in science education: Metacognition as part of a broader perspective on learning. Research in Science Education, 36, 111-139. Spector, P. E., Schneider, J. R., Vance, C. A., & Hezlett, S. A . (2000). The relation of cognitive ability and personality traits to assessment center performance. Journal of Applied Social Psychology, 30, 1474-1491. Stupnisky, R. H., Renaud, R. D., Daniels, L. M., Haynes, L. T., & Perry P. R. (2008). The interrelation of first-year college students’ critical thinking disposition, perceived academic control, and academic achievement. Research in Higher Education 49(6), 513-530. Toplak, M. E., & Stanvich, K. E. (2002). The domain specificity and generality of disjunctive reasoning: Searching for a generalizable critical thinking skill. Journal of Educatinal Psychology, 94, 197-209. West, R. F., Toplak, M. E., & Stanvich, K. E. (2008). Heuristics and biases as measures of critical thinking: Associations with cognitive ability and thinking dispositions. Journal of Educational Psychology, 100, 930-941. Whitmire, E. (2003). Epistemological beliefs and the information- seeking behavior of undergraduates. Library and Information Science Research, 25, 127-142. Yilmaz-Tuzun, O., & Topcu, M. S. (2010). Investigating the relatinships among elementary school students, epistemological beliefs, metacognition, and constructivist science learning environment. Journal of Science Teacher Education, 21, 255-273. Young, H. R. (2005). The motivation effects of the classroom environment inE facilitating self-regulated learning. Journal of Marketing ducation, 27(1), 25-40. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,143 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 755 |
||