| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,531,583 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,961,654 |
روابط قدرتی – پایگاهی و احساس تعهد سازمانی در سازمانهای دولتی، عمومی و خصوصی | ||
| برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
| مقاله 7، دوره 10، شماره 38، فروردین 1398، صفحه 255-299 اصل مقاله (503.27 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjsd.2019.10348 | ||
| نویسندگان | ||
| الهه گرگوندی1؛ فرح ترکمان2؛ سعید معدنی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران. ایران. | ||
| 2** استادیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. (نویسنده مسئول). | ||
| 3استادیار گروه جامعهشناسی- دانشکده علوم اجتماعی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. | ||
| چکیده | ||
| چکیده زمینه و هدف: قدرت و پایگاه دو بعد اساسی روابط اجتماعی هستند که موجب شکلگیری احساسات خاص در طی تعاملات اجتماعی در سازمانها میشوند. هدف تحقیق حل مسئله ضعف تعهد سازمانی در سازمانهای دولتی، عمومی و خصوصیبا توجه به نظریه روابط قدرتی و پایگاهی تئودور کمپر است. روش: روش تحقیق پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامههای استاندارد آلن و میر و سنجش روابط قدرتی -پایگاهی و جامعه آماری کلیه کارکنان سازمانهای دادگستری تهران، شهرداری تهران و سازمان خصوصی محصولات غذایی گوشتیران و حجم نمونه بر اساس برآورد از طریق فرمول کوکران در هر سازمان 400 نفر درمجموع 1200 پرسشنامه توزیع شد و شیوه نمونهگیریها بهصورت تصادفی ساده انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که ضریب همبستگی بین روابط قدرتی و تعهد سازمانی سه سازمان گوشتیران (68/0-)، شهرداری (559/0-) و دادگستری (712/0-)، با افزایش روابط قدرتی از تعهد سازمانی کاسته میشود که این میزان عملکرد معکوس به ترتیب در دادگستری، گوشتیران و شهرداری کاهش مییابد و با توجه به ضریب همبستگی بین روابط پایگاهی و تعهد سازمانی میتوان گفت در هر سه سازمان رابطه دو متغیر مثبت و مستقیم است. با توجه به ضریب همبستگی بین روابط پایگاهی و تعهد سازمانی گوشتیران (701/0)، شهرداری (789/0) و دادگستری (463/0)، با افزایش روابط پایگاهی تعهد سازمانی افزایش مییابد. که این میزان عملکرد مستقیم به ترتیب در شهرداری، گوشتیران و دادگستری افزایش مییابد. نتیجهگیری: در ایجاد تعهد سازمانی در بین کارکنان سازمانها روابط قدرتی تأثیر منفی و روابط پایگاهی تأثیر مثبت را نشان میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژههای کلیدی:تعهد احساسی؛ تعهد مستمر؛ تعهد هنجاری؛ روابط قدرتی؛ روابط پایگاهی | ||
| مراجع | ||
|
منابع - الوانی، مهدی و معمار زاده، محمد. (1374)، تعهد سازمانی، جلد اول، تهران: نشر ارغوان، چاپ سوم. - احمد پور، محمود و شائمی، علی. (1380)، «رابطه تعهد و وجدان کاری با تعهد سازمانی»، فصلنامه توسعه منابع انسانی، سال پنجم، شماره 11 و 12: 67-74. - بهروان، حسن؛ ساروقی، احمد و رنجبریان، بهرام. (1388)، «بررسی عوامل مؤثر بر میزان تعهد سازمانی کارکنان شرکت گاز شهر مشهد»، فصلنامه پژوهشی ویژهنامه جغرافیا دانشگاه مشهد، سال ششم، جلد 16، شماره 2: 38-49. - حمیدی، مهرزاد و کشتی دار، محمد. (1382)، «بررسی ساختار سازمانی و تعهد سازمانی در دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای کشور»، فصلنامه پژوهشی حرکت، سال پنجم، شماره 15: 19-27. - زرنگر، محمدعلی. (1383)، «بررسی تأثیر ابعاد رضایت شغلی بر تعهد سازمانی معلمان دبیرستانهای شهر اصفهان»، مجله مصباح، سال سیزدهم، شماره 51: 139-151. - سلاجقه، پیمان. (1380)، «بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی مدیران سطوح مختلف در صنایع کرمان» فصلنامه توسعه منابع انسانی، سال پنجم، شماره 12: 80-95. - صبوری، منوچهر. (1374)، جامعهشناسی سازمانها، تهران: نشر شرکت شب تا، چاپ اول. - صمدی میارکلایی، اکبر و صمدی میرکلایی، حمزه. (1392)، «ارتقاء سطح تعهد سازمانی در سازمانهای مردمنهاد: تبیین نقش راهبردیِ رضایت شغلی از طریق مدل معادلات ساختاری»، فصلنامه علوم اجتماعی ، سال چهارم، شماره 51: 43-59. - طلایی، اسماعیل. (1380)، بررسی عوامل مؤثر بر تعهد کار، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه الزهرا. - فتاحی، فرانک. (1387)، ارزیابی عملکرد در زنجیره تأمین مواد غذایی (فرآوردههای گوشتی)، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام. - فکرآزاد، حسین. (1382)، مدیریت مؤسسات رفاهی، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ اول. - قلیپور، آرین. (1395)، جامعهشناسی سازمانها: رویکرد جامعهشناختی به سازمان و مدیریت، تهران: انتشارات سمت، چاپ پانزدهم. - کربلایی، یوسف. (1394)، «تأثیر ساختار سازمانی بر عملکرد کارکنان»، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، سال سوم، شماره 30: 19-34. - گلشن فومنی، محمد رسول. (1390)، جامعهشناسی سازمانها و توان سازمانی، تهران: نشر دیلماج، چاپ هفتم. - هویدا، رضا؛ مولایی، ناصر و صالحی، محمدحسین. (1394)، «نقش ارتباطات سازمانی اثربخش و اعتماد سازمانی در توسعه و بهبود نوآوری سازمانی مدارس»، فصلنامه علمی و پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال پنجم، شماره 2: 117-146. - دفتر مطالعات شهرداری تهران. (1395)، نظرسنجی رضایت شغلی کارکنان شهرداری تهران. - پژوهشگاه قوه قضاییه، پژوهشکده مطالعات پایه گروه مطالعات منابع انسانی. (1394)، نظرسنجی کارکنان سازمان دادگستری استان تهران. - دفتر امور پژوهشی کارخانه محصولات گوشتیران. (1390)، نظرسنجی تعهد سازمانی کارکنان محصولات گوشتیران. - Allen, N. J and Meyer,J. P. (2006). " The Mcasurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization". Journal of Occupational psychology, 63: 1-18.
- Allen, N. J and Meyer,J. P. (1996). "Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: An Examination of Construct Validity". Journal Of Vocational Behavior, Vol.49 119 (1/2), 39-63.
- Kemper, theodor. (1991). Predicting emotions from social relations.- Social psychology quarterly. New York, NY: Guilford publications, vol.54,no,4
- Kemper, theodor. (2006). POWER AND statuse. And the power-statuse theory of emotions. In handbooks of sociology of emotions. Edited by stets,JanE.janathan.H. New York. Springer science Business Media,LLC (New York, NY: Guilford publications). - Kemper, theodor. (1990). " Dimentions of micro interaction". American Journal of sociology. Vol.96.no,1. - Simon, Robin and Nath. (2004). "Some Correlates of role Conflict and Role Ambiguity among Public School Teacher" Journal of Human Relations, 18 (3): 1068-75.
- Turner, Janatan.H. (2006). "Toward a gender sociological theory of Emotions", journal for the theory of social Behavior 29, 11(3), 3-18.
- Watkins, A. M. (1991). "The Relationship between Communication Affect, Job Alternative, and Voluntary Turnover Intentions", Southern Communication Journal, 41 (3): 198-209.
- Xiao, Froese (2008). "Generalizability of an organizational Commitment Model", The Academy of Management Journal, 24: 512-526.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 942 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 977 |
||