| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,667,143 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,977,843 |
تعیین ارزش شبکه اجتماعی سازمانی از دیدگاه مدیریت دانش | ||
| مطالعات مدیریت صنعتی | ||
| مقاله 2، دوره 17، شماره 54، مهر 1398، صفحه 31-65 اصل مقاله (1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jims.2019.17584.1628 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد تقی تقوی فرد1؛ فائزه عبدلی مسینان* 2 | ||
| 1هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| این مقاله از دیدگاه مدیریت دانش درخصوص شبکه اجتماعی سازمانی بهره می برد. ما به این سوال پاسخ می دهیم که کارکنان چگونه از شبکه اجتماعی سازمانی در جهت ایجاد ارزش و تقویت مدیریت دانش استفاده می کنند همچنین به بررسی اشکال استفاده از شبکه اجتماعی سازمانی و ارزش آن برای مدیریت دانش می پردازیم. در این تحقیق به پنج کارکرد شبکه اجتماعی که شامل: حل مسئله،تولید ایده ها ، به روز رسانی ها ، مدیریت کار،گفتگوهای غیررسمی؛ میباشد، پرداخته میشود.نوع تحقیق کاربردی و با استفاده از پرسش نامه داده های مورد نظر جمع آوری و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آنالیز رگرسیون و نرمافزار SPSS استفاده شده است . جامعه این تحقیق 100 نفر از کارمندان شرکت همکاران سیستم که از شبکه های اجتماعی تخصصی و حرفه ای استفاده می کنند، میباشد و تعداد75 نفر به عنوان نمونه جهت انجام تحقیق از طریق فرمول کوکران انتخاب شده است. جهت بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از نظرات اساتید و خبرگان و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته ها در نهایت نشان دادند شبکه اجتماعی سازمانی قادر به ایجاد ارزش برای نوآوری با کمک به افراد در بکارگیری موثر کارکردهای شبکه اجتماعی و غنی سازی توانایی های دانش میباشد و مشارکت موثر در شبکه اجتماعی سازمانی می تواند باعث فعالسازی مدیریت دانش و ایجاد ارزش شود. منظور از ارزشگذاری ارزیابی مزایای استفاده از شبکه اجتماعی سازمانی برای به دست آوردن دانش موثرمی باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزش شبکه اجتماعی سازمانی؛ مدیریت دانش؛ کاربردهای شبکه اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
1- افجهء، سید علی اکبر؛ انتظاری، اردشیر؛ مرتجـی، نجمـه سـادات(1394) ،الگـوی رفتار اشتراک دانش در شبکه اجتمـاعی، فـصلنامه علـوم اجتمـاعی، دوره ،25 شماره .7 2- الوانی،مهدی و شاهقلیان،کیوان(1385)،طراحی الگوی ارزیابی سطح مدیریت دانش در سازمانهای صنعتی ایران،فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول.شماره52،ص6 3- انتظاری ، علی ،امیری ، مقصود و مرتجی ، نجمه السادات (1395) ، ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان ایرانی در فضای مجازی ، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال دوم، شماره 5 ، بهار 1395 4- حسینی، محمدعلی. (1385 ).مدیریت دانش و کاربردهای آن در سیستم پرستاری. بهداشت و درمان. شماره 599 5- شمسینی غیاثوند ، حسن (1391) " جایگاه رسانههای نوین در تحولات نوین جهان عرب " فصلنامه تخصصی علوم سیاسی/ شماره نوزدهم ،صص 206-229 6- کاظمی، مهدی؛ وحیدی مطلق، طیبه؛ وحیدی مطلق، سمانه (1393) ،بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی ایرانی، پژوهشهای مدیریت عمومی، شماره 23 ،سال7 7- لویی،سپیده(1391) ،بررسی کاربرد سیستم مدیریت یادگیری در مدیریت دانش،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبائی.ص29-32 8- محکم کار،ایمان و حلاج،محمد مهدی (1393)،"شبکه های اجتماعی به دنبال چه هستند"،فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی.87-108 9- محمدی فاتح (1386) ، شناسایی عوامل کلیدی توفیق سیستم مدیریت دانش در دانشکده ها و مراکز آموزش عالی مدیریت تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی 10- مهدی زاده ،سید محمد (1389) ،" انقلاب ارتباطات، جامعه شبکهای و ذهنیت و هویت ناپایدار" فصلنامه رسانه (ارائه شده در سمینار جامعه اطلاعاتی و ایران1400)
11- .Leonardi, P. M., & Meyer, S. R. (2015). Social media as social lubricant: howambient awareness eases knowledge transfer. American Behavioral Scientist,59(1), 10–34. 12- Beck, R., Pahlke, I., & Seebach, C. (2014). Knowledge exchange and symbolic actionin social media-enabled electronic networks of practice: a multilevelperspective on knowledge seekers and Contributors1. MIS Quarterly, 38(4),1245–1270 13- Davenport, TH. and Prusak, L. (1998), Working knowledge: how organizations manage what they know, HBS Press, Boston MA. 14- Ellison, N. B., Gibbs, J. L., & Weber, M. S. (2015). The use of enterprise social network sites for knowledge sharing in distributed organizations: the role of organizational affordances. American Behavioral Scientist, 59(1), 103–123. 15- Fulk, J., & Yuan, Y. C. (2013). Location, motivation, and social capitalization via enterprise social networking. Journal of Computer-Mediated Communication,19(1), 20–37. http://dx.doi.org/10.1111/jcc4.12033 16- Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. H. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of Management Information Systems, 18(1), 17- Kane, G (2017)," The evolutionary implications of social media for organizational knowledge management" Information and Organization, INFORG-00212; No of Pages 10 18- Leonardi, P. M. (2015). Ambient awareness and knowledge acquisition: using social media to learn “who knows what” and “who knows who”. MIS Quarterly, 39(4),747–762. 19- Leonardi, P. M., Huysman, M., & Steinfield, C. (2013). Enterprise social media: definition, history, and prospects for the study of social technologies in organizations. Journal of Computer-Mediated Communication, 19(1), 1–19 20- Majchrzak, A., Faraj, S., Kane, G. C., & Azad, B. (2013). The contradictory influence of social media affordances on online communal knowledge sharing. Journal of Computer-Mediated Communication, 19(1), 38–55. 21- Mäntymäkia,M, Riemer, K,(2016)," Enterprise social networking: A knowledge management perspective", International Journal of Information Management 36 (2016) 1042–1052 22- Nguyen, B et al (2015)," Brand innovation and social media: Knowledge acquisition from social media, market orientation, and the moderating role of social media strategic capability" Industrial Marketing Management 51 (2015) 11–25 23- Riemer, K., Finke, J., & Hovorka, D. (2015). Bridging or bonding: do individuals gain social capital from participation in enterprise social networks? In Proceedings of the international conference on information systems (ICIS2015). 24- Sigala, M & Chalkiti, K (2015)," Knowledge management, social media and employee creativity" International Journal of Hospitality Management 45 (2015) 44–58 25- Zhang, Y., & Li, H. (2010). Innovation search of new ventures in a technology cluster: the role of ties with service intermediaries. Strategic Management Journal, 31(1), 88–109
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,510 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,172 |
||