| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,563,412 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,965,438 |
مطلق به مثابۀ اندیشۀ خوداندیش: تأملی انتقادی بر تفسیر هگل از فعلیت محض نزد ارسطو | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 7، دوره 15، شماره 58، تیر 1398، صفحه 161-189 اصل مقاله (666.93 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2019.33076.1577 | ||
| نویسنده | ||
| مصطفی زالی* | ||
| گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| یکی از مهمترین منازعات تفسیری حول فلسفه هگل، تأکید بر وجه مدرن یا کلاسیک اندیشه اوست؛ از یک سو برخی با تأکید بر وامداری هگل به کانت، پروژه او را تکمیل پروژه استعلایی کانت قلمداد میکنند و از سویی برخی دیگر، او را متافیزیکدانی میدانند که در بستر اندیشههای افلاطون و ارسطو، اندیشههای نوین خویش را بیان میکند؛ این مقاله با تمرکز بر تفسیر هگل از مفهوم ارسطویی خدا همچون اندیشه خوداندیش نشان میدهد که چگونه او از یک سو در تبیین یکی از کلیدیترین مفاهیم فلسفه خویش یعنی ایدۀ مطلق، وامدار ارسطو است، و از سوی دیگر چگونه با تصرف خود در این مفهوم، راه را برای تفسیری مدرن از آن میگشاید. به گونهای که از یک سو با طرح وحدت میان شناسنده و متعلق شناخت، به عنوان ضابطه اندیشه خوداندیش، دوگانگی خودادراکی کانت با جهان مرتفع میشود و از سوی دیگر با نفی فعلیت طبیعت بیواسطه، همچنان ضابطۀ کانتی تعینبخشی مفهومی به جهان را حفظ میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هگل؛ ارسطو؛ اندیشۀ خوداندیش؛ عقل فعال؛ عقل منفعل؛ طبیعت؛ روح متناهی | ||
| مراجع | ||
|
-عبودیت، عبدالرسول. (1386). درآمدی به نظام حکمت صدرائی: جلد دوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. -ملاصدرا. (1380). المبدأ و المعاد، مقدمه و تصحیح سید جلالالدین آشتیانی، قم: مؤسسه بوستان کتاب. -Aristotle. (1924). Metaphysics, A Revised Text with Introduction and Commentary by W. D. Ross, 2 vols, Oxford: Oxford University Press. ارسطو (1389) متافیزیک، ترجمه شرفالدین خراسانی، تهران: انتشارات حکمت -Aristotle. (1907). De Anima, with Translation, Introduction and Notes by R. D. Hickes, Cambridge: Cambridge University Press. (ارسطو (1366) درباره نفس، ترجمه علیمراد داودی، تهران: انتشارات حکمت) -Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. (1817/1827). Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse, erster Teil: Logik. In Werke, volume 8. Encyclopedia of the Philosophical Sciences in Basic Outline. Part 1: Logic, translated and edited by Klaus Brinkmann and Daniel O. Dahlstrom, Cambridge: Cambridge University Press, 2010. -Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. (1817/1827). Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse, dreitter Teil: Die Philosophie des Geistes. In Werke, volume 10. Philosophy of Mind, W. translated by W. Wallace and A. V. Miller, introduction and commentary by Michael Inwood, Oxford: Oxford University Press, 2007. -Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Vorlesungen über die Geschichte der Philosophie. In Werke, volume 18, 19, 20. Hegel’s Lectures on the History of Philosophy, trans. E. S. Haldane, 3 vols, New York: The Humanities Press, 1955. -Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. (1812–1816). Wissenschaft der Logik. In Werke, volumes 5 and 6. The Science of Logic, trans. George di Giovanni, Cambridge: Cambridge University Press, 2010. -Bowman, Brady. (2013). Hegel and the Metaphysics of Absolute Negativity, Cambridge: Cambridge University Press. -Dangel, Tobias. (2013). Hegel und die Geistmetphyisk des Aristotels, Berlin/Boston: Walter de Gruyter. -Düsing, Klaus. (1983). Hegel und die Geschichte der Philosophie: Ontologie und Dialektik in Antike und Neuzeit, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft. -Düsing , Klaus. (2016). Das Problem der Subjektivität in Hegels Logik: Systematische und entwicklungsgeschichtliche Untersuchungen zum Prinzip des Idealismus und zur Dialektik, Hamburg: Felix Meiner Verlag GmbH. -Ferrarin, Alfredo. (2001). Hegel and Aristotle, Cambridge: Cambridge University Press. -Gerson, Lloyd P. (1994). Plotinus, London: Routledge. -Horstmann, Rolf-Peter. (2017). ‘‘Hegel on Objects as Subjects‘‘, in Hegel on Philosophy in History, ed. by Rachel Zuckert and James Kreines , Cambridge: Cambridge University Press, 121-138. -Hötschl, Calixt. (1941). Das Absolute in Hegels Dialektik: Sein Wesen und seine Aufgabe im Hinblick auf Wesen und systematische Stellung Gottes als actus purus in der Aristotelischen Akt-Potenz-Metaphysik, Paderborn: Schöningh. -Kreines, James. (2006). ‘‘Hegel’s Metaphysics: Changing the Debate‘‘, Philosophy Compass (1) 5: 466-480. -Knappink, Franz. (2013). Im Reich der Freiheit. Hegels Theorie autonomer Vernunft, Berlin/Boston: Walter de Gruyter. -Kosman, Aryeh. (2013). The Activity of Being: An Essay on Aristotle's Ontology, Cambridge: MA: Harvard University Press. -Loder, Martin. (2016). Die Existenz des Spekulativen: Untersuchungen zur neuplatonischen Seelenlehre und zu Hegels Philosophie des subjektiven Geistes, Berlin/Boston: Walter de Gruyter. -Longuenesse, Béatrice. (2007). Hegel’s Critique of Metaphysics, trans. Nicole J. Simek Cambridge: Cambridge University Pres. -Owens, Joseph. (1978). Doctrine of Being in the Aristotelian Metaphysics: A Study in the Background of Mediaeval Thought, 3rd Edition, Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies. -Polansky, Ronald. (2008). Aristotle's De Anima, Cambridge: Cambridge University Press. -Siep, Ludwig. (2018). ‘‘Die Lehre vom Begriff . Dritter Abschnitt. Die Idee‘‘, in Kommentar zu Hegels Wissenschaft der Logik, Herausgegeben von Michael Quante und Nadine Mooren, Hamburg: Felix Meiner Verlag. -Taylor, Charles. (1975). Hegel, Cambridge: Cambridge University Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 877 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 736 |
||