| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,218 |
| تعداد مقالات | 18,036 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,605,110 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,969,733 |
معانی ثانوی جملههای پرسشی در اشعار پروین اعتصامی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| متن پژوهی ادبی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| مقاله 9، دوره 26، شماره 92، تیر 1401، صفحه 223-252 اصل مقاله (1.04 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2019.44260.2746 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| جهاندوست سبزعلیپور* 1؛ هنگامه واعظی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 1دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2استادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| جمله از نظر صورت به شکلهای خبری، پرسشی و امری بهکارمیرود؛ اما از نظر معنا، میتوان برای هریک از این جملهها، معنایی خاص و متفاوت درنظرگرفت. بحث معانی ثانوی و یا معانی چندگانة یک جمله از قدیم مورد نظر علمای بلاغت بهویژه در حوزة علم معانی بودهاست. در قرون اولیة اسلامی روی معانی ثانوی جملات سهگانة فوق بحثهای فراوانیشدهاست. در دورة جدید نیز در کاربردشناسی به این امر بسیار پرداختهشدهاست. در این پژوهش، اشعار پروین اعتصامی از منظر معانی ثانوی جملات پرسشی بررسی شدهاند. پرسش این تحقیق آنست که جملات پرسشی دیوان پروین، چه معانی ثانویهای دارند، تا مشخص گردد ظرفیت جملات پرسشی در زبان فارسی و در بافت ادبی چه مقدار است. بررسی دادهها نشان میدهد که از مجموع 639 جملة پرسشی دیوان او، 34 جمله با پرسش واقعی و بقیه در معنای ثانوی به کار رفتهاند و جملات پرسشی با معنای ثانوی نیز، مجموعاً 29 معنی ثانوی را بیان میکنند که بیشترین به استفهام انکاری و کمترین به حسرت و شمول حکم اختصاص دارد؛ بیان چندین معنای ثانوی در یک جمله، بطور همزمان نیز در آثار وی بسیار یافت میشود. این بررسی نشان میدهد که با وجود متفاوت بودن دورة زمانی و زن بودن شاعر، متن ادبی بررسی شده، همانند متون ادبی دیگر بزرگان ادب فارسی، تمایل بیشتری به کاربرد جملههای پرسشی در معنای ثانویه دارد و بافت ادبی ظرفیت استفاده از جملة پرسشی در معانی ثانوی را تشدید میکند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| پروین اعتصامی؛ جملههای پرسشی؛ کاربردشناسی؛ علم معانی؛ معانیثانوی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
انواع جملهها به لحاظ ساختاری به سه دستۀ اصلی تقسیم میشوند؛ خبری، پرسشی و امری. هر یک از این ساختارها، دارای ویژگیهای نحوی منحصر بهخود هستند که در بافت گفتمانی با نقشها و معانی متفاوتی مرتبط میشوند. یک جملۀ پرسشی در حالت عادی نقش پرسشی دارد، اما میتواند نقش تقاضا یا امر را نیز ایفا کند. هرگاه مقصود گویندهای از «جملۀ پرسشی» پرسش باشد، گوینده مستقیماً منظور خود را به مخاطبش انتقال داده است. اگر گوینده از «جملۀ پرسشی» استفاده کند، اما منظورش درخواست مؤدبانه باشد با معنای ثانویه مواجه هستیم. علم معانی به منظور یا اغراض ثانویه توجه خاصی داشته است. بنابراین، معنای ثانویه به منظور گوینده یا نویسنده دلالت دارد؛ شنونده یا خواننده نیز با توجه به بافت و تکیه بر سبک وی، معنا را درک میکند. برای مثال: - کجا درس میخوانی؟ (پرسش، کسب اطلاعات بهطور مستقیم). - میشود نمکدان را به من بدهید. در شعر یا سبکهای ادبی، شاعر در اکثر نوشتههای خود، جملههای پرسشی را با منظورهای متعددی بهکار میبرد. حسب دریافت مخاطب، میتوان برای پرسشی واحد، چند معنای ثانویه در نظر گرفت؛ یعنی ممکن است پرسشی برای مخاطبی معنی تشویق دربر داشته باشد و مخاطبی دیگر، آن را بر شگفتی حمل کند. شاعران برجستة ادب فارسی چون حافظ و سعدی از چنین ابزاری برای بیان اندیشه خود بهره گرفتهاند. پژوهش حاضر به بررسی معانی ثانویه چنین جملاتی از دیدگاه پروین اعتصامی -یک شاعر زن- در دورۀ معاصر اختصاص دارد تا بدانند وی از کدام معانی ثانویه از پرسش استفاده کرده است و تفاوت زیستن و اندیشیدن در دورهای متفاوت از دورههای بزرگان ادب فارسی و جنسیت در تکثر معانی ثانویه این نوع جملات تأثیری داشته است یا خیر. در این تحقیق متن کامل دیوان پروین اعتصامی به کوشش محمدتقی بابایی (نشر نمونه [بیتا]) برای استخراج جملات پرسشی بررسی شده است. بهطور کلی، تعداد جملات پرسشی دیوان پروین اعتصامی 641 مورد است. در این پژوهش برای ارجاع به دیوان پروین همه جا از عبارت «دیوان پروین» استفاده شده و از آنجا که سال نشر منبع مورد نظر معلوم نیست از ذکر سال اثر در کنار هر بیت خودداری شده و بجای آن شماره صفحه نمونه بیان شده، درج شده است.
بررسیهای دستورنویسان سنتی مانند قریب و همکاران (1369)، عماد افشار (1372)، لازار[1] (1957[1384]) نشان میدهد که همگی در دستهبندی جملات فارسی به جملات پرسشی قائل بودهاند و آنها را جملاتی میدانند که امری را پرسش میکنند. مرور مطالعات زبانشناسانی چون باطنی (1370)، غلامعلیزاده (1372)، مشکوۀالدینی (1374)، میرعمادی (1376)، راسخمهند (1379)، کهنموییپور (2001)، آهنگر (1385)، کریمی و طالقانی (2007)، واعظی (1389) و دبیرمقدم (1395) در ساختارهای پرسشی نشان میدهد که در برههای از زمان، نقشهای سؤالی جملات پرسشی بر مبنای رویکردهای نظری، مانند نظریة «مقوله و میزان هلیدی»، «دستورگشتاری»، «حاکمیت و مرجعگزینی»، «کمینهگرایی» مورد توجه بوده است. نکتة قابل توجه این است که جملات پرسشی، کارکردهای دیگری نیز دارند که بخش دوم پیشینه به مطالعات محققان با تأکید بر نقشهای ثانوی جملههای پرسشی میپردازد. آقاولی (بیتا) به 20 غرض جملات پرسشی اشاره کرده است. مازندرانی در قرن یازدهم در انوارالبلاغه، 11 کارکرد ثانوی برای جملات پرسشی در نظرگرفته است (ر. ک: مازندرانی، 1376). در دورة اخیر نیز زاهدی در روش گفتار علم بلاغه به 26 کارکرد از کارکردهای ثانوی جملات پرسشی (زاهدی، 1346)، رضانژاد به 34 کارکرد ثانوی جملات پرسشی (ر. ک: رضانژاد، 1367)، کزازی به 12 مورد از کارکردهای ثانوی جملات پرسشی (کزازی، 1370) و رجایی به 13 مورد از کارکردهای ثانوی جملات پرسشی (ر. ک: رجایی، 1353) اشاره کردهاند. بتولیآرانی (1380) در بررسی نقشهای معنایی- منظوری جملات پرسشی در اشعار مهدی اخوان ثالث و فروغ فرخزاد بر پایة نظریۀ کنشهای گفتاری و بلاغت شعر فارسی به این نتیجه رسیده است که از 28 کارکرد ثانوی جملات پرسشی (مطابق نظر شمیسا) فروغ فرخزاد، 15 کارکرد و اخوان 12 کارکرد را بهکار بردهاند. شمیسا (1381) 28 غرض از اغراض ثانوی جملات پرسشی را معرفیکرده است (شمیسا، 1381). اکبری (1383) در منظورشناسی پرسشهای بوستان سعدی، 328 جملة پرسشی یافته که با بررسی آنها، 24 کارکرد ثانوی جملات پرسشی را بیان کرده است. رحیمیان و شکری احمدآبادی (1381) در بررسی خود از مجموع 366 بیت در غزلیات حافظ، 255 بیت دارای جملات پرسشی را بررسیکردهاند. آنها 19 معنای غیرپرسشی برای جملات پرسشی معرفیکردند. طاهری (1387) با بررسی غزلیات حافظ از 429 جملة پرسشی، 35 غرض ثانوی جملات پرسشی را بیان کرده است. پارسا و مهدوی (1390) با انتخاب غزلیات شمس، 624 غزل از غزلیات دیوان شمس را بررسی کرده و در مجموع به 27 کارکرد از کارکردهای ثانوی جملات پرسشی دست پیدا کردهاند. باقریخلیلی و محمودی نوسر (1392) در بررسی غزلیات سعدی به 10 غرض از اغراض ثانوی جملات استفهامی اشارهکردهاند. افضلیراد و ماهیار (1395) معانی ثانویه جملات پرسشی را در غزلیات سعدی بررسی کردهاند. از نظر آنها، اغراض ثانویه جملات پرسشی همة آنهایی نیستند که در علم معانی آمدهاند. سعدی از 238 غزل که تصادفی براساس فرمول مورگان[2] از مجموع 714 انتخاب شده است به 45 غرض ثانوی توجه داشته و اظهار معانی متعدد بهطور همزمان نیز در یک جمله صورت گرفته است. دشتیآهنگر (1395) به نقد علم معانی سنتی و کارکرد آن از دیدگاهی نو میپردازد. از نظر وی، در کتب بلاغی تاکنون برای جملات پرسشی، معانی در نظر گرفتهاند؛ مانند امر، نهی، بیان تحسر، ترغیب و مانند اینها. معانی ثانوی دیگر برای جملات پرسشی در دورة معاصر به دلیل رویکرد خوانندهمدار به متن در علم معانی سنتی مسکوت مانده است. مالمیر و وزیله[3] (1396) معانی ثانوی استفهام را در بلاغت عربی و فارسی بررسی کردهاند. پس از جمعبندی و حذف موارد تکراری به این نتیجه میرسند که معانی ثانوی استفهام در کتب بلاغی عربی در 35 عنوان مشترک و در کتب بلاغی فارسی در 32 عنوان مشترک مطرح شدهاند. این درحالی است که با مطالعۀ شعر و ادب فارسی به شواهدی از سؤال میرسند که قابلیت دستهبندی را در هیچکدام از عناوین مطرح شده در آثار بلاغی فارسی و عربی ندارد. آنان با مطالعه غزلیات حافظ به 615 سؤال دست یافتند که از این تعداد 4 سؤال در معنای حقیقی بهکار رفته است.
در علم زبانشناسی، معنای واژگانی و ساختاری (معناشناسی نظری) همواره مورد توجه بوده است که به معنای گزارهای و تحتاللفظی عناصر جمله و استخراج معنای کلی حاصل از ترکیب واحدهای سازنده آن دلالت دارد و در کاربردشناسی، معنای مورد نظر گوینده مورد توجه است. به عبارت دیگر، در علم کاربردشناسی به دنبال نیت گوینده یا نویسنده از بیان جمله (معناشناسی کاربردی) میگردیم. کاربردشناسی با نیت و قصد گوینده از بیان جمله در ارتباط است؛ از این رو، لازم است تا معنای جمله از طریق بافت بررسی شود. بنابراین، کاربردشناسی به مطالعۀ معنای جمله از طریق بافت میپردازد. در ادامه مختصری به مفهوم بافت و انواع آن اشاره میشود (واعظی و مدرسی، 1396). 2-1. بافت و انواع آن اساساً بافت به موقعیت زبانی یا غیرزبانی اشاره دارد که از طریق آن معنای مورد نظر گوینده متبلور میشود و جمله معنا مییابد. بر این اساس، بافت را بیشتر به دو نوع زبانی و موقعیتی (فیزیکی) تقسیمکردهاند. بافت زبانی به هر وضعیتی اطلاق میشود که معنای جمله یا عبارت زبانی (معنای گوینده) از طریق عناصر زبانی مجاور یا غیرمجاور خود مشخص شود و بافت فیزیکی به یک موقعیت فیزیکی دلالت دارد که معنای واژهها از طریق آن موقعیت تعیین میشود. در هر بافتی اعم از زبانی و غیرزبانی، مؤلفههای بافت نظیر هویت مشارکین، زمان، مکان، باورها، عقاید، دانش و مقاصد مشارکین در رخدادهای گفتاری شرکت دارند. معنای گوینده نهایتاً توسط مؤلفههای موجود در بافت است که روشن میشود. در این میان، عناصر زبانی تحت عنوان «عبارتهای اشاری» وجود دارند که معنای آنها صرفاً از طریق بافت موجود مشخص میشود (واعظی و مدرسی، 1396). 2-2. تلویح گرایس[4] (1975) تلویح را اینگونه بیان میکند: تلویح، بخشی از کلام است که به طور ضمنی مورد نظر گوینده است، اما در کلام او تظاهر نمییابد. گاهی منظور گوینده از طریق روابط منطقی موجود در سطح جمله حاصل میشود و مخاطب به آن دست مییابد که در این صورت به آن تلویح قراردادی یا استلزام میگویند. در جملة «او یک ایرانی است، پس شجاع است» نتیجه منطقی «همه ایرانیان شجاع هستند» حاصل خواهد شد. نوع دیگر تلویح، تلویح مکالمهای است که در نتیجه تخطی از اصول گرایس حاصل میشود. اگر در بافت زبانی، گوینده بگوید: «زنگ میزنند!» و مخاطب پاسخ دهد که «پشت کامپیوترم»، ظاهراً مخاطب از راهبرد ارتباط تخطی کرده است، اما چنین نیست، بلکه او تلویحاً بیان کرده است در حال حاضر قادر نیست که به زنگ تلفن پاسخ دهد. به این ترتیب، تخطی از هر یک از راهبردهای اصل همکاری، تلویح مکالمهای را به دنبال دارد. چنانچه مخاطب بتواند منظور گوینده را از طریق مؤلفههای بافتی دریابد، مکالمه ادامه مییابد و ارتباط برقرار میشود. چنانچه نتواند به منظور گوینده برسد به نوعی مکالمه خاتمه یافته است. 2-3. کنش گفتاری آستین[5] (1962) بیان میکند که پارهگفتارها برای انجام اعمال و کنشها بهکار گرفته میشوند. بهعبارت دیگر، با بیان یک پارهگفتار نه تنها مطلبی را میگوییم، بلکه انجامش میدهیم. بهعنوان مثال، اگر به کسی که اتاق شما را ترک میکند، بگویید: «ممکن است در را پشت سرخود ببندید»، شما علاوه بر گفتن مطلبی، کنش تقاضا را نیز بهکار بردهاید. به این ترتیب یک رخداد گفتاری یا کنشگفتاری همواره دو بعد دارد: کنش بیان پارهگفتار که اصطلاحاً کنش بیانی نامیده میشود و دوم کنش غیربیانی که به (طرح) انجام کنشی دلالت دارد. آستین بُعد سومی را هم قائل میشود که کنش تأثیری نام دارد و به تأثیری اشاره میکند که پارهگفتار بر شنونده آن دارد. مثلاً اگر کسی بگوید: «خیلی تشنهام»، بیان این عبارت کنش بیانی، طرح یک درخواست کنش غیربیانی و تأثیر آن بر شنونده -مثلاً برخاستن او برای آوردن آب- کنشتأثیری آن پارهگفتار خواهد بود (واعظی و مدرسی، 1396). 2-4. کنشگفتاری مستقیم و غیرمستقیم اساساً با بیان هر پارهگفتار به کنشهای گفتاری دستور، اطلاعرسانی، پرسش و درخواست اشاره میکنیم. برای هر کدام از این کنشها یک مابهازای دستوری در سطح جمله وجود دارد. مثلاً برای اطلاعرسانی از جملۀ خبری و برای پرسش از جملة پرسشی استفاده میشود. به این شیوه از بیان، اصطلاحاً «کنشگفتاری مستقیم» گفته میشود. حال تصور کنید که برای بیان یک کنشگفتاری از مابهازای دستوری آن استفاده نکنیم. مثلاً بهجای استفاده از جملۀ امری برای دستور دادن از جملۀ خبری استفاده کنیم که برای اطلاعرسانی بهکار گرفته میشود. بهعنوان مثال، در کلاس درس معلم به دانشآموزی که وارد کلاس شده است، بگوید «در را باز گذاشتید» بهجای آنکه بگوید: «در را ببند»؛ در این حالت اصطلاحاً از کنشگفتاری غیرمستقیم استفاده کردهایم. استفاده از کنشگفتاری مستقیم و غیرمستقیم با عوامل اجتماعی نظیر فرهنگ جوامع، جنسیت، سن، طبقة اجتماعی و... در ارتباط است؛ بهگونهای که استفادة آنها بهجای یکدیگر منجر به مسائل گوناگونی نظیر سوءتفاهم، بیادبی، لفظ قلم صحبتکردن و نظایر آن میشود (همان). بررسی شواهد زبان انگلیسی نشان داده است که انواع متفاوتی از جملات با کنشهای متفاوتی در ارتباطند. از نظر وی، انواع جملهها به لحاظ ساختاری و نحوی به سه دستۀ اصلی تقسیمشدهاند: 1- ساختار خبری[6] 2- ساختار پرسشی[7] 3- ساختار امری یا درخواستی[8]. هر یک از این ساختارها، دارای ویژگیهای نحوی منحصر بهخود هستند که در بافت گفتمانی با نقشهای متفاوتی مرتبطمیشوند. این سه ساختار را بهترتیب در سه جملۀ زیر (جدول (1))، میتوان از یکدیگر بازشناخت (یول[9]، 2006): جدول 1. بازشناسی سه ساختار خبری، پرسشی و امری
هر یک از این جملهها با نقشهای متفاوتی در ارتباط هستند. در صورت مستقیم یک جملۀ پرسشی در حالت عادی نقش سؤالی دارد، اما در صورت غیرمستقیم، میتواند نقش تقاضا یا امر را ایفاکند. جملات خبری نیز نقش توصیف یا بیان را نشان میدهند و جملات امری نیز با نقش تقاضا همراهند. بنابراین، هر یک از جملات با نقشی در محیط گفتمانی مرتبط هستند. از دیدگاه سرل[10] (1969) سه نقش و کارکرد سه ساختار بیان شده، عبارتند از: 1- کارکرد توصیف یا بیان[11]، 2- کارکرد پرسش[12] و 3- کارکرد امر یا درخواست[13]. وی در نهایت، اینطور نتیجهگیری میکند که هرگاه مقصود گویندهای از «ساختار خبری»، کارکرد «توصیفی یا بیانی»، از «ساختار پرسشی»، کارکرد «پرسش» و از «ساختار امری یا درخواستی»، کارکرد «امر و درخواست» باشد با کنش گفتاری مستقیم روبهرو هستیم. علاوه بر این، اگر این نسبت برهم بخورد (یعنی مثلاً اگر گوینده از «ساختار پرسشی» استفاده کرد، اما منظورش درخواست مؤدبانه بود) با کنشهایگفتاری غیرمستقیم مواجه هستیم. برای مثال، هرگاه گویندهای بگوید «It’s cold» و منظورش بیان خبر سرد بودن هوا باشد، کنش گفتاری مستقیم است. نمونۀ دیگری از کنش گفتار مستقیم، پرسش مستقیم است، مانند: Did you eat pizza? که یعنی «پیتزا را خوردی؟» اما جملههای پرسشی میتوانند با نقش تقاضا و خواهش بهکار روند؛ مانند: Can you pass the salt?. این جمله، پرسشی با نقش تقاضا و درخواست از مخاطب است. پس کنش غیرمستقیم است (یول، 2006). البته یول اذعان میکند که همیشه نمیتوان از پارهگفتارهای غیرمستقیم مانند این مثال به پارهگفتار مستقیم آن پی برد. مانند جملۀ Can you be a Doctor? که کنشی غیرمستقیم نیست، بلکه جملهای تمنایی[14] است. به عبارت دقیقتر، درک کنش مستقیم از طریق کنش غیرمستقیم نیست، بلکه مبتنی بر بافت موقعیتی است و از طریق دانش درونزبانی تعیین شدنی نیست. بنابراین، جملههایی که در بافتهای متفاوتی بهکار میروند، نقشها و کنشهای مستقیم و غیرمستقیم را نشان میدهند. نمونههای غیرمستقیم را میتوان از کاربرد و بافت برمبنای نقش کلامی آن درککرد (یول، 2006). یکی از بافتهایی که میتوان جملات پرسشی را با معانی دوم یافت، بافت ادبی است. معنای ضمنی در بافت به طور مستقیم دریافت نمیشود، بلکه با استناد بر نظر نویسنده یا شاعر با تأثیر از محیط و برهۀ زمانی درون متن خود میگنجاند. بنابراین، جملههای پرسشی در اشعار به معانی ثانویه بهطور غیرمستقیم اشاره بسیار کردهاند که در بخش تحلیل، نگارندگان سعی دارند با بررسی معانی این نوع جملات، معانی غیرمستقیم از دیدگاه شاعری با جنسیت مؤنث را توصیفکنند.
در دیوان پروین جملات پرسشی، معانی مختلفی دارند. بخشی از آنها برای پرسش واقعی بهکار میروند و بخشی هم برای معانی دیگر بهکار گرفته میشوند. در ادامه هر دو دسته به طور جداگانه شرح داده خواهند شد. 3-1. پرسش واقعی کارکرد اصلی جملة پرسشی، پرسش و سؤال از مخاطب یا دیگران است؛ در دیوان پروین اعتصامی موارد بسیاری از این نوع جملات وجود دارد که در برای نمونه چند مورد از آنها بیان میشود.
(دیوان پروین، 20)
(دیوان پروین، 130) 3-1-1. پرسش در متن گفتوگو و نقلقول گاهی در دل جملات خبری، یک جملة پرسشی ذکر میشود؛ معنا و کارکرد آن هم مشابه دیگر جملات پرسشی است؛ یعنی ممکن است پرسش واقعی باشد یا متناسب با فضای جمله، معنای ثانوی متعددی داشته باشد. نمونهای از این جملات در زیر آمده است:
(دیوان پروین، 169)
(دیوان پروین، 156)
(دیوان پروین، 130) 3-2. معانی ثانوی جملات پرسشی جملات هر زبان ممکن است به شکلهای خبری، پرسشی، تعجبی و... ظاهر شوند. این نوع از جملات علاوه بر معنی اصلی خودشان، یک یا چند معنی ثانوی نیز دارند. چیزی که نشانگر معنی ثانوی یک جمله است، متن آن جمله و نیز فهم و درایت مخاطب است. فهم معانی ثانوی جملات پرسشی همواره به آسانی نیست و گاهی ممکن است، خوانندگان یک متن را به اشتباه بیندازند. دلیل این امر به نوعی همپوشانی کارکردهای جملات پرسشی است. بهعنوان نمونه، عبرت گرفتن، آموزش دادن و سرزنش، هر کدام موضوعی خاص هستند، اما ممکن است شاعر یک جمله را چنان بگوید که هر سه معنای ثانوی آنها را دربر داشته باشد و هر مخاطبی به یکی از این موارد اشارهکند. مثلاً در شعر زیر:
(دیوان پروین، 108) در بیت اخیر، هم معنای پند و اندرز نهفته است (سعی کن مثل سپیدار بی بر نباشی)، هم معنای سرزنش را در خود دارد (تا کی میخواهی مثل سپیدار بی میوه باشی؟) و هم کلامی تعلیمی است که برای آموزش اخلاق کاربرد دارد. حتی ممکن است عدهای برای بعضی از جملات پرسشی معانی ثانوی در نظر نگیرند. این خاصیت در فهم معانی ثانوی جملات پرسشی، باعث شده است، اغلب کسانی که در این حوزه پژوهش میکنند، نظراتشان متفاوت از هم باشد. بهعنوان نمونه، دو تحقیق در مورد معانی ثانوی جملات پرسشی دیوان حافظ انجام شده است که در آنها رحیمیان و شکری احمدآبادی (1381) به 19 غرض ثانوی و طاهری (1387) به 45 غرض ثانوی اشاره کردهاند. همچنین دو تحقیق در مورد اغراض ثانوی جملات پرسشی غزلیات سعدی انجام شده که در آنها باقریخلیلی و محمودی نوسر (1392) به 10 غرض ثانوی جملات پرسشی در غزلیات سعدی و افضلیراد و ماهیار (1395) به 45 غرض اشارهکردهاند. نتیجه بحث این است که حتی اگر دو محقق روی یک متن و با یک رویکرد (مشخص کردن معانی ثانوی جملات پرسشی) پژوهشی انجام دهند، احتمالاً، نتایج با هم متفاوت خواهند بود. در شعر پروین نیز که متنی ادبی است، این نکته به چشم میخورد و ترسیم خط قرمز بین معنای ثانوی جملات پرسشی گاهی بسیار غیرممکن مینماید؛ بهعبارت دیگر، نهتنها از نظر کیفی، بلکه از نظر کمّی؛ یعنی شمارش تعداد جملات با بار معانی ثانوی نیز کاری سخت خواهد بود. پربسامدترین جملات پرسشی آن دیوان به شرح جدول (2) است که از حداکثر تا حداقل دستهبندی شدهاند. جدول 2. فراوانی معانی ثانویه پرسش در جامعه آماری اشعار پروین اعتصامی
در ادامه برای هر یک از معنای ثانوی جملات پرسشی در دیوان پروین - در جدول (2) به آنها اشاره شد- شواهدی بیان میشود. ترتیب قرار گرفتن این موارد مطابق بسامد آنهاست و از پربسامد به کمبسامد مرتب شدهاند. 3-2-1. استفهام انکاری و نفی استفهام انکاری به نوعی از جملات پرسشی اطلاق میشود که گوینده مطلبی را به شکل پرسشی چنان بیان میکند که جوابش منفی و انکاری باشد؛ یعنی باید انکارشود؛ یعنی اگر میپرسد: «نیکی چه کردهایم که تا روزی/ نیکو دهند مزد عمل ما را» (دیوان پروین، 17)، جوابش این است که نیکی نکردهایم. مثل این است که در زبان روزمره بپرسند: «رضا میگوید میتواند این همه راه بیاید؟». این جملات که به آنها جملات منفی هم میتوان گفت در صدر جملات پرسشی دیوان پروین هستند؛ یعنی پروین 161 جمله ذکر کرده که دارای چنین کارکردی هستند.
(دیوان پروین، 77)
(دیوان پروین، 69)
(دیوان پروین، 133)
(دیوان پروین، 29)
(دیوان پروین، 27)
(دیوان پروین، 19) عدهای از محققین بین استفهام انکاری و نفی فرقی قائلشدهاند؛ بهعنوان مثال، افضلیراد و ماهیار (1395) در پژوهش خود استفهام انکاری را چنین تعریفکردهاند: «منظور از انکار، نفی و تکذیب جمله است که به گفتة جرجانی (1368)، فعل اینگونه جملههای پرسشی مثبت است، اما جواب منفی است و خواننده از سیاق کلام متوجه انکار میشود» (افضلیراد و ماهیار، 1395). ایشان در ادامه در بخش نفی نوشتهاند: «نفی جملة خبری، منفی است که گوینده آن را در قالب پرسش مطرح میکند تا منظور خود را بیان کند. در پاسخ برخی از این گفتهها میتوان گفت: «نیست»» (همان). با توجه به اینکه در هر دو مورد جواب جمله منفی است و نوعی تکذیب در هر دو وجود دارد در پژوهش حاضر، هر دو (استفهام انکاری و نفی) یکجا ذکر شدهاند. 3-2-2. سرزنش و ملامت یکی دیگر از معانی ثانوی جملات پرسشی، سرزنش و ملامت است. اغلب جملاتی که هنگام شماتت و سرزنش بهکار میرود به شکل پرسشی است. بهعنوان مثال: «شما نبودید که گفتید برمیگردم؟ پس چه شد؟» در دیوان پروین اعتصامی هم این جملات بسیار پربسامد هستند.
(دیوان پروین، 136)
(دیوان پروین، 30)
(دیوان پروین، 73) 3-2-3. استبعاد یا بعید بودن گاه هدف از بیان جمله پرسشی نشان دادن این است که امر مورد بحث هرگز اتفاق نمیافتد و محال است برای کسی چنین اتفاقی بیفتد.
(دیوان پروین، 336)
(دیوان پروین، 327) 3-2-4. اظهار بیتابی گاهی هدف از بیان جملات به شکل پرسشی، بیان بیتابی، ناراحتی و درددل گوینده است؛ گویا شاعر، مخاطب را شخصی صمیمی فرضکرده و در حال درددل با اوست. مشابه چنین جملاتی در زبان روزمره، این جمله است: «پس چرا نمیآیی؟».
(دیوان پروین، 164)
(دیوان پروین، 164)
(دیوان پروین، 180) 3-2-5. اظهار شکایت و گلایه تعدادی از جملات پرسشی در دیوان پروین با هدف اظهار شکایت و گلایه بیان میشوند. با توجه به اینکه پروین اعتصامی به طور کلی شاعری اهل اعتراض و شکایت به اوضاع زمانه بوده- و بهویژه در مورد حقوق زنان و مستمندان جامعه اشعاری نغز سروده- از این نوع اشعار در دیوان او زیاد یافت میشود.
(دیوان پروین، 371)
(دیوان پروین، 163)
(دیوان پروین، 164) 3-2-6. تعلیم و آموزش یکی دیگر از معانی ثانوی جملات پرسشی در دیوان پروین اعتصامی آموزش دادن و تعلیم است؛ یعنی شاعر برای آموختن و تعلیم از شکل سؤالی جملات استفاده میکند.
(دیوان پروین، 54)
(دیوان پروین، 218) 3-2-7. اخبار به شکل غیرمستقیم یکی دیگر از کارکردهای جملات پرسشی بیان خبر یا دادن اطلاع است. گویندة خبر بدون اینکه از شنونده انتظار دریافت جوابی داشته باشد، پرسشی مطرح میکند. این جملات پرسشی هیچگاه دارای جوابی از طرف مخاطب نیستند، گاه ممکن است خود گوینده به سؤال طرح شده خود پاسخ دهد و به این طریق خبری یا اطلاعی به خواننده برساند. البته در زبان ادبی یا شعر، بیان عاطفه بیش از خبررسانی در اولویت شاعر است. نمونهای از جملات پرسشی با هدف ثانوی خبررسانی در دیوان پروین اعتصامی در ادامه آمده است.
(دیوان پروین، 169)
(دیوان پروین، 206)
(دیوان پروین، 31) 3-2-8. بیان تعجب یکی دیگر از کارکردهای جملات پرسشی بیان تعجب است؛ یعنی گوینده تعجب خود را به شکل پرسشی بیان میکند. نمونه اشعاری از دیوان پروین که در آنها جملات پرسشی با هدف تعجب بیان شدهاند:
(دیوان پروین، 138)
(دیوان پروین، 191)
(دیوان پروین، 321) 3-2-9. تحقیر در تعدادی از جملات یافت شده در شعر پروین، معنای ثانوی جملات پرسشی، تحقیر است.
(دیوان پروین، 281) 3-2-10. تمسخر گاهی هدف از جملات پرسشی، بیان طنز و تمسخر است به طوری که شاعر، نویسنده و گوینده، مطالب طنزآلود را به شکل سؤالی بیان میکند.
(دیوان پروین، 274)
(دیوان پروین، 294)
(دیوان پروین، 199) 3-2-11. نهی به شکل غیرمستقیم و مؤدبانه بر حذر داشتن و نیز دستور دادن به ترک یا عدم انجام کاری به روشی محترمانه، اغلب در زبانفارسی با پرسش بیان میشود. بهعنوانمثال، به جای اینکه بگویند: «در را باز نکن» میگویند: «چرا در را باز میکنی؟» در زبان ادبی هم از این نوع از جملات بسیار یافت میشود. نمونهای از این جملات در شعر پروین به این شرح است:
(دیوان پروین، 22)
(دیوان پروین، 121) معنی: از فرصت کار و کوشش ندزد و کم نکن!
(دیوان پروین، 282) 3-2-12. استفهام تأکیدی یکی دیگر از معانی ثانوی جملات پرسشی بیان تأکید است؛ گوینده با این روش سعی دارد بر مطلبی که بیان میکند، تأکید بیشتری کند.
(دیوان پروین، 29)
(دیوان پروین، 168)
(دیوان پروین، 171) در بیت اول منظور شاعر این است که توسن افلاک و روزگار کسی را به سرمنزل آروزهایش نخواهد رساند. اگر چنین است پس چرا تا حال چنان نکرده است؟ بیت آخر بدان نکته تأکید دارد که اگر این خارهای روزگار برای فرو رفتن در پای کسی نیست، پس برای چیست؟ یعنی حتماً برای خلیدن و فرو رفتن است. 3-2-13. بیان دردها و مشکلات یکی دیگر از معانی ثانوی جملات پرسشی بیان دردها و مشکلات و به نوعی اظهار دردمندی است. گوینده در این نوع از جملات سعی دارد دردهای خویش را بیانکند و با بیان آنها به شکل پرسشی به نوعی آنها را نشانهگذاری کرده و برجسته میکند؟ مثل این است که کسی در زبان روزمره بگوید «هیچ میدانی چه عذابی کشیدم تا به آنجا رسیدم؟»
(دیوان پروین، 205)
(دیوان پروین، 181)
(دیوان پروین، 197) 3-2-14. بیان عجز بیان عجز و ناتوانی یکی دیگر از کارکردهای جملات پرسشی در دیوان پروین اعتصامی است؛ یعنی شاعر سعی دارد با استفاده از شکل پرسشی، ناتوانی خویش و یا نوع خود را به مخاطب عرضه کند. ویژگی این جملات این است که اغلب به شکل غیرشخصی بیان میشوند؛ یعنی گوینده نوع کلی افراد یا جامعة بشری را خطاب قرار داده و مخاطبش شخص خاصی نیست.
(دیوان پروین، 185)
(دیوان پروین، 141)
(دیوان پروین، 164) 3-2-15. اظهار یأس از دیگر معانی ثانوی جملات پرسشی، بیان یأس و نااُمیدی است. گوینده با بیان جملات خود به شکل پرسشی قصد دارد یأس خود را بیان کند. در شعر پروین اعتصامی تعدادی از این جملات بهکار رفته است. حدیث خویش چه گوییم چون نمیپرسند؟ حساب خود چه نویسیم چون نمیخوانند (دیوان پروین، 196)
(دیوان پروین، 146) 3-2-16. اظهار تأسف و ناراحتی
(دیوان پروین، 25)
(دیوان پروین، 203) 3-2-17. اعتراض
(دیوان پروین، 323)
(دیوان پروین، 317) 3-2-18. استفهام تقریری در این نوع از استفهام «مخاطب به درستی و صحت قول گوینده اقرار میکند. مثلاً آیا پایان کار همه مرگ نیست؟ (یعنی حتماً مرگ است) آیا نباید این کار را کرد؟ (یعنی باید کرد)» (شمیسا، 1379).
(دیوان پروین، 112)
(دیوان پروین، 34) مخاطب با خواندن چنین جملهای تأیید میکند حرف شاعر را که بله درست میفرمایید، چرخ آسیاب است و ما هم گندم هستیم. 3-2-19. انتظار در این نوع از جملات ادبی که به شکل پرسشی بیان میشود، اغلب حرف اضافة «تا» به چشم میخورد. بهعنوان مثال، در شعر حافظ از این شواهد بسیار است و به نوشته خرمشاهی در زبان و ادبیات فارسی «تا» به هشت تا ده معنی مختلف به کار میرود (خرمشاهی، 1380).
(حافظ، 1380)
(همان)
(دیوان پروین، 66) 3-2-20. اثبات عقیدة خود و بطلان عقیدة دیگران یکی دیگر از معانی جملات پرسشی تلاش برای اثبات عقیده خود و بطلان عقیده دیگری است؛ مانند این جمله در زبان روزمرة فارسی: «دیدی گفتم کتابخانه باز نیست؟». در دیوان پروین نیز از این نوع از جملات پرسشی یافت میشود.
(دیوان پروین، 169)
(دیوان پروین، 322)
(دیوان پروین، 326) معنی: تو فکر میکنی دزد میتواند عسس و داروغه باشد و از اموال مردم محافظتکند، نخیر، دزد عسس نمیتواند باشد، تو خودت پاسبان باش. 3-2-21. تنبّه و عبرت از کارکردهای ثانوی دیگر جملات پرسشی تنبّه و عبرت است؛ یعنی گوینده جملاتی را که برای پند و اندرز دادن در نظر گرفته به شکل خبری بیان نمیکند، بلکه شکل پرسشی را برایش انتخاب میکند؛ گویا شکل پرسشی پند و اندرز گویاتر و تأثیرگذارتر است. مثل این است که در زبان روزمره بگویند: «آن همه پادشاهان پولدار کجا رفتند؟»
(دیوان پروین، 344)
(دیوان پروین، 146)
(دیوان پروین، 108) 3-2-22. تجاهل مفید اغراق یکی دیگر از معانی ثانوی جملات پرسشی، تجاهل مفید اغراق یا به تعبیر علم بدیع معنوی «تجاهلالعارف» (ن. ک: شمیسا، 1379) است. در این نوع از جملات، گوینده به تعبیر عامیانه خود را به نادانی میزند تا مخاطب را متوجه منظور خود کند. نمونة چنین جملاتی در زبان روزمره این جمله است: «این تخم مرغ است یا گردو؟» (همان)
(دیوان پروین، 156)
(دیوان پروین، 132) 3-2-23. اظهار ندامت
(دیوان پروین، 169)
(دیوان پروین، 168) 3-2-24. تمنا
(دیوان پروین، 275) 3-2-25. عظیم همواره دید و تیره نگشت این چه دیده است پیوسته کشت و کند نگشت این چه خنجر است (دیوان پروین، 31) 3-2-26. انس گرفتن یکی دیگر از کارکردهای جملات پرسشی، باز کردن سرصحبت و انسگرفتن است، یعنی گوینده از بیان سؤال هیچ چیزی غیر از انسگرفتن و صمیمیشدن با مخاطب در ذهن ندارد:
(دیوان پروین، 366) 3-2-27. منافات یا عدم تناسب در تعدادی از جملات یافت شده در شعر پروین، منظور ثانوی جملات پرسشی، عدم تناسب است؛ یعنی شاعر ناهماهنگی و عدم توازن امری را به شکل پرسشی بیان میکند. در زبان روزمره نیز از این نوع جملات فراوان یافت میشود؛ به عنوان مثال، «ما کجا و پسته خندان کجا؟»؛ یعنی اصلاً ما با هم یکجا جمع نمیتوانیم شویم چون باهم تناسبی نداریم.
(دیوان پروین، 221)
(دیوان پروین، 299) 3-2-28. حسرت
(دیوان پروین، 228) 3-2-29. شمولحکم منظور از شمولحکم در اینجا کلی بودن حکم است، یعنی حکمی شامل حال همة اشخاص شود و قصد گوینده آنست که با شکل پرسشی این جملات تأکید کند هیچ یک از این افراد از این منظر باهم فرقی ندارند.
(دیوان پروین، 32) معنی: نفس (اماره) تا حال از هر کسی وام گرفته، پس نداده است، وام تورا نیز پس نخواهد داد.
(دیوان پروین، 148) معنی: بدون من در این کوی و برزن نگردید، هیچ یکی از ما در این کوی و برزن اعتباری نداریم. بحث و نتیجهگیری بررسی اشعار دیوان پروین در مقام شاعری در دورة معاصر نشان میدهد که وی نیز همانند شعرای بزرگ ادب فارسی مانند حافظ، سعدی و... از جملات پرسشی برای القای معانی ثانوی در بافت ادبی بهرهگرفته است. از مجموع 639 جملة پرسشی، 34 معنا در پرسش واقعی و 605 جمله پرسشی در 29 معنای ثانوی بهکار رفتهاند که بیشترین به استفهام انکاری و کمترین به معانی ثانوی حسرت و شمول حاکم اختصاص دارد. پروین از جملات پرسشی در هر دو معنای سؤال (اولیه) و ثانویه استفاده کرده است. این نکته نشان میدهد جملات پرسشی با معانی ثانوی در بافت ادبی کاربرد بیشتری دارد و بافت ادبی ظرفیت جملات پرسشی در معنای ثانوی را چندین برابر میکند. تعارض منافع تعارض منافع ندارم. سپاسگزاری این پژوهش حامی مادی نداشت. از تمام استادان و همکاران رشتههای زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و دوستانی که در گردآوری و تحلیل دادهها به ما کمک کردند و نیز ازداوران محترم و همکاران محترم مجلۀ متنپژوهی ادبی، تقدیر و تشکر میکنیم.
[1]. Lazard, G. [2]. Morgan, W. [3]. این نام فارسی و یا ایرانی است وَزیله vazileh و malmir [4]. Grice, H. P [5]. Austin, J. L [6]. Declarative [7]. Interrogative [8]. Imperative [9]. Yule, Y. [10]. Searle, J. [11]. Statement [12]. Question [13]. Command/ Request [14]. Optative | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
افضلیراد، رحیم و ماهیار، عباس. (1395). پرسش و اغراض ثانوی آن در غزلیات سعدی. دو فصلنامة زبان و ادبیات فارسی، 24 (80)، 35-63.
اعتصامی، پروین .(بیتا). کلیات دیوان. به کوشش محمدتقی بابایی. تهران: کتاب نمونه.
اکبری، حمیدرضا .(1383). منظورشناسی جملات پرسشی بوستان سعدی. پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان. دانشگاه شیراز.
آق اولی، عبدالحسین. (بیتا). دررالدب. قم: الهجره.
آهنگر، عباسعلی. (1385). تحلیلی کمینهگرا از اشتقاق جملههای استفهامی ساده در زبان فارسی. مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد، 153، 109-126.
باطنی، محمدرضا. (1370). توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی. چ 4. تهران: انتشارات امیرکبیر.
باقریخلیلی، علیاکبر و محمودی نوسر، مریم. (1392). منظورشناسی جملات پرسشی در غزلیات سعدی. بهار ادب، (6)1، 43-57.
بتولیآرانی، عباس .(1380). نقشهای معنایی منظوری جملات پرسشی در اشعار مهدی اخوان ثالث. پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. دانشگاه شیراز.
پارسا، احمد و مهدوی، دلارام. (1390). بررسی نقشهای معنایی- منظوری جملات پرسشی در غزلیات شمس. زبان و ادبیات فارسی، 19(70)، 29- 58.
جرجانی، عبدالقاهر .(1363). هنجار گفتار. اصفهان: فرهنگسرای اصفهان.
خرمشاهی، بهاالدین. (1380) حافظنامه. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
دبیر مقدم، محمد. (1395). زبانشناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی. و 3. چ 1. تهران: انتشارات سمت.
دشتیآهنگر، مصطفی. (1395). پرسش بلاغی تشریکی در ادبیات معاصر فارسی. فنون ادبی، 16، 136-119.
راسخمهند، محمد. (1379). جملات پرسشی در زبانفارسی. مجموعه مقالههای پنجمین کنفرانس زبان شناسی. دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی.
رحیمیان، جلال و شکری احمدآبادی، کاظم. (1381). نقشهای معنایی - منظوری جملات پرسشی در غزلیات حافظ. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز؛ ویژهنامة زبان انگلیسی و زبانشناسی، (1-پ35)18، 34-17.
رجایی، محمد خلیل. (1353). معالمالبلاغه. شیراز: دانشگاه شیراز.
رضانژاد، غلامحسین. (1367). اصول علم بلاغت. تهران: الزهرا.
زاهدی، زینالدین (جعفر). (1346). روش گفتار علمالبلاغه. مشهد: دانشگاه فردوسی.
شمیسا، سیروس. (1379). معانی. تهران: میترا.
____________. (1381). بیان و معانی. تهران: فردوس.
طاهری، حمید. (1386-1387). سؤال و اغراض ثانوی آن در غزلیات حافظ. دانشگاه الازهراء، (17- 18) 68-69، 87- 118.
کزازی، میرجلالالدین. (1370). زیباشناسی سخن پارسی 2 (معانی). تهران: مرکز.
عماد افشار، حسین. (1372). دستور و ساختمان زبانفارسی. چ 2. تهران: انتشارات علامه طباطبایی.
غلامعلیزاده، خسرو. (1372). فرآیندهای حرکتی در زبان فارسی. رساله دکتری. گروه زبانشناسی. دانشگاه تهران.
قریب، عبدالعظیم؛ بهار، محمّدتقی؛ همایی، جلالالدین؛ فروزانفر، بدیعالزمان؛ یاسمی، رشید. (1369). دستور زبان فارسی (پنج استاد). چ 7. تهران: انتشارات اشراقی.
لازار، ژیلبر. (1384). دستور زبان فارسی معاصر. ترجمۀ مهستی بحرینی. تهران: انتشارت هرمس.
مازندرانی، محمدبن محمدصالح. (1376). انوارالبلاغه. به کوشش محمدعلی غلامینژاد، تهران: قبله.
مالمیر، محمد ابراهیم و وزیله، فرشید. (1396). دولت قرآن .(تأملی نو بر معانی ثانوی استفهام با تکیه بر غزلیات حافظ و آیاتی از قرآن کریم. پژوهشهای ادبی- قرآنی، 5 .(2-پ18) ، 97-60.
مشکوۀالدینی، مهدی. (1374). جابهجایی سازة پرسشی در جملههای فارسی و برخی نتایج نظری آن. مجموعه مقالههای سومین کنفرانس زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی.
میرعمادی، سید علی. (1376). نحو زبان فارسی .(بر پایة حاکمیت و مرجع گزینی). چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
واعظی، هنگامه. (1389). بررسی صوری، نقشی و شناختی ساختهای پرسشی در زبان فارسی. رسالۀ دکتری دانشگاه علامه طباطبائی. دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، گروه آموزشی زبانشناسی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان.
واعظی، هنگامه و مدرسی، بهرام. (1396). گذری برمبانی زبانشناسی همراه با گزیده اصطلاحات مقدماتی زبانشناسی. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,023 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 613 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||