| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,444,160 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,950,269 |
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نظام آموزش کارآفرینی در هنرستان های فنی و حرفه ای. | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 10، شماره 36، تیر 1398، صفحه 19-48 اصل مقاله (661.68 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2019.33708.1787 | ||
| نویسندگان | ||
| علی حسن عزیزپوریان* 1؛ مریم اسلام پناه2؛ محمدجواد کرم افروز2؛ فرامرز ملکیان2؛ الهام کاویانی2 | ||
| 1دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
| 2استادیار و عضو هیأت علمی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف ساخت، پایاسازی و اعتباریابی پرسشنامه نظام آموزش کارآفرینی در هنرستان های فنی و حرفه ای انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی است. ابتدا با استفاده از مصاحبه با اساتید کارآفرینی و با تکنیک دلفی پرسش نامه اولیه برای اجر در بخش کمی تدوین شد. پایایی پرسشنامه به دست آمد. جامعه آماری پژوهش1- متخصصان کارآفرینی در بخش کیفی و 2- هنرآموزان هنرستان فنی و حرفه ای در بخش کمی بودند. در بخش کیفی به روش هدفمند و در بخش کمی به روش خوشه ای طبقه ای نمونه گیری به عمل آمد. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و اصلاح نتایج بخش کیفی نشان داد که پرسشنامه نظام آموزش کارآفرینی در هنرستان های فنی و حرفه ای ابزاری چند بعدی و دارای 9 مؤلفه و 59 خرده مؤلفه است که به ترتیب درصد واریانس و ارزش ویژه عبارتند از: آموزش کارآفرینی، ویژگی های روانشناختی هنرجویان، مشاوره تحصیلی و شغلی، سبک رهبری، مدیریت و سازماندهی هنرستان ها، ارتباط با صنعت و مهارت های تجاری و مدیریتی، محتوی، توسعه مهارت های کارآفرینی در فراگیران، فضا و تجهیزات آموزشی و شیوه آموزش. برای آزمون ابزار از تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و آزمون های برازش مدل و پایایی خرده مقیاس ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "پرسشنامه"؛ "نظام آموزش کارآفرینی"؛ "هنرستان فنی و حرفه ای" | ||
| مراجع | ||
|
آقابابائیان، پریناز؛ جمشیدی، عباسعلی و نورمحمدیان، مژده. (۱۳۹۲). «نقش آموزش و پرروش در تربیت انسانهای کارآفرین و کارآفرینی در نظام آموزشی»، اولین همایش منطقه ای کارآفرینی و تجاری سازی، اسلامشهر، دانشکده فنی و حرفهای سما واحد اسلامشهر. اجاقی، صبا؛ رضایی، بیژن؛ نادری، نادر و جعفری، حبیب. (1395). «ارائه ی الگوی مفهومیمؤلفههای خرد و کلان نظام آموزش کارآفرینی»، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 3(4)، 39-54. الوانی، سید مهدی؛ مقیمی، سید محمد؛ آذر، عادل و رحمتی، محمد حسین. (1390). «خط مشی گذاری در نظام آموزشی کارآفرین در ایران»، ماهنامه کار و جامعه، (140)، 5- 30. امینی مقدم، یاسمین؛ رضایی، علی محمد و حسینی، شاهرخ مکوند. (1397). «ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش اخلاقی کودکان مبتنی بر نظریه بوربا». فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 9(34)، 27-45. باقری فر، علی اکبر و صالحی، کیوان. (1395). «چالشهای مهارت آموزی و پرورش هنرجویان کارآفرین در هنرستانهای فنی و حرفهای: مطالعه ای به روش پدیدار شناسی»، از مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال، تهران: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور،1-18. پهلوی، حسن. (1393). «مفهوم سازی آموزش کارآفرینی: بررسی ابعاد و مؤلفههای آموزش کارآفرینی با تأکید بر آموزش کارآفرینی در سازمان»، از مجموعه مقالات سومین همایش ملی سالیانه علوم مدیریت وین، گرگان، انجمن علمیو حرفهای مدیران و حسابداران گلستان، دانشگاه آزاد اسلامیواحد علی آباد کتول. حیدری، غلام حسین. (1389). اصول اخلاقی در پژوهش. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 1(2)، 1-161. خدابنده لو. (1389). «بررسی زمینه های پرورش کار آفرینی در هنرستان های فنی و حرفه ای شهر اهواز از نظر مدیران، دبیران و دانش آموزان»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، استاد راهنما دکتر شاهی. خسروی پور، بهمن؛ ایروانی، هوشنگ؛ حسینی، سیدمحمود و موحدمحمدی، حمید. (1386). «شناسایی و تحلیل مؤلفههای آموزشی مؤثر بر توانمندی کارآفرینانه دانشجویان مراکز آموزش عالی علمی- کاربردی»، فصلنامهعلومکشاورزیایران، 38(2)، 207-217. رحمتی، محمدحسین؛ مقیمی، سیدمحمد و الوانی، سیدمهدی. (1389). «تحلیل نظام خط مشی گذاری برای آموزش غیررسمی کارآفرینی در ایران»، فصلنامهتوسعهکارآفرینی، 3(9)، 7-35. رضایی، علی محمد؛ دلاور، علی؛ احدی، حسن و درتاج، فریبرز. (1389). ساخت و اعتبار یابی آموزشی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 1(1)، 1-167. روحی، لیلا. (1393). «بررسی عوامل مؤثر بر شکل گیری کارآفرینی در دانش آموزان مقطع متوسطه (مورد مطالعه: ناحیه 1 شهرستان بهارستان)»، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور، واحد غرب. زین آبادی، حسن رضا؛ صالحی، کیوان و پرند، کورش. (1386). «دختران و آموزش فنی حرفه ای: ارزشیابی کیفیت ابعاد فردی، اجتماعی و اقتصادی بروندادهای هنرستانهای فنی حرفه ای دخترانه شهر تهران»، پژوهش زنان، 5(2)، 129-164. سعیدی کیا، مهدی. (1395). کارآفرینی، تهران: انتشارات آها. سعیدی مهرآباد، محمد و مهتدی، محمدمهدی. (1387). «تأثیر آموزش کارآفرینی بر توسعه ی رفتارهای کارآفرینانه (مطالعه موردی: آموزشهای کارآفرینی وزارت کار و امور اجتماعی)»، فصلنامهتوسعهکارآفرینی،1(2)، 57- 73. شاه حسینی، علی. (1388). کارآفرینی در عمل، تهران: انتشارات آییژ. شریف زاده، محمد و عبدالله زاده، غلامحسین. (1394). «مؤلفههای توسعه ی آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی»، فصلنامهپژوهشمدیریتآموزشکشاورزی، (32)، 96-112. شکاری، عباس؛ زارعی سبهتی، احسان و یزدخواستی، علی. (1395). «نقش الگوی آموزشهای کارآفرینی گدار کسب و کار (KAB) بر مهارتهای کارآفرینی کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفهای (مطالعه موردی: استان اصفهان)»، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 4(7)، 31-54. فرخی، نورعلی. (1389). ارزشیابی پایان نامههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روان شناسی تربیتی و علوم تربیتی . فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 1(2)، 95-116. محمد کاظمی، رضا؛ احمدی، آیدا و شاهمرادی، گودرز. (1395). شیوههای مناسب آموزش کارآفرینی، تهران: مؤسسه فرهنگی برهان (انتشارات مدرسه). نادری، نادر؛ امیری، صبا؛ دل انگیزان، سهراب و جعفری؛ حبیب. (1394). «الگوسازی مفهومیتأثیر مؤلفههای آموزش کارآفرینی بر نگرش هنرجویان به کسب و کار در هنرستانهای کاردانش»، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 2(2)، 17-34. وطن خواه، نسیم و رضایی مقدم، کورش. (1394). «مؤلفهها و موانع ایجاد دانشکده کارآفرین از دیدگاه دانشجویان عضو و غیر عضو تعاونی دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز»، مجله تعاون و کشاورزی، 4(15)، 17-40. یدالهی فارسی، جهانگیر. (1388). دانششنامه کارآفرینی، تهران: بنیاد دانشنامه نگاری ایران، مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، جلد1و2. Gutiérrez, J. G., & Baquero, J. E. G. (2017). New cross-proposal entrepreneurship and innovation in educational programs in third level (tertiary) education. Contaduría y Administración, 62(1), 239-261. Manero, P. V., & Egido, M. P. (2014). The Concept of Entrepreneur in Education: A Pedagogical Analysis. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 139, 153- 159. Oguz, A., & Aydin, U. (2012). Education System in Knowledge Society and Model of Innovative Entrepreneur. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 47, 619- 623. Rauch, A., & Hulsink, W. (2015). Putting entrepreneurship education where the intention to act lies: An investigation into the impact of entrepreneurship education on entrepreneurial behavior. Academy of Management Learning & Education, 14(2), 187-204. Shamsudin, S. F. F. B., Al Mamun, A., Nawi, N. B. C., Nasir, N. A. B. M., & Zakaria, M. N. B. (2016). Policies and Practices for Entrepreneurial Education in Malaysia: A Review. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(2), 36. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,192 |
||