| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,852 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,770 |
آینده و وراثت صلحا در قرآن با تأکید بر دیدگاه فخر رازی و علّامه طباطبائی (ره) | ||
| اندیشه علامه طباطبائی | ||
| مقاله 4، دوره 5، شماره 8، تیر 1397، صفحه 101-81 اصل مقاله (485.81 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tat.2019.40828.76 | ||
| نویسنده | ||
| محمد صدقی آلانق* | ||
| استادیارگروه معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| قرآن کریم از واژههایی صحبت میکند که حاکی از آیندهای امیدوارکننده است. از ظاهر آیات میتوان برداشت کرد که در آن آینده، وراثت صلحا، جانشینی مؤمنین صالح، و سرانجام غلبة دین بر ادیان خواهد آمد. مقالة حاضر به بررسی این مسئله از دیدگاه علّامه طباطبائی، از مفسران شیعه، و نیز فخر رازی، از مفسران معروف اهل سنّت، میپردازد. بر این اساس، برای تبیین مسئله ازنظر علّامه طباطبائی و فخر رازی، به روش کتابخانهای و مراجعه به تفسیر خودشان و نیز با شیوة توصیفی- تحلیلی، موضوع مورد بررسی قرار گرفت. حاصل بررسی اینکه، غلبة اسلام بر ادیان و وراثت و استخلاف از دید المیزان در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) است؛ اما نظر مفسران اهل سنّت، باوجود روایات معتبر فریقین و تخصیص آنها غلبة دین بر ادیان را بر زمان حضرت مهدی (عج)، پراکنده است و این مفسران آیات را مرتبط ندانسته و مفهومی روشن، بهویژه در مورد غلبة دین ارائه ننمودهاند. برخی از آنان مانند فخر رازی بر این هستند که مراد از وراثت و استخلاف متّقیان، وراثت آنان در بهشت از کافران است و عدهای از مفسران اهل سنّت استخلاف را به خلافت سه خلیفة اول بعد از پیامبر (ص) تطبیق نمودهاند که فخر رازی از آنان است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اسلام؛ متقین؛ اظهار؛ استخلاف؛ مهدی (عج) | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم. - آلوسی، محمودبن عبدالله. (1415 ق.).روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی. چ 1. بیروت: دارالکتب العلمیة. - ابنبابویه، محمدبن علی (صدوق). (1395 ق.). کمالالدین و تمامالنعمة. تهران: اسلامیة. - بحرانی، سید هاشم. (1415 ش.). البرهان فی تفسیر القرآن. قم: مؤسسة البعثة. - راغب اصفهانی، حسینبن محمد. (1412 ق.). مفردات الفاظ قرآن. چ 1. بیروت: نشر دار الشامیه. - سیوطی، عبدالرحمانبن ابیبکر. (1404 ق.). الدر المنثور فی تفسیر بالماثور. قم: کتابخانة نجفی. - طباطبائی، محمدحسین. (1390 ق.). المیزان فی تفسیر القرآن. چ 2. بیروت: مؤسسة الاعلمی. - طبرسی، فضلبن حسن. (1372 ش.). مجمعالبیان فی تفسیر القرآن. ناصرخسرو: تهران. - طریحی، فخرالدینبن محمد. (1375 ش.). مجمعالبحرین. چ 3. تهران: مرتضوی. - عیاشی، محمد. (1380 ق.).تفسیر العیاشی. چ 1. تهران: مکتبه العلمیه الاسلامیه. - فخر رازی، محمدبن عمر. (1420 ق.).التفسیر الکبیر (مفاتیحالغیب). چ 3. بیروت: دار احیاء التراث العربی. - فیض کاشانی، محمد. (1415 ق.). تفسیر صافی. چ 2. تهران: مکتبه الصدر. - قمی، علیبن ابراهیم. (1363 ش.). تفسیر القمی. چ 3. قم: دارالکتاب. مکارم شیرازی. (1371 ش.). تفسیر نمونه. چ 10. تهران: دارالکتب الاسلامیه. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 714 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 552 |
||