| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,759 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,764 |
نقش تعاملی وجدان و جو روانشناختی بر عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 3، دوره 1، شماره 2، بهمن 1393، صفحه 63-82 اصل مقاله (596.83 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2016.1055 | ||
| نویسندگان | ||
| ابوالفضل قاسم زاده1؛ محمد حسنی2؛ ژاله حسن نژاد* 2؛ ابراهیم جدی الوارعلیا2 | ||
| 1دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
| 2دانشگاه ارومیه | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعاملی باوجدان بودن و جو روانشناختی بر عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورشناحیه 1و2 شهرستان ارومیه به تعداد 448 نفر می باشد که از این تعداد نمونه ای به اندازه 197 نفر بر اساس جدول مورگان به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش با استفاده از چهار پرسشنامه باوجدان بودن کاستا و مککرا(1992)، جو روانشناختی کویزودیکوتیز (1991)، عملکرد شغلی پاترسون(1999) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکوف و همکاران (1990) جمع آوری گردید.ضرایب پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 75/0، 86/0، 84/0 و 81/0 ازطریق آلفای کرونباخ به دست آمد.برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه استفاده شده است. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین جو روانشناختی با عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که میتوان از روی متغیر با وجدان بودن و جو روانشناختی عملکرد شغلی را پیش بینی کرد و نیز تعامل با وجدان بودن و جو روان شناختی تعاملی معنی دار و پیش بینی کننده عملکرد شغلی می باشد ولی تعامل با وجدان بودن و جو روانشناختی بر رفتار شهروندی سازمانی تعاملی معنی دار مشاهده نشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| باوجدان بودن؛ جو روانشناختی؛ عملکرد شغلی؛ رفتار شهروندی سازمانی | ||
| مراجع | ||
|
براتی احمد آبادی، هاجر؛ عریضی، حمیدرضا و نوری، ابوالقاسم. (1389). رابطه بین جو سازمانی و وجدان کاری با عملکرد شغلی، فصلنامة روانشناسی کاربردی، 13(1)، 65-81.
حجازی، یوسف و ایروانی، محمود. (1381). رابطة میان ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی،13 (2)، 189-171.
حق شناس، حسین (1385). طرح پنج عاملی ویژگیهای شخصیت: راهنمایی تفسیر و هنجاریابی آزمونهای NEO- PI-R و NEO-FFI . شیراز: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز.
جعفری نخجوانی (1386). مؤلفههای وجدان کاری. فصلنامه علمی و پژوهشی علوم بهداشتی، 3 (4)، 47-55.
جعفری، اصغر (1390). رابطه بین عوامل شخصیتی و میزان وجدان کاری در کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، فصلنامه علوم رفتاری،3 (8)،20-35.
دانایی فرد، حسن و ابراهیمی، حسن (1387). رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی: تأملی بر مبانی و رویکردهای تئوریک، مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی رفتار شهروندی سازمانی، تهران.
ساروخانی، باقر.، و طالبیان، امیر (1383). وجدان کاری و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در شرکت ملی پتروشیمی ایران. رسالة دکتری رشتة جامعه شناسی، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، رشتة جامعه شناسی.
صافی، احمد(1371). میزگرد بحث و تبادل نظر درباره رفتار سازمانی وعملکرد شغلی مدیران، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، 1 (1) ، 47-60.
عباس زادگان ، سید محمد (1374). مکاتب و مبانی مدیریت. شرکت سهامی انتشار، چاپ اول: پاییز.
علیرضایی، نفیسه و همکاران (1387). رابطه وجدان کاری با عملکرد شغلی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 8 (2)، 28-40.
گودرزی، اکرم.، و گمینیان، وجیهه. (1381). اصول، مبانی و نظریههای جو و فرهنگ سازمانی. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
غلامحسین، رضا (1389). بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان شهرداری منطقه یک تهران، پایان نامه ارشد چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
فرخ نژاد، خدانظر؛ سلیمی، قاسم؛ فدائیان، بهرام (1390). رفتار شهروندی سازمانی: تأملی بر رابطه وجدان کاری، سازشپذیری با رفتارکاری مخرّب، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره سوم، شماره 7، تابستان،76-96.
فهیم، حسن؛ عقبائی، بتول؛ اسداللهی، احسان (1391). بررسی رابطه بین وجدان کاری و رفتار شهروندی سازمانی در دبیران تربیت بدنی نواحی هفت گانه مشهد، فصلنامه تحقیقات علوم ورزشی، سال سوم، شماره 9، زمستان، صص 70-65.
مشبکی، اصغر (1376). نگاهی تازه به مفهوم وجدان ایمانی (کاری) در، ارتقای سطح بهره وری سازمان. مجله اقتصاد و مدیریت،(9)3، 131-143.
یعقوبی، مریم؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ جوادی، مرضیه (1389). رابطه تعهد سازمانی و استرس شغلی در مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فصلنامه مدیریت اسلامی، شماره 3، صص 63-68.
Rothmann, S., Steyn, L. J., & Mostert, K. (2005). Job stress, sense of coherence and work wellness in an electricity supply organisation. South African Journal of Business Management, 36(1), 55-63
Anderson, N. R. and West, M. A. (1998), Measuring climate for work group innovation: development and validation of the team climate inventory. J. Organiz. Behav., 19: 235–258.
Anderson, N. R., & West, M. A. (1998). Measuring climate for work group innovation: development and validation of the team climate inventory. Journal of organizational behavior, 19(3), 235-258.
Ashton, M. C., Shin, K. H., & Lee, K. (2005). Personality Correlates of Workplace Anti-Social Behavior. Applied Psychology, 54(1),81-98
Ashforth, B. E. (1985). Climate Formation: Issues and Extensions. Academy of Management Review, 10, 837–847.
Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of organizational Behavior, 13(2), 103-123.
Barrick, M. R., Mount, M. K., & Judge, T. A. (2001). Personality and performance at the beginning of the new millennium: What do we know and where do we go next?. International Journal of Selection and assessment, 9(1‐2), 9-30.
Bateman, T. S., & Organ, D. W. (1983). Job satisfaction and the good soldier: The relationship between affect and employee “citizenship”. Academy of management Journal, 26(4), 587-595.
Barrick, M. R., & Mount, M. K. (1991). The Big Five personality dimensions and job performance: A meta-analysis.Chicago. Personal Psychol,44:1-26.
Borman, W. C., Penner, L. A., Allen, T. D., & Motowidlo, S. J. (2001). Personality predictors of citizenship performance. International journal of selection and assessment, 9(1 & 2), 52-69.
Brunelin, J., Poulet, E., Boeuve, C., Zeroug-Vial, H., d'Amato, T., & Saoud, M. (2006). [Efficacy of repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) in major depression: a review]. L'Encephale, 33(2), 126-134.
Byrne. Z S., Stoner. J., Thompson K R. & Hochwarter.W.(2005). The interactiveeffects of conscientiousness, work effort, and psychological climate on jobperformance. Journal of Vocational Behavior, 66(2): 326-338.
Castro & Armario and Ruiz (2004). the influence of employee OCB customer loyalty. Journal of Service Industry Management, 15(1), 27-53.
Costa P T, McCrae RR. (1998). The Revised NEOPersonality Inventory (NEOPI-R). In G. J. Boyle, G.Matthews & D. H. Saklofske (Eds.). Handbook of personality theory and testing. London: SagePublications.
Custer, R.L., & Claiborne, D.M. (2000). Critical skill Clusters for vocational education. Journal of vocational Education Research, 17, 15-40.
Feldman, Daniel C., Arnold, Hugh J., (1983). Managing Individual and Group Behavior in Organizations,New York, NY: McGraw-HillBook Company.
Koys, D. J., & DeCotiis, T. A. (1991). Inductive measures of psychological climate. Human Relations, 44(3), 265-285.
Janz, B. D., & Prasarnphanich, P. (2003). Understanding the antecedents of effective knowledge management: the importance of a knowledge‐centered culture*. Decision sciences, 34(2), 351-384.
Hill,R.B,&Petty,G.C.(1995).vocational-technical education and the occupational work ethic. Journal of industrial teacher education, 32, 17-31.
Hill, R.B. (2007). Demographic differences in selected work ethic attribute. Journal of carrier development, 24, 3-12.
LePine, J.A., & Van Dyne, L. (2001), Voice and cooperative behavior as contrasting forms of contextual performance: evidence of differential relationships with big five personality characteristics and cognitive ability. Journal of Applied Psychology, 86: 326-36.
Motowidlo, J. S. (2003). Job Performance. Handbook of Psychology. Industrial and Organizational Psychology,12: 39-55.
O’Connor, M. C., & Paunonen, S. V. (2007). Big Five personality predictors of post-secondary academic performance. Personality and Individual differences, 43(5), 971-990.
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Moorman, R. H., & Fetter, R. (1990). Transformational leader behaviors and their effects on followers' trust in leader, satisfaction, and organizational citizenship behaviors. The Leadership Quarterly, 1(2), 107-142.
Parker, C. P., Baltes, B. B., Young, S. A., Huff, J. W., Altmann, R. A., Lacost, H. A., & Roberts, J. E. (2003). Relationships between psychological climate perceptions and work outcomes: A meta-analytic review. Journal of Organizational Behavior, 24(4), 389-416.
Organ, D. W. (1990). The motivational basis of organizational citizenship behavior. Research in organizational behavior, 12(1), 43-72.
Organ, D. W. (1997). Organizational citizenship behavior: It's construct clean-up time. Human performance, 10(2), 85-97.
Qian cheng (2009). The effect of work ethic on organizational citizenship behaviors, Zhejiang financialcoll. Hangzahou, china, digital library,8(5),90-99.
Royle M , Hall AT, Hochwarter WA , Perrewe P, Ferris GR.(2005).The interactive effects of accountability and job self-efficacy on political behavior. Organizational Analysis, 13 (1), 53-71.
Schneider, B. (Ed.) (1990). Organizational climate and culture. San Francisco: Jossey-Bass Witt, L.A., & Ferris, G.R. (2003). Social skill as moderator of the conscientiousness- performance relationship: Convergent evidence across four studies. Journal of Applied Psychology, 88(11),150-165.
Van Dyne, L., & Le Pine, J.A. (1998). Helping and voice extra-role behaviors: Evidence of construct and predictive validity. Academy of Management Journal, 41(1), 108-119. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,707 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,399 |
||