| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,115,134 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,853,700 |
بررسی و نقد شیوۀ تدبّر «سوره - واژه محور» قرآن کریم | ||
| سراج منیر | ||
| مقاله 7، دوره 10، شماره 34، فروردین 1398، صفحه 173-203 اصل مقاله (645.64 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ajsm.2020.48667.1575 | ||
| نویسندگان | ||
| روح الله محمدعلی نژاد عمران* 1؛ حمید نصرتی2؛ فرزاد دهقانی3 | ||
| 1استادیارعلوم قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 2کارشناسی ارشد علوم قران و حدیث، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| 3استادیار علوم قرآن و حدیث ،دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران. | ||
| چکیده | ||
| تدبر دستوری همگانی است که انجام آن در قرآن برای عموم میسّر دانسته شده است؛ صاحبنظران علوم قرآنی در پی سادهترین راه برای آموزش تدبر در قرآن به عموم مردم روشهائی را به دست دادهاند. ازجمله روشهای ارائه شده، شیوة سوره-واژهمحور است. شیوهای که برای تدبر در قرآن، تکیه محض بر واژه و یا بر یک سوره خاص نداشته؛ بلکه بهصورت تلفیقی به کلمات و سورهها میپردازد. این مقاله به شیوۀ کتابخانهای و با روش توصیفی- تحلیلی به نقد شیوة تدبر سوره - واژهمحور قرآن کریم و کارکردهای پرداختهاست. در شیوۀ سوره – واژه محور، تدبر احاطه بر غرض نزول کلمات، آیات و سوَر معنا شده که شرط تحقق آن طهارت بوده و نخستین گام در آن، تفکر است. تدبر در این شیوه، از سطوح مختلفی برخوردار میباشد که با رسم نمودارهایی همراه است. این شیوه ضمن بهرهمندی از امتیازات، مورد نقد مبنائی و روشی است؛ تدبر، احاطه و دستیابی به کنه مطلب نیست بلکه دقت و تأملی عمیق است که همراه با توجه قلبی باشد. ثانیاً تفکر، سطحی متفاوت از تدبر بوده و نباید مرحلهای از آن دانست. ثالثاً هدف تدبر، عمومی کردن فهم قرآن است لذا تعیین سطوح مختلف در استفاده از این شیوه و رسم نمودارهای پیچیده که نیازمند کسب مهارتهای فراوانی است برای عموم میسّر نبوده و به تفسیر نزدیکتر است. رابعاً آنچه در شیوه مورد بحث به تدبر کلمهای یاد میشود، نوآوری خاصی نشده است جز اینکه نمودارهای پیچیده به آن اضافه شده که فرد را دچار سرگردانی میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تدبر؛ برداشت؛ واژه محور؛ سورهمحور؛ فهم قرآن | ||
| مراجع | ||
|
آلوسی، محمودبن عبدالله. (1415ق.). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی. تحقیق علی عبدالباری عطیه. بیروت: دار الکتب العلمیه. اخوت، احمدرضا و مریم قاسمی. (1389ق.). تدبر، چیستی، چرایی و چگونگی. قم: انتشارات کتاب فردا. اخوت، احمدرضا. (1392ش.). روشهای تدبر در قرآن. مقدمات تدبر در قرآن. تهران: انتشارات قرآن و اهلبیت، چ5. __________. (1393ش.). روشهای تدبر در قرآن. روشهای تدبر کلمهای. تهران: انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت (ع)، چاپ دوم. __________. (1393ش.). روشهای تدبر در قرآن. روشهای تفکر در قرآن. تهران: انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت (ع). ـــــــــــــ. (بیتا). روشهای تدبر در قرآن. روشهای تدبر سورهای. تهران: انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت (ع). ـــــــــــــ.(بیتا). روشهای تدبر در قرآن؛ روشهای تدبر قرآن به قرآن. تهران: انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت (ع). ابن عجیبه، احمد (1419ق). البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید. تحقیق احمد عبدالله قرشی رسلان، قاهره: انتشارات حسن عباس زکی. جوادی آملی، عبدالله. (1393). تفسیر تسنیم. ج19. قم: مرکز نشر إسراء. جوهرى، اسماعیل بن حماد. (1376 ه.ق.). الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربیه. 6جلد. چ اول. بیروت: دارالعلم للملایین. راغب اصفهانی. حسین بن محمد. (بیتا). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق محمدسید گیلانی. تهران: المکتبة المرتضویة. زبیدی، محمدبن محمد. (بیتا). تاج العروس من جواهر القاموس. تحقیق: مجموعهای از محققین. ج11، بیجا: دار الهدایه. زمخشری، محمودبن عمر. (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التاویل. تحقیق مصطفی حسین احمد. چ سوم. بیروت: دار الکتاب العربی. طباطبائی، محمدحسین. (1374ش.). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمه محمدباقر موسوی. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم-دفتر انتشارات اسلامی. چاپ پنجم. طباطبائی، محمدحسین. (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. چ دوم. بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات. طبرسی، فضلبن حسن. (1372ش). مجمعالبیان فی تفسیر القرآن. تصحیح فضلالله یزدی طباطبائی.چ سوم. تهران: انتشارات ناصرخسرو. طریحی، فخرالدین بن محمد. (1375ش). مجمع البحرین. چ سوم. ج3. تحقیق احمد حسینی اشکوری. تهران: نشر مرتضوی. طوسی، محمدبن حسن. (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن. تصحیح احمدحبیب عاملی. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. عسکرى، حسن بن عبدالله. (1400 ه.ق.). الفروق فى اللغه. جلد. چ اول. بیروت: دار الافاق الجدیده. فخر رازی، محمدبن عمر. (1420ق). التفسیر الکبیر: مفاتیح الغیب. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. چاپ سوم. فیروز آبادى، محمد بن یعقوب. (1415 ه.ق.). القاموس المحیط. چ اول. جلد ۴. بیروت: دار الکتب العلمیه. مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان. (1371ش). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیه. چاپ دهم. مکارم شیرازی، ناصر.(1421ق). الامثل فی تفسیر الکتاب الله المنزل. ترجمه و تلخیص محمدعلی آذرشب. قم: مدرسة الامام علی بن ابیطالب. محمدعلی نژاد عمران، روحالله. (1394ش). «تدبر در فهم قرآن». فصلنامه سراج منیر. سال ششم. شماره20. ص149. نجیب محمد، سیدحسین. (1434ق.). التدبر فی القرآن الکریم من الشهود إلی المشاهده. قم: انتشارات دارالمحجة البیضاء. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 473 |
||