| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,149 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,932,848 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,009,117 |
تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد نوشتن برای یادگیری (WTL) در ارتقاء سطح یادگیری و تفکر دانشجویان | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 10، شماره 34، دی 1393، صفحه 1-21 اصل مقاله (534.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| آمنه عالی* 1؛ علی اکبر سیف2؛ پروین کدیور3؛ علی دلاور4 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2ستاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3استاد دانشگاه خوارزمی | ||
| 4استاد دانشگاه علامه | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش به منظور تعیین میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر تکالیف نوشتاری بر سطح یادگیری و تفکر تأملی دانشجویان انجام گرفت. آموزش مبتنی بر تکالیف نوشتاری به عنوان متغیر مستقل در دو سطح تکالیف کوتاه نوشتاری و مقاله نویسی تحلیلی اجرا شد. با استفاده از طرح گروههای نامعادل با پیش آزمون و پس آزمون، 115 نفر از دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر کرج به طور تصادفی در 3 گروه گمارده شدند: گروه آزمایشی1 (تکالیف کوتاه نوشتاری)، گروه آزمایشی2 (مقاله نویسی تحلیلی)، و گروه گواه (آموزش سنتی). نتایج تحلیل کوواریانس و واریانس بر داده های حاصل از اجرای ابزارهای پژوهش (آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامهﯼ تفکر تأملی کمبر (2000))، در دو مرحلهﯼ پیش آزمون و پس آزمون، که قبل و بعد از ارائهﯼ 16 جلسه آموزش اجرا شد، نشان داد: 1- میانگین نمرهﯼ یادگیری دانشجویان دو گروه نوشتاری، در همهﯼ سطوح یادگیری به جز سطح به یادآوردن، بالاتر از گروه آموزش سنتی به دست آمد و میانگین گروه مقاله نویسی در سطح به کاربستن بیش از گروه تکالیف کوتاه بود. 2- میانگین نمرهﯼ تفکر تأملی دانشجویان دو گروه نوشتاری نیز در سطوح درک و فهم، تفکر بر عمل، و تفکر انتقادی بالاتر از گروه آموزش سنتی بود و میانگین گروه مقاله نویسی در سطوح تفکر بر عمل و تفکر انتقادی بالاتر از گروه تکالیف کوتاه بود. در مجموع، این یافته ها اثربخشی آموزش مبتنی بر نوشتن را بر ارتقاء سطح یادگیری و تفکر تأملی دانشجویان تایید کرد و نشان داد که مقاله نویسی تحلیلی نسبت به تکالیف کوتاه اثربخشتر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نوشتن برای یادگیریWTL؛ تکالیف کوتاه نوشتاری؛ مقاله نویسی تحلیلی؛ یادگیری؛ تفکر | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,999 |
||