| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,852,230 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,000,299 |
چالشها و راهکارهای جذب بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی: مطالعه موردی شهرستان آذرشهر | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 4، دوره 6، شماره 20، تیر 1398، صفحه 95-121 اصل مقاله (385.68 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2019.45913.1249 | ||
| نویسندگان | ||
| افسانه عباسی1؛ فائقه محمدی* 2؛ لیلا خلیلی3؛ تراب نجاری4 | ||
| 1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، گرایش مدیریت اطلاعات، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 3استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
| 4استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشها و راهکارهای جذب بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران بود. این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی اکتشافی بود. جامعه موردبررسی، کتابداران عمومی و نمونه موردمطالعه شامل 14 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان آذرشهر بود. دادهها به شیوه نمونهگیری هدفمند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. َجهت تجزیهوتحلیل دادهها از شیوه کدگذاری گلاسر و استراوس استفاده شده است. بر اساس یافتهها، مهمترین چالشها بر سر راه جذب نوسوادان به کتابخانههای عمومی، مواردی از قبیل چالشهای اجتماعی، چالشهای فردی، چالشهای مادی و فیزیکی، چالشهای انتشاراتی و چالشهای سازمانی میباشند. راهکارهای ارائه شده توسط شرکتکنندگان این پژوهش، جهت رفع چالشهای فوق نیز در چهار مقوله اصلی تبلیغات فرهنگی، ایجاد تسهیلات و امکانات در کتابخانهها برای نوسوادان، حمایتهای بیشتر کتابخانه از بخش نوسوادان و همکاری و هماهنگی سازمانها جهت حمایت از بخش نوسوادان کتابخانههای عمومی طبقه بندی شدهاند. بکار گیری راهکارهای پیشنهادشده در این پژوهش توسط کتابخانههای عمومی میتواند باعث جذب بیشتر بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آذرشهر- کتابخانههای عمومی؛ چالشها و راهکارها؛ سوادآموزی؛ کتابخانههای عمومی؛ نوسوادان | ||
| مراجع | ||
|
باقرزاده، علی. (1393). رجعت به بیسوادی. پایگاه اطلاعرسانی سلامت نیوز بازیابی در تاریخ 20 آذر 1397 از http://www.salamatnews.com/page/about/141611 بیچرانلو، عبدالله؛ غفوری، محبوبه و زهرا. (1396). نقش تلویزیون در ترویج مطالعه و کتابخوانی در ایران. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 89 (1)، 93-120. تورانی، حیدر. (1395). بررسی نیازها و علائق آموزشی بیسوادان و سوادآموزان گروه سنی 49 -10 ساله. فصلنامه علمی پژوهشی نوآوریهای آموزشی، 15 (57)، 119-142. حکیمزاده، رضوان، قربانی، حسین و ملکی، عباس. (1394). بررسی علل عدم استقبال بیسوادان از برنامههای سوادآموزی کشور: یک پژوهش ملی. مهندسی فرهنگی، 9 (84)، 83-64. رحیمی نژاد، ویدا. (1393). بررسی عوامل مؤثر در ادامه تحصیل و پیشرفت چهرههای موفق سوادآمهربان، موزی تهران: سازمان نهضت سوادآموزی. رجایی پور، سعید و اکبری عمرآبادی، احمدرضا (1382). بررسی نیازهای مطالعاتی نوسوادان شهری و روستایی نهضت سوادآموزی. دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، 14 (24)، 80-65. رستگار مقدم گوهری، هادی. (1384). روش تحقیق کاربردی. مشهد: ضریح آفتاب. سلیمانی، عادل و کریمی، محمدصادق. (1397). شناسایی عوامل بیانگیزه بودن افراد بیسواد برای باسواد شدن و روشهای نوین جذب آنها. فصلنامه پیامفرهیختگان (علومتربیتی)، 3 (11)، 7-24. عزیزی، نعمتالله. (1370). بررسی علل رجعت به بیسوادی ازنظر نوسوادان استان کردستان. پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی. دانشگاه اصفهان، اصفهان. غفاری، سعید. (1386). گامی در سوادآموزی: مواد و خدمات کتابخانه برای بزرگسالان نوسواد. (2). تهران: دبیزش. غیوری، زینب و حسنزاده، محمد. (1395). راهکارهای مؤثر بر جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی ایران مطالعه دلفی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 6 (2)، 206-226. قدسی، امیر. (1372). بررسی عوامل مؤثر در جذب بیسوادان به کلاسهای سوادآموزی همدان. پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. کرد نوقابی، رسول، مرادی و دلفان بیرانوند، آرزو. (1397).عوامل پیشبینی کننده رجعت به بیسوادی در سوادآموختگان دوره سوادآموزی. دوفصلنامه جامعهشناسیآموزشوپرورش، (11)، 65-78. کرمی، زهرا. (1382). ﺑﺮﺭﺳﯽ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ کتابخانههای ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻧﻮﺳﻮﺍﺩﺍﻥ بزرگسال. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران. محمدزاده، زهرا. (1387). بررسی و تجزیهوتحلیل مجموعه عوامل مؤثر برای شرکت بیسوادان به کلاسهای سوادآموزی در مناطق چهارگانه شهرستان مشهد. پایاننامة کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان. دانشگاه تهران، تهران. میر حسینی، زهره. (1395). مواد و خدمات کتابخانهای برای بزرگسالان نوسواد. ویرایش دوم. تهران: سمت. میرزا بیگی، محمدعلی. (1393). بررسی شیوههای مؤثر تبلیغی و ترویج سوادآموزی و ارائه مدل کارآمد جهت ترغیب و تشویق جامعه هدف به سوادآموزی. تهران: سازمان نهضت سوادآموزی. Chibuzor Ohanado, C. & Kehinde, B. (2015). The Role of Libraries in Adult Literacy Education. Journal of Research Development. Journal of Research Development, 24 (2), 1-5. Chisita, C. T. (2011, August). Role of public libraries in promoting literacy in Zimbabwe: Challenges of sustaining a reading culture. In 77th IFLA World Library and Information Conference. Pueto Rico (pp. 13-18). Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Publishing. Retrieved from http://faculty.babson.edu/krollag/org_site/craft_articles /glaser_strauss.html. Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1985). Naturalistic inquiry. V. 75. Thousand Oaks, CA: Sage. Kathuria, K. )2012). Public Libraries in Literacy Campaign in Punjab: A Proposed Model. International Journal of Information Dissemination & Technology, 2(1), 38-42. Retrieved from www.ijidt.com/index.php/ ijidt/article/view/53/53. Kong, L. (2011). Failing to read well: the role of public libraries in Adult Literacy, immigrant community building, and free access to learning. Adult Education Research Conference. Retrieved from http://newprairiepress.org/aerc/2011/papers/57. Mugwisi, T., Jiyane, G. V., & Fombad, M. C. (2018). Public libraries as facilitators of information services: A case study of selected libraries in KwaZulu-Natal. Information Development, 34(1), 31-43. Mcloughlin, C., & Morris, A. (2004). UK public libraries: roles in adult literacy provision. Journal of librarianship and information science, 36(1), 37-46. Morse, J. M., Barrett, M., Mayan, M., Olson, K., & Spiers, J. (2008). Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. International Journal of Qualitative Methods, 1(2), 13-22. Nassimbeni, M., & Tandwa, N. (2008). Adult education in two public libraries in Cape Town: a case study. South African Journal of Libraries and Information Science, 74(1), 83-92. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,080 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 881 |
||