| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,804 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,413 |
تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر مهارت های حل مسأله دانش آموزان | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 1، دوره 3، شماره 12، مهر 1396، صفحه 1-25 اصل مقاله (539.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2020.7123.1111 | ||
| نویسندگان | ||
| زهره خلج* 1؛ داریوش نوروزی2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر مهارتهای حل مسئله دانشآموزان، انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای غیرانتفاعی استان قم در سال تحصیلی 94-93 بودند. نمونه آماری از بین مدارس در دسترس انتخاب شد، سپس دو کلاس بهصورت تصادفی بهعنوان گروه آزمایش و گواه انتخاب شدند. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی اینترنتی در هفت جلسه به گروه آزمایش ارائه شد، درحالیکه این آموزشها به دانشآموزان گروه گواه داده نشد. در این پژوهش از پرسشنامه سواد اطلاعاتی اینترنتی داورپناه و سیامک (1388) و پرسشنامه مهارت حل مسئله هپنر و پترسن (1982) استفاده شد. نتایج بهدستآمده از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تحلیل واریانس مختلط بین-درون آزمودنیها، یا همان طرح آنوای دوتکه مورد مقایسه و تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد، آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی در افزایش توانایی دانشآموزان در بهکارگیری مهارت سواد اطلاعاتی اینترنتی اثربخش بوده است. علاوه بر اینکه نتایج این پژوهش نشان داد، آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر افزایش مهارت حل مسئله دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. همچنین این آموزش بر هر سه مؤلفه مهارت حل مسئله که شامل اعتماد به حل مسئله، گرایش به فعالیتهای حل مسئله و کنترل رفتار و هیجانات حین حل مسئله است، اثر مثبت داشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش سواد اطلاعاتی؛ اینترنت؛ مهارت حل مسئله | ||
| مراجع | ||
|
بیجاری، ه. (1387). بررسی اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر افزایش میزان امید به زندگی در زنان مبتلا به سرطان پستان. پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد. پریرخ، م. (1392). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روشها و برنامهها. تهران: کتابدار. پریرخ، م.، ارسطوپور، ش. و نادری، م. (1390). اثربخشی کارگاههای آموزشی سواد اطلاعاتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی با رویکرد زمینهگرا. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 2، 201-224. پریرخ، م. (1384). سنجش اثربخشی کارگاه آموزشی مهارتهای سواد اطلاعاتی. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 2(10)، 79-103. پریرخ، م. و عباسی، ز. (1383). آموزش سواد اطلاعاتی؛ روشها و راهبردها. مجموعه مقالات همایش آموزش استفادهکنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها. آستان قدس رضوی. مرکز اطلاعات و کتابخانهها مشهد. پورصالحی، ن.، زندیان، ف. و فهیم نیا، ف. (1390). مطالعه مقایسه تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی توسط کتابدار و معلم بر ارتقاء مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشآموزان دبیرستانهای هوشمند دخترانه شهر تهران. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 58، 13-23. تیرگر، آ. و یمین فیروز، م. (1392). تأثیر آموزش بر سواد اطلاعاتی دانشجویان تازهوارد. فصلنامه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 3(6)، 171-175. خالقی، ن. و سیامک، م. (1392). آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. تهران: کتابدار. خداپناهی، م. ک. (1387). انگیزش و هیجان. تهران: سمت. حسنزاده، ر. و اسدی، م. (1389). بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، 11، 110-123. داورپناه، م. و سیامک، م. (1388). ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی پایه و واقعی دانشجویان مقطع کارشناسی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 12(45)، 119-146. دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. (1381). زیر نظر خسروی، ف. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. دوائی، ش.، امامجمعه، م. و احمدی، غ. (1392). بررسی و تدوین مهارتها و صلاحیتهای ICT موردنیاز معلمان در فرایند آموزش و یادگیری. دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 1(1)، 123-146. راستگو، ا. (1390). بررسی اثر سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارتهای حل مسئله، خودراهبری و فراشناخت دانشجویان. پایاننامه دکترا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران. راستگو، ا.، نادری، ع.، شریعتمداری، ع. و سیفنراقی، م. (1389). بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارتهای حل مسئله دانشجویان. فصلنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(4)، 1-22. سیف، ع. ا. (1387). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران. فضلیخانی، م. و فتحینژاد، ف. (1384). نقش ICT در کلاس درس. تهران: ورای دانش. کاشینهنجی، و. (1390). سواد اطلاعاتی در مدارس. تهران: کتابدار. مرادی، ر.، علیآبادی، خ.، خزایی، آ. و رسولی، ب. (1393). رابطه تفکر انتقادی با سواد اطلاعاتی در دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه راهبردیهای آموزشی در علوم پزشکی، 3(7)، 141-146. میری، ا. و چشمه سهرابی، م. (1390). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه علم و صنعت ایران واحد اراک در محیط دیجیتال (88- 1387). دانش شناسی، 4(13)، 65-76. هاشمیان، م.، آل مختار، م. ج. و حسنزاده، ا. (1390). مقایسه سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی ACRL. معاونت تحقیقات و فنآوری دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان. References Altun, I. (2003). The problem solving ability and values of student nurse procrastination and midwives. Journal of nurse education today, 23, 575-584. American Library Association (1989). Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. Chicago: III.: ALA. Association of college and Research Libraries (2000). Information Literacy standards for higher education. Chicago: II.:ALA. Boekaerts, M. (1997). Self-regulated learning: A new concept embraced by researchers, policy makers, educators, teachers, and students. Learning and Instruction, 161-186. Brand-Gruwel, S. Wopereis, I. & Walraven, A. (2009). A descriptive model of information Dinet, J. N. (2003). An exploratory study of adolescent’s perceptions of the Web. Journal of Computer Assisted Learning, 19, 538-545. Doyle, C. S. (1996). Information Literacy in an Information Society: A Concept for the Information Age. Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse on Information and Technology. Dugan, R. E. & Hernon, P. (2002). Outcomes assessment: Not synonymous with inputs and outputs. 28. Heppner, P. P. & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of personal problem solving inventory. Journal of counseling psychology, 29, 66-75. Hormozi, M. (2007). The role of pre-knowledge and indviduals features in academic achievement in Payam-e-Nour University students. The Journal of Education and Psychology, 8(2), 1-26. (in Persian). Jacobs, H. (2008). Perspectives on information literacy and reflective pedagogical praxis. The Journal of Academic Librarianship, 256-262. Jill, B. T. Aliki, T. (2011). Integrating evidence-based practice and information literacy skills in teavhing physical and occupational therapy students. Health Information and libraries Journal, 28(4): 264-272. Larkin, J. E. & Pines, H. A. (2004). Developing information literacy and research skills in introductory psychology:A case study. The journal of Academic Librarianship, 31(1), 40-45. Lazakidou, G. & Retalis, S. (2010). Using computer supported collaborative learning strategies for helping students acquire self-regulated problem-solving skills in mathematics. Computers & Education, 54(1), 3-13. Luxman, K. (2010). A conceptual framework mapping the application of information search strategies to well and ill-stuctured problem solving. Computers & Education, 55(2), 513-526. Powell, C. A. Ahip, M. L. S. & Case-Smith, J. (2003). Information literacy skills of occupational therapy graduates: a survey of learning outcomes. Journal of the Medical Library Associatin, 91(4), 468-477. Retrieved May 22. 2007, from http://www.ala.org/ala/acrl/ /acrlstandards/ standards,pdf. Selcuk, G. S. Caliskan, S. & Erol, M. (2007). The effect of gender and grade levels on Turkish physics teacher candidates’ problem solving Strategies. Journal of Turkish since education,4, 10. Seminara, L. (1996). An Exploration of the Relationship Between Conceptual Knowledge, Sex, Attitude And Problem Solving In Chemistry. Unpublished doctoral dissertation: Columbia University. Serin, O. Serin, N. B. & Saygili, G. (2009). The effect of educational technologies and material supported science and technology teaching on the problem solving skills of 5th grade primary school student. Procedia Social andBehavioral Sciences,1(1), 665-670. Shanahan, M. C. (2007). Information literacy skills of undergraduate medical radiation students. Radiography, 187-196. Thompson, S. D. Lynda, M. Lynne, R. & Branson, D. (2003). Assessing critical thinking and problem solving using a Web-based curriculum for students. The Internet and Higher Education, 6(2), 185-191. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,425 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 852 |
||