| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,166 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,938,232 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,010,805 |
اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 10، فروردین 1396، صفحه 113-124 اصل مقاله (421.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2020.44948.1280 | ||
| نویسندگان | ||
| روح الله فتح آبادی* 1؛ مرتضی بختیاروند2؛ پریسا حاجی علی3 | ||
| 1دانشجو دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2دانشجو دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 3کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اتیسم 9تا12 سال مراکز آموزشی، درمانی و توانبخشی شهر تهران در سال 1397 بود. از بین جامعه هدف12 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس براساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم (1999) بهعنوان حجم نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش (6نفر) و کنترل (6نفر) بهشیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروه توسط آزمون حافظه کاری کورنولدی مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از آن گروه آزمایش مداخله بازی های رایانه ای شناختی در 12 جلسه 40 دقیقهای در طول 4 هفته دریافت کردند. در پایان هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که بازی های رایانه ای شناختی موجب بهبود حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا میشود. از این رو می توان از بازی های رایانه ای شناختی به عنوان یک روش مداخله ای موثر در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا سود جست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال اتیسم؛ بازی های رایانه ای شناختی؛ حافظه کاری | ||
| مراجع | ||
|
حسن نتاج جلوداری، فهیمه؛تقی پورجوان، عباسعلی؛ فرارمرزی، سالار و رستگار، فرشته(1394). تاثیر بازیهای رایانه ای شناخت محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی مبتلا به ناتوانی های یادگیری عصب روانشناختی.فصلنامه تحول روانشناختی کودک.2(2)، 35-45. زینی، مرضیه؛ ندوشن، علی؛ خاکسار، الهام؛ بلوچی انارکی، محمد و متعبد، ناهید(1397). اثربخشی مداخله بازی های توجهی بر بهبود عملکرد حافظه و یادگیری دیداری کودکان دبستان بر اساس رویکرد عصب شناختی.14(48)، 1-17. عبدی، اکبر؛ عربانی دانا، علی؛ حاتمی، جواد و پرند، اکرم(1393). اثر بخشی بازی های رایانه ای شناختی بر بهبود حافظۀ کاری، توجه و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD. فصلنامه کودکان استثنایی.14(1)، 19-33. عیسی نژاد بوشهری، سولماز؛ داداش پورآهنگر، مهری؛ سلم آبادی، حسن، عاشوری و دشت بزرگی،زهرا(1395). تاثیر بازیهای رایانه ای بر توجه پایدار و حافظه فعال دانش آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی.59(5)، 311-321. کاسه چی، مسعود (1390)، روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری کودکان اتیسم با عملکرد بالا، پایان نامه کارشناسی ارشدکاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. مهرجو، پروانه (1390)، ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺗﻔﺎوت ﺑﺎزی ﮐﻮدﮐﺎن ﻋﺎدی و اﺳﺘﺜﻨﺎیی. فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی،2(108):48-55.
Alloway, T. P., Gathercole, S. E., & Pickering, S. J. (2016). Verbal and visuospatial short‐term and working memory in children: Are they separable?. Child development, 77(6), 1698-1716. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Pub. American Psychiatric Association. (2015). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5): American Psychiatric Pub. Baddeley, A., (2010). Working memory. Current Biology, 20(4), 136-141. Causton-Theoharis, J., Ashby, C., & Cosier, M. (2009). Islands of loneliness: Exploring social interaction through the autobiographies of individuals with autism. Intellectual and Developmental Disabilities, 47 (2), 84–96. Centre for Disease Control and Prevention. (2018). Identified prevalence of Autism spectrum disorder: ADDM network 2000-2010, combining data from all site. http://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html. Cornoldi, C., De Beni, R., Giusberti, F., & Massironi, M. (1998). Memory and imagery: A visual trace is not a mental image. Theories of memory, 2, 87-110. Ehlers, S. Gillberg, C. & Wing, L. (1999). A screening questionnaire for Asperger syndrome and other high-functioning autism spectrum disorders in school age children. Journal of autism and developmental disorders, 29(2), 129-141. Lu, L. Petersen, F. Lacroix, L. & Rousseau, C. (2010). Stimulating creative play in children with autism through sandplay. The Arts in Psychotherapy, 37(1), 56-64. Pérez-Martín, M. Y., González-Platas, M., Eguíadel Rio, P., Croissier-Elías, C., & Jiménez Sosa, A. (2017). Efficacy of a short cognitive training program in patients with multiple sclerosis. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 13, 245-252. Sadock, B., & Ruiz, P. (2015). Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences. Walters Kluwer. Samadi, S. A., & McConkey, R. (2015). Screening for autism in Iranian preschoolers: Contrasting M-CHAT and a scale developed in Iran. Journal of autism and developmental disorders, 45(9), 2908-2916. Sternberg, R. J., & Sternberg, K. (2016). Cognitive psychology. Nelson Education. Wiley, P. (2012). Autism: attacking social interaction problems. ASHA-Public Schools. www. Speakla.com. World Health Organization (2016). Questions and answers about autism spectrum disorders (ASD).Retrieved March 20, 2016 from http://www.who.int/features/qa/85/en. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,920 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 923 |
||