| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,135,393 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,863,757 |
تاثیر چند رسانهای آموزشی بر آموزش محیط زیست در کودکان دبستانی | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 4، دوره 3، شماره 10، فروردین 1396، صفحه 71-85 اصل مقاله (449.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2020.4068.1080 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم لاریجانی1؛ سحر رشیدی* 2 | ||
| 1استادیار گروه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری آموزش محیط زیست ،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانهای در آموزش محیط زیست در مقایسه با آموزش های سنتی برای آموزش محیط زیست به دانشآموزان دبستانی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشآموزان دبستانی شهر تهران میباشد. نمونۀ آماری با روش تصادفی44 دانشآموز در قالب 2 گروه (1 گروه مداخله و 1 گروه شاهد) انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (92/0) اجرا گردید. دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان میدهد که سطح معنی داری برای متغیر دانش، نگرش و رفتار طرفدار محیط زیستی کوچکتر از 05/ به دست آمده است در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثر بخشی آموزش چندرسانهای در آموزش محیط زیست تائید میگردد. بنابراین با توجه به تأثیرات قابل ملاحظه کاربرد چندرسانهای در آمـوزش محیط زیست، بـه سـمت اسـتفاده گسـترده از ایـن فن آوری در امرآموزش حرکت کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش محیط زیست؛ چندرسانهای آموزشی؛ آموزش سنتی | ||
| مراجع | ||
|
امیر تیموری، محمدعلی،. (1390). طراحی پیامهای آموزشی،انتشارات سمت. حاجی بابایی، حمیدرضا، (1391) ویژگیهای »مدرسهای که دوست دارم*« با توجه به سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش، فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شماره42، سال یازدهم. حیدری، غلامحسین، مدانلو؛ یاسمن نیاز آذری، مرضیه و جعفری گلوچه، عبدالله. (1389).مقایسه تدریس زبان انگلیسی با نرمافزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (1)1، 103-115. ستاری، صدرالدین، محمدی، پروین. (1390).بررسی رابطه میزان استفاده از فنآوری اطلاعات و موفقیت آموزشی دانش آموزان قطع متوسطه. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (4)1، 81-96. سلیمان پور، جواد، خلخالی، علی و رعایت کننده فلاح، لیلا. (1389). تأثیر روش تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی سال سوم راهنمایی. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (2)1،77-93. شاه طالبی، بدری، قپانچی، اکرم،(1392). تأثیر آموزشهای شهروندی برافزایش آگاهی شهروندی کودکان هشتساله شهر اصفهان (با تأکید بر نرمافزارهای چندرسانهای) فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال سوم ـ شماره سوم ـ صفحات 129-150. داییزاده، حسین، حسین زاده، بابک و غزنوی، محمدرضا. (1389). بررسی نقش (ICT) بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسط. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، (4)4،81-97. زارعی زوارکی، اسماعیل و جعفرخانی، فاطمه. (1388). چندرسانهای و نقش آن در آموزش ویژه. نشریه تعلیم و تربیت استثنایی. شماره 98-99.ص: 22-30. زارعی زوارکی، اسماعیل و غریبی، فرزانه.(1391). تأثیر آموزشی چندرسانهای بر میزان یادگیری و یاد داری ریاضی دانشآموزان دخترکم تـوان ذهنی پایه چهارم شهر اراک. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، شماره 5، سال دوم، ص:23-51. زمانی، بیبی عشرت زمانی و کریمی، مهدی (1386). مهارتهای نوین و رویکردهای کارآموزی معلم، گزارش کامپیوتر (ماهنامه انجمن انفورماتیک ایران)، سال بیست و نهم، خرداد و تیر1386، شماره 173، ص 76-72. صفاریان، سعید، فلاح، وحید و میرحسینی، سید حمزه. (1389). مقایسه تأثیر آموزش به کمک نرمافزارهای آموزشی و روش سنتی در یادگیری درس ریاضی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات .21-36 ،(2)1 ،در علوم تربیتی. ضامنی، فرشیده، نسیمی، عباس، رضایی راد، مجتبی،قنبر پور، جویباری، منصوره،(1390)، تأثیر استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای در درس جامعهشناسی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهرستان جویبار، فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال دوم ـ شماره دوم، ص:55-72. . ضامنی، فرشیده، کاردان، سحر. (1389). تأثیر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 23-38 ،(1)1 قره خانی، احمد ؛ افروز، غلامعلی؛ معصومیان، معصومه.(1389). استفاده از فنآوری رایانه برای توانبخشی و آموزش کودکان درخودمانده. نشریه تعلیم و تربیت استثنایی. شماره 105، ص53-47 لنی فلورین، جان هگرتی، اسماعیل زارعی زوارکی (مترجم)، فاطمه جعفرخانی (مترجم ناشر: آوای نور - 27 آذر، 1391. مایور فدریکو (1379). آموزش برای آینـده پایـدار . ترجمه حسن پویـان. تهـران: انتشـارات سـازمان حفاظـت محیطزیست. محمودی، حسین، ویسی، هادی (1384)، ترویج و آموزش محیطزیست رهیافتی در حفاظت اصولی از محیطزیست، عــلـــوم محـــیـــطی 8 ، تـابـستـان 1384،صفحه:57-64. مرادی،رحیم، شریفی درآمدی، پرویز، زارعی زوارکی، اسماعیل،(1392). تأثیر چندرسانهای آموزشی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه پنجم ابتدایی شهر تهران، فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال چهارم، شماره اول، ص:5-22 میبودی ، حسین ،امیدوار، بابک، عنایتی، اشرف السادات، رشیدی،سحر، (۱۳۹۲ ) ؛ « آیا نوع مدرسه در آگاهیهای محیط زیستی دانش آموزان ابتدایی تفاوت ایجاد میکند؟ » ، فصلنامهی آموزش محیطزیست و توسعهی پایدار ، دوره ۱ ، شماره ۴ ، صفحه ۱۱ – ۱۹. نجفی، حسین (1387)تأثیر فناوری اطلاعات بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانهای شهر اردبیل در سال 1384-85. پیک نور، (3)6، 82-93 نوروزی، داریوش، احمدزاده بیانی، احمد، آقابراتی، نجمی.(1390). تأثیر آموزش چندرسانهای بر میزان یادگیری و یاد داری درس ریاضی دانشآموزان پسر درخودمانده ، فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، شماره 4، سال اول. ص: 23-51 Astleitner, H. Wiesner, C. (2004) An integrated model of multimedia learning and motivation. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. 13,3-21. Glenn, R.(2002) Using brain research in your classroom. Academic Research Library. [on-line]. Available:www.eddigest.com Kirkwood, A., & Price, L. (2005). Learners and learning in the twenty-first Century: What do we know about students attitudes towards and experiences of information and communication technologies that will help us design courses. Studies in Higher Education, 30(3), 65-53. Lindstrom, R. (1994)." The Business Week Guide to Multimedia Presentations: Great Dynamic Presentations That Inspire". McGraw-Hill, New York, NY. Ch 2, pp. 33-46 Ludwig, E., Daniel, B., Froman, R., Mathie, A. (2004) Using multimedia in classroom presentation: best principle. [on-line].Available: http://teachpsych.lemoyne.edu. Manoli, C., Johnson, B., & Dunlap, R. E. (2007). Assessing children’s environmental worldviews: Modifying and validating the new ecological paradigm scale for use with children.The Journal of Environmental Education, 38(4), 3-13. Silverman, R., & Hines, S. (2009). The effects of multimedia-enhanced instruction on the vocabulary of English/language learners and non English language learners in pre-kindergarten through second grade. Journal of Educational Psychology, 10(2), 305-314. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 572 |
||