| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,767,873 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,990,366 |
چندرسانه ای تعاملی، سـواد قــرآنـی و انگیزش تحصیلی | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 12، مهر 1396، صفحه 27-46 اصل مقاله (338.36 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2020.1024.1029 | ||
| نویسندگان | ||
| آزاد الله کرمی* 1؛ ججت امیری2؛ احسان طوفانی نژاد3 | ||
| 1مأمور آموزشی دانشگاه فرهنگیان، کردستان، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد علوم قرآن، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
| 3دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی تأثیر چندرسانهای تعاملی بر سواد قرآنی و انگیزش تحصیلی در درس قرآن صورت گرفته است. روش پژوهش شبهآزمایشی، با طرح پژوهش پیشآزمون-پسآزمون دوگروهی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر سوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیل 94-1393 بودند و از این جامعه با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد دو کلاس 30 نفره انتخاب و یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر بهعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. در این پژوهش گروه آزمایش با چندرسانهای تعاملی محقق ساخته و گروه کنترل با روش سنتی همراه با نوار صوتی آموزش دیدند. بهمنظور سنجش آزمودنیها، آزمون سواد قرآنی محققساخته با ضریب پایایی 81/0 و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر با ضریب پایایی 77/0 مورداستفاده قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی ابزارها نیز توسط متخصصین حوزه علوم قرآنی و علوم تربیتی تأیید گردید. پس از جمعآوری دادهها، در تجزیهوتحلیل آنها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد)، آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس چند متغیری) استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات درکِ معانی و تدبرِ قرآن در گروه آزمایش افزایش داشته و تفاوت دو گروه معنادار بود، ولی تفاوتی در نمرات روخوانی قرآن دانشآموزان دو گروه دیده نشد. همچنین یافتهها نشان داد که میزان انگیزش تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش داشته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انگیزش تحصیلی؛ چندرسانهای آموزشی؛ سواد قرآنی؛ قرآن | ||
| مراجع | ||
|
احمدی، مسعود، فلاح، وحید و میرزاخانی، سمانه. (1390). مقایسه تأثیر آموزش چندرسانهای تعاملی با چندرسانهای غیرتعاملی بر میزان یادگیری دانشآموزان ابتدایی. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(4)، 117-129. اشراقی، مهدی. (1388) تحلیل و ارزشیابی سیدیهای چندرسانهای آموزش قرآن بر اساس استانداردهای طراحی تولید چندرسانهایهای آموزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی. الله کرمی، آزاد. (1392). مقایسه یادگیری تلفیقی و آموزش حضوری بر خلاقیت و تفکر انتقادی دانشآموزان پایه دوم متوسطه شهرستان قدس. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی تهران. بحرانی، محمود. (1388). بررسی روایی و پایایی مقیاس تحصیلی هارتر. مطالعات روانشناختی، 5(1)، 51-72. پناهی، حسین و موسویپور، سعید. (1395) تأثیر آموزش چندرسانهای قرآن بر میزان یادگیری و یادداری درس قرآن دانشآموزان پسر با نیازهای ویژة ذهنی پایه ششم ابتدایی. فصلنامه فناوری آموزش، 11(1)، 49-57. جعفریفر، زهره و نقیزاده، زهرا. (1396) شناسایی و تحلیل خلأهای موجود در پژوهشهای انجامشده در زمینه آموزش قرآن. دوفصلنامه پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم، 8(2)، 47-70 زمانی، بیبی عشرت، سعیدی، ذوالفقار و عابدی، احمد. (1390). اثربخشی و پایداری تأثیر استفاده از چندرسانهای بر خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی درس ریاضی سال اول دبیرستان. رویکردهای نوین آموزشی، 6(2)، 1-22. سعیدی رضوانی، محمود، پرتو، مسلم و سرشور خراسانی، غلام عباس. (1388). ارزشیابی برون داد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه نوآوری آموزشی، 31(8)، 8-37. سیف، علیاکبر. (1395). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران. فرجی، نسیم و کریمی ثانی، پرویز. (1395) تأثیر چندرسانهای آموزش دیکته یار بر بهبود حافظه دیداری و شنیداری و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان ناتوان در یادگیری املا پایه دوم مدرسه بهزیستی شهرستان شبستر. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 7(13)، 13-27. مایر، ریچارد و کلارک، روت کالوین. (1393) یادگیری الکترونیکی و علم آموزش. ترجمه خدیجه علیآبادی و همکاران. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی. محمد علینژاد عمران، روحالله. (1394). تدبر در فهم قرآن. فصلنامه سراج منیر. 6(20). 150-173. موسی رمضانی، سونیا. (1390). تأثیر آموزش چندرسانهای و سخنرانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانشآموزان از راه دور. فناوری آموزش، 6(1)، 45-57. میرزا محمدی، محمدحسن، افشار، عبدالله، شاهرضائی، سید رسول و قبادی، محترم. (1392). ارزشیابی برون داد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 89/1388. فصلنامه نوآوری آموزشی، 45(12)، 23-44. نباتی، رضا و وکیل، مسعود. (1396). هدف آموزشوپرورش از آموزش قرآن چیست؟ مجله رشد جوانه، 55، 48-54. نقیه، مجید. (1382). کاربرد شیوههای فعال و جدید تدریس در آموزش قرآن. مجله کوثر، 10، 77-81. وطنی، اسدالله. (1382). چند تجربه در جذب دانشآموزان به آموزش قرآن کریم. رشد آموزش قرآن، 3، 51-53. وکیل، مسعود. (1381). نگاهی به برنامه جدید آموزش قرآن کریم در آموزشوپرورش ایران. رشد آموزش قرآن، 1. وکیل، مسعود. (1389). سواد قرآنی. ویژهنامه رشد آموزش قرآن، 16(2)، 36-45. References Anas, N., Ariff, M. I. M., Ghazali, Z. M., & Yaacob, Z. (2018). Development model of digital Quran based on technology Acceptance in learning performance. Journal of Fundamental and Applied Sciences, 10(6S), 2391-2401. Aziz, A. A., Ibrahim, M. A., Shaker, M. H., & Nor, A. M. (2016). Teaching Technique of Islamic Studies in Higher Learning Institutions for Non-Arabic Speakers: Experience of Faculty of Quranic and Sunnah Studies and Tamhidi Centre, Universiti Sains Islam Malaysia. Universal Journal of Educational Research, 4(4), 755-760. bin Mohamad, R., Muninday, B., & Govindasamy, M. (2010). Testing the Effects of Interactive Courseware Template for the Learning of History among Form One Students. Online Submission, 7(10), 106-113. Bradley C., Haynes R. & Boyle T. (2008) Designing multimedia learning objects for PDAs. International Journal of Mobile Learning and Organisations, 2(3), 237 – 249. Brozo, W. G. (2018). Literacy Achievement and Motivation Reconsidered: Linking Home and School Literate Practices for Struggling Adolescent Males. In Reading Achievement and Motivation in Boys and Girls (pp. 185-200). Springer, Cham. Collins, A., & Halverson, R. (2018). Rethinking education in the age of technology: The digital revolution and schooling in America. Teachers College Press. da Silva, C. W., & Correia, N. (2017, September). Analysis of Interactive Multimedia Features in Scientific Publication Platforms. In International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (pp. 525-530). Springer, Cham. Ferdig, R. E., Pytash, K. E., Kosko, K. W., Memis, R., Ryan, K., & Dunlosky, J. (2017). The impact of eWriters on literacy motivation, self-efficacy, and the real-virtual-relationships between parents and teachers. Journal of Interactive Learning Research, 28(4), 341-357. Maimun, L., Yulizar, B., Rosseni, D., Hamdan, G., Maslawati, M., & Sabariah, S. (2011). Challenges Faced by Teachers in Teaching Qur’anic Tarannum. World Applied Sciences Journal, 14, 40-43. Marina, I., Norizan, M. D., Suzana, A., & Aida, A. R. (2011). Engaging Learners to Learn Tajweed through Active Participation in Multimedia Application (TaLA). Proc. of Int. Conf. on Advances in Computing, Control, and Telecommunication Technologies, 88-91. Massoud Hammza, O. I., Ali Daw, D. A,. & Faryadi, Q. (2013). Using Multimedia Instructional Design to Teach the Holy-Quran: A Critical Review. International Journal of Humanities and Social Science, 3(6), 37- 45. Nozari, A. Y., & Siamian, H. (2015). The effect of applying podcast multimedia teaching system on motivational achievement and learning among the boy students. Acta Informatica Medica, 23(1), 29-32. Park, S., & Braud, A. (2017). The Effects of Multimedia Content Design Modalities on Students’ Motivation and Achievement in History. Computers in the Schools, 34(4), 236-252. Razak, Z., Ibrahim, N. J., & Idna Idris, M. (2008). Quranic Verse Recitation Recognition Module for Support in J-QAF Learning: A Review. International Journal of Computer Science and Network Security (IJCSNS), 8(8), 207-216. Reis, R. C. D., Isotani, S., Rodriguez, C. L., Lyra, K. T., Jaques, P. A., & Bittencourt, I. I. (2018). Affective states in computer-supported collaborative learning: Studying the past to drive the future. Computers & Education, 120, 29-50. Sardan, N, A & Rias, R, M. (2013). M-Tajweed: A Mobile Courseware to Assist in Tajweed Learning. International Journal on Islamic Applications in Computer Science And Technology, 1(3), 1-8. Silverman, R., Kim, Y. S., Hartranft, A., Nunn, S., & McNeish, D. (2017). Effects of a multimedia enhanced reading buddies program on kindergarten and Grade 4 vocabulary and comprehension. The Journal of Educational Research, 110(4), 391-404. Tabbal, H., El Falou, W., & Monla, B. (2006). Analysis and imple-mentation of a Quranic verses delimitation system in audio files using speech recognition techniques. Paper presented at the Proceeding of the IEEE Conference of 2nd Information and Communi-cation Technologies, Malaysia. Takacs, Z. K., Swart, E. K., & Bus, A. G. (2015). Benefits and pitfalls of multimedia and interactive features in technology-enhanced storybooks: A meta-analysis. Review of educational research, 85(4), 698-739. Wu, T. J., & Tai, Y. N. (2016). Effects of Multimedia Information Technology Integrated Multi-Sensory Instruction on Students' Learning Motivation and Outcome. EURASIA Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(4), 1065-1074. Yu, K., Tang, H., Gong, R., Dong, J., & Hu, S. (2018). Effects of the Application of Multimedia to Library Use Education on Learning Motivation and Learning Satisfaction. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 2987-2994. Zayed, T. M. (2017). The Role of Reading Motivation And Interest In Reading Engagement Of Quranic Exegesis Readers. O-JIE: Online Journal of Islamic Education, 3(1), 1-13. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 991 |
||