| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,909 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
تاثیر کانون توجه درونی و توجه بیرونی در قالب تمرین متغیر در یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 11، خرداد 1396، صفحه 79-98 اصل مقاله (694.25 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2020.44230.1278 | ||
| نویسندگان | ||
| مهین عقدائی* 1؛ علیرضا فارسی2؛ الهه عرباله فیروزجاه3 | ||
| 1استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی ،تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه رفتارحرکتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر مطالعه تأثیر کانون توجه درونی و بیرونی در قالب تمرین متغیر بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال بود. در این مطالعه نیمه تجربی، بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش، تعداد 32 نفر از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه شهید بهشتی (با دامنه سنی 18 تا 24) که مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. بر اساس نتایج پیشآزمون افراد بهطور تصادفی به چهار گروه 8 نفره با توجه درونی در قالب تمرین متغیر، توجه بیرونی در قالب تمرین متغیر، تمرین متغیر و تمرین ثابت تقسیم شدند. در مرحله اکتساب که 3 جلسه در هفته بود، در هر جلسه 4 بلوک 12 کوششی را تکمیل کردند. در مرحله یادداری و انتقال شرکتکنندهها در هر مرحله 10 کوشش را اجرا کردند. برای تحلیل دادههای مربوطه در مرحله اکتساب از آنوای مرکب (گروه) 4 * (نوبت آزمون)3 استفاده شد و برای مرحله انتقال و یادداری از تحلیل واریانس یکسویه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کانون توجه درونی و بیرونی در قالب تمرین در مرحله اکتساب پرتاب آزاد بسکتبال تفاوت معنیداری وجود نداشت. در مرحله یادداری بین گروه کانون توجه بیرونی – تمرین متغیر و گروه تمرین متغیر بدون دستورالعمل توجه تفاوت معناداری پیدا شد که این تفاوت به نفع گروه تمرین متغیر بدون دستورالعمل توجه بود (014/0p=). در مرحله انتقال تفاوت معناداری بین چهار گروه تمرینی یافت نشد؛ بنابراین میتوان چنین نتیجه گرفت که یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال بیشتر متأثر از نوع تمرین است تا کانون توجه و در شرایط بدون دستورالعمل توجه یادگیری بهتری صورت گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرین ثابت؛ تمرین متغیر؛ کانون توجه بیرونی؛ کانون توجه درونی | ||
| مراجع | ||
|
احمدی تبار مهدی، رنجبر، روح اله و شتاب بوشهری، ناهید. (1394). تأثیر تغییرپذیری تمرین و دستورالعملهای مختلف کانون توجه بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دولتی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی. اشمیت، ریچارد ای. لی و تیموتی دیی. (1389). یادگیری و کنترل حرکتی. ترجمه رسول حمایتطلب و عبدالله قاسمی. تهران: علم و حرکت. حمایتطلب رسول، شیخ محمود، موحدی، احمدرضا و اسد، محمدرضا. (1386). تأثیر تقدم و تأخر تمرین ذهنی بر یادگیری یک مهارت ادراکی حرکتی با تأکید بر تصویرسازی درونی و بیرونی. پژوهشدرعلومورزشی، (14)، 51- 139. حمایتطلب، رسول، مرادی، علی، برومند، محمدرضا و فخرپور، رقیه. (1388). اثر تداخل ضمنی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای سروس والیبال (با تأکید بر تلفیق تمرینات مسدود و تصادفی). رشد و یادگیری حرکتی، 3، 5-22. رجائیان، بیژن. (1385). بررسی اثر تمرینات متغیر و ثابت در دوره پرآموزی و یادداری و انتقال تکلیف ثانویه مهارت سرویس بدمینتون، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. رضوانی، زهرا، حیرانی، علی و زارعیان، احسان. (1390). اثر تغییرپذیری تمرین بر استقلال اندام مجری در مهارت شوت سهگام بسکتبال. فصلنامه تحقیقات در علوم زیستی ورزشی، 1(4)،331-40. کلخوران، فاضل. (1387). اثرات تداخل ضمنی در یادگیری در اکتساب، یادداری و انتقال سه مهارت والیبال. حرکت، 38، 238- 221. لطفی حسینآباد، غلامرضا، خلجی، حسن، بهرام، عباس و فرخی، احمد. (1385). اثر تداخل زمینهای بر اجرا و یادگیری چرتاب آزاد بسکتبال. علوم حرکتی و ورزش، 7، 63-77. مختاری دینانی، مریم. (1387). اثر تغییرپذیری تمرین بر عملکرد و یادگیری تکلیف همانندی- همایندی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. مختاری دینانی، مریم، فرخی، احمد، لطفی، غلامرضا و نظریان، عباس. (1392). اثـر تغیـیـرپـذیـری تمرین بر اکتساب و یادگیری تکلیف هماهنگی ـ همایندی. آموزش تربیتبدنی، 2(2)، 11-18. موحدی، احمدرضا، عشایری، حسن، باقرزاده، فضل اله و حمایتطلب، رسول. (1386). بررسی تأثیر تمرین بر دو نوع محیط انگیزشی (زیاد و کم) بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ادراکی حرکتی. حرکت، (31)، 65-149. ولف، گابریل. (1388). توجه و یادگیری مهارت حرکت. ترجمه احمد فرخی و مهدی محزون. تهران: نرسی. Abdoli, B., Shamsipour, D. P., Modaberi, S. H., Shams, A. (2012). The effect length of practice and using afferent information in physical and imagery practice on learning: Exploring the boundaries of the specificity of practice hypothesis. World journal of sport science, 6(3), 306-313. Abdollahipour, R., Wulf, G., Psotta, R. & Palomo Nieto, M. (2015). Performance of gymnastics skill benefits from an external focus of attention. Journal of Sports Sciences, 33(17), 1807-1813. Adams, J. A. (1971). A closed ـ loop theory of motor learning. Journal of Motor Behavior, 3, 111-149. Ahmadi, M., Kashef, S. M., Taghavi, M., & Borhani, H. (2012). The Effects of Attentional Focus and Skill Level in Performance of Badminton Long Service. World Journal of Sport Sciences, 7 (2), 84-89. Asadi, A., Abdoli, B., Farsi, A. and Saemi, E. )2014(. Effect of various attentional focus instructions on novice javelin throwing skill performance. MED SPORT, 67, 1-2. Brocken, J. E. A., Kal, E. C. & van der Kamp, J. )2016(. Focus of Attention in Children's Motor Learning: Examining the Role of Age and Working Memory. Journal of Motor Behavior, 1-8. Elizabeth, l. Shoenfelt, leslie A. Snyder, Allison E. Maue C. Patrick Mcdoweli, Christopher D. Woolard., (2002). Comparison of constant and variable practice condition on free- throw shooting. Perceptual and motor skills, 94, 1113-1123. Emanuel M, Jarus T, & Bart O. (2008). Effect of focus of attention and age on motor acquisition, retention, and transfer: A randomized trial. Physical Therapy, 88(2), 251-60 Fischman, M. G. (2015). On the continuing problem of inappropriate learning measures: Comment on Wulf et al. (2014) and Wulf et al. (2015). Human movement science, 42, 225-231. Hernández-Davo, H., Urbán, T., Sarabia, J. M., Juan-Recio, C. & Javier Moreno, F. (2014). Variable training: effects on velocity and accuracy in the tennis serve. Journal of sports sciences, 32(14), 1383-1388. Heitman, R. J., Pugh, S. F., Kovaleski, J. E., Norell, P. M., & Vicory, J. R. (2005). Effects of specific versus variable practice on the retention and transfer of a continuous motor skill. Perceptual and motor skills, 100(3_suppl), 1107-1113. Huet, M., Jacobs, D. M., Camachon, C., Missenard, O., Gray, R. & Montagne, G. (2011). The education of attention as explanation of variability of practice effects: Learning the final approach phase in a flight simulator. Journal of experimental psychology: human perception and performance,37(6), 1841. James, E. G. & Conatser, P. )2014(. Effects of Practice Variability on Unimanual Arm Rotation. Journal of motor behavior, 46(4), 203-210. Jones, L. L., & French, K. E. (2007). Effect of contextual interference on acquisition and retention of three volleyball skills. Department of kinesiology, Boise state university PMID: 18229542 (PubMed- indexed for MEDLINE) Landin, D. K., Hebert, E. P. & Fairweather, M., (1993). The effects of variable practice on the performance of a basketball skill. Research quarterly for exercise and sport, 64(2), 232-237. Lohse, K. R., Sherwood, D. E., & Healy, A. F. (2010). How changing the focus of attention affects performance, kinematics, and electromyography in dart throwing. Human Movement Science, 29, 542-55. Lohse, K. R., Sherwood, D. E., & Healy, A. F. (2010). How changing the focus of attention affects performance, kinematics, and electromyography in dart throwing. Human Movement Science, 29(4), 542-555. Magill, R. A. (2011). Motor learning and control: concepts and applications (9th Ed.). Published by McGraw-Hill companies. Manojlović, V. & Erčulj F.) 2013(. Impact of the focus of attention on vertical jump performance of junior basketball players. Fizička kultura, 67(1), 61-67. McNevin, N. H., Wulf, G. & Carlson, C. )2000(. Effects of attentional focus, self-control, and dyad training on motor learning: implications for physical rehabilitation. Physical therapy, 80(4), 373-385. McNevin, N. H., Shea, C. H., & Wulf, G. (2003). Increasing the distance of an external focus of attention enhances learning. Psychological research, 67(1), 22-29. Memmert, D. (2006). Long-term effects of type of practice on the learning and transfer of a complex motor skill. Perceptual and motor skills, 103(3), 912-916. Modaberi, S. and Nehbandanian, M.) 2013(. The effects of attention focus and practice arrangement on performance accuracy and learning of underhand volleyball serve. International Journal of Sport Studies, 3(10), 1073-1080. Perkins-Ceccato, N., Passmore, S. R., & Lee, T. D. (2003). Effects of focus of attention depend on golfers' skill. Journal of sports sciences, 21(8), 593-600. Poolton, J. M., Maxwell, J. P., Masters, R. S. W., & Raab, M. (2006). Benefits of an external focus of attention: Common coding or conscious processing?. Journal of sports sciences, 24(1), 89-99. Porter, J. M., Ostrowski, E. J., Nolan, R. P., & Wu, W. F. (2010). Standing long-jump performance is enhanced when using an external focus of attention. The Journal of Strength & Conditioning Research, 24(7), 1746-1750. Porter, J. M., Wu, W. F., Crossley, R. M., Knopp, S. W., & Campbell, O. C. (2015). Adopting an external focus of attention improves sprinting performance in low-skilled sprinters. The Journal of Strength & Conditioning Research, 29(4), 947-953. Schmidt, R. A. (1975). A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological Review, 82(4), 225-260 Shafizadeh, M., Platt, G. K., & Bahram, A. (2013). Effects of focus of attention and type of practice on learning and self-efficacy in dart throwing. Perceptual and motor skills, 117(1), 182-192. Shea, C. H., & Kohl, R. M. (1991). Composition of practice: Influence on the retention of motor skills. Research quarterly for exercise and sport, 62(2), 187-195. Shea, C. H., Lai, Q., Wright, D. L., Immink, M., & Black, C. (2001). Consistent and variable practice conditions: Effects on relative and absolute timing. Journal of motor behavior, 33(2), 139-152. Travlos, A. K. (2010). Specificity and variability of practice, and contextual interference in acquisition and transfer of an underhand volleyball serve. Perceptual and motor skills, 110(1), 298-312. Zachry, T., Wulf, G., Mercer, J., & Bezodis, N. (2005). Increased movement accuracy and reduced EMG activity as the result of adopting an external focus of attention. Brain research bulletin, 67(4), 304-309. Wulf, G., & Prinz, W. (2001). Directing attention to movement effects enhances learning: A review. Psychonomic bulletin & review, 8(4), 648-660. Wulf, G., & Prinz, W. (2001). Directing attention to movement effects enhances learning: A review. Psychonomic bulletin & review, 8(4), 648-660. Wulf, G. (2008). Attention focus effects in balance acrobats. Research Quarterly for Exercise and Sport, 79(3), 319-25. Wulf, G. (2007). Attentional focus and motor learning: A review of 10 years of research. In Gabriele Wulf on Attentional Focus and Motor Learning [Target article], E.-J. Hossner & N. Wenderoth (Eds.). Bewegung und Training, 1,4-14. Available at http://www.ejournal-but.de. Wulf, G. (2013). Attentional focus and motor learning: A review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology. 6, 77–104. Wulf, G., & Su, J. (2007). An external focus of attention enhances golf shot accuracy in beginners and experts. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78, 384-389. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,376 |
||