| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,666,852 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,977,806 |
تبیین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بر اساس دیدگاه معرفت شناختی آنان | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 6، دوره 10، شماره 34، دی 1393، صفحه 112-126 اصل مقاله (427.55 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حمیده پاک مهر* 1؛ حسین کارشکی2 | ||
| 1دانش جوی دکتری برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2دانشیار فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| با عنایت به اهمیت تمایل به تفکر انتقادی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن، مطالعه حاضر با هدف بررسی و تبیین تأثیر دیدگاههای معرفت شناختی دانشجویان در گرایش به تفکر انتقادی آنان صورت گرفت. روش این تحقیق علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان حوزه علوم انسانی دانشگاه پیام نور واحد بافق بودند (460 نفر). تعداد 146 نفر از دانشجویان مذکور به روش طبقهای نسبی و از طریق فرمول حجم نمونه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) و باورهای معرفت شناختی شومر (1998) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد 1- بین دو گروه از دانشجویان با باورهای معرفت شناختی پیچیده و خام در گزایش به تفکر انتقادی تفاوت معناداری وجود دارد.2- اکثر دانشجویان مورد بررسی از باورهای معرفت شناختی پیچیده برخوردار بودند. 3- گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار نداشت. با توجه به نتایج حاصل، تغییر باورهای خام به سمت باورهای پیچیده، میتواند در جهت تقویت تمایل به تفکر انتقادی و پیشبرد اهداف آموزش عالی موثر واقع گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| باورهای معرفت شناختی؛ گرایش به تفکر انتقادی؛ برنامه درسی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,063 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,115 |
||