| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,938 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,776 |
بررسی فعالیتهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت و تأثیر آن در پایگاه استنادی اسکوپوس و موتور جستجوی گوگل اسکولار | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 3، دوره 6، شماره 21، دی 1398، صفحه 43-69 اصل مقاله (542.54 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2019.47771.1256 | ||
| نویسندگان | ||
| عباس دولانی* 1؛ سهیلا زند2؛ رویا برادر3 | ||
| 1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان حضور و فعالیت اعضای هیئتعلمی دانشگاه الزهرا در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت و تأثیر آن در پایگاه استنادی اسکوپوس و موتور جستجوی گوگل اسکولار بر اساس شاخصهای دگرسنجی انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از منظر نوع پیمایشی و از منظر روش شناسی علمسنجی با رویکرد دگرسنجی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه الزهرا بود که عضو شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت بودند. برای تجزیهوتحلیل آماری نیز از دو آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. آمار توصیفی شامل فراوانی و میانگین هر یک از شاخصهای اندازه گیری شده در شبکه ریسرچ گیت، پایگاه استنادی اسکوپوس و موتور جستجوی گوگل اسکولار بود. از آمار استنباطی (آزمون های همبستگی پیرسون، کروسکال والیس و من ویتنی) نیز جهت سنجش روابط و وجود و یا عدم وجود اختلاف بین متغیرهای موردبررسی استفاده گردید. یافته ها نشان دادند بیشترین میزان حضور و فعالیت مربوط به دانشکده فیزیک –شیمی است. دانشکده های هنر و ادبیات با میانگین نمره آر.جی صفر، فعالیت جدی نداشتند. همچنین همبستگی مثبت معنادار میان شاخصهای دگرسنجی در ریسرچ گیت با شاخصهای استنادی گوگل اسکولار و اسکوپوس وجود دارد. با افزایش به اشتراک گذاری دانش و فعالیت پژوهشگران در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت، رویت پذیری آثار علمی آنان افزایش مییابد و این بهنوبه خود افزایش شاخصهای استنادی در پایگاههای اسکوپوس و گوگل اسکولار را نیز به دنبال دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعضای هیئت علمی؛ دانشگاه الزهرا؛ دگرسنجی؛ ریسرچ گیت؛ شبکه های اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی، سعیده، عفیفیان، فرزانه و گل تاجی، مرضیه. (1396). آیا اشتراک دانش در شبکهی علمی ریسرچ گیت شاخصهای بهرهوری پژوهشگران را افزایش میدهد؟: مطالعهی موردی فیزیکدانان برتر جهان. پژوهشنامه علمسنجی. اسدی، حمیده، نقشینه، نادر و نظری، مریم. (1394). بررسی میزان رؤیت پژوهشگران ایرانی در شبکههای اجتماعی علمی (موردمطالعه: اعضای هیئتعلمی دانشگاه تهران). فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 49(3)، 321-337. اصنافی، امیر رضا. (1394). تأملی بر میزان حضوراعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی در شبکه علمی ریسرچ گیت. تعامل انسان و اطلاعات، 3(2)، 61-70. بتولی، زهرا، جنوی، المیرا و نادی راوندی، سمیه. (1395). تأثیر شاخصهای ریسرچ گیت بر افزایش میزان استناد مقالههای برتر پزشکی بالینی وب آو ساینس: مقایسه مقالات پژوهشگران ایران و ترکیه. فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 3(2)، 93-83. بتولی، زهرا. (1396). رابطه بین شاخصهای پایگاه استنادی علوم و ریسرچ گیت: مطالعه مورد مقالههای داغ و پر استناد پژوهشگران ایرانی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 33(1)، 186-163. بتولی، زهرا. (1392). قابلیتهای شبکه اجتماعی ریسرچگیت برای پژوهشگران. گفتمان علم و فناوری، 1(2)، 59-68. بذرافشان، اعظم و مصطفوی، احسان. (1390). تحلیل علمسنجی 36 سال تولید علم انستیتو پاستور ایران در پایگاه ISI SCIE. مدیریت سلامت، 14(45)، 10-7. رامشک، محمدرضا. (1381). بررسی وضعیت کمی تولیدات علمی بهوسیله اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کاشان طی سالهای 79-74. پایاننامه کارشناسی ارشد تهران، تهران. رحمانی، مریم، اصنافی، امیررضا، روتن، سیده زهرا و جان محمدی، مریم. (1397). امتیاز آر.جی. در مقایسه با اچ ایندکس: مطالعه موردی. فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 2(11)، 61-76. سعادت، یاسمین. (1393). بررسی گرایش شیمیدانهای ایرانی به عضویت در شبکههای اجتماعی علمی بر پایه ویژگیها، تولید علم و بازشناخت آنان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. سلیمانی پور، روح الله. (1389). شبکههای اجتماعی: فرصتها و تهدیدها. فصلنامهرهآوردنور. 31، 14-19. سلیمی، الهام. (1395). بررسی میزان حضور پژوهشگران پرتولید ایرانی در شبکهی اجتماعی علمی ریسرچ گیت و پایگاه استنادی اسکوپوس با روش آلتمتریکس. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا. تهران. شریف مقدم، هادی، میری، انیس و سلامی، مریم. (1397). فعالیت اعضای هیئتعلمی در شبکههای اجتماعی علمی: زمینهها، موانع، الزامات و عوامل تأثیرگذار. فصلنامهی مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 29(3)، 153-171. صراف زاده، مریم و علوی، سهیلا. (1393). جایگاه شبکههای اجتماعی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. تعامل انسان و اطلاعات، 1(1)، 44-56. صمدی، صابره. (1394). بررسی تأثیر بهرهگیری از شبکههای اجتماعی علمی و پژوهشی مجازی بر عملکرد اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی و غیردولتی شهر تهران (مطالعه موردی دانشگاه تهران و دانشگاه علم و فرهنگ). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علم و فرهنگ. قاسمی زاده، فیروزه. (1395). بررسی نگرش و میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز از شبکههای اجتماعی علمی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز. قاضی میرسعید، سید جواد، احمدپاپی، رمضانی، ابوذر، یکتاکوشالی، محمدحسین و رمضانی پاکپور لنگرودی، فاطمه. (1396). ارزیابی شاخصهای آلتمتریک دانشگاههای علوم پزشکی ایران در شبکههای اجتماعی علمی ریسرچگیت و آکادمیا. فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 1، 23-30. قضاوی، رقیه، اطرج، زهرا و کلیشادی، رویا. (1395). راهنمای پروفایلهای علمی پژوهشگران. اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان. مزینانی. علی. (1380). بررسی وضعیت مصرف و تولید اطلاعات علمی توسط اعضای هیئتعلمی آموزشی کشور. رهیافت، 25، 196-217. نیازمند، محمدرضا. (1392). بررسی تطبیقی میزان استفاده پژوهشگران کشورهای خاورمیانه از شبکههای اجتماعی علمی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. Akçayır, G. (2017). Why do faculty members use or not use social networking sites for education? Computers in Human Behavior, 71, 378-385. Asmi, N. A., & Margam, M. (2018). Academic social networking sites for researchers in Central Universities of Delhi: A study of ResearchGate and Academia. Global Knowledge, Memory and Communication, 67(1/2), 91-108. Bardakcı, S., Arslan, Ö., & Ünver, T. K. (2018). How scholars use academic social networking services. Information Development, 34(4), 334-345. Collins, K., Shiffman, D., Rock, J. (2016). How are scientists using social media in the workplace? PLoS ONE, 11(10), 1–10. El-Berry, D. K. (2015). Awareness and use of academic social networking sites by the academic staff at the South Valley University in Egypt. Journal of Library and Information Sciences, 3(2), 115-132. Elsayed, A. M. (2016). The use of academic social networks among Arab researchers: A survey. Social Science Computer Review, 34(3), 378-391. Haustein, S., Peters, I., Bar-Ilan, J., Priem, J., Shema, H., & Terliesner, J. (2014). Coverage and adoption of altmetrics sources in the bibliometric community. Scientometrics, 101(2), 1145-1163. Parabhoi, L., & Kumari, N. (2018, February). Awareness and Use of Academic Social Networking Sites by Faculty and Students of Indian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad: A Case Study. In 2018 5th International Symposium on Emerging Trends and Technologies in Libraries and Information Services (ETTLIS) (pp. 174-178). IEEE. Thelwall, M., & Kousha, K. (2014). Academia.Edu: Social network or academic Network. Journal of the Association for Information Science and Technology, 65(4), 721-731. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,307 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,422 |
||