| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,939 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,776 |
ارزیابی شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاهی (مطالعه ی موردی: کتابخانه های دانشگاه های شهرستان اهواز) | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 5، دوره 6، شماره 21، دی 1398، صفحه 91-112 اصل مقاله (551.7 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2020.50197.1279 | ||
| نویسنده | ||
| فرزانه قنادی نژاد* | ||
| دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن ارائه ی الگوی مفهومی شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاهی به ارزیابی شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاهی شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانه ها بپردازد. این پژوهش که بهصورت پیمایشی انجام شده، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی بود. جامعه ی موردمطالعه شامل کلیه ی کارکنان کتابخانه های دانشگاهی شهرستان اهواز (91 نفر) بودند. درنهایت 68 پرسشنامه گردآوری و تحلیل شد (نرخ بازگشت 72/74 درصد). بهمنظور تجزیهوتحلیل داده ها از روش های میانگین و انحراف معیار، آزمون رتبه ای فریدمن و تی تک نمونه ای استفاده شد. الگوی مفهومی شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاهی در 7 دسته (فردی- رفتاری؛ اجتماعی- ارتباطی؛ اخلاقی- ارزشی؛ سازمانی- مدیریتی؛ بینشی- ادراکی؛ نوآورانه- کارآفرینانه و تخصصی) شناسایی شد. شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاه های شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانه ها متوسط رو به بالا ارزیابی شده است. با توجه به تحولات صورت گرفته ناشی از رشد فناوری های مختلف و حرکت بیشتر این کتابخانه ها به سمت دیجیتالی و الکترونیکی شدن، کتابخانه های دانشگاهی نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر دانش مدیریتی و تخصصی، از آخرین پیشرفت های فناوری آگاهی یابند و مهارت های سواد اطلاعاتی و سایر مهارت های نوآورانه و فناورانه را فراگیرند. عمده ترین مطالعات صورت گرفته برای مطالعه ی مدیران کتابخانه های دانشگاهی، به بررسی وضعیت عملکرد مدیریت این کتابخانه ها از ابعاد محدودی پرداخته شده است. این در حالی است که در پژوهش حاضر به ارزیابی شایستگی های مدیران کتابخانه های دانشگاهی اهواز از ابعاد مختلف پرداخته شده است. نتایج حاصل از این ارزیابی ها میتواند زمینه را برای برنامه ریزی در جهت رفع نقاط ضعف مدیران فراهم کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی؛ اهواز؛ شایستگی مدیران؛ کتابخانه دانشگاهی | ||
| مراجع | ||
|
اسدی فرد، رؤیا. (1387). مدل شایستگی مدیران دولتی ایران (بر اساس صحیفه امام «ره») رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. الوانی، مهدی؛ محمدی، اصغر؛ فاتح، اردلان، امید. (1395). ﻃﺮﺍﺣﻰ و تدوین ﺍﻟﮕﻮی مناسب شایستگیهای مدیران و ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهرهگیری از دیدگاه امام خامنهای (مدظلهالعالی). پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 8 (1)، 1-30. اندوه، یونس. (1394). طراحی مدل شایستگی مدیران صنعت بیمه در ایران. سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسبوکار. مؤسسهی مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا. بازیابی در 26 مهرماه 1397 از https://www.civilica.com/Paper-MSECONF01-MSECONF01_293.html پناهی، معصومه؛ پورکریمی، جواد؛ رمضان، مجید (1397). ارائهی مدل شایستگی حرفهای مدیران پژوهشی در سازمانهای پژوهشمحور. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، ۸ (۱)، ۲۳-۴۶. رعنایی، حبیب الله؛ سلطانی، مریم؛ یزدانی، حمیدرضا. (1391). شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای شایستگی مدیران: تحلیل محتوای مدلهای شایستگی مدیران. مطالعات منابع انسانی، 1 (3)، 27 -50. رنجبر، منصور؛ خائف الهی، احمد؛ دانایی فرد، حسن؛ فانی، علیاصغر. (1392). ارزیابی الگوی شایستگیهای مدیران بخش سلامت: رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری. مجلهی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۲۳ (۱۰۹)، ۱۰۴-۱۱۳. ریاحی نیا، نصرت؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1391). ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 19 (10)، 1-18. زارعی متین، حسن؛ رحمتی، محمدحسین؛ موسوی، محمد مهدی؛ ودادی، احمد. (1393). طراحی مدل شایستگی مدیران در سازمانهای فرهنگی کشور. مدیریت سازمانهای دولتی، 2(4)، 19-36. زاهدی، شمس السادات؛ شیخ، ابراهیم. (1389). الگوی قابلیتهای راهبردی مدیران میانی دولتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 1 (1)، 95-139. زاهدی، شمسالسادات؛ شیخ، ابراهیم. (1389). الگوی قابلیتهای راهبردی مدیران میانی دولتی، مطالعات مدیریت راهبردی، 1، 95-139. صالحی صدقیانی، جمشید؛ قرائی پور، رضا. (1384). ارزیابی شایستگیهای مدیران به روش بازخور 360 درجه. مطالعات مدیریت صنعتی، 3(9)، 73-91. عابدیان اول، اکرم (1390). طراحی مدل شایستگی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد. عاشقی، حسن؛ قهرمانی، محمد؛ قورچیان، نادرقلی. (1396). شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای توسعهی شایستگی مدیران صنعت بانکداری. آموزش و توسعهی منابع انسانی، 4 (14)، 57-76. عربی، حسین. (1391). شناسایی و ارزیابی شایستگیهای مدیران واحد آموزش شرکتهای دولتی شهر مشهد بر اساس مدل بازخورد 360 درجه: مطالعهی موردی. پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد. فرج پهلو، عبدالحسین؛ آخشیک، سمیه السادات. (1388). سنجش کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل EFQM. کتابداری و اطلاعرسانی، 19 (1)، 31-48. فیروزآبادی، مهشید؛ فیاضی، مرجان؛ استیری، مهرداد. (1396). شناسایی ابعاد توسعهی مدیران در شرکتهای طراحی مهندسی: موردمطالعه شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو). آموزش و توسعه منابع انسانی، 4 (13)، 73-94. قرائی پور، رضا. (1382). ارزیابی شایستگیهای مدیران شرکت ساپکو به روش بازخورد 360 درجه. پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه امام صادق (ع)، تهران. محمدینژاد، مریم. (1385). بررسی وضعیت مدیریت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 17 (2)، 115-128. نصیری پور، امیراشکان؛ محمدزاده خلیل، علی؛ مجتبی، حسینی؛ احمدی، زینب. (1393). ارزیابی شایستگیهای مدیران ارشد و میانی بیمارستان بوعلی سینا خرمدره با استفاده از مدل 360 درجه. مطالعات کمی در مدیریت، 5 (4)، 161-176. Abraham, S. E., Karns, L. A., Shaw, K., Mena, M. A. (2001). Managerial competencies and the managerial performance appraisal process. Journal of Management Development, 20 (10), 842-852. Agut, S., Grau, R., Peiro, J. M. (2003). Competency needs among managers from Spanish hotels and restaurants and their training demands. International Journal of Hospitality Management, 22 (3), 281–295. Allard, S. (2009) Library managers and information in World 2.0. Library Management, 30 (1). P. 57-68. Barahmand, N., & Hayati, Z. (2013). Management Development in Iranian Academic Libraries: Performances and Obstacles. Information Science and Management, 3(2), 35-44. Chong, E. (2008), Managerial competency appraisal: A cross-cultural study of American and East Asian managers. Journal of Business Research, 61 (3), 191–200. Fang, C. H., Chang, S. T., Chen, G. L. (2010). Competency development among Taiwanese healthcare middle manager: A test of the AHP approach. African Journal of Business Management. 4 (13), 2845-2855. Khoshouei, M.S., Oreyzi, H. R., Noori, A. (2013). The eight managerial competencies: Essential competencies for twenty first century managers. Iranian Journal of Management Studies (IJMS), 6 (2), 131-152. Liikamaa, M (2015). Developing a project manager’s competencies: A collective view of the most important competencies. Procedia Manufacturing, 3, 681-687. Mikusova, Copíkova (2016). What Business Owners Expect From a Crisis Manager? A Competency Model: Survey Results From Czech Businesses. Journal of Contingencies and Crisis Management. 24 (3), 162-180. Sharma, Radha R. (2017). A Competency Model for Management Education for Sustainability. The Journal of Business Perspective. 21 (2), 1-6. Umbreit, W. T. (1992). In search of hospitality curriculum relevance for the 1990s. Hospitality and Tourism Educator, 5 (1), 71-74. Vacola, M., Soderquist, K., Prastacos, G. (2007). Competency management in support of organizational change. International Journal of Manpower, 28 (34), 260-275. Viitala, R. (2005). Perceived development needs of managers compared to an integrated management competency model. Journal of Workplace Learning, 17 (7), 436-451. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,324 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 902 |
||