| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,935 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,998,613 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,784,042 |
بازیابی منابع اسلامی بر پایه فهم معاصر کاربران؛ نگاهی پست مدرن به سازمان دهی و بازیابی دانش اسلامی | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 7، شماره 22، فروردین 1399، صفحه 143-164 اصل مقاله (299.57 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2020.50154.1282 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی علیمرادی* 1؛ مهدی امینی مقدم2 | ||
| 1کارشناس ارشد فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف گرایش قرآن و متون، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| سازماندهی دانش که برای دسترسی آسان، دقیق و سریع به محتوای دانش انجام می پذیرد، با استفاده از فراداده های برآمده از واژگان کنترلشده و استاندارد صورت می گیرد. این فراداده های استاندارد حاصل نظر جامعه علمی و متخصصان موضوعی آن علم است. بر پایه رهیافت سنتیِ سازماندهی و بازیابی دانش، میان اطلاعات و دانش و انسان دوگانگی وجود دارد و سازماندهی دانش بهمثابه امری عینی و توصیف های خنثی از یک جهانِ دانشِ از پیش موجود است. در نگاه سنتی، امر ادراکشده، آیینه تمام نمای واقعیت است. این تصور از عینیت گرایی و خنثی بودن، با ظهور اندیشه پست مدرنیسم فرو نشست. در نگاه پست مدرن، امر واقع، حقیقت و دانش بهمثابه امر ساخته و پرداخته شده در جامعه گفتاری خاص است؛ بنابراین نظریه پست مدرن، سازماندهی اطلاعات بهمثابه تعامل فعال انسان با مفاهیم و اطلاعات برای برساختن نظام هایی از سازماندهی دانش است. ازاینروی، قوانین، دستورالعمل ها و استانداردهای سازماندهی اطلاعات کمتری موردتوجه قرار میگیرد و آنچه مهم است پویایی برداشت ها از متون و ازاینروی، پویایی ساختار محتوا و فرایند تفسیری در سازماندهی دانش است. در حوزه علوم اسلامی، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا متون اسلامی، مانند منابع علوم قرآن و علوم حدیث، مبنای احکام شرعی و مبانی اخلاقی و اعتقادی اند و سازماندهی دقیق و درست این منابع، سبب بازیابی درست و درنتیجه احکام درست شرعی، اخلاقی و اعتقادی خواهد بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازیابی اطلاعات؛ پست مدرنیسم؛ سازماندهی دانش؛ علوم اسلامی؛ مدرنیسم | ||
| مراجع | ||
|
مکارمشیرازی، ناصر. (1380). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه. نشاط، نرگس. (1384). زبان و هرمنوتیک در فرایند مرجع. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 39(43)، 27-40. Bliss, H. E. (1929). The Organization of Knowledge and the System of the Sciences. NEW YORK: HENRY HOLT AND COMPANY. Broadfield, A. (1946). The Philosophy of Classification. London: Grafton & Co. Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business Press. Fonseca, F. T., & Martin, J. E. (2005). Toward an alternative notion of information systems ontologies: Information engineering as a hermeneutic enterprise. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 56(1), 46-57. Hjørland, B. (2015). Classical databases and knowledge organization: A case for boolean retrieval and human decision‐making during searches. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(8), 1559-1575. Hjorland, B. (1998). The classification of psychology: a case study in the classification of a knowledge field. Ko Knowledge Organization, 25(4), 162-201. Introna, L. D. (1998). Language and social autopoiesis. Cybernetics & Human Knowing, 5(3), 3-17. Latour, B. (1988). we have never been modern. Translated by Catherine Porter. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. Mazzocchi, F., & Bosch, M. (2008). Hermeneutic approaches in KO: an analysis of their possible value. Advances in Knowledge Organization, 11, 29-35. Ranganathan, S. R. (1937). Prolegomena to library classification. Madras Library Association, Madras. Richardson, E. C. (1930). Classification: Theoretical and Practical. New York: H.W. Wilson. Ryle, G. (1949). The Concept of Mind. Chicago: University of Chicago Press. Sayers, W. C. B. (1926). A manual of classification for librarians. London: Grafton. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 894 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 648 |
||