| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,954 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,072,119 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,832,610 |
جریان دانش در شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و ارائه مدل مفهومی | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 3، دوره 2، شماره 2، اردیبهشت 1394، صفحه 23-40 اصل مقاله (511.95 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2015.1088 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد حسن زاده1؛ مهتاب تیموری تابیه* 2 | ||
| 1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی و تحلیل جریان دانش در شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام شد. روش: در این پژوهش نظر 256 نفر از کارکنان شاغل در 30 شرکت دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که دارای نیروی تماموقت بیش از 4 نفر بودند، از طریق پرسشنامه، پیمایش شد. یافته ها: جریان دانش در شرکتهای موردپژوهش، بهجز در مؤلفه مکانیسمهای جریان دانش که دو نوع سنتی و دیجیتالی را مدنظر قرار داده بودند، در سایر مؤلفهها (ورودیهای دانش، میزان آگاهی کارکنان، فرهنگسازمانی، ساختار سازمانی، برنامهریزی برای جریان دانش و اشتراک دانش) از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. نتیجه گیری: به سبب بالاتر بودن میانگینها از سطح متوسط وضعیت جریان دانش مناسب ارزیابی شد. در پایان، مدل مفهومی ایده آل برای نمایش جریان دانش ترسیم شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ تسهیم دانش؛ جریان دانش شرکتهای دانشبنیان؛ مدلهای جریان دانش | ||
| مراجع | ||
|
آئیننامه تأسیس و راهاندازی پارکهای علم و فناوری (1381). وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. مصوب 17/12/81. مقدمه. بازیابی شده در تاریخ 24 اردیبهشت 1393، از: http://research.atu.ac.ir/Files/56/News/1.pdf اساسنامه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران (1384). دانشگاه تهران. مصوب 7/8/84. فصل دوم، تعاریف. حسنزاده، محمد (1387). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها. تهران: کتابدار. خدیور، آمنه و الهی، شعبان (1388). مدیریت استراتژیک دانش: از نظریه تا اجر. تهران: جهاد دانشگاهی، واحد تهران. فایرستون، جوزف؛ مکاروی، مارک (1386). مباحث کلیدی در مدیریت دانش جدید. (احمد جعفر نژاد و خدیجه سفیری، مترجمان). تهران: کتاب مهربان (نشر اثر اصلی، 2003). تقی زاده، رضا؛ جلال زاده مقدم شهری؛ آرش؛ تقی زاده، محمد (1388). ساختارهای سازمانی سازگار با مدیریت دانش. در محمد حسنزاده، امید فاطمی، ابراهیم عمرانی (به کوشش)، مجموعه مقالات مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهمکنشها. تهران: کتابدار، 43-59. Lin, c., Tan, B., & Chang, S. (2008). An exploratory model of knowledge flow barriers within healthcare organizations. Information & Management. 45(5), 331–339.
Malik, Kh. (2004). Coordination of technological knowledge flows in firms. Journal of Knowledge Management. 8 (2),64 - 72.
Nissen, M. E. (2002). An Extended Model of Knowledge-Flow Dynamics. Communications of the Association for Information Systems. 8, 251-266.
Nonaka, I. (1998). The Knowledge Creating Company.In Harvard Business Review on Knowledge Management. Boston: Harvard Business School Press,21-45.
Shin, m., Holden, T., Schmidt, RA. (2001). From Knowledge Theory to Management Practice: Towards an integrated Approach. Information Processing and Management. 37(2), 335-355
Zhuge, H. (2002). Distributed team knowledge management by incorporating knowledge flow with knowledge grid. Paper presented at the Proceeding of Proc. 2nd Int'l Conf. U-KNOW, Graz, Austria. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,713 |
||