| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,608 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,738 |
تأثیر مدل های رابطه ای بر ارزش مشارکت مشتری: شواهدی از صنعت هلتداری | ||
| فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری | ||
| مقاله 11، دوره 15، شماره 49، فروردین 1399، صفحه 255-291 اصل مقاله (669.45 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tms.2020.11053 | ||
| نویسندگان | ||
| فهیمه وهاب زاده1؛ صمد عالی* 2؛ علیرضا بافنده زنده3؛ هوشنگ تقی زاده4 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| 2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز | ||
| 3دانشیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| 4استاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف مقاله حاضر، تعیین تأثیر مدل های رابطهای بر ارزش مشارکت مشتری در صنعت هلتداری ایران میباشد. بدین منظور مشتریان وفادار هتلهای پنج ستاره شمال غرب کشور بعنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد 533 مشتری با تکمیل پرسشنامه، در تحقیق مشارکت کردند. فرضیههای تحقیق با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارAMOS مورد آزمون قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد مشتریانی که در تعامل خود با هتل از مدل رابطهای غیراجتماعی استفاده میکند در ایجاد سه نوع ارزش (ارزش طول عمر، ارزش تاثیرگذاری و ارزش دانش) برای هتل مشارکت میکنند و مشتریان با مدلهای رابطهای اشتراگذاری جمعی و تطبیق برابری علاوه بر ارائه ارزش طول عمر خود برای هتل، به ترتیب برای هتل از طریق دانش و تاثیرگذاری بر سایر افراد ارزش خلق میکنند. در نهایت مشتریان با مدل رابطهای قیمت-گذاری بازار تنها از طریق ارائه ارزش طول عمر خود برای هتل ایجاد ارزش میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "ارزش مشارکت مشتری"؛ "صنعت هلتداری"؛ "مدل های رابطه ای مشتری"؛ "بازاریابی مشارکت مشتری" | ||
| مراجع | ||
|
حیدرزاده، کامبیز؛ نجفی، کبری و حسینی، سید علی. (1396). تأثیر کیفیت خدمات گردشگری بر وفاداری به مقصد گردشگری با توجه به نقش میانجی تصویر ذهنی از مقصد گردشگری و رضایت گردشگران، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 12(40)، 153- 115. ضرغام بروجنی، حمید؛ ابراهیمی، مهدی و میر فخرالدینی، فائزه السادات. (1392). ارزیابی عملکرد خدمات ارائه شده در هتلها با رویکرد کارت امتیازی متوازن فازی مورد مطالعه: هتلهای منتخب استان یزد، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 8(22)، 50-25. محمدی، اسفندیار؛ رضایی، زهرا و احمدی، میلاد. (1394). رابطه مدیریت ارتباط با مشتری و کیفیت رابطه و ارزش طول عمر مشتری در صنعت هتلداری. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 10(30)، صفحات 127- 107. Bagozzi, R. P., & Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models, Journal of The Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94. Berry, L. L. (1995). Relationship marketing of services-growing interest, emerging perspective, Journal of the Academy of marketing science, 23(4), 236-245. Berry, L.L. (2000). Cultivating service brand equity, Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 128-137. Bhattacharya, C.B., and Sankar Sen. (2003). Consumer–Company Identification: A Framework for Understanding Consumers’ Relationships with Companies, Journal of Marketing, 67, 76–88. Bogodistov Yevgen and Lizneva Anzhela. (2017). Ideological shift and employees’ relationships: evidence from Ukraine, Baltic Journal of Management, 12(1), 25 - 45. Bowden, J. (2009). The process of customer engagement: a conceptual framework, Journal of Marketing Theory and Practice, 17(1), 63-74. Bowen, J., & Shoemaker, S. (1998). Loyalty: a strategic commitment. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 12-25 Brito, R., Waldzus, S., Sekerdej, M. and Schubert, T. (2010). The contexts and structures of relating to others: how memberships in different types of groups shape the construction of interpersonal relationships, Journal of Social and Personal Relationships, 28(3), 406-432. Brodie, R.J., Hollebeek, L.D., Juric, B. and Ilic, A. (2011). Customer engagement conceptual domain, fundamental propositions, and implications for research, Journal of Service Research,14(3), 252-271. Carlson J., Rahman M., Voola R., De Vries N. (2018). Customer engagement behaviours in social media: capturing innovation opportunities, Journal of Services Marketing, 32(1), 210-218. Carlson, Brad D., Tracy A. Suter, and Tom J. Brown. (2008). Social Versus Psychological Brand Community: The Role of Psychological Sense of Brand Community, Journal of Business Research, 61, 284–291. Chang Wei-Lun, Chang Chiao-Jung. (2017). Hedonic experience of customer re-patronizing intention: a system dynamics viewpoint, Kybernetes, 46(10), 216-226. Choi M. (2017). Shopping Tourist Satisfaction: An Application of Hedonic and Utilitarian Values,z, Journal of Tourism & Hospitality, 6(5), p 308. Chuang H.-M. and Lin C.-K. (2014). Investigating dynamic engagement behavior in virtual customer environments, future in formations technology, springer De Vries, N. and Carlson, J. (2014). Examining the drivers and Brand performance implications of customer engagement with brands in the social media environment, Journal of Brand Management,21(6), 495-515. Dessart, L. Veloutsou, C. and Morgan-Thomas A. (2016). Capturing consumer engagement: duality, dimensionality and measurement, Journal of Marketing Management, Vol 32, No 5-6, pp 399-426. Fiske, A. P. (1991). Structures of social life: The four elementary forms of human relations, New York, The Free Press. Fiske, A. P. (1992). The four elementary forms of sociality: Framework for a unified theory of social relations, Psychological Review, 99, 689–723. Fiske, A.P. and Haslam, N. (2005). The four basic social bonds: structures for coordinating interaction, in Baldwin, M.W. (Ed.), Interpersonal Cognition, Guilford Press, New York, NY, pp 267-298. Fiske, A.P. and Tetlock, P.E. (1997). Taboo trade-offs: reactions to transactions that transgress the spheres of justice, Political Psychology, 18(2), 255-297. Forbes (2015). Customer Engagement: Best of the Best, https://www.forbes.com/sites/ forbesinsights-strategies-to-drive-customer-engagement-in-2015. Fornell, C. and Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. Fuller, Johann, Kurt Matzler, and Melanie, Hoppe. (2008). Brand Community Members as a Source of Innovation, The Journal of Product Innovation Management, 25(6), 608. Giessner Steffen, Quaquebeke Niels van. (2010). Using a Relational Models Perspective to Understand Normatively Appropriate Conduct in Ethical Leadership, Journal of Business Ethics 95, 43–55. Haslam, N. (2004). Research on the relational models: an overview, in Haslam, N. (Ed.), Relational Models Theory: A Contemporary Overview, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers, Mahwah, NJ, 27-57. Haslam, N. and Fiske, A.P. (1999). Relational models theory: a confirmatory factor analysis, Personal Relationships, 6(2), 241-250. Hollebeek, L. D. Srivastava, R. K. & Chen, T. (2016). SD logic–informed customer engagement: integrative framework, revised fundamental propositions, and application to CRM, Journal of the Academy of Marketing Science, 1-25. Johnston, W.J. and Bonoma, T.V. (1981). The buying center: structure and interaction patterns, The Journal of Marketing, 45(3),143-156. Joshi, A.W., Sharma, S. (2004). Customer knowledge development: antecedents and impact on new product performance, Journal of Marketing 68(1), 47-59. Kaltcheva, Patino, Anthony, Laric Michael V. (2014). Customers’ relational models as determinants of customer engagement value, Journal of Product & Brand Management, 23(1), 55-61. Kaltcheva, V.D. and Parasuraman, A. (2009). Personality- relatedness and reciprocity framework for analyzing retailer- consumer interactions, Journal of Business Research, 62(6), 601-608. Kaltcheva, V.D., Winsor, R.D. and Parasuraman, A. (2010). The impact of customers’ relational models on price-based defection, Journal of Marketing Theory and Practice, 18(1),5-22. Kaltcheva, V.D., Winsor, R.D., Patino, A. and Alan, P. (2011). Alan P. Fiske’s relational models framework: applications to customers’ relationships with service marketers, in Farkas, V.J. (Ed.), Customer Relations, Nova Science Publishers, Hauppauge, NY, 1-36. Kim, W. G., & Cha, Y. (2002). Antecedents and consequences of relationship quality in hotel industry, Hospitality Management, 21, 321-338. Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modelling,2nd ed, New York: The Guilford Press. Kotler, P., Kartajaya, H. and Setiawan, I. (2010). Marketing 3. Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit, John Wiley & Sons, 9-33 Kumar V. (2018). A Theory of Customer Valuation: Concepts, Metrics, Strategy, and Implementation, Journal of Marketing, 82(1), 1-19. Kumar V. and Pansari A. (2016). Competitive Advantage Through Engagement, Journal of Marketing Research, 53(4), 497-514. Kumar V. and Reinartz Werner. (2016). Creating Enduring Customer Value, Journal of Marketing, 80(6),36-68. Kumar, V. (2008). Customer Lifetime Value: The Path to Profitability, Now Publishers Inc., p. 4. Kumar, V., Aksoy, L., Donkers, B., Venkatesan, R., Wiesel, T. and Tillmanns, S. (2010). Undervalued or overvalued customers: capturing total customer engagement value, Journal of Service Research, 13(3), 297-310. Kunz, W. Aksoy, L. Bart, Y. Heinonen, K. Kabadayi, Sertan, Ordenes, F. Sigala, M. Diaz, D. Theodoulidis, B. (2017). Customer engagement in a Big Data world, Journal of Services Marketing, 31(2), 161-171. McAlexander, James H., Stephen K. Kim, and Scott D. Roberts. (2003). Loyalty: The Influences of Satisfaction and Brand Community Integration, Journal of Marketing Theory and Practice, 11,1–11. McGraw, A. Peter, and Philip E. Tetlock. (2005). Taboo Trade-Offs, Relational Framing, and the Acceptability of Exchanges, Journal of Consumer Psychology, 15(1), 2–15. Mun ˜iz, A.M. Jr and Schau, H.J. (2007). Vigilante marketing and consumer crafted communications, Journal of Advertising, 36(3), pp 35-50. Pansari, A., & Kumar, V. (2017). Customer engagement: the construct, antecedents, and consequences, Journal of the Academy of Marketing Science, 45(3), 294-311. Price, Linda L., and Arnould Eric J. (1999). Commercial Friendships: Service Provider-Client Relationships in Context, Journal of Marketing, 63,38–56. Schmitt, Philipp, Bernd Skiera, and Christophe Van den Bulte. (2011).»Referral programs and Customer Value, Journal of Marketing, 75, 46–59. Shi, S., Chen, Y. and Chow, W. (2016). Key values driving continued interaction on brand pages in social media: an examination across genders, Computers in Human Behavior, Vol 62, pp 578-589. Stein Alisha and Ramaseshan B. (2015). Customer Referral Behavior, Journal of Service Research, 18(2). Swanson, Scott R., and J. Charlene Davis. (2006). Arts Patronage: A Social Identity Perspective, Journal of Marketing Theory and Practice, Spring, 14, 125–138. Thompson, K. and Strutton, D. (2012). Revisiting perceptual fit in co-branding applications, Journal of Product & Brand Management, 21(1), 15-25. Van Doorn, J., Lemon, K.N., Mittal, V., Nass, S., Pick, D., Pirner, P. and Verhoef, P.C. (2010). Customer engagement behavior: theoretical foundations and research directions, Journal of Service Research,13(3),253-266. Vargo, S.L. and Lusch, R.F. (2004). Evolving to a new dominant logic for Marketing, Journal of Marketing, 68(1), 1-17.
Vargo, S.L. and Lusch, R.F. (2008). Service-dominant logic: continuing the evolution, Journal of the Academy of Marketing Science, 36(1), 1-10.
Verhoef, Peter C., Katherine N. Lemon, A. Parasuraman, Anne Roggeveen, Michael Tsiros, and Leonard A, Schlesinger. (2009). Customer Experience Creation: Determinants, Dynamics and Management Strategies, Journal of Retailing, 85(1), 31-41. Vivek, S. D., Beatty, S. E., and Morgan, R. M. (2012). Customer engagement: Exploring customer relationships beyond purchase, Journal of Marketing Theory and Practice, 20(2), 122-146. Zhang, J. Q., Craciun, G., and Shin, D. (2010). When does electronic word of mouth matter? A study of consumer product reviews, Journal of Business Research, 63(12), 1336-1341. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,369 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,411 |
||