| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,938 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,010,260 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,791,961 |
تاثیر بازی مبتنی بر هوش اخلاقی بر وجدان، خویشتنداری و مسئولیت پذیری اجتماعی کودکان با استعداد دبستانی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 15، شماره 54، دی 1398، صفحه 59-89 اصل مقاله (1.02 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2020.38713.2536 | ||
| نویسندگان | ||
| مائده جلائی* 1؛ لیلا چراغ ملایی2؛ روشنک خدابخش پیرکلانی3 | ||
| 1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران (نویسنده مسئول) m.jalaee94@gmail.com | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته بازی طراحی شده مبتنی بر هوش اخلاقی بر افزایش وجدان، خویشتنداری و مسئولیتپذیری اجتماعی کودکان بااستعداد دبستانی بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر با استعداد پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی منطقه سه تهران بودند. از میان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 3، مدرسهای بهطور تصادفی انتخاب شد. از میان دانشآموزان بااستعداد در پایههای مورد نظر تعدادی دانشآموز بنابر تشخیص آموزگاران کلاسشان انتخاب شدند. سپس از میان آنها تعداد 30 دانشآموز به تصادف انتخاب شدند و بااستعداد بودن آنها نیز از طریق آزمون هوش گاردنر تائید شد. دانشآموزان بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (14 نفر) گمارده شدند. بسته بازی بر اساس نظریه و کتابهایی در زمینه بازی و هوش اخلاقی بوربا (2001) طراحی شد و به تائید پنج متخصص روانشناسی کودک و نوجوان رسید. این بسته در گروه آزمایش طی 9 جلسه یک ساعته اجرا شد. ابزار مورد استفاده پژوهش پرسشنامه مسئولیتپذیری کردلو (1389)، هوشاخلاقی علیاکبریدهکردی، گلپایگانی و محتشمی (1394) و هوش چندگانه گاردنر بود. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس برای دو متغیر وجدان و خویشتنداری و نیز آزمون t برای متغیر مسئولیتپذیری نشان داد که بسته بازی طراحی شده در افزایش مؤلفههای وجدان (003/0 = p)، خویشتنداری (006/0= p)، و مسئولیتپذیری (001/0= p) مؤثر واقع شده است و بهطور معناداری نمرات پسآزمون گروه آزمایش در این سه مؤلفه از گروه کنترل بالاتر بود. مرحله پیگیری به دلیل محدودیت زمانی و در دسترس نبودن نمونه مورد مطالعه اجرا نشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| وجدان؛ خویشتنداری؛ مسئولیتپذیری؛ بازی؛ کودکان با استعداد | ||
| مراجع | ||
|
-آروند، ژینوس و شفیعآبادی، عبدالله (1383). نقش خویشتنداری در موفقیت شغلی پزشکان. کارو جامعه، 55، 7-4. -برک، لورا (2007). روانشناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی)، ترجمه یحیی سیدمحمدی، جلد دوم، چاپ بیست و هشتم، تهران، نشر ارسباران. -بدری گرگری، رحیم و واحدی، زهرا (1394). تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر رشد هوش اخلاقی دانشآموزان دختر. تفکر و کودک،6 (11)، 17-1. -براتی احمدآبادی، هاجر؛ عریضی، حمیدرضا و نوری، ابوالقاسم (1389). رابطه بین جوسازمانی و وجدان کاری با عملکرد شغلی. فصلنامه روانشناسی کاربردی،1 (13)، 81-65. -بوربا، میکله (2001). پرورش هوش اخلاقی: هفت فضیلت اساسی که برای درست رفتار کردن باید آموخت، ترجمه فیروزه کاوسی، تهران، انتشارات رشد. -جعفری، علیرضا (1393). تأثیر بازیهای آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیشدبستانی. فصلنامه روانشناسی تربیتی،10 (33)، 85-71. -جوادزاده، پدرام (1394). علل اجتماعی مهاجرت نخبگان ایرانی به دانشگاههای آمریکا. مجله مدیریت فرهنگی،9 (28)، 111-95. -حجتپناه، حسین؛ امانی، زهرا و طالعپسند، سیاوش (1397). رابطه رشد خودکنترلی و قضاوت اخلاقی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم. پژوهشهای تربیتی، 5 (36)، 91-74. -خرمآبادی، راضیه؛ سپهریشاملو، زهره؛ صالحیفدردی، جواد و بیگدلی، ایمان (1397). مدل ساختاری کارکردهای اجرایی و روابط فرازناشویی با بررسی نقش میانجی خودکنترلی. فصلنامه روانشناسی شناختی،6 (1)، 57-46. -خرمائی، فرهاد؛ آزادی ده بیدی، فاطمه و حقجو، شیوا (1395). مدل ساختاری رابطه فضیلت اخلاقی صبر با مشکلات تنظیم هیجانی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 10 (1)، 31-21. -خسروی، حمید؛ عسکریان، مصطفی و نوهابراهیم، عبدالرحیم (1395). بررسی رابطه بین مؤلفههای وجدان کاری با تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران. دو فصلنامه پژوهشهای تربیتی، 32، 112-98. -رحیمی، حمید؛ مدنی، سید احمد و محمدیان، آسیه (1394). بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با مسئولیتپذیری دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه کاشان). فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 5 (1)، 125-101. -رحیمی، مهدی و یوسفی، فریده (1389). نقش الگوهای ارتباطی خانواده در همدلی و خویشتنداری فرزندان. فصلنامه خانواده پژوهی، 6 (4)، 447-433. -رضاپور میرصالح، یاسر؛ خردمند، طاهره و شاهدی، سمیه (1396). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر عملکرد اجتماعی و مشکلات رفتاری. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری،12 (4)، 12-1. -سفیری، خدیجه و چشمه، اکرم (1390). مسئولیتپذیری نوجوانان و رابطه آن با شیوههای جامعهپذیری در خانواده. جامعهشناسی آموزشوپرورش،1 (1)، 130-103. -شیخالاسلامی، راضیه و برزو، شیوا (1394). فرزندپروری و مسئولیتپذیری در نوجوانان: نقش واسطهگری سبکهای پردازش هویت. روشها و مدلهای روانشناختی،6 (19)، 120-97. -طالبی طاری، فاطمه (1394). نقش پیشبینی کننده ویژگی شخصیتی مادران بر کفایت اجتماعی و مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی. پایاننامه جهت اخذ کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. -عاشوری، محمد و دلال زاده، فاطمه (1397). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر مدل شناختی رفتاری بر مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی با اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی. مجله توانبخشی،۱۹ (۲)، 115-102. -علیاکبری دهکردی، مهناز؛ علیپور، احمد و درنجفیشیرازی، مهناز (1393). اثربخشی قصهگویی بر مؤلفههای هوش اخلاقی کودکان دختر پیشدبستانی در شهر اصفهان. دو فصلنامه شناخت اجتماعی، 3 (2)، 43-33. -علیاکبری دهکردی، مهناز؛ گلپایگانی، الهه و محتشمی، طیبه (1394). ارائه مدلی برای سنجش هوش اخلاقی در کودکان. مقاله منتشرشده در کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران: موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا. -فرخنژاد، خدانظر؛ سلیمی، قاسم و فدائیان، بهرام (1390). رفتار شهروندی سازمانی: تأملی بر رابطه وجدان کاری، سازشپذیری با رفتارکاری مخرب. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 3 (7)، 96-76. -فضلالهی قمشی، سیفاله (1394). مسئولیتپذیری دانشجویان؛ عوامل تأثیرگذار و اولویتها. فرهنگ در دانشگاه اسلامی،5 (3)، 346-327. -فیروزبخت، مهرداد (مترجم) (1394). روانشناسی بالینی فیرس، مفاهیم، روشها، حرفه (نوشته تیمونی جی. ترال و میچل جی. پرینستین). تهران: رشد. -قلیپور، آرین و روشندل اربطانی، طاهر (1389). مدیریت استعدادها کژکارکردهای رسانههای جمعی در تشدید روند مهاجرت نخبگان. مجله پژوهشهای مدیریت،3 (8)، 35-19. -کاظمپور، اسماعیل و باباپور واجاری، مریم (1396). تأثیر آموزش صلح بر مسئولیتپذیری دانشآموزان. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8 (4)، 82-65. -کرباسچی، محمدرضا (1391). بررسی میزان تأثیر بازی بر هوش و خلاقیت دانشآموزان ابتدایی منطقه سه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه علوم تربیتی. -لندرت، گری (2002). بازیدرمانی: هنر برقراری ارتباط. ترجمه فروزنده داور پناه. تهران: انتشارات رشد. -متانی، مهرداد و کشاورز، علی (1397). بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی سازمانی و وجدان کاری در بین کارکنان بانک مسکن شهر تهران. فصلنامه علوم اجتماعی، 12 (1)، 220-199. -محمودی میمند، مطهره (1392). بررسی نقش بازی در پرورش تفکر کودکان از منظر فلسفه دوران کودکی. دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. گروه تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت. -میرزایی، طاهره؛ فراهانی، محمد نقی و حسنی، جعفر (1393). بررسی رابطه عواطف و وجدان با قضاوت اخلاقی. مجله روانشناسی شناختی، 2 (2)، 36-27. -هاشمی، ویدا؛ بهرامی، هادی و کریمی، یوسف (1385). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. روانشناسی، 10 (3)، 287-275. -یاسمی نژاد، پریسا (1393). تأثیر آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیتپذیری، همدلی هیجانی، اخلاق تحصیلی و بخشودگی بین فردی دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه. پایاننامه دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی. -Augimeri, L. K., Walsh, M., Donato, A., Blackman, A., Piquero, A. R. (2018). SNAP (Stop Now And Plan): Helping children improve their self-control and externalizing behavior problems. Journal of criminal justice. 56. 43-49. -Dementiy, L. I. and Grogoleva, O. Y. (2016). The structure of responsibility of preschool and primary school age children. Social and behavioral sciences. 233. 372-376. -Ergin, B. and Ergin, E. (2017). The predictive power of preschool children's social behaviors on their play skills. Journal of education and training studies. 5 (9). 140-145. -Furnham, A., Tang, L., Lester, D., O'Connor, R., Montgomery, R. (2002). Estimates of ten multiple intelligences: sex and national differences in the perception of oneself and famous people. Europen psychologist. 7 (4). -Goldstein, S. (2015). The evolution of intelligence. In S. Goldstein, D. Princiotta, and J. A. Naglier, Handbook of intelligence: evolutioanary theory, historical perspective, and current concepts. New York: Springer. -Lennick, D., Kiel, F. (2005). Moral intelligence: enhancing business performance and leadership success. Pennsylvania: Wharton school of the University of Pennsylvania. -Molchanov, S. V. (2013). The moral development in childhood. Social and behavioral sciences. 86. 615-620. -Moran, S. (2011). Multiple intelligence. In M. A. Runco & S. R. Pritzker, Encyclopedia of creativity (2nd). (pp. 161-165). Cambridge: Academic press. -Savina, E. (2014). Does play promotes self-regulation in children? Early child development and care. 184 (11). 1692-1705. -Sumaroka, M., and Bornstein, M. H. (2008). Play. In M. Haith and J. Benson, Encyclopedia of infant and early childhood development. (pp. 553-561). Cambridge: Academic press. -Vazsonyi, A. T., Jiskrova, G. K. (2018). On the development of self-control and deviance from preschool to middle adolescence. Journal of criminal justice. 56. 60-69. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,930 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,159 |
||