| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,666,820 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,977,799 |
اعتباریابی الگوی ارزشیابی سیپ در عملکرد مراکز آموزشی مطالعه موردی: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 6، دوره 1، شماره 1، مهر 1393، صفحه 119-136 اصل مقاله (256.1 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2014.112 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید هداوند* 1؛ رضا رحیمی2؛ مهدی دارابی3 | ||
| 1کارشناس ارشد، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2دکتری، مدیریت آموزش، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات | ||
| 3دانشجوی دکتری، مدیریت آموزش، دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر به بررسی اعتبار الگوی ارزشیابی سیپ در ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی میپردازد. روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری را 90 نفر از مدیران وکارشناسان مراکز آموزشی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تشکیل میدهند که با بررسی جامعه آماری و مطابقت شرایط آنها با نیازهای تحقیق، تعداد60 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز تحقیق توسط پرسشنامه گردآوری شده است. پایایی پرسشنامه به وسیله آلفایکرونباخ تعیین گردیده که ضریب 87/. سطح خوبی از پایایی را نشان میدهد. همچنین برای اطمینان از روایی محتوایی نیز از روش توافق متخصصان استفاده شده است. پس از جمع آوری اطلاعات مورد نظر، میزان اعتبار الگوی سیپ به وسیله تحلیل عاملی ارزیابی گردید و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آزمون دوجمله ای، آزمون تأییدی فریدمن، آزمون همبستگی و آزمون t استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که ابعاد چهارگانه الگوی سیپ و معیارهای بیستگانه آن مورد قبول واقع شده و توانایی این الگو در ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی تأیید گردیده است. همچنین بین ابعاد، معیارها و متغیرهای یاد شده رابطه معناداری نیز مشاهده گردید که حاکی از آن است که هر یک از متغیرهای آشکار به طرز معناداری متغیرهای پنهان مربوط را مورد سنجش قرار میدهد | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعتبار یابی؛ ارزیابی عملکرد؛ الگوی ارزشیابی سیپ | ||
| مراجع | ||
|
بازرگان. عباس. (1383). ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات سمت.
درانی. کمال و صالحی. کیوان (1385). ارزشیابی هنرستان های کاردانش با استفاده از الگوی سیپ به منظور پیشنهاد چارچوبی برای بهبود کیفیت هنرستان های کاردانش، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و ششم، شماره 1 و 2، ص 147.
سیف. علی اکبر (1384). اندازه گیری، سنجش ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات دوران.
فتحی واجارگاه.کوروش و دیبا واجاری. طلعت. (1384)؛ ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی، تهران: انتشارات آییژ.
مشایخ. فریده .(1384). فرایند برنامه ریزی آموزشی، تهران: انتشارات مدرسه، چاپ شانزدهم.
مصلح شیرازی. علینقی و حیدری. علی(1382). طراحی نظام ارزیابی و کنترل راهبردی در الگوی مدیریت راهبردی طرح گرا، مجله علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه شیراز، دوره نوزدهم، شماره دوم، ص 75.
Agrawel S (2008), Competency Based CIPP Model: An Integrative Perspective, Indian Journal of Industrial Relations, Vol.8, No.3, pp.12-18.
Banwet, J.D.K and Deshmukh, S.G. (2008), "Evaluating Performance of National R&D Organizations Using Integrated DEA-AHP Technique", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol.57, No.4, pp.370-388.
Barbazette, J. (2006), Training needs assessment: Methods, tools and techniques (Skilled trainer), San Francisco, CA: Pfeiffer.
Cho, Y and Jo SJ. (2009), "Developing an Integrated Evaluation Framework for E-Learning”, Journal of Educational Technology, Vol.24, No.1, pp.694-709.
Eseryel, D. (2005), "Approaches to evaluation to training: Theory & practice", Journal of Educational Technology & Society, Vol.5, No.2, pp.93-98.
Fitzpatrick, and Sanders, JR. (2004), Program evaluation: alternative approaches and practical guidelines, 3rd Ed, Boston: Pearson/Allyn and Bacon.
Hatry, H.P. (1999), Performance Measurement Getting Results, Urban Institute Press.
Mayston, David. (2007),"Performance Management and Performance Measurement in the Education Sector", Journal of Team Performance Management, Vol.12, No.4.
Moullin, M. (2004), "Eight Essentials of Performance Measurement", International Journal of Health Care Quality Assurance, Vol.17, No.13, pp.110-112.
Ramstad, E. (2009), "Promoting Performance and Quality of Working Life Simultaneously", International Journal or Productivity and Performance Management, Vol.58, No.1, pp.424-436.
Scheerens J and Bosker RJ. (1997), the Foundations of Educational Effectiveness, 1st Ed, New York: Elsevier.
Simons R. (2000), Performance Measurement Control Systems for Implementing Strategy, N.J: Prentice Hall, pp.12-14.
Stufflebeam, D. (2002), CIPP Evaluation Model Checklist: A Tool for Applying the Fifth Installment of the CIPP Model to Assess Long-term Enterprises, The Evaluation Center at Western Michigan University's website, Retrieved 30 July 2011, from http://www.wmich.edu / evictor / archive checklists /checklistmenu.htm.
Tao, Y and Sun, S. (2006), improving training needs assessment processes via the Internet: system design and qualitative study, Internet Research, Vol. 16, No. 4, pp.431.
Turk, K. (2008), "Performance Appraisal and the Compensation of Academic Staff in the University of Tartu", Baltic Journal of Management, Vol.3, No.1, pp.40-54.
Westbrook JI, Callen J, Lewis M. (1997), "A Glimpse into the Future: A Survey of the Expectations and ambitions Of Australian Health Information Management Students", Top Health INF Manage, Vol, 18, No.2, pp.77-86. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,606 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,418 |
||