| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,992,080 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,848 |
بررسی مفهوم «نبی» و «رسول» در المیزان و مفاتیحالغیب فخر رازی | ||
| پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه | ||
| مقاله 12، دوره 1، شماره 2، مهر 1398، صفحه 305-344 اصل مقاله (507.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcst.2020.53594.1038 | ||
| نویسندگان | ||
| حمید ملک مکان1؛ فاطمه خان صنمی2؛ شعبانعلی خان صنمی* 3 | ||
| 1استادیار مبانی نظری دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 2دکتری تخصصی مذاهب کلامی از دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران........................ | ||
| 3دانشیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| توجه به معنای لغوی واژه رسول و نبی در قرآن، و اینکه چه موقع رسول خطاب شدهاند؛ چه موقع نبی، نکتۀ مهمی است که کمتر مورد توجه قرآنپژوهان قرارگرفتهاست. عدهای آندو را هممعنا و گروهی حکم به تباین معنایی واژه رسول و نبی کردهاند. پژوهش حاضر دیدگاه فخر رازی و علّامه طباطبائی را با استفاده از ابزار کتابخانهای و روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار دادهاست. فخر رازی، ملاک انتخاب نبی را تنها اصطفاء عبد، توسط خدا دانسته و نبی را بشری معرفی میکند که بهواسطۀ وحی با سایر افراد متفاوت شود. از نظر فخر رازی چنین کسی هرگاه مأمور به تبلیغ وحی شود، میشود رسول. او همچنین رابطه این دو را عموم و خصوص مطلق در نظر گرفتهاست. اما از نظر علّامهطباطبائی، نبی شخصی است که براى مردم، آنچه مایه صلاح معاش و معادشان است بیان کند و رسول عبارت است از کسى که حامل رسالت خاصى باشد؛ مشتمل بر اتمام حجتى که به دنبال مخالفت با آن عذاب و هلاکت و امثال آن باشد. بنابراین رسالت از نظر علّامه وصفی خاص و زاید بر نبوت است. بنابراین با توجه به تعریف فوق میتوان گفت آنچه علّامه «نبی» میداند از نظر فخر رازی «رسول» است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نبی؛ رسول؛ فخر رازی؛ علّامه طباطبائی؛ وحی | ||
| مراجع | ||
|
منابع و مآخذ - قرآن کریم. - آمدی، سیف الدین. (1424ق). أبکار الأفکار فی اصول الدین. قاهره: دارالکتب. - ابن ابی الحدید، عبدالحمید. (1406ق). شرح نهج البلاغه. محقق ابراهیم محمد ابوالفضل. قم: مکتبة آیة الله مرعشی نجفی. - ابن فورک، محمدبن حسن. (بی تا). مجرد مقالات الشیخ ابی الحسن اشعری. بیروت: دار المشرق. - ابن منظور، محمدبن مکرم. (1414ق). لسان العرب. بیروت: دار صادر. - ایجی، عبدالرحمان. (1419ق). المواقف. بیروت: دارالکتب الاسلامیه. - بحرانی، ابن میثم. (1406ق). قواعد المرام فی علم الکلام. قم: مرعشی نجفی. - جرجانی، علی بن محمد. (1419ق). شرح المواقف. بیروت: دارالکتب العلمیه. - حلی، حسن بن یوسف. (1407ق). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد. قم: موسسه الاسلامی. - فراهیدی، خلیل بن احمد. (1409ق). کتاب العین. محقق مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی. قم: دارالهجره. - راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (بی تا). مفردات. تحقیق صفوان عدنان. بیروت: دارالشامیه. - صفار، محمدبن حسن. (1362ش). بصائرالدرجات فی فضائل آل محمد (ص). تهران: اعلمی. - طریحی، فخرالدین بن محمد. (1375ش). مجمع البحرین. محقق احمد حسینی اشکوری. تهران: مکتبة المرتضویه. - طباطبائی، محمدحسین. (1338ق). شیعه (مجموعه مذاکرات با پرفسور هانری کربن). قم: انتشارات هجرت. - طباطبائی، محمدحسین. (1348ق). شیعه در اسلام. بیجا: بینا. - طباطبائی، محمدحسین. (1413ق). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمۀ محمدباقر موسوی همدانی. قم: منشورات جماعه المدرسین. 1413ق. - فخرالدین رازی، محمدبن عمر. (1407ق). المطالب العالیه من العلم الالهی. تحقیق دکتور احمد حجازی السقا. بیروت: دارالکتاب العربی. - فخرالدین رازی، محمدبن عمر. (1420). المحصل. قاهره: مکتبة دار التراث. - فخرالدین رازی، محمدبن عمر. (بی تا). النبوات و ما یتعلق بها. تحقیق دکتور احمد حجازی السقا. قاهره: مکتبه الکلیات الازهریه. - فخرالدین رازی، محمدبن عمر. (1411ق). التفسیر الکبیر. بیروت: دار الکتب العلمیه. - قرشی، سید علی اکبر. (1371ش). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه. - کلینی، محمدبن یعقوب. (1375ش). اصول کافی. ترجمه و شارح هاشم رسولی و جواد مصطفوی. تهران: کتابفروشی علمیه اسلامیه. محمد عبدالحمید محمد. (2004م). النبوه بین فخرالدین الرازی و ابن عربی. مصر: دار الوفاء | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,505 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 752 |
||