| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,989 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
بررسی تطبیقی رویکرد سند ۲۰۳۰ و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران به عدالت آموزشی جنسیتی | ||
| پژوهش حقوق عمومی | ||
| دوره 21، شماره 65، اسفند 1398، صفحه 171-198 اصل مقاله (502.48 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjpl.2019.34379.1910 | ||
| نویسندگان | ||
| انور یداللهی* 1؛ محمد حسین زارعی2؛ اسداله یاوری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران-هیات علمی دانشگاه آزاد ایلام | ||
| 2هیات علمی/ دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 3گروه حقوق عمومی،دانشکده حقوق،دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران | ||
| چکیده | ||
| در قرن اخیر، یکی از مهمترین آرمانهای جوامع در بحث آموزش، نیل به عدالت آموزشی میباشد. با توسعه نقش زنان در فعالیتهای اجتماعی، جنس و جنسیت به چالشبرانگیزترین زمینه عدالت آموزشی بدل شده است. در نظام حقوقی ایران، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران و در عرصه بینالمللی سند 2030، اسناد شاخص در بحث عدالت آموزشی میباشند. در تحقیق پیشرو، گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای و روش توصیفی ـ تحلیلی است و منابع گردآوری شده به روش فیشبرداری دستهبندی میشود. روش تجزیه و تحلیل دادهها، روش تحلیلی میباشد. دو سند موضوع تحقیق، دارای نقاط اشتراک و افتراق میباشند. نقطه اشتراک اسناد مربوط به شأن و منزلت انسانهاست. در این خصوص هر دو سند، منزلتی یکسان برای جنس زن و مرد قایل میباشند. نقطه افتراق اسناد مربوط به معنایی است که هر یک از این اسناد از عدالت و آموزش در نظر دارند. سند 2030 از عدالت معنایی مرادف با برابری برداشت مینماید و عدالت جنسیتی را در برابری جنسیتی در امر آموزش تعریف میکند. سند تحول بنیادین معتقد به توزیع آموزش متناسب با نیازها و نقشهای هر یک از دو جنس است. ابهام سند بنیادین در تبیین نیازها و نقشهای هر جنس بزرگترین نقطه ضعف این سند به حساب میآید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "عدالت"؛"عدالت آموزشی"؛ "عدالت جنسیتی"؛ "سند 2030"؛ "سند تحول بنیادین" | ||
| مراجع | ||
|
الف- فارسی کتابها - آبوت، پاملا و والاس، کلر، (1387)، جامعهشناسی زنان، ترجمه منیژه عراقی، تهران: نشر نی. - اسمیت، فیلیپ جی، (1377)، فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه سعید بهشتی، چاپ دوم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. - بلخی، جلالالدین محمد، (1374)، مثنوی معنوی، چاپ 2، تهران: نشر نغمه. - تقیپور ظهیر، علی، ( 1376)، مبانی و اصول آموزش و پرورش، چاپ یکم، تهران: انتشارات آگاه. - جارویس، پیتر، (1385)، آموزش بزرگسالان و آموزش مداوم، ترجمه غلامعلی سرمد، چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت. - جمالزاده، سید محمدعلی، (1338)، آزادی و حیثیت انسان، تهران: انتشارات امیرکبیر. - حجازی، الهه و اعزازی، شهلا، (1383)، ما و دختران، وزارت آموزش و پرورش، دفتر امور زنان، تهران: مرکز فرهنگی و انتشاراتی ایستا. - ربانی، رسول و همکاران، (1386)، تحلیلی بر نابرابریهای اجتماعی در فرایند تدریس، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان. - ریتزر، جورج، (1383)، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.آنها شده است. هرچند کتابهای درسی تنها عامل در این زمینه نیستندآننن
- زیبایی، حسن، (1394)، عدالت آموزشی در بودجه 94 و برنامه ششم توسعه، اولین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی(دانشگاه شریف)، تهران: نشر ترمه. - زیبایی نژاد و سبحانی، (1392)، در آمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان. - سیف، علی اکبر، (1387)، روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش)، تهران: انتشارات آگاه. - خلخالی، علی ربانی، ( 1374)، زن از دیدگاه اسلام، تهران: نشر حجت. - شارعپور، محمد، ( 1385)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: انتشارات سمت. - شرکاوی، علی، (1379)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: نقش جهان. - صبوری کارخانه، حسین، (1394)، نقادی و اصلاح رویکرد، گام نخست نظام آموزشی عدالت محور، اولین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی (دانشگاه شریف)، تهران: نشر ترمه. - علاقهبند، علی، (1380)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: نشر روان. - قائممقامی، فرهت، (1356)، آزادی یا اسارت زن، مقدمهای بر جامعهشناسی زنان، تهران: انتشارات جاویدان. - کارنوی، مارتین و لوین، هنری، (1367)، بنبستهای اصلاحات آموزشی، ترجمه محمدحسن امیرتیموری، تهران: نشر روز. - کاوه، سپیده، (1394)، عدالت در آموزش و ضرورت آن، اولین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی (دانشگاه شریف)، تهران: نشر ترمه. - کینگ، الیزابت، (1376 )، نقش آموزش زنان در توسعه اقتصادی، ترجمه غلامرضا آزاد ارمکی، چاپ اول، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. - گاتری، تی. سی دبلیوف، (1363)، تاریخ فلسفه، ترجمه سید جلالالدین مجتبوی، جلد 1، تهران: انتشارات سروش. - گرت، استفانی، (1380)، جامعهشناسی جنسیت، ترجمه کتایون بقایی، چاپ اول، تهران: نشر دیگر. - گیدنز، آنتونی، ( 1373)، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، چاپ سیزدهم، تهران: نشر نی. - محمد، داغ و حفظ الرحمن، رشید اویمن، (1374)، تاریخ تعلیم و تربیت در اسلام، ترجمه علی اصغر کوشافر، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز. - لردآویبوری، (1369)، در آغوش خوشبختی، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران: نشر معرفت. - مطهری، مرتضی، (1365)، اسلام و مقتضیات زمان، جلد اول، چاپ دوم، تهران: انتشارات صدرا. - مطهری، مرتضی، (1370)، عدل الهی، قم: انتشارات اسلامی. - مطهرى، مرتضى، ( 1367)، نظام حقوق زن در اسلام، قم: انتشارات صدرا. - منظری توکلی، علیرضا، (1394)، توصیههایی به برنامه ششم توسعه، اولین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی (دانشگاه شریف)، تهران: نشرترمه. - مهرپرور، حسین، (1385)، گزیدهای از مهمترین اسناد بینالمللی حقوق بشر، تهران: مرکز مطالعات حقوق بشر. - هاروی، دیوید، (1376)، عدالت اجتماعی و شهر، ترجمه فرخ حسامیان، محمدرضا حائری و بهروز منادیزاده، تهران: نشر شرکت پردازش و برنامهریزی شهری وابسته به شهرداری تهران. - هاشمخانی، میثم و وکیل، زهرا، (1394 )، 114 روایت از توسعه و عدالت آموزشی کودکان، چاپ دوم، تهران: ترمه. - هاشمی، نادیا، (1387 )، آموزش، سرمایه انسانهاست، چاپ اول، اصفهان: نشر کنکاش. - هولمز، ماری، (1386)، جنسیت در زندگی روزمره، ترجمه مهدی لبیبی، چاپ اول، تهران: نشر افکار.
مقالهها - آتشک، محمد، (1391)، «ارزشیابی عدالت جنسیتی در نظام آموزشی ایران»، زن در توسعه و سیاست، دوره 10، شماره 4. - اسماعیلسرخ، جعفر، (1386)، «نابرابری آموزشی و نابرابریهای فضایی در بعد قومی و منطقهای (مطالع موردی دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی) در سال تحصیلی 1380-81»، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال 23، شماره 3. - پناهی، علی احمد، (1393)، «جنسیت، اشتغال، بایدها و نبایدها (با تأکید بر آثار تربیتی- ورانشناختی)»، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی، سال 9، شماره 9. - جلالی، محمود، (1383)، «حقوق بشر زنان در حقوق بینالملل و وضعیت ایران»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره اول، شماره 66. - حاضری، علیمحمد و احمدپورخرمی، علیرضا، (1391)، «بازنمایی جنسیت در کتب فارسی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی 1388-89»، زن در توسعه و سیاست، دوره 10، شماره 3. - راولز، جان، (1376)، «عدالت و انصاف و تصمیمگیری عقلانی»، ترجمه مصطفی ملکیان، نقد و نظر، سال اول، بهار و تابستان، شمارههای دوم و سوم. - مستقیمی، مهدیه سادات، (1388)، «نگاه اسلام به آموزش و تحصیل زنان: رویکردی تطبیقی به خاستگاههای فلسفی مسائل اجتماعی زنان در اسلام و فمینیسم»، فصلنامه کتاب زنان، اسفند، شماره 11. - موسوی خامنه، مرضیه، ودادهیر، ابوعلی و برزگر، نسرین، (1389)، «توسعه انسانی مبتنی بر جنسیت و آموزش زنان (نتایج مطالعهای بین کشوری)»، زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دوره 8، شماره 4. - ناریک، رابرت، (1382)، «عدالت و استحقاق»، ترجمه مصطفی ملکیان، مجله نقد و نظر، سال سوم، شماره 10. - واعظی، احمد، (1382)، «نظریه عدالت کانت»، مجله علوم سیاسی، سال ششم، شماره 2.
ب- عربی کتابها - حسینی عاملی، سید محمدجواد، (1422)، مفتاحالکرامه، قم: مؤسسه نشر اسلامی. - طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، (بی تا)، العروة الوثقی، قم: مؤسسه نشر اسلامی. - فیض کاشانی، محمدمحسن، (بی تا)، تفسیر الصافی، مشهد: دارالمرتضی. - نجفی، محمد حسن، (بی تا)، جواهر الکلام، بیروت: دار الاحیاء التراث.
پ- انگلیسی Books - Rhode, Deborah L, (1991), Justice and Gender: Sex Discrimination and the Law, Harvard University Press. - Vierdag, E. W, (1973), The Concept of Discrimination in International Law: With Special Reference to Human Rights, Martinus Nijhoff. - Jayachandran, Seema, )2015), The Roots of Gender Inequality in Developing Countries, 7 Jayachandran ARI 10 February. - UNESCO Moving Forward the 2030 Agenda for Sustainable Development, (2017), Published in 2017 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Articles - Balatchandirane, G., (2003), “Gender Discrimination in Education and Economic Development: A Study of South Korea”, China and India, International Studies, No. 40, 4. - Watanabe, Chihara, (2014), “Japanese Judicial Education: Working toward Gender Equality in the Judiciary”, International Journal of the Legal Profession, Vol. 21, Issue 3 November. - Christopher, Colclough, (2004), “Achieving Gender Equality in Education: What Does It Take?”, Prospects, Vol. XXXIV, No. 1. - Dema, Sandra, (2008(, Gender and Organizations: The (re)Production of Gender Inequalities within Development NGOs, Women's Studies International Forum, Vol. 31, issue 6. - Webster, Faith, (2006), “Gender Mainstreaming: Its Role in Addressing Gender Inequality in Jamaica”, Caribbean Quarterly, Vol. 52, No. 2/3, Unraveling Gender, Development and Civil Society in the Caribbean (June-Sept). - Holma, Katarina, (2007), “Essentialism Regarding Human Nature in the Defense of Gender Equality in Education”, Journal of Philosophy of Education, Vol. 41, No. 1. - Ming-Hsuan Lee, (2012), “The One-Child Policy and Gender Equality in Education in China: Evidence from, Alhvirdn an Household Data”, J Fam Econ Iss, No. 33. - Mezey, Susan Gluck, (1984), “Gender Equality in Education: A Study of Policymaking by the Burger Court”, Wake Forest Law Review, Vol. 20, Issue 4. - Razavi, Shahra, (2016), “The 2030 Agenda: Challenges of Implementation to Attain Gender Equality and Women's Rights”, Gender & Development, Vol. 24m, No. 1. - Tuwor, Theresa, (2008(, “Sossou, Marie-Antoinette, Gender Discrimination and Education in West Africa: Strategies for Maintaining Girls in School”, International Journal of Inclusive Education, Vol. 12, No. 4. - Unterhalter, Elaine, (2005(, “Global Inequality, Capabilities, Social Justice: The Millennium Development Goal for Gender Equality in Education”, International Journal of Educational Development, Vol. 25, No. 2.
International Conventions and Agreements - Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women, New York, 18 December 1979. https:// www. ohchr. org/ en/ professionalinterest/ pages/cedaw.aspx, Last Seen: 2020, 2, 15. - International Covenant on Civil and Political Rights, Adopted on 16 December 1966, entry into force 23 March 1976, https:// www. ohchr. org/ en/ professionalinterest/pages/ccpr.aspx, Last Seen: 2020, 2, 15. - Optional Protocol to the Convention on the Elimination of Discrimination against Women, Last Seen: https:// www. ohchr. org/ EN/ ProfessionalInterest/ Pages/ OPCEDAW.aspx, Last Seen: 2020, 2, 15. - Transforming our World: the 2030 Agenda for Sustainable Development. https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld, Last Seen: 2020, 2, 15.
Websites - Leading SDG 4 - Education 2030, official website of UNESCO: https://en.unesco.org/education2030-sdg4?language=en, Last Seen: 2020, 2, 15. - Poverty eradication, Official website of United Nations: https://sustainabledevelopment.un.org/topics/povertyeradication, Last Seen: 2020, 2, 15. - Marking International Day, Ban says new 2030 Agenda can help eradicate poverty, official webcite of Sustainable Development Goals: http:// www. un. org/sustainabledevelopment/blog/2015/10/marking-international-day-ban-says-new-2030-agenda-can-help-eradicate-poverty/, Last Seen: 2020, 2, 15.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,007 |
||