| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,993,016 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,780,454 |
ارزیابی ریسک اعتباری متقاضیان تسهیلات بانکی به روش استدلال مبتنی بر مورد (CBR) | ||
| مطالعات مدیریت صنعتی | ||
| مقاله 3، دوره 18، شماره 59، دی 1399، صفحه 79-116 اصل مقاله (1.44 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jims.2018.18574.1660 | ||
| نویسندگان | ||
| امیر خرمی* 1؛ محمدتقی تقوی فرد2؛ سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی3 | ||
| 1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 3استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| ارزیابی ریسک اعتباری یکی از موضوعات اساسی برای بانکها و مؤسساتمالی بوده که مدلهای مختلفی برای این منظور توسعه یافته است. این پژوهش با استفاده از مدل استدلال مبتنی بر مورد (CBR) و در نظر گرفتن یک بانک اطلاعاتی از مشتریان اعتباری بانک به ارزیابی ریسک اعتباری متقاضیان تسهیلات بانکی میپردازد. در این راستا 9 معیار مطابق با نظر خبرگان انتخاب و با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) وزندهی شدند. نتیجه حاصل از مقایسه زوجی معیارها نشان داده است که سه معیار چکبرگشتی، وضعیتمسکن و مقدار درآمد به ترتیب دارای بیشترین اهمیت در ریسک اعتباری متقاضیان تسهیلات بانکی است. سپس با تکنیک تاپسیس به سنجش شباهت مورد جدید با موارد گذشته واقعی و یا ارزیابی گزینه جدید نسبت به گزینه ایدهآل و با استفاده از مدل استدلال مبتنی بر مورد به پیشبینی احتمال نکول یا عدم نکول متقاضی تسهیلات بانکی میپردازد. جامعه پژوهش شامل پروندههای اعتباری متقاضیان تسهیلات بانکی یکی از بانکهای خصوصی در بین سالهای 94-90 است. این تحقیق از نوع کاربردی و بصورت مطالعه پیمایشی و توصیفی انجام شده است. نتایج نشان میدهد دقت مدل CBR نسبت به سایر روشهای اعتبارسنجی و رتبهبندی مشتریان بانک بیشتر است. استفاده از مدل CBR در قالب اعتبارسنجی مشتریان، نتایجی به مراتب بهتر از عملکرد کارشناسان بخش اعتباری بانک عامل که به روش قضاوتی و بر اساس تجربه به پیشبینی نکول یا عدم نکول مشتریان میپرداختند حاصل نموده است که نشان دهنده کارایی بالای مدل مورد استفاده پژوهش در مقایسه با مدل مورد استفاده بانک و کارشناسان اعتبارسنجی میباشد. CBR منجر به طراحی سیستمی خبره، متخصص و هوشمند شده و علاوه بر ذخیره دادهها در بانک اطلاعاتی، مدلها و الگوهایی را برای استفاده ذخیره میکند.[M1] | ||
| کلیدواژهها | ||
| ریسک اعتباری؛ رتبهبندی اعتباری؛ اعتبارسنجی؛ نکول؛ فرآیند تحلیل سلسه مراتبی فازی (FAHP)؛ تاپسیس؛ استدلال مبتنی بر مورد (CBR) | ||
| مراجع | ||
|
اکرمی، محمود و آزاده رهنما اسکی. (1388). بررسی عوامل مؤثر در مطالبات سررسید گذشته و معوق بانکی، پژوهشنامه اقتصادی ویژه نامه بانک، شماره 6، ص 216-195. انصاری، سارا. (1388). اعتبارسنجی مشتریان حقوقی بانک پارسیان با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران. دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، (1388). آیین نامه وصول مطالبات سر رسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول مؤسسات اعتباری مصوب هیئت وزیران. البرزی، محمود، محمد پورزرندی، محمد ابراهیم و خان بابایی، محمد، (1391). به کارگیری الگوریتم ژنتیک در بهینه سازی درختان تصمیمگیری برای اعتبارسنجی مشتریان بانکها، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 2، شماره 4، ص 38-23. جلیلی، محمد، خدائی بهزادفرد، محمد و کنشلو، مهدیه. (1389)، اعتبارسنجی مشتریان حقیقی در سیستم بانکی کشور، مطالعات کمی در مدیریت، دوره 1، شماره 3، ص 148- 127. جمشیدی، سعید (1389). شیوههای اعتبارسنجی مشتریان. تهران: پژوهشکده پولی و بانکی. حسینی، وحید (۱۳۹۴)، ارائه یک چارچوب جدید سیستم امتیاز دهی اعتباری مبتنی بر ماشین بردار پشتیبان جهت مدیریت ریسک اعتباری در بانک ها و مؤسسات مالی، کنفرانس بین المللی پژوهش در مهندسی، علوم و تکنولوژی، استانبول، مؤسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا. خالصی، نرگس و شکوهی، امیرحسین (1389). ارائه روشی جدید برای اعتبارسنجی مشتریان بانکی با استفاده از تکنیمهای داده کاوری. مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس داده کاوی ایران. تهران: دانشگاه شریف. دهقانی، محمد علی. (1388) .ارئه مدلی برای رتبهبندی اعتباری مشتریان حقیقی در بانک کارآفرین. پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه عالی بانکداری ایران. ذکاوت، سید مرتضی، پرویزیان، کوروش و محمدیان، مهدی. (1386). رتبهبندی داخلی مشتریان بانکها با استفاده از مدلهای رگرسیونی لاجیت. پژوهشنامه اقتصادی، شماره 6، ص 89-61. رجب زاده قطری، علی، احمدی، پرویز و بهرام میرزایی، آرش ، (1388). طراحی سیستم هوشمند ترکیبی رتبهبندی اعتباری مشتریان بانکها با استفاده از مدلهای استدلال فازی ترکیبی، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 53، ص 201- 159. صفارزاده, غلامرضا و مدافعی، پویا. (۱۳۹۳). اعتبار سنجی تخصیص تسهیلات در نظام بانکی با رویکرد تحلیل پوششی داده ها در قالب شبکه عصبی، کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت، تهران، مؤسسه همایشگران مهر اشراق، مرکز همایشهای دانشگاه تهران. عنایی, سیده مریم، صادق زاده، مهدی و کشاورز، مهدی. (۱۳۹۳). ارائه روشی جدید بر مبنای خوشه بندی و انتخاب ویژگی برای امتیاز دهی اعتباری مشتریان بانک، اولین همایش داخلی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، بروجن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن. میرطلایی، منیره السادات و محمدعلی آزاده، مرتضی صابری، بهزاد اشجری، (1391). اراده الگوریتم هوشمند مبتنی بر اعتماد جهت تعیین اعتبار مشتریان یک سیستم مالی، نشریه تخصصی مهندسی صنایع، دوره 46، شماره 1، ص 104-91.
Abdou, H. A., & Pointon, J. (2009). Credit scoring and decision making in Egyptian public sector banks. International journal of managerial finance,5(4), 391-406.
Abdou, H., Pointon, J., & El-Masry, A. (2008). Neural nets versus conventional techniques in credit scoring in Egyptian banking. Expert Systems with Applications, 35(3), 1275-1292.
Basel Committee On Banking. (2006). Studies on the validation of internal rating Systems. Working paper, 14.
Chen,F-l., Li,F-ch. (2010). Combination of feature selection approaches with SVM in credit scoring. Expert systems with application’s, 37, 4902-490
Emekter, R., Tu, Y., Jirasakuldech, B., & Lu, M. (2015). Evaluating credit risk and loan performance in online Peer-to-Peer (P2P) lending. Applied Economics, 47(1), 54-70.
Huaug, l-l. tzeng, G-h, & One, Ch-Sh. (2007) Two- stage genetic Programming (2SGP) for the credit scoring model. Applied mathematics and computation, 174, 1036-1053.
Jacobson, T. , Roszbach, K, (2003). Bank leding policy, credit scoring and value-at-risk. J. banking & finane. 27, 4, 615-633.
Johnson, R. A., & Wichern, D. W. (2002). Applied multivariate statistical analysis (Vol. 5, No. 8). Upper Saddle River, NJ: Prentice hall.
Kollár, B., Weissová, I., & Siekelová, A. (2015). Comparative Analysis of Theoretical Aspects in Credit Risk Models. Procedia Economics and Finance, 24, 331-338.
Lee Amy H.I; Wen-Chin Chen, Ching-Jan, Chang (2008), A fuzzy AHP and BSC approach for evaluating performance of IT department in the manufacturing industry in Taiwan, Expert Systems with Applications.
Lee, K. C., & Chung, N. (2009). Understanding factors affecting trust in and satisfaction with mobile banking in Korea: A modified DeLone and McLean’s model perspective. Interacting with computers, 21(5-6), 385-
Lee, T. S., & Chen, I. F. (2005). A two-stage hybrid credit scoring model using artificial neural networks and multivariate adaptive regression splines.Expert Systems with Applications, 28(4), 743-752.
Lee. H.K.H., (2008). Model selection for consumer loan application data. Technical report:650. Carnegie mellon university. Department of Statistics.
Malhotra, R., & Malhotra, D. K. (2008). Differentiating between good credits and bad credits using neuro-fuzzy systems. European journal of operational research, 136(1), 190-211.
Perner, P. (2014). Mining sparse and big data by case-based reasoning.Procedia Computer Science, 35, 19-33.
Sarlija, N., Bensic, M., & Zekic-Susac, M. (2006). Modeling customer revolving credit scoring using logistic regression, survival analysis and neural networks. In Proceedings of the 7th WSEAS international conference on neural networks (pp. 164-169). World Scientific and Engineering Academy and Society (WSEAS).
Sousa, M. R., Gama, J., & Brandão, E. (2016). A new dynamic modeling framework for credit risk assessment. Expert Systems with Applications, 45, 341-351. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,056 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,231 |
||