| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,464,881 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,973 |
اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و جسمانی مادران کودکان با سندرم داون | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| دوره 10، شماره 37، فروردین 1399، صفحه 21-38 اصل مقاله (561.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2020.45582.2040 | ||
| نویسندگان | ||
| سعیده برزگر1؛ شهربانو عالی* 2؛ حمید رضا آقامحمدیان شعرباف3 | ||
| 1دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
| 2استادیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 3استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| چکیده مادران کودکان مبتلا به سندرم داون، تجارب فرزندپروری دشواری دارند و در معرض سطوح بالای استرس و پیامدهای روانی و جسمانی آن قرار میگیرند. برنامه های آموزشی ویژه این مادران میتواند به آنها در مواجهه بهتر با دشواریها کمک نماید. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و جسمانی مادران کودکان با سندرم داون انجام شد. این پژوهش با رویکرد کمی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل تمام مادران دانش آموزان با سندرم داون مدارس استثنایی شهرستان مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با نمونه گیری خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدند.30 نفر از مادران این کودکان که دارای نمره بالاتر از 22 در پرسشنامه سلامت عمومی بودند، انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آموزش ذهن آگاهی و گروه گواه جایگزین شدند. مادران در گروه آزمایش، 8 جلسه دوساعته برنامه آموزش ذهن آگاهی را دریافت نموده و گروه گواه هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش مقیاسهای رضایت از زندگی، عاطفه مثبت و منفی، افسردگی – شادکامی و علائم جسمانی بودند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس موجب افزایش معنادار بهزیستی جسمانی و روانشناختی مادران دارای کودک مبتلا به سندرم داون میشود(p <0/05). بنابراین این برنامه برای مادران کودکان سندرم داون برنامه مداخلهای مناسبی بوده و میتواند در مراکز درمانی و مدارس ویژه این کودکان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: سندرم داون؛ استرس؛ ذهن آگاهی | ||
| مراجع | ||
|
آریاپوران، س. (۱۳۹۰). اثربخشی آموزشهای ذهنآگاهی و تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری جانبازان شیمیایی. رسالهی دکتری رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه محقق اردبیلی. بخشیپور، ع؛ دژکام، م. (۱۳۸۴). تحلیل عاملی تأییدی مقیاس عاطفهی مثبت و منفی. مجله روانشناسی، 4، 351-365. بیانی، ع؛ محمدکوچکی، ع؛ گودرزی، ح. (1386). اعتبار و روایی مقیاس رضایت از زندگی(SWLS). روانشناسی تحولی، 11، 259- 265. تیزپرنیری، پ. (1394). تأثیر روش آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر شادکامی و باورهای خودکارآمدی مادران دارای کودک کمتوانذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه محقق اردبیلی.رشیدی، ع؛ کاظمی، م؛ کیخاونی، س. (1397). بررسی وضعیت سلامت عمومی با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی (G.H.Q-28) گلدبرگ در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1394. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 26 (3)،26-16. سید اسماعیلی قمی، ن؛ کاظمی، ف؛ پزشک، ش. (1394). تأثیر آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی برمیزان فشار روانی مادران کودکان کمتوان ذهنی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنائی، 5 (17)،131-148. شیخالاسلامی، ع؛ سید اسماعیلی قمی، ن. (1398). اثربخشی آموزش فنون مبتنی بر ذهنآگاهی بر پریشانی روانشناختی مادران دارای فرزند با ناتوانی یادگیری خاص. فصلنامه روانشناسی افراد استثنائی،9 (34)،183-196. عزیزی، ر؛ یوسفی افراشته، م؛ مروتی، ذ؛ الهی، ط. ( 1397). اثر آموزش ذهنآگاهی بر عواطف مثبت و منفی و پیچیدگی عاطفی بررسی تغییرات در طول زمان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 9 (1)، 58-39. نریمانی، م؛ آریاپوران، س؛ ابولقاسمی، ع؛ احدی، ب. (1391). اثربخشی آموزشهای ذهنآگاهی و تنظیم هیجان بر عاطفه و خلق جانبازان شیمیایی. دوماهنامه علمی – پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، 2 (61)،106-118. Benn, R., Akiva, T., Arel, S., & Roeser, R. (2012). Mindfulness Training Effects for Parents and Educators of Children with Special Needs. Developmental Psychology, 48(5), 1476-1487. Blackledge, J. T., & Hayes, S. C. (2006). Using acceptance and commitment training in the support of parents of children diagnosed with autism. Child & Family Behavior Therapy, 28(1), 1-18. Canbulat, N., Demirgoz Bal, M., & coplu, M. (2014). Emotional reactions of mothers who have babies who are diagnosed with Down syndrome. International Journal of Nursing Knowledge, 25(3), 147-153. Chadwick, O., Momcilovic, N., Rossiter, R., Stumbles, E., &Taylor, E. (2001). A Randomized Trial of Brief Individual versus Group Parent Training for Behaviour Problems in Children with Severe Learning Disabilities.Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 29, 151–167. Crane, R. (2009). Mindfulness-based Cognitive Therapy: Distinctive Features. London: Routledge. Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of personality assessment, 49(1), 71-75. Du, J., An, Y., Ding, X., Zhang, Q., &Xu, W. (2019). State mindfulness and positive emotions in daily life: An upward spiral process. Personality and Individual Differences, 141, 57-61. Dykens, E. M., Fisher, M. H., Taylor, J. L., Lambert, W., & Miodrag, N. (2014). Reducing Distress in Mothers of Children with Autism and Other Disabilities: A Randomized Trial. Pediatrics, 134, 454–463. Ferraioli, S. J., & Harris, S. L. (2013). Comparative Effects of Mindfulness and Skills-based Parent Training Programs for Parents of Children with Autism: Feasibility and Preliminary Outcome Data. Mindfulness, 4 (2), 89–101. Goldberg, D. P., & Hillier, V. F. (1979). A scaled version of the General Health Questionnaire. Psychological medicine, 9 (1), 139-145. Greeson, J. M., & Chin, G. R. (2019). Mindfulness and physical disease: a concise review. Current Opinion in Psychology, 28, 204-210. Hagiwara, A. F. (1992). Identifying and comparing daily stress experiences, physical and psychological health, and coping strategies among Asian and American graduate students (Doctoral dissertation, The Ohio State University). Hedov, G., Anneren, G., & Wikblad, K. (2000). Self-perceived health in Swedish parents of children with Down’s syndrome. Quality of Life Research, 9, 415-22. Jones, L., Hastings, R. P., Totsika, V., Keane, L., & Rhule, N. (2014). Child behavior problems and parental well-being in families of children with autism: The mediating role of mindfulness and acceptance. American journal on intellectual and developmental disabilities, 119(2), 171-185. Jonesa, L., Goldb, E., Totsika, V., Hastingsc, R. P., Jonesb, M., Griffithsb, A., Silvertonb, S. (2017). A mindfulness parent well-being course: evaluation of outcomes for parents of children with autism and related disabilities recruited through special schools. European Journal of Special needS Education. Kabat- Zinn, J. (2004). Full catastrophe living: The program of the Stress Reduction clinic at the university of Massachuset medical center. Newy York: Dell publishing. Lin Pan, W., LingGau, M., Ying Lee, T., JenJou, H., Yu Liu, C., &Kuen Wen, T., (2018). Mindfulness-based programme on the psychological health of pregnant women. Women and Birth, In press. N. N., Lancioni, G. E., Winton, A. S., Singh, J., Curtis, W. J., Wahler, R. G., & McAleavey, K. M. (2007). Mindful parenting decreases aggression and increases social behavior in children with developmental disabilities. Behavior Modification, 31(6), 749-771. Nilsen, P. (2015). Making sense of implementation theories, models and frameworks. Implementation science, 10 (1), 53-66. Pourmohamadreza-Tajrishi, M., Azadfallah, P., Garakani, S. H., & Bakhshi, E. (2015). The effect of problem-focused coping strategy training on psychological symptoms of mothers of children with down syndrome. Iranian journal of public health, 44(2), 254. Raj, A., & Kumar, P. (2019). Efficacy of Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR): A Brief Overview. Journal of Disability Management and Rehabilitation, 4(1), 73-81. Senses Dinc, G., Cop, E., Tos, T., Sari, E., & Senel, S. (2019). Mothers of 0–3‐year‐old children with Down syndrome: Effects on quality of life. Pediatrics International, 61(9), 865-871. Van Gameren-Oosterom, H. B., Fekkes, M., Buitendijk, S. E., Mohangoo, A. D., Bruil, J., & Van Wouwe, J. P. (2011). Development, Problem Behavior, and Quality of Life in a Population Based Sample of Eight-Year-Old Children with Down Syndrome. PLoS ONE, 6(7), 21879-21879. Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of personality and social psychology, 54(6), 1063-1070. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,228 |
||