| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,958 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه درگیری پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| دوره 11، شماره 39، فروردین 1399، صفحه 83-104 اصل مقاله (655.29 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2020.46882.1978 | ||
| نویسندگان | ||
| یاسر گراوند* 1؛ محمد کوهی2؛ الهه سیدکابلی3؛ احمد علیزاده4 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی،دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
| 2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران، ایران. | ||
| 3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 4کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه درگیری پژوهشی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد (ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم ورزشی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم اداری و اقتصادی) به تعداد 3199 نفر بود که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 343 نفر برآورد شد. آزمودنیها به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. مدل نظری لیننبریک و پینتریچ (2002) به عنوان مبنای ساخت مقیاس قرار گرفت. این مدل شامل سه مولفه ی درگیری شناختی، عاطفی و رفتاری است. از نرم افزار SPSS و AMOS برای تحلیل داده ها استفاده گردید. برای احراز روایی پرسشنامه از روایی محتوایی وتحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 8 نفر از متخصصان دانشگاه فردوسی مشهد (بر اساس شاخص روایی محتوایی) مورد تأیید قرار گرفت و گویههای نامناسب حذف شدند. شاخصهای نیکویی برازش مدل مذکور را تأیید کردند. نتایج نشان داد ضریب آلفای کل پرسشنامه 89/0 و برای عاملهای درگیری شناختی (80/0)، عاطفی (73/0) و رفتاری (76/0) بود. درمجموع پرسشنامه درگیری پژوهشی از همسانی درونی مطلوب و روایی مناسبی برخوردار بود و می توان از این پرسشنامه در پژوهش ها استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پرسشنامه؛ درگیری پژوهشی؛ پایایی؛ روایی؛ تحلیل عاملی تأییدی | ||
| مراجع | ||
|
حاجی علیزاده، کبری؛ رفیعیپور، امین و سماوی، سید عبدالوهاب. (1395). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، (24)6، 102-83. رمضانی، ملیحه و خامسان، احمد. (1396). شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، (29) 8 ، 204-185. قدمپور، عزتاله؛ قاسمی پیر بلوطی، محمد؛ حسنوند، باقر و خلیلی گشنیگانی، زهرا (1396). ویژگیهای روانسنجی مقیاس اشتیاق تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، (29)8، 184-167. کرد زنگنه، آزاده؛ صابر، ام البنین و صابر، مریم (1392). «بررسی وضعیت کیفیت تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز». فصلنامه انجام آموزش عالی ایران، (6)1، 180-157. میزانی، مهران؛ خبیری، محمد و سجادی، سید نصرالله (1390). » بررسی تواناییهای دانشجویان کارشناسی ارشد تربیتبدنی و کیفیت راهنمایی استادان در نوشتن پایاننامه». فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 5 (61)، 134-111. هومن، حیدر علی (1387). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت. Audas, R., & Willms, J. D. (2001). Engagement and dropping out of school: A life-course perspective. Hull, QC: Applied Research Branch, Human Resources Development Canada. Burch, G. F., Heller, N. A., & Freed, R. (2014). Back to the basics: Developing a student engagement survey to evaluate the role of experiential learning on student engagement. In Developments in Business Simulation and Experiential Learning: Proceedings of the Annual ABSEL conference (Vol. 41). Carini, R. M., Kuh, G. D., & Klein, S. P. (2006). Student engagement and student learning: Testing the linkages. Research in higher education, 47(1), 1-32. Coates, H. (2010). Development of the Australian survey of student engagement (AUSSE). Higher Education, 60(1), 1–17. Finn, J. D. (1993). School Engagement & Students at Risk. National Center for Education Statistics, Washington. Finn, J. D., & Voelkl, K. E. (1993). School characteristics related to student engagement. The Journal of Negro Education, 62(3), 249-268. Fredricks, J. A. (2015). Academic engagement. In J. Wright (Ed). The international encyclopedia of social and behavioral sciences (2nd ed., Vol. 2, pp. 31e36). Oxford: Elsevier. Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109. Handelsman, M. M., Briggs, W. L., Sullivan, N., & Towler, A. (2005). A measure of college student course engagement. The Journal of Educational Research, 98(3), 184-192. Herrington, J., Oliver, R., & Reeves, T. C. (2003). Patterns of engagement in authentic online learning environments. Australasian Journal of Educational Technology, 19(1). Jimerson, S. R., Campos, E., & Greif, J. L. (2003). Toward an understanding of definitions and measures of school engagement and related terms. The California School Psychologist, 8(1), 7-27. King, P. M., & Baxter Magolda, M. B. (2005). A developmental model of intercultural maturity. Journal of college student development, 46(6), 571-592. Klem, A. M., & Connell, J. P. (2004). Relationships matter: Linking teacher support to student engagement and achievement. Journal of school health, 74(7), 262-273. Krause, K., & Coates, H. (2008). Students’ engagement in first-year University. Assessment and Evaluation in Higher Education, 33(5), 227–304. Kuh, G. D. (2007). NSSE National Survey of Student Engagement 2007 annual report—Experiences that matter: Enhancing student learning and success. Bloomington, IN: Center for Postsecondary Research, Indiana University. Kuh, G. D. (2008). Excerpt from high-impact educational practices: What they are, who has access to them, and why they matter. Association of American Colleges and Universities, 14(3), 28-29. Kuh, G. D. (2009). What student affairs professionals need to know about student engagement. Journal of college student development, 50(6), 683-706. Kuh, G. D., Schuh, J. H., & Whitt, E. J. (1991). Some good news about campus life: How “involving colleges” promote learning outside the classroom. Change: The Magazine of Higher Learning, 23(5), 48-55. Kuh, G.D. (2007). How to help students achieve. Chronicle of Higher Education, 53 (41), B12–13. Lamborn, S., Newmann, F., & Wehlage, G. (1992). The significance and sources of student engagement. Student engagement and achievement in American secondary schools, 11-39. Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as an enabler for academic success. School psychology review, 31(3), 313-327. Markland, D. (2006). Latent variable modeling: An introduction to confirmatory factor analysis and structural equation modeling. University of Wales, Bangor. Marks, H. M. (2000). Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle, and high school years. American educational research journal, 37(1), 153-184. Mohapatra, M., & Sharma, B.R. (2010). Study of employee engagement and its predictors in an Indian public sector undertaking. Global Business Review,11(2), 281–301. Ouimet, J. A., & Smallwood, R. A. (2005). Assessment Measures: CLASSE--The Class-Level Survey of Student Engagement. Assessment Update, 17(6), 13-15. Polit, D. F., Beck, C. T., & Owen, S. V. (2007). Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Research in nursing & health, 30(4), 459-467. Reeve, J., Jang, H., Carrell, D., Jeon, S., & Barch, J. (2004). Enhancing students' engagement by increasing teachers' autonomy support. Motivation and emotion, 28(2), 147-169. Roman, M. A., Taylor, R. T., & Hahs-Vaughn, D. (2010). The retention index of the Community College Survey of Student Engagement (CCSSE): How meaningful is it?. Community College Journal of Research and Practice, 34(5), 386-401. Russell, V. J., Ainley, M., & Frydenberg, E. (2005). Schooling issues digest: Student motivation and engagement. Accessed on October, 4. Shi, J., Mo, X., & Sun, Z. (2012). Content validity index in scale development. Zhong nan da xue xue bao. Yi xue ban= Journal of Central South University. Medical sciences, 37(2), 152-155. Singh, A. K., & Srivastava, S. (2014). Development and validation of student engagement scale in the Indian context. Global Business Review, 15(3), 505-515. Skinner, E. A., & Pitzer, J. R. (2012). Developmental dynamics of student engagement, coping, and everyday resilience. In Handbook of research on student engagement (pp. 21-44). Springer, Boston, MA. Strydom, F., Mentz, M., & Kuh, G. (2010). Enhancing success in South Africa's higher education: Measuring student engagement. Acta Academica, 42(1), 259-278. Vaduva, S.A., Fotea, I.S., Corcea, M., & Lazer, M. (2011). Beyond satisfaction: Engaging students and faculty in a Romanian business school. Marketing Management Journal,21(1), 207–213. Wang, M. T., & Fredricks, J. A. (2014). The reciprocal links between school engagement, youth problem behaviors, and school dropout during adolescence. Child development, 85(2), 722-737. Wiggins, B. L., Eddy, S. L., Wener-Fligner, L., Freisem, K., Grunspan, D. Z., Theobald, E. J., ... & Crowe, A. J. (2017). ASPECT: A survey to assess student perspective of engagement in an active-learning classroom. CBE—Life Sciences Education, 16(2), ar32. Yaghmaie, F. (2003). Content validity and its estimation. Journal of Medical Education, 3. Retrieved January 27, 2020, from http://www.sbmu.ac.ir/Journal/MedEdu/jme7no1/contents.htm Yazzie-Mintz, E. (2007). Voices of Students on Engagement: A Report on the 2006 High School Survey of Student Engagement. Center for Evaluation and Education Policy, Indiana University. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,031 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 970 |
||