| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,331 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,756 |
نسبت سیاستهای توسعه آموزش عالی و تقاضای اجتماعی | ||
| برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
| دوره 10، شماره 41، دی 1398، صفحه 33-72 اصل مقاله (354.57 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjsd.2019.11838 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد سهیل سرو1؛ جعفر هزارجریبی2؛ محمد تقی کرمی3؛ اردشیر انتظاری4 | ||
| 1دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی. | ||
| 2استاد گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول). | ||
| 3دانشیار مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 4دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| توسعه کمّی آموزش عالی وابسته به سیاستهایی است که در دولتهای مختلف وضع میشود؛ اما تقاضای اجتماعی میتواند برهم زننده این سیاستها شود. هدف از این مقاله کشف تأثیر سیاستهای توسعه آموزش عالی ایران از تقاضای اجتماعی و علل ایجاد تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی در کشور است. افزایش کمّیت دانشگاهها و توسعه نامتوازن آموزش عالی متأثر از تحولات جهانی مانند تودهای شدن از جمله موارد مؤثر در کنار تقاضای اجتماعی مردم به توسعه آموزش عالی کشور بوده است. بدین منظور از روش کیفی استفاده شد. در مرحله جمعآوری دادهها ابتدا با مطالعه اسنادی، سیاستها و قوانین کشور در حوزه سیاستهای آموزش عالی گردآوری شد و در بخش دیگری از تحقیق با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۳۰ تن از مطلعین و دستاندرکاران آموزش عالی تحلیل مضمون صورت گرفت. یافتههای تحقیق پیش رو نشان میدهد افزایش جمعیت و رشد نرخ سواد پایه در کشور طی دهههای گذشته از یکسو و افزایش عدالت اجتماعی و آگاهی مردم از حق دانستن از سوی دیگر زمینه شکلگیری تقاضای اجتماعی آنها بوده است؛ نتیجه تحقیق نشان داده است درحالیکه امروزه سیاستهای کنشمندانه و همراهی آموزش با بازار اشتغال در سطح بینالمللی مورد تأکید است، تقاضای اجتماعی منجر به عدم اجرای آمایش سرزمینی در حوزه آموزش عالی و بنابراین به تأسیس بیرویه مراکز آموزشی، بیکاری زیاد فارغالتحصیلان دانشگاهی و درنتیجه شکلگیری سیاستهای انفعالی در حوزه آموزش عالی گردیده و آموزش از کیفیت دور شده است. بنابراین با توجه به وجود تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران که ریشه در کسب منزلت فرهنگی دارد رابطه علّی میان آموزش عالی و اشتغال متصور نیست؛ ازاینرو، نیاز به تحصیل و دانشگاه بهعنوان بُعد منزلتی آن همچنان وجود خواهد داشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش عالی؛ تقاضای اجتماعی؛ سیاستهای توسعه آموزش عالی؛ عدالت اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|
- اسکات، پیتر. (1397)، جهانیشدن آموزش عالی، ترجمه: رضا فاضلی، تهران: سروش، چاپ دوم. - آشوری، داریوش. (1387)، دانشنامه سیاسی، تهران: مروارید، چاپ شانزدهم. - بهرامی، گیتی. (1394). کالایی شدن آموزش، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی- برنامهریزی اجتماعی، دانشگاه تهران. - ماحوزی، رضا. (1395)، دانشگاه؛ تأملات نظری و تجربه ایرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - روزنامه رسمی کشور. (1396)، قانون پنجساله ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1400-1396). - سند نقشه جامع علمی کشور. - ی.سو، آلوین. (1388)، تغییر اجتماعی و توسعه، ترجمه: محمود حبیبی مظاهری، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی. - شورای عالی انقلاب فرهنگی (1398)، بخش مصوبات شورا - صمیم، رضا. (1396)، تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه ایرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - فراستخواه، مقصود. (1387)، سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران، تهران: آگاه. - فراستخواه، مقصود. (1397)، گاه و بی گاهی دانشگاه در ایران، تهران: آگاه، چاپ سوم. - فراستخواه، مقصود. (1392)، «تحولات جهانی آموزش عالی و دانشگاهها نقد کتاب نظریه جهانیشدن و دانشگاهها»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، سال سیزدهم، شماره 29: 119-133. - قانعی راد، محمدامین. (1383)، «توسعه ناموزون آموزش عالی: بیکاری دانشآموختگان و مهاجرت نخبگان»، رفاه اجتماعی، سال چهارم، شماره 15: 169- 208. - قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. - کوزر، لوییس. (1388)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: علمی. - مردیها، مرتضی و پاک نیا، محبوبه. (1396)، دانشگاه نخبه، دانشگاه توده، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - مرکز آمار ایران. - مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1369)، قانون پنجساله اول توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1372-1368). - مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1373)، قانون پنجساله دوم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1377- 1372). - مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1379)، قانون پنجساله سوم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1383- 1378). - مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1383)، قانون پنجساله چهارم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1389-1384). - مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1389)، قانون پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران (1394-1390). - موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی. - هابرماس، یورگن. (1392)، دگرگونی ساختاری حوزه عمومی: کاوشی در باب جامعه بورژوایی، ترجمه: جمال محمدی، تهران: افکار. - همتی، رضا. (1392). «تودهای شدن آموزش عالی و زندگی دانشگاهی در ایران: تأملی در تجربه زیستی دانشگاهیان»، مجله مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال دوم، شماره 1: 127-156.
- Altbach, P.G. (2009). "The giants awake: The present and future of higher education systems in China and India", Economic and Political Weekly,44(23):39-51. - Altbach, P.G. (2007). “The Logic of Mass Higher Education”, Tertiary Education and Management,2(5): 107–124. - Barnett, R. (2000). “University Knowledge in an Age of Supercomplexity”. Higher Education, 40(4): 409-22 - Baudrillard, Gean. (1994). simulacra and simulation, United states: Michigan university press. - Braun, Virginia, Clarke, Victoria, (2006). “Using thematic analysis in Psychology”,Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77-101. - http://OneWorldlnData.org/tertiary-education - Mc Milan, James H, Schumacher Sally. (1993). Research: A Conceptual Introduction, HarperCollins: College Publishers. - Peer, V., & Stoeglehner, G. (2013). “Universities as Change Agent for Sustainability- Farming the Role of Knowledge Transfer and Generation in Regional Development Processes”, Journal of Cleaner Production. 44, 85-95. - Readings, B. (1996). The University in Ruins. Cambridge, MA: Harvard University. - Ritzer, Geotge. (2013). Sociological Theory, McGraw Hill. - Scott, P. (1995). The Meaning of Mass Higher Education. Opcn University Press. - Trow, M. (1973). Problems in the Transition from Elite to Higher Education. Carnegie Commission on Higher Education Berkeley, Mass Calif.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 992 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 930 |
||