| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,935 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,999,393 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,784,919 |
بازنمایی سبکهای مدیریت و راهبردهای حل تعارض در قرآن کریم | ||
| پژوهشنامه مددکاری اجتماعی | ||
| دوره 5، شماره 17، مهر 1397، صفحه 151-190 اصل مقاله (376.38 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjsw.2018.11896 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه سیفعلیئی1؛ سهراب مروتی2؛ سیدمحمدرضا حسینی نیا3 | ||
| 1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام | ||
| 2استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام. | ||
| 3استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام (نویسنده مسئول). | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش باهدف شناخت ابعاد مختلف تعارض در تعاملات اجتماعی و ارائه راهبردهای افزایش توانایی مدیریت آن با بهرهمندی از آیات قرآن بهعنوان کتاب هدایتگر انسان، به روش تحلیل محتوا و با استناد به آیات قرآن نگاشته شده است. تبیین مرحلهبهمرحله تعارض در آیات قرآن، تبیین قرآنی سبکهای مدیریت تعارض و ارائه راهبردهای قرآنی برای حل تعارضات ارتباطی از دستاوردهای پژوهش حاضر است. نتیجه آنکه قرآن کریم مسئله تعارض در روابط را پذیرفته و آن را نتیجه طبیعی و اجتنابناپذیر تفاوتهای ذاتی انسانها میداند. در آیات قران چهار نوع تعارض موردتوجه قرار گرفته است و سبکهای پنجگانه مدیریت تعارض بهخوبی قابل شناسایی است. قرآن برای افزایش توانایی دفع و کنترل آنکه در بُعد فردی مطرح میشود: حقیقتجویی و حقیقتخواهی، خودآگاهی، خوددرمانبخشی و عقلگرایی و برای رفع و حل تعارضها که به بُعد میان فردی مسئله توجه دارند مواردی منجمله: مذاکره، میانجیگری، و داوری را پیشنهاد نموده است. بکارگیری صحیح این راهبردها میتواند تعارض را از حالت یک رویداد مخرب و آسیبزا به حالت فرصتی برای بهرهمندی از نظرات و تفاوتهای بینفردی تبدیل نماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت تعارض؛ راهبرد حل تعارض؛ روابط میانفردی؛ قرآن کریم | ||
| مراجع | ||
|
- قرآن کریم. (1376). ترجمه: محمدمهدی فولادوند، تهران: دارالقرآن الکریم. - نهجالبلاغه. (1414). گردآورنده: سید شریف رضی، محقق صبحی صالح، قم: هجرت. - ابنبابویه، محمد بن علی. (1378 ق). عیون اخبار الرضا (ع)، تهران: جهان. - ابنبابویه، محمد بن علی. (1362). الخصال، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. - ابوالمعالیالحسینی، خدیجه. (1392). «تحلیل کیفی متن: استقرا/قیاس»، مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی، سال اول، شماره 1: 14-27. - اسمعیلی، (1394). «بررسی عوامل خوددرمانبخش تعارضات زوجین در مبانی روابط چهارگانه انسانی (ارتباط با خدا، خود، هستی، و دیگران) از نگاه جوادی آملی». زنان و خانواده. سال دهم، شماره 3: 31-106. - انتظامی بیان، نرگس؛ احقر، قدسی و شعبانی کیل چالان، حسن. (1396). «تأثیر یادگیری خودتنظیمی بر سبکهای حل تعارض دانش آموزان دوره راهنمایی»، رویکردهای نوین آموزشی، سال دوازدهم، شماره 2: 110-129. - باباپور خیرالدین، جلیل. (1381). بررسی رابطه بین شیوه حل مسئله، شیوه حل تعارض و سلامت روانشناختی دانشجویان. پایاننامه دکتریرشته روانشناسی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. - باباپور خیرالدین، جلیل. (1385). «بررسی رابطه بین شیوههای حل تعارض ارتباطی و سلامت روانشناختی دانشجویان»، فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، سال اول، شماره 4. - بانوی امین، نصرت. (1361). مخزن العرفان در تفسیر قرآن، تهران: نهضت زنان مسلمان. - بولتون، رابرت. (1381). روانشناسی روابط انسانی (مهارتهای مردمی): چگونه ابراز وجود کنید، ترجمه: حمیدرضا سهرابی، تهران: رشد. - بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روانشناسی نوجوانی، تهران: نشر فرهنگ اسلامی. - پیروز، علی آقا. (1384). «رویکرد اسلامی به تعارض سازمانی»، مجله حوزه و دانشگاه، سال یازدهم، شماره 45: 9-24. - تستری، ابومحمد سهل بن عبدالله. (1423). تفسیر التستری، تحقیق: محمدباسل عیون السود. بیروت: دارالکتب العلمیه. - جوادی آملی، عبدالله. (1388). حکمت عبادات، محقق: حسین شفیعی، قم: انتشارات اسراء. - جوادی آملی، (1389). انتظار بشر از دین، محقق: محمدرضا مصطفیپور، قم: انتشارات اسراء. - خادم الرضا، علی. (1396). تعریف استراتژی، جعبهابزار کارآفرینی، تهران: دیباگران. - درگاهی، حسین؛ موسوی، سید محمدهادی؛ عراقیه فراهانی، سمانه و شهام، گلسا. (1387). «مدیریت تعارض و راهبردهای مرتبط»، بیاورد سلامت، سال اول، شماره 2: 63-72. - زمخشری، محمود. (1407) الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل، بیروت: دارالکتاب العربی. - زورق، محمدحسن. (1386). ارتباطات و آگاهی (مفاهیم، مبانی، و روشها)، تهران: صداوسیما. - سلامت، مائده؛ زمانی، احمدرضا و الهیاری، طلعت. (1386). «تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی با استفاده از روش تحلیل رفتار متقابل (ta) بر کاهش تعارض زناشویی». روانشناسی کاربردی، دوره اول، شماره 3: 29-33. - سیفعلیئی، فاطمه. (1394). اخلاق اجتماعی کاربردی، قم: بوستان کتاب. - شاذلی، سید بن قطب بن ابراهیم. (1412). فی ظلال القرآن، بیروت: دارالشروق. - شبر، سید عبدالله. (1412). تفسیر القرآن الکریم، بیروت: دارالبلاغه للطباعة و النشر. - شریعتی فیضآبادی، مهدی؛ گودرزی، محمود. (1394). رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا. دانش سیاسی، سال 11، ش 2. - صدوق، محمد بن علی. (1376) الامالی، تهران: کتابچی. - صدوق، محمد بن علی. (1413). من لا یحضره الفقیه، قم: دفتر انتشارات اسلامی. - طباطبائی، سید محمدحسین. (1374). تفسیر المیزان، ترجمه: سید محمدباقر موسوی. قم: دفتر انتشارات اسلامی. - طبرسی، فضل بن حسن. (1360). مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات فراهانی. - طبری، محمد بن جریر. (1412). جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دارالمعرفه. - طوسی، محمد بن حسن. (بی تا). التبیانفی تفسیر القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربی. - طیب، سید عبدالحسین. (1378). اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات اسلام. - عسگری، پرویز، صفرزاده، سحر، (1393)، «رابطۀ تنظیم هیجانی و اعتقادات مذهبی با راهبردهای حل تعارض با والدین در دانشجویان»، روانشناسی و دین، سال بیست و پنجم، شماره 1: 81-95. - غفوریان، هما؛ فلامرزی، آمنه. (1389). «بررسی رابطه بین تعارض و عملکرد شغلی کارکنان»، فصلنامه تازههای روانشناسی صنعتی/سازمانی، سال نخست، شماره 2: 35-50. - فتحی، الهام؛ اسمعیلی، معصومه؛ فرحبخش، کیومرث و دانش پور، منیژه. (1394). «حیطههای تعارض و استراتژیهای حل آن در زوجین رضایتمند»، فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، سال ششم، شماره 24: 30-56. - فخر رازی، محمد بن عمر. (1420). مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربی. - فرهنگی، علیاکبر. (1387). ارتباطات انسانی، تهران: خدمات فرهنگی رسا. - فیض کاشانی، ملأ محسن. (1415). تفسیر الصافی، تهران: انتشارات الصدر. - کلینی، محمد بن یعقوب. (1407). الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه. - مجلسی، محمدباقر. (1403). بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی. - مراغی، احمد بن مصطفی. (بی تا). تفسیر المراغی، بیروت: دار احیاء التراث العربی. - معین، محمد. (1375). فرهنگ معین، تهران: امیرکبیر. - مغنیه، محمدجواد. (1424). تفسیر الکاشف، تهران: دارالکتب الاسلامیه. - مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
- Aland Islands Peac Institute, Conflict management. (2002). Available fromworkld wide web. Journal of Sex &Marital Therapy, 26 (4), 334-321. - Buss, D, M. (2000). Cognitive biases and emotional wisdom in the evolution of conflict between sexes. Current directions in psychological science, 9(4): 136-139. - Erfurt, Johm. (2002). Dealing with conflict.4. Available from world wide web - Greeff, A. P. and De Bruyne, A. T. (2002). Conflict management style and marital satisfaction. - Harigopal, K. (1995). Conflict Management (Managing Interpersonal Conflict), Oxford and IBH Publishing Co. Pvt. Ltd. - Hermon, D. A; Hazler, R. J. (1999). Adherence to A Wellness Model and Perceptions of Psychological Well Being. Journal of Counselling andDevelopment, 77 (3): 339-343. - Hornung, Christy. (2002). Conflict5.Management techniques. Available fromworld wide web. - Hsiu- Fang & Sara E. Shanon, "Three Approaches to Content Analysis", Qualitativr Health Research, Vol.15, No.9 - Jones, Gareth R; George, Jennifer; Hill, Charles W. (2000). Contemporary management. Boston: McGraw-Hill. - Mayer, R. C; Davis, J. H. & Schoorman, F. D. (1995). An integrative model of organizational - P. Stone, The general inquirer: Acomputer approach to content analysis, p 5. - Plunkett warren R; attner, Raymond F. (1997). Management. Ohio: south western coggege publishing. - Rahim, M. A. (1986). Managing Conflict in Organisation. Journal of SocialPsychology, 126:79-86. - Rautenbach, J. (2008). The Strengths of Enduring Marriages: Overgoming Severs stress. - Rice, F. D, (1996). Intimate relation ships, marriage and family, California. Colerichard. goodman. USDA Organization. (2002). Under-12.standing conflict management and ADA. Available from world wide web. - Rothman, J. (1998). Resolving Identity-Based Conflict: Nations, Organisationsand Communities. San Fransisco: Jossey-Bass Publishers - Sekiguchi, T. (1999). Conflict Management Strategies and Family and BusinessOutcomes in Family Business. - Slocum, John (2002). Conflict management available from world wide web. - Stone, M.Q. (1966). The jeneral inquirer: a computer approach to content analysis, Cambridge: m I t press. - Tampson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition, In N.A.Fox (Ed.), the development of emotion requlatin: Biological and behavioral considerations, p. 25. - Trust. Academy of Management Review, Vol. 20, PP: 709–734. - Vandenbos, G. R. (2007). Apa dictionary of psychology. American psychology association.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,405 |
||