| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,876 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,771 |
اثربخشی آموزش فلش کارت بر بهبود اختلال یادگیری نوشتاری در زمینه املاء | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 13، دی 1396، صفحه 55-74 اصل مقاله (311.42 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2020.50368.1307 | ||
| نویسنده | ||
| بی بی نعیمه ابریشمی زاده* | ||
| کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| یکی از شایعترین اختلالهای یادگیری در بین دانشآموزان، اختلال املا میباشد که یک سوم از تمام اختلالهای یادگیری را به خود اختصاص داده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش از طریق فلش کارتها بر بهبود اختلال یادگیری نوشتاری در زمینه املاء انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامیدانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد بود و نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. بدین شکل که از بین دانشآموزان پایه اول دبستان که بخاطر ناتوانی و ضعف در املاء، در کلاسهای مراکز درمان و آموزش کودکان با اختلال یادگیری شرکت داشتند، 40 دانشآموز که در آزمون محقق ساخته اختلال در املاء، نمره 9 یا پایینتر کسب کرده بودند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به دانشآموزان گروه آزمایش طی 14 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای سه جلسه) با استفاده از فلش کارتها مهمترین و پرکاربردترین واژهها و کلمات پایه اول دبستان آموزش داده شد. گروه کنترل با استفاده از روش مستقیم آموزش دیدند. نتایج کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش از طریق فلش کارت، اختلال یادگیری نوشتاری در زمینه املاء را در هر دو بٌعد حافظه دیداری و مشکلات آموزشی به طور معناداری بهبود بخشیده است. بنابراین میتوان از فلش کارتهای مصور ادغام شده، جهت درمان اختلال نوشتن املاء دانشآموزان استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فلش کارتهای آموزشی؛ اختلال یادگیری نوشتاری؛ اختلال املاء؛ دانشآموزان پسر پایه اول دبستان | ||
| مراجع | ||
|
احدی، ب؛ ستوده، م. ب. و حبیبی، ی. (1391). مقایسه بهزیستی روانشناختی و مکانیزمهای دفاعی در دانشآموزان با و بدون لکنت زبان. روانشناسی مدرسه، (4) 1، 22-6. اسکندری، ح و نوروزی، د. (1389). یادیارها در تدریس کلمات انگلیسی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 6(16)، 78-102. بیگدلی، ا؛ نجفی، م. و عبدل حسین زاده، ع. (1392). اثربخشی کاربرد یادیارها در آموزش املا به کودکان دارای اختلال یادگیری املا. ناتوانیهای یادگیری، (2)3، 6-20. پورعبدل، س. صبحی قراملکی، ن. و عباسی، م. (1394). نیمرخ نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. روشها و مدلهای روانشناختی، 20، 72-55. جانه، م.، ابراهیمی قوام، ص. و علیزاده، ح. (1391). بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامهریزی، سازماندهی و حافظۀ کاری در دانشآموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران. روانشناسی افراد استثنایی، 2(5)، 21-42. زندی، ب. (1394). روش تدریس زبان فارسی در دوره دبستان. تهران، انتشارات سمت. سلیمانی شبیلو، ن. و میرنسب، م. (1397). مروری بر روشهای درمان اختلال یادگیری خاص: دیکته نویسی در پژوهشهای آزمایشی داخلی. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، (18) 3، 41-55. سلیمانی، ا.، علیپور، م. و سلیمانی، م. (1398). بررسی سرعت پردازش اطلاعات خودکار و کنترلشده در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بر اساس آزمون استروپ. مجله شفای خاتم، 7(3)، 32-42. شریفی، ع. ا. و داوری، ر. (1391). شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان پایه اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری. ناتوانیهای یادگیری، (2) 1، 76-63. عبداللهی، س.، کیان ارثی، ف. و رحیمیان بوگر، ا. (1393). طراحی بسته آموزشی چندرسانهای با تأکید بر مهارتهای بنیادی یادگیری و بررسی اثربخشی آن بر کاهش علائم اختلال دیکته. ناتوانیهای یادگیری، (3) 3، 54-38. محمدزاده، م. و سیدی باغستان، م. (1396). اثربخشی ادراک دیداری و شنیداری بر عملکرد املاء و عزتنفس دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری پایه دوم ابتدایی شهرستان فردوس. سومین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران. ناصرپور، م. (1395). آسیبشناسی درس املا در نظام آموزشی ابتدایی: مطالعهای به روش پژوهش آمیخته. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. References Burton, C. (2018). Effects of direct instruction flashcards and reading racetracks on sight word acquisition and maintenance for a student with autism. Public Access Theses and Dissertations from the College of Education and Human Sciences. 311. Conderman, G. (2018). Mnemonics across the curriculum. Naperville, IL: Illinois Council for Exceptional Children Conference. Deuel, R. (1995). Developmental dysgraphia and motor skills disorders. Journal of Child Neurology, 10(1), 6-8. Doman G. & Doman J. (2006). How to Teach Your Baby to Read, Square One Publishers; New York. Gabriely, R., Tarrasch, R., Velicki, M., & Ovadia- Blechman, Z. (2020). The influence of mindfulness meditation on inattention and physiological markers of stress on students with learning disabilities and/or attention deficit hyperactivity disorder. Research in Developmental Disabilities. 100, 103630. Hatiningsih, N. & Adriyati, P. (2019). Implementing Flashcard to Improve the Early Reading Skill. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), vol 304, 4th ASEAN Conference on Psychology, Counselling, and Humanities. Jitendra, A. K., Edwards, L. L., Sacks, G., & Jacobson, L. A. (2014). What research says about vocabulary instruction for students with learning disabilities? Exceptional children, 70(3), 299-322. Karande, S., Mahajan, V., & Kulkarni, M. (2009). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian J Med Sci, 63(6), 382-391. Key, M. (2006). What is Dysgraphia? Nationally Certificated School Psychologist. American Journal of Mental Retardation. 100(4), 365-373. Maysoon, D., & Mohammed, A. (2017). The effectiveness of pictured letters mnemonics strategy in learning similar English language letters among students with learning disabilities. Curriculum and Instruction of English Language, Faculty of Education, Jeddah University, Saudi Arabia. McNamara, G. (2012). The effectiveness of embedded picture mnemonic alphabet cards on letter recognition and letter sound knowledge. Theses and Dissertations. 302. https://rdw.rowan.edu/etd/30 Sadoski, M., & Paivio, A. (2004). A dual coding theoretical model of reading. Theoretical models and processes of reading, 5, 1329-1362. Saleh Mahdi, H., & Gubeily, M. H. (2018). The Effect of Using Bizarre Images as Mnemonics to Enhance Vocabulary Learning. Journal of Social Studies, 24(1), 113- 135. Scanlon, D. (2013).Specific Learning Disability and Its Newest Definition Which Is Comprehensive? Journal of Learning Disabilities, 46(1), 26-33. Shapira-Lichter, I., Oren, N., Jacob, Y., Gruberger, M., & Hendler, T. (2013). Portraying the unique contribution of the default mode network to internally driven mnemonic processes. Proceedings of the National Academy of Sciences, 110(13), 4950-4955. Whitescarver, E. (2018). Effect of mnemonics on the vocabulary acquisition and retention of high school students with learning disabilities. Theses and Dissertations, Rowan University. Wong, I., & Yeo, L. (2010). Academic Procrastinon in two Settings: Motivation correlates, Behavioeal patterns, And Negative Impact of Procrastination in Canada and Singapore. Applied Psychology: An International Review, 59, 361-379. Worthen, J. B., & Hunt, R. R. (2011). Mnemonology: Mnemonics for the 21st century. New York, NY: Taylor & Francis. Zolkifli, S. & Nurbaidura, S. (2012). Developing English Vocabulary Flashcard by Adopting Flashcard Method. Master Thesis, Universiti Teknologi PETRONAS. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,618 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,431 |
||