| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,460,298 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,183 |
مقایسۀ وضعیت خستگی از دلسوزی در آموزگاران مدارس آموزش ویژه شهر همدان براساس سن، جنسیت و تحصیلات | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| دوره 10، شماره 38، تیر 1399، صفحه 189-206 اصل مقاله (335.55 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2020.50785.2129 | ||
| نویسندگان | ||
| خسرو رشید1؛ لیلا علی بلندی2؛ احمد بیات* 3 | ||
| 1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. (نویسنده مسئول). | ||
| 2دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
| 3دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| آموزش در مدارس ویژه دشواریها و ویژگیهای خاص خود را دارد. از این رو، هدف این پژوهش مقایسۀ وضعیت خستگی از دلسوزی در آموزگاران مدارس آموزش ویژه شهر همدان (شامل ناتوانی هوشی، اختلال یادگیری ویژه، نابینا، ناشنوا، و اوتیسم) براساس سن، جنسیت و تحصیلات بود. روش پژوهش همبستگی بود. 100 نفر از آموزگاران مدارس ویژه شهر همدان به روش نمونه-گیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامۀ 40 گویهای خستگی از دلسوزی (پرتنوی، 1996) را پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل، ضریب همبستگی، و تحلیل واریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین خستگی از دلسوزی و سن همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (05/0 > P و 7/0 = r). اما بین تحصیلات با خستگی از دلسوزی همبستگی معناداری به دست نیامد (05/0 < P). تفاوت بین خستگی از دلسوزی آموزگاران زن و مرد مدارس ویژه معنادار بود؛ همچنین بین آموزگاران دانشآموزان گروههای ناشنوا و اختلال یادگیری ویژه با آموزگاران دانشآموزان گروههای ناتوانی هوشی، اوتیسم، و نابینا از نظر خستگی از دلسوزی تفاوت معنادار به دست آمد (05/0 > P). بنابراین، خستگی از دلسوزی با سن رابطۀ معنادار داشت، اما با تحصیلات ارتباط معناداری نداشت. خستگی از دلسوزی در بین آموزگاران آموزشگاههای گروههای ناتوانی هوشی، اوتیسم، و نابینا به طور معناداری بالاتر از گروههای ناشنوا و اختلال یادگیری ویژه است. پس توجه به سن آموزگاران و نیز گروه دانشآموزان استثنایی که آموزگار با آنان کار میکند، اهمیت بیشتری در خستگی از دلسوزی دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خستگی از دلسوزی؛ آموزگاران؛ مدارس ویژه | ||
| مراجع | ||
|
اورکی، م. (1387). مقایسهی رضایت شغلی و سلامت روانی آموزگاران مدارس استثنایی و مدارس عادی مقطع ابتدایی. روانشناسی تربیتی، 4(11): 43- 23. برزگر بفرویی، ک. (1394). رابطه باورهای معرفتشناختی و خودکارآمدی تدریس در معلمان دانشآموزان با نیازهای ویژه. روانشناسی افراد استثنایی، 5(20): 71- 55. رهبرکرباسدهی، ف؛ و خانزاده، ح. (1395). مقایسه تنیدگی شغلی و رضایت شغلی در معلمان دانشآموزان با کمتوانی ذهنی و معلمان دانشآموزان عادی. تعلیم و تربیت استثنایی، 16(4): 31- 25. ساداتی، س؛ و ملتفت، ق. (1387). اختلال درخودماندگی: راهنمای عملی برای والدین و مربیان. تعلیم و تربیت استثنایی، 84 و 85، 58- 52. غباریبناب، ب.، خزائی، م.، علیزاده، ح؛ و طوفی، ز. (1383). بررسی عوامل پیشبینیکننده فرسودگی شغلی در معلمان کودکان عقبمانده و عادی. تازههای رواندرمانی، 9(33 و 34): 147- 124. لطفینیا، ح؛ و محسنینیا، ح. (1389). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی تبریز. علوم تربیتی، 3(11): 106- 93. مروری، م. (1389). بررسی رابطه رضایت شغلی و متغیرهای جمعیتشناختی و مقایسه آن در معلمان دانشآموزان کمتوانذهنی و ناشنوا استان مازندران. تعلیم و تربیت استثنایی، 105، 20- 11. مطلبی، ک؛ و کیانی، ق. (1396). رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان معلمان مدارس استثنایی. مدیریت ارتقای سلامت، 6(3): 60- 52. مهرابیزاده هنرمند، م.، آتشافروز، ع؛ و رضایی، ش. (1392). مقایسه سلامت عمومی، استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی. روانشناسی بالینی و شخصیت، 2(9): 64- 53. والاس، ج؛ و مکلافین، ج. (2000). ناتوانیهای یادگیری. ترجمه محمدتقی منشیطوسی. (1388). مشهد: آستان قدس رضوی. Ali, M., & Johns, A. (2018). Compassion fatigue and self-care for academic advisors. https://nacada.ksu.edu/Resources/Academic-Advising-Today/View-Articles/Compassion-Fatigue-and-Self-Care-for-Academic-Advisors.aspx Andrews, A., & Brown, J. L. (2015). Discrepancies in the ideal perceptions and the current experiences of special education teachers. Education and Training Studies, 3(6): 126-131. Bozgeyikli, H. (2018). Psychological needs as the working-life quality predictor of special education teachers. Universal Journal of Educational Research, 6(2): 289-295. Brunsting, N. C., Sreckovic, M. A., & Lane, K. L. (2014). Special education teacher burnout: A synthesis of research from 1979 to 2013. Education and Treatment of Children, 681-711. Brunzell, T., Stokes, H., & Waters, L. (2018). Why do you work with struggling students? Teacher perceptions of meaningful work in trauma-impacted classrooms. Australian Journal of Teacher Education, 43(2): 116-142. Chang, M. L. (2009). An appraisal perspective of teacher burnout: Examining the emotional work of teachers. Educational Psychology Review, 21(3): 193-218. Curran, A. (2017). Burnout: Special education teachers experiences with career demands (Doctoral Dissertation, Northeastern University). Davis, K. C., & Palladino, J. M. (2011). Compassion fatigue among secondary special education teachers: A case study about job stress and burnout. Online Submission. Dworznik, G. (2018). Personal and organizational predictors of compassion fatigue symptoms in local television journalists. Journalism Practice, 12(5): 640-656. Galaterou, J., & Antoniou, A. S. (2017). Teachers' attitudes towards nnclusive education: The role of job stressors and demographic parameters. Special Education, 32(4): 643-658. Gray, L., & Taie, S. (2015). Public school teacher attrition and mobility in the first five years: Results from the first through fifth waves of the 2007-08 beginning teacher longitudinal study. First Look. NCES 2015-337. National Center for Education Statistics. Grayson, J. L., & Alvarez, H. K. (2008). School climate factors relating to teacher burnout: A mediator model. Teaching and Teacher Education, 24(5): 1349-1363. Halifax, J. (2012). A heuristic model of enactive compassion. Current Opinion in Supportive and Palliative Care, 6(2): 228-235. Jazaieri, H. (2018). Compassionate education from preschool to graduate school. Research in Innovative Teaching & Learning. ISSN: 2397-7604 Maley, M. (2018). Combatting compassion fatigue with mindfulness. Doctoral Nursing Practice, 11(1): 52-58. Neff, K. D. (2011). Self‐compassion, self‐esteem, and well‐being. Procodi-Social and Personality Psychology Compass, 5(1): 1-12. Portnoy, D. (1996). Compassion fatigue self-test: An assessment: A self-care guide for people in helping roles. Sharp Donahoo, L. M., Siegrist, B., & Garrett-Wright, D. (2018). Addressing compassion fatigue and stress of special education teachers and professional staff using mindfulness and prayer. School Nursing, 34(6): 442-448. Steen, A. M. (2019). Threats to teaching: An investigation into the constructs of compassion fatigue in the Classroom. Thompson, R., Linehan, C., Glynn, M., & Kerr, M. P. (2013). A qualitative study of carers' and professionals' views on the management of people with intellectual disability and epilepsy: a neglected population. Epilepsy & Behavior, 28(3), 379-385. Totsika, V., Hastings, R. P., Vagenas, D., & Emerson, E. (2014). Parenting and the behavior problems of young children with an intellectual disability: Concurrent and longitudinal relationships in a population-based study. Intellectual and Developmental Disabilities, 119(5): 422-435. Wark, S., Hussain, R., & Edwards, H. (2014). The training needs of staff supporting individuals ageing with intellectual disability. Applied Research in Intellectual Disabilities, 27(3): 273-288. Zabel, R., & Zabel, M. (2001). Revisiting burnout among special education teachers: Do age, experience, and preparation still matter? Teacher Education and Special Education, 24(2): 128-139. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 902 |
||