| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,992,974 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,780,433 |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سرمایه روانشناختی تحصیلی در نوجوانان | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| دوره 11، شماره 40، تیر 1399، صفحه 31-53 اصل مقاله (485.49 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2020.49790.2005 | ||
| نویسندگان | ||
| نسیبه زارعی منوجان1؛ مسعود حسینچاری* 2؛ بهرام جوکار3؛ راضیه شیخ الاسلامی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسئول). charyhos@yahoo.com | ||
| 3استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
| 4دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
| چکیده | ||
| یکی از نیازهای حیاتی دانشآموزان برای ورود به مراحل بعدی زندگی، کسب سرمایه روانشناختی تحصیلی در مدرسه است؛ سرمایهای که ورود آنان را به اجتماع سازمانی و دانشگاهی تسهیل کند. با توجه به اهمیت سرمایه روانشناختی در حیطه تحصیلی و محیطهای آموزشی و نبود یک ابزار روا و پایا برای سنجش آن در دوران دبیرستان، پژوهش حاضر در راستای پر کردن خلأ موجود و به منظور ارائه مستندات مربوط به تعیین روایی و پایایی مقیاس سرمایه روانشناختی تحصیلی انجام گرفت. این مقیاس بر روی دانشآموزان دورههای اول و دوم متوسطه شهرستان منوجان اجرا شد. تعداد 260 نفر به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای بررسی روایی و تعیین ساختار عاملی پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول و دوم استفاده شد. نتایج نشان داد در تحلیل عامل تأییدی هر چهار عامل لحاظ شده بر اساس مبانی نظری مورد تأیید قرار گرفت. روایی ملاکی از طریق محاسبه همبستگی با نمره پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) بررسی شد و رضایت بخش بود. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه بررسی شد و ضریب پایایی کل برابر با 92/0 حاصل شد؛ بنابراین میتوان در پژوهشهای مربوط به سرمایه روانشناختی تحصیلی از آن بهره برد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روایی؛ پایایی؛ تحلیل عامل تأییدی؛ سرمایه روانشناختی تحصیلی؛ نوجوانان | ||
| مراجع | ||
|
چراغی خواه، زهرا؛ عرب زاده، مهدی و کدیور، پروین. (1394). نقش خوشبینی تحصیلی، هیجانات تحصیلی و بهزیستی مدرسه در عملکرد ریاضی دانش آموزان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت. 3، 20-11. حاجی یخچالی، علیرضا (1380). بررسی رابطه ساده و چندگانه پیشایندهای مهم هدفگرایی تبحری و رابطه آن با پیامدهای برگزیدهاش در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانهای اهواز. پایاننامهی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. دهقان نژاد، سمانه؛ حاج حسینی، منصوره و اژهای، جواد. (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه روانشناختی دختران نوجوان ناسازگار. مجله روانشناسی مدرسه، 6(1)، 67-49. رجایی، اعظم؛ نادی، محمدعلی و جعفری، علیرضا. (1396). ویژگیهای روانسنجی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت در بین کارکنان ستادی آموزشوپرورش شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 18(3)، 108-94. عزیزپوریان، علی حسن؛ اسلامپناه، مریم؛ کرم افروز، محمدجواد؛ ملکیان، فرامرز و کاویانی، الهام. (1398). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نظام آموزش کارآفرینی در هنرستانهای فنی و حرفهای. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، (36)9، 19-48. فرامرزی، حمید؛ مکتبی، غلامحسین؛ قاسمی خواه، سمیه و فرزادی، فاطمه. (1395). رابطه بین جهتگیریهای انگیزشی و خودکارآمدی تحصیلی با هویت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه جندیشاپور اهواز. فصلنامه توسعه آموزش جندیشاپور، 7(4). 346-354. قدمپور، عزتالله؛ امیریان، لیلا؛ خلیلیگشنیگانی، زهرا و نقیبیرانوند، فاطمه. (1396). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خوشبینی تحصیلی دانشآموز. فصلنامه اندازهگیری تحصیلی، 7(27)، 45-64. قدیمی نوران، میترا و یونسی، جلیل. (1395). ساخت و رواسازی مقیاس سرمایه روانشناختی و رابطه آن با بهزیستی ذهنی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 7(25), 159-186. کلانتر هرمزی، آتوسا. (1399). فراتحلیل یافته های مربوط به اثربخشی درمانهای شناختی-رفتاری بر کاهش مشکلات روانشناختی دانش آموزان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، (39)10. 17- 39. هاشمیشیخشبانی، اسماعیل؛ نجاریان، بهمن و شکر کن، حسین. (1384). بررسی رابطه برخی پیشآیندهای مهم و مربوط با خودناتوانسازی تحصیلی و رابطه آن با پیامدهای برگزیده در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانهای شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 12(3)،77-100. یوسفیکورهچیطسوج، پریسا. (1396). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تابآوری تحصیلی. فصلنامه پژوهشنامه مطالعات راهبردی علوم انسانی و اسلامی، 2(11): 162-151. Afzal, A., Malik Najma, I., & Atta, M. (2014).the moderating role of positive and negative emotions in relationship between positive psychological capital and subjective well-being among adolescents, International Journal of Research Studies in Psychology. 3 (3), 29-42. Altunsoy, S. (2010). an assessment of the factors that influence biology teacher candidates levels of academic self-efficacy, Procedia Social and Behavioral Sciences. 2, 2377.2382. Avey, J. B. Luthans, F., & Youssef, C.M. (2010). the additive value of positive psychological capital in predicting work attitudes and behaviors. Journal of Management, 36, 430-452. Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: the exercise of control. New York: Freeman Caprara, G. V., Regalia, C., & Scabini, E. (2002). Autoefficacia familiar (familiar self efficacy). in la valutazione ell’autoefficacia (self- efficacy assessment) (ed. G.V. Caprara), pp. 63-86. Edizioni Erickson: Trento. Carmona-Halty, M., Salanova, M., Llorens, W. B. Schaufeli. (2019). Linking positive emotions and academic performance: The mediated role of academic psychological capital and academic engagement. Curr Psychol. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00227-8 Carmona–Halty, M., Salanova, M., Llorens, W. B. Schaufeli. (2018). How psychological capital mediates between study–related positive emotions and academic performance. J Happiness Stud.20: 605. https://doi.org/10.1007/s10902-018-9963-5 Datu, J. A. D., Valdez, J. P. M. (2016). Psychological capital Predicts academic engagement and well-being in filipino high school students. Asia-Pacific Edu Res 25, 399–405 doi:10.1007/s40299-015-0254-1. Elias, R. Z. (2008). Anti-intellectual attitudes and academic self-efficacy among business students. Journal of education for business, 84(2), 110- 117. Gatignon H. (2013). Statistical Analysis of Management Data: Springer US. Goddard, R. D., Sweetland, S. R., & Hoy, W. K. (2000). Academic emphasis of urban elementary schools and student achievement in reading and mathematics: a multilevel analysis. Educational Administration Quarterly, 36(5), 683-702. Golman, D. (2000). Leadership that gets results. Harvard Business Review, 78, 78-90. Hoy, W. K., Tarter, C. J. & Woolfolk Hoy, A. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement. American Educational Research Journal, 43, 425-446. Kline, R.B. (2011). Principles & practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press. Martínez, I.M., Meneghel, I., Carmona-Halty, M. et al. Curr Psychol (2019). Adaptation and validation to spanish of the psychological capital questionnaire–12 (PCQ–12) in academic contexts. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00276-z Levi, U., Einav, M., Raskind, I., Ziv, O., & Margalit, M. (2013). Helping students with LD to succeed: the role of teachers’ hope, sense of coherence and specific self-efficacy. European Journal of Special Needs Education. 28: 427-439. Luthans F. 2002. The need for and meaning of positive organizational behavior. J. Organ. Behav. 23:695–706. Luthans, F., & Youssef, C.M. (2017). Psychological capital: an evidence-based positive approach. Annu Rev Organ Psychol Organ Behav. 4:17.1–17.28. Luthans, F., Youssef, C.M., & Avolio, B.J. ( 2007). Psychological Capital: Developing the Human Competitive Edge. Oxford University Press, Oxford, UK. Martin A. J., Marsh H. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: a construct validity approach. Psychol. Sch. 43 267–281. 10.1002/pits.20149. Martin, A.J. (2001). Motivation scale: A tool for mrasuring and enhacing motivation. Australian journal of education, 14, 34-49. Masten, A. S. (2004). Fostering the future: Resilience theory and the practice of positive psychology. In P. A. Linley and S. Jozeph and (Eds), Positive psychology in practice. Hoboken: New Jersey, 521-539. Middleton, M.J., & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack ability: An underexplored aspect of goal theory. Journal of Educational Psychology. 89(4), 710-18. Morrison, M. G., & Allen, R. M. (2007). Promoting student resilience in school contexts. Theory into Practice, 46(2), 162–169. Patrick, H., Hicks, L., & Ryan, A. M. (1997). Relations of perceived social efficacy and social goal pursuit to self-efficacy for academic work. Journal of Early Adolescence, 17, 109-128. Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18: 315–341. Peterson, S.J., Balthazard, P. A., Waldman, D.A., & Thatcher, R.W. (2008). Neuroscientific implications of psychological capital. Organ. Dyn. 37:342–53. Shorey, H.S., & Snyder, C.R. (2004) Development and validation of the domain hope scale revised. Unpublished manuscript, University of Kansas, Lawrence, Kansas. Simpson S. (1999). Validation of the domain specific hope scale: exploring hope in life domains dissertation. Lawrence: University of Kansas. Snyder, C. R. (1999). “Hope, goal blocking thoughts, and test-related anxieties”. Psychological Reports, 84:206-208. Snyder, C. R., Shorey, H. S., Cheavens, J., Pulvers, K. M., Adams III, V. H. & Wiklund, C. (2002). Hope and academic achievement in college. Journal of Educational Psychology. 94, 820-826. Sohrabi Shegeftia, N., & Samani, S. (2011). Psychometric properties of the academic hope scale: Persian form. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 1133 – 1136. Sympson, S. (1999). Validation of the domain specific hope scale: Exploring hope in life domains. Unpublished doctoral dissertation. University of Kansas, Lavi'rence. Tschannen-Moran, M. Bankole, R. A. Mitchell, R.M. & Moore J. R. D.M. (2013). Student academic optimism: A confirmatory factor analysis. Journal of Educational Administration, 51 (2), 150-175. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,536 |
||