| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,893 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,443 |
شناسایی و اولویت بندی ریسک های بالقوه فرآیند آموزش جامعه هدف سازمان های حاکمیتی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 5، دوره 5، شماره 18، دی 1397، صفحه 133-150 اصل مقاله (566.03 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2021.47624.1494 | ||
| نویسندگان | ||
| بختیار استادی* ؛ رضا زارع | ||
| گروه مدیریت سیستم و بهره وری، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| شناسایی، تحلیل و اولویت بندی ریسک، نقش بسزایی در موفقیت پروژه دارد. تمرکز این پژوهش بر روی موسسات آموزشی جامعه هدف سازمان های حاکمیتی با هدف تقلیل حوادث و بیماریهای ناشی از کار است. لذا مهم است که در برگزاری دوره های آموزشی ، عوامل ریسک در نظر گرفته شود تا با مدیریت بهتر آنها، اثرگذاری دوره های آموزشی افزایش یابد. بمنظور شناسایی و تاثیر عوامل ریسک، باید آنها را در فرایند آموزش شامل تعیین نیازهای آموزشی، طراحی و برنامه ریزی آموزش، فراهم آوردنِ آموزش، و ارزیابی و سنجش اثربخشی بررسی کرد. ابتدا با مرور ادبیات و مصاحبه های اکتشافی، ریسک های موجود در 7 عامل ریسک و 17 زیرعامل شناسایی شده اند. سپس، با توجه به فرآیند چهار مرحله ای آموزش، محدوده اثرگذاری ریسک ها با روش تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن از طریق سه شاخص شدت ریسک، احتمال وقوع و احتمال کشف مشخص گردیده و شاخص اولویت ریسک برای هر ریسک محاسبه شده است. نتایج نشان می دهد که تعداد 16 ریسک در ناحیه بحرانی قرار خواهند گرفت. این بیانگر آنست که ریسکها جهت آنالیز و تخصیص منابع مقدم بوده و تیم تحلیل، باید روی کاهش و بر طرف کردن خطاهایی که در ناحیه بحرانی قرار دارند، تمرکز نماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرآیند آموزش؛ ریسک؛ احتمال وقوع ریسک؛ شدت تاثیر ریسک؛ احتمال کشف ریسک | ||
| مراجع | ||
|
امامی پور، حسین؛ امیری، افلاطون و جمشیدی، مهدی (1389). پیشگیری از حوادث ناشی از کار با روش آنالیز ایمنی شغلی، مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار، قابلدسترس در: http://crtosh.mcls.gov.ir/page.php?41
امینی، الهام و اسدی آبگرمکانی، حشمت (1390). انواع روشهای ارزیابی ریسک و تجزیهوتحلیل حالات خطا و اثرات ناشی از آن بر اساس روش FMEA، اولین کنفرانس ملی بهداشت، ایمنی و محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر.
اولیا، محمد صالح؛ رزمی، سید محمدرضا و فرازیان، محمدرضا (1393). شناسایی نقاط ضعف و قوت موسسه آموزشی اندیشه گستر خیام با استفاده از تحلیل اهمیت عملکرد، یازدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع.
باغومیان، رافیک (1384). کاربرد هزینهیابی بر مبنای فعالیت در مؤسسات آموزش عالی. فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری، سال اول، شماره 3.
ترکزاده، جعفر و محترم، معصومی (1392). چارچوبی تحلیلی برای شناسایی مشکلات قابل بروز در مسیر کیفیت و اثربخشی تدریس در آموزش عالی، فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی، دوره پنجم، شماره 5، ص 95-123.
سلاجقه، سنجر و جمشیدی، مهدی (1392). آموزش و محیطزیست سالم. دومین همایش ملی توسعه پایدار کشاورزی و محیطزیست سالم.
عالم تبریز، اکبر و حمزهای، احسان. (1390). ارزیابی و تحلیل ریسکهای پروژه با استفاده از رویکرد تلفیقی مدیریت ریسک استاندارد PMBOK و تکنیک RFMEA. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی سال 9، ش 23، ص 1-19.
عزیزی، نعمت الله (1387). بررسی چالشها و نارساییهای تحصیلات دانشگاهی در حوزه علوم انسانی تأملی بر نظرات دانشجویان، نشریه آموزش عالی ایران، شماره 2.
محفر، علی؛ حسینی، جلالالدین و عرب، علیرضا (1396). بررسی و ارزیابی ریسکهای پروژه بر پایه روش بهترین بدترین، مجله پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 7، شماره 2.
معروفی، یحیی؛ کیامنش، علیرضا؛ مهرمحمدی، محمود و علی عسکری، مجید. (1386). ارزشیابی کیفیت تدریس در آموزش عالی، بررسی برخی دیدگاهها، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال اول، شماره 5، ص 81 – 112.
میر کمالی، محمد و سعادتی، فهیمه (1394). بررسی میزان رضایت ذینفعان از فرایند آموزش ضمن خدمت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال دوم، شماره 7، ص 101-123.
هکت، پنی (1383). مدیریت منابع انسانی. انتشارات فرهنگ جامع. ترجمه: دیوانگاهی، ملوک.
هزاوه، محمدمهدی؛ شادزی، شهین؛ عسگری، تیمور و حسنزاده، اکبر (1387). بررسی تأثیر آموزش حفاظت فردی تنفسی از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر عملکرد ایمنی کارگران، فصلنامه سلامت کار ایران، دوره 5، شماره دوم.
Krishnan, A (2006). An Application of Activity Based Costing in Higher Learning Institution: A Local Case Study. Journal Contemporary Management Research, Pages 75-90,Vol.2, No.2.
Naidoo, M (2011). Using activity-based costing to manage private universities in South Africa, Problems and Perspectives in Management, Volume 9, Issue 4. available:
Neely, A.D. Richards, A.H. Mills, J.F. Platts, K.W. Bourne, M.C.S. Gregory, M. and Kennerley, M. (2000). Performance Measurement system Design: Developing and Testing a process-based Approach, International Journal of Operations & Production Management, Vol.20No.10.pp1119-45
Ruzic-Dimitrijevic, L. Dakic, J. (2014). The risk management in higher education institutions. Online Journal of Applied Knowledge Management, Volume 2, Issue. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,636 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,066 |
||