| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,914 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,454 |
تاثیر تماشای شبکههای ماهوارهای فارسی زبان بر مدیریت بدن زنان و دختران | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 7، دوره 6، شماره 22، تیر 1399، صفحه 187-215 اصل مقاله (986.65 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.28490.385 | ||
| نویسندگان | ||
| غلامرضا تاج بخش* 1؛ محمد دانشفر2 | ||
| 1دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی (ره)، لرستان، ایران. | ||
| 2مدرس دانشگاه پیام نور | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر تماشای شبکههای ماهوارهای بر مدیریت بدن زنان و دختران شهر شیراز انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگرساخته میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان و دختران 18 تا 45 ساله شهر شیراز میباشد. حجم نمونه برآمده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، برابر با 400 نفر و شیوه نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای تصادفی است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. یافتهها نشان داد که میانگین سنی پاسخدهندگان 3/29 سال میباشد. 52 درصد از پاسخدهندگان، مجرد و 48 درصد متأهلاند، 75 درصد، بومی و 25 درصد غیربومیاند، بین مدتزمان تماشای برنامههای ماهوارهای و رضایت از بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد. بین مدتزمان تماشای برنامههای ماهوارهای و مدیریت بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد. رضایت از بدن زنان و دختران با توجه به نوع برنامههای ماهوارهای مورد مشاهده، متفاوت است. مدیریت بدن زنان و دختران با توجه به نوع برنامههای ماهوارهای مورد مشاهده، متفاوت است. بین رضایت از بدن و مدیریت بدن زنان و دختران رابطه معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون چندمتغیری نشان داد که متغیرهای تأثیرگذار بر مدیریت بدن، به ترتیب تأثیرگذاری عبارتاند از: 1- تماشای برنامههای تبلیغاتی و بازرگانی، 2- تماشای برنامههای اقتصادی، 3- تماشای سریال در شبکههای جم، فارسی 1، پیام سی و...، 4- تماشای برنامههای ورزشی، 5- تماشای برنامههای خبری که درکل 8/33 درصد از واریانس مدیریت بدن را تبیین میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت بدن؛ شبکه های ماهواره ای فارسی زبان؛ رضایت از بدن؛ نظریه کاشت؛ آنتونی گیدنز؛ زنان | ||
| مراجع | ||
|
احمدنیا، شیرین. (1385). «جامعهشناسی بدن و بدن زنان». فصلنامه زنان، شماره پنجم.
اسمارت، بری، (1386). میشل فوکو. ترجمهی لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران، اختران.
ایراندوست، ف (1390). سنج شناسی سبکهای زندگی (مطالعه موردی جوانان شهر مهاباد). پایاننامه کارشناسیارشد، رشتهی جامعهشناسی، دانشگاه کردستان.
آزاد ارمکی، تقی؛ چاوشیان، حسن. (1381). «بدن بهمثابهی رسانهی هویت». مجله جامعهشناسی ایران، دوره چهارم، شماره 4.
خواجهنوری، بیژن؛ پرنیان، لیلا. (1393). «مطالعه ارتباط بین جهانیشدن فرهنگی و مدیریت بدن؛ مطالعه موردی: زنان شهر کرمانشاه». مجله فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و پنجم، شماره پیاپی (55)، شماره سوم، صص: 180-163، پاییز.
خواجهنوری، بیژن؛ روحانی، علی؛ هاشمی، سمیه. (1390). «سبک زندگی و مدیریت بدن». فصلنامه علمی- پژوهشی جامعهشناسی زنان، سال دوم، شماره چهارم، صص: 47-21، زمستان.
رضایی، احمد؛ اینالو، مینا؛ فکری، محمد. (1389). «مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی دربین دختران دانشگاه مازندران». فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان؛ مطالعات راهبردی زنان، سال دوازدهم، شماره 47، صص: 170-141، بهار.
سورین، ورنرجوزف؛ تانکارد، جیمز. (1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان، انتشارات دانشگاه تهران.
شکربیگی، عالیه؛ امیری، امیر. (1390). «مدیریت بدن و مقبولیت اجتماعی (مطالعه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور شهر زنجان)». فصلنامه جامعهشناسی مطالعات جوانان، سال دوم، شماره سوم، صص: 108-85، پاییز.
فوکو، میشل. (1383). اراده به دانستن. ترجمهی نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران، نی.
قادرزاده، امید؛ قادرزاده، هیرش؛ حسنپناه، حسین. (1391). «تأثیر مصرف رسانههای جمعی بر مدیریت بدن زنان». فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، سال سوم، شماره سوم، صص: 153-125، پاییز
کسل، فیلیپ، (1383). چکیده آثار آنتونی گیدنز. ترجمهی حسن چاوشیان، تهران، ققنوس.
کوزر، لوئیس. (1386). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی. ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
گافمن، اروینگ. (1386). داغ ننگ: چارهاندیشی برای هویت ضایعشده، ترجمهی مسعود کیانپور؛ تهران، مرکز.
گیبنز، جان آر و بو ریمر. (1384). سیاست پستمدرنیته. منصور انصاری. تهران: گام نو.
گیدنز، آنتونی. (1386). جامعهشناسی. حسن چاوشیان. تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1392). تجدد و تشخص. ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1378). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمهی ناصر موفقیان، تهران، نی.
لطفآبادی، حسین. (1378). روانشناسی رشد 2 نوجوانی، جوانی و بزرگسالی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران.
لو بروتون، داوید. (1392). جامعهشناسی بدن. ناصر فکوهی، تهران: نشر ثالث.
لوپز، خوزه و جان اسکات. (1385). ساخت نظریه اجتماعی. ترجمهی حسین قاضیان، تهران، نی.
مهدیزاده، شراره؛ رضایی، فاطمه. (1393). «نقش متغیرهای میانجی در تأثیرگذاری تلویزیونهای ماهوارهای بر مدیریت بدن دختران و زنان جوان». فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، دوره سوم، شماره 2، 205- 185، پاییز
مهرداد، هرمز. (1380). مقدمهای بر نظریات و مفاهیم ارتباطجمعی. تهران: انتشارات فاران.
نیکملکی، محمد؛ مجیدی، حسن. (1392). «شبکههای ماهوارهای فارسیزبان و هویت ملی و اسلامی جوانان (مطالعه موردی شهرستان اراک-1390)». فصلنامه مطالعات ملی؛ 54، سال چهاردهم، شماره 2، صص: 168-146، تابستان.
وبلن، تورستاین. (1386). نظریه طبقه مرفه. فرهنگ ارشاد، تهران: نشر نی.
Anderson-fye, E.p. (2004). " A “ Coca – Cola” shape: Cultural change, body image, and eating disorders in San Anderes, Belize". In: Cultuer, Medicine and Psychiaty, Vol.28, PP.561-595. Baran, S. & Davis, D. (2000). Mass communication theory. wadsworth publication. Cusumano, D.L. & Thompson, J.K. (1997). "Body Image and Body Shape In Magazines: Exposure, Awareness, and Internalization ". In: Sex Roles,Vol.37,No.9/10.Pp.701-721. Featherstone, Mike. (1999). Body Modification: An Introduction, Body and Society. Vol. 5, No. 2-3, PP. 1-13. Fisk, j. (2001). Tv Culture,Translation by:M Boroumand, Arghanoon.No.10(Persian) Heinberg, L. (1996). "Theories of Body Image Disturbance". In: Body Image,Eating Disorders and Obeity- An Integrative Guide for Assessment and Treatment, Washington, DC:American Psychological Association. Luo, Wei. (2008). "Acting For The Modern Body: Chinese Womens Consumption of Cosmetic Surgery". A Thesis of Doctor of Philosophy In Communication, University of Utah. Storey, J. (2006). Cultural Studies and The Study of Popular Culture. Translation By: Hussein Payandeh,Tehran: Agah Press(Persian) Toni, C. Antonucci (2004). The Dove Report: Challenging Beauty. New York. Edelman publication.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,054 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 470 |
||