| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,773 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
کشف مضمون آگاهی؛ راه گذار دکارت از آزادی به خودآیینی | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 3، دوره 16، شماره 61، فروردین 1399، صفحه 64-88 اصل مقاله (448.17 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2020.42079.1721 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی عابدی جیغه* 1؛ محسن باقرزاده مشکی باف1؛ محمد اصغری2 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز، ایران | ||
| 2دانشیار فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| با توجه به جایگاه محوری «من اندیشنده» در فلسفۀ دکارت این پرسش پیش میآید که چگونه «من» به آزادی و خودآیینی دست مییابد و قانون جهان را با توجه به قانون عقلانی خویش بنا مینهد؟ دکارت به این پرسش، از طریق تمایز نهادن ساحت آگاهی از ساحت معرفتشناسی پاسخ میدهد. او در معرفتشناسی که سوژه به شناخت ابژههای مستقل اقدام میکند، بحث آزادی را قابل طرح میداند و آزادی سلبی و ایجابی را زمینۀ تحقق شناخت سوژه از ابژۀ مستقل اعلام میکند. دکارت در معرفتشناسی، آزادی را به واسطۀ اینکه خداوند ضامن شناخت آدمی است، با دگرآیینی قابل جمع میداند، اما او در ساحت آگاهی، با توجه به اینکه ابژۀ مستقل از سوژه را منتفی میسازد و ابژه را به درون سوژه فرو میکاهد و آن را حیثی از آگاهی مطلق قرار میدهد، دگرآیینی را که در ساحت آزادی وجود داشت از میان بر میدارد. بر این اساس، آگاهی با توجه به محوریتی که به دست میآورد نه تنها قانون خود، بلکه قانون جهان را نیز از درون خود بیرون میکشد و خودآیینی بنیاد هستی قرار میگیرد. اهمیت این موضوع هنگامی مشخص میشود که به نقش بنیادی فاعلیت حیث درون در به وجود آمدن فلسفۀ جدید پی برده باشیم. به این ترتیب، واضح است که فهم اندیشۀ جدید، بدون بررسی معنا و مفهوم آزادی و خودآیینی در اندیشۀ دکارت امکانپذیر نخواهد بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دکارت؛ اراده؛ فاهمه؛ آزادی؛ آگاهی؛ قدرت الهی؛ خودآیینی | ||
| مراجع | ||
|
انجیل عیسی مسیح. (2010). ترجمۀ هزارۀ نو، ایلام: انتشارات ایلام. بریه، امیل. (1390). تاریخ فلسفۀ قرن بیستم، ترجمۀ اسماعیل سعادت، تهران: انتشارات هرمس. تامسون، گرت. (1385). فلسفۀ دکارت، ترجمۀ علی بهروزی، تهران: طرح نو. دکارت. (1384). اعتراضات و پاسخها، ترجمۀ علی افضلی، تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی. دکارت. (1390 الف). تأملات در فلسفۀ اولی، ترجمۀ احمد احمدی، تهران: سمت. دکارت. (1390ب). فلسفۀ دکارت، ترجمۀ منوچهر صانعیدرهبیدی، تهران: انتشارات بینالمللی الهدی. ژیلسون، اتین. (1366). روح فلسفۀ قرون وسطی، ترجمۀ علیمراد داوودی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. ژیلسون، اتین. (1389). تاریخ فلسفۀ مسیحی در قرون وسطی، ترجمۀ رضا گندمی نصر آبادی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب با همکاری سمت. فیشته، یوهان گوتلیب. (1395). بنیاد موزۀ فراگیر دانش، ترجمۀ سید مسعود حسینی، تهران: انتشارات حکمت. کاتینگم، جان. (1394). دکارت: متافیزیک و فلسفه ذهن، تاریخ فلسفۀ راتلج، جلد4، ویراستار ج. اچ. آر. پارکینسون، ترجمۀ حسن مرتضوی، تهران: نشر چشمه. مکگراث، آلیستر. (1382). مقدمهای بر تفکر نهضت اصلاح دینی، ترجمۀ بهروز حدادی، قم: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب. هوسرل، ادموند. (1386). تأملات دکارتی، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشرنی. Aquinas, T. (1954). Nature and Grace: Selections from the Summa Theologica. (Fathers of the English Dominican Province, Trans.), Philadelphia: the Westminster press.
Araujo, M. (2003). Scepticism, Freedom and Autonomy. Berlin: Walter de Gruyter.
Davies, B. (1992). The Thought of Thomas Aquinas. New York: Oxford University Press.
Luther, M. (2005). Faith alone. (J. Galvin, Ed.) Michigan: Zondervan Publishing House.
Erasmus, D., Luther, M. (2002). Discourse on free will. translated by Winter. New York: The Continuum Publishing Company.
Menn, S. (1998). Descartes and Augustine. Cambridge: Cambridge University Press.
Descartes, R. (1991). The philosophical writings of Descartes, translated by J. Cottingham, R. Stoothoff & D. Murduch, A. Kenny, (vol. III) Cambridge: Cambridge University Press.
Rocca, M. D. (2006). The Blackwell Guide to Descartes’ Meditations, Judgment and Will. (S. Gaukroger, Ed.) Malden: Blackwell Publishing.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 765 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 560 |
||