| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,938 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,005,059 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,788,213 |
نقش عوامل زیستمحیطی در قیمت خودرو در ایران: کاربرد مدل قیمت هدانیک | ||
| فصلنامه اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی | ||
| دوره 3، شماره 5، شهریور 1398، صفحه 49-71 اصل مقاله (429.31 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/eenr.2019.12475 | ||
| نویسندگان | ||
| عبدالرسول قاسمی1؛ شیوا سروش نیا* 2 | ||
| 1دانشیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس و محقق اقتصاد محیطزیست، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| خودروها از لحاظ فنی، امنیتی و فیزیکی با یکدیگر تفاوت دارند، در مدل قیمتی هدانیک، قیمت خودرو به صورت مجموعهای از قیمتهای ویژگیهای متفاوت تعیین میشود. هدف اصلی این مطالعه تعیین عوامل تأثیرگذار بر قیمت خودروهای متداول در کشور، با تأکید بر عوامل زیستمحیطی و با استفاده از مدل قیمتی هدانیک میباشد. به این منظور 19 مدل خودرو مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر عوامل مختلف بر آنها اندازهگیری شده است. بعد از تخمین و تحلیل دادهها، نتایج حاکی از آن است که متغیر حجم موتور بیشترین تأثیر را بر روی قیمت خودروها دارد. همچنین معنادار نبودن میزان انتشار دیاکسیدکربن خودروها در مدل مورد بررسی، نشان از بروز پدیده شکست بازار در صنعت خودرو میباشد. بنابراین با توجه به اینکه امروزه معضل آلودگی هوا گریبانگیر اکثر شهرهای بزرگ کشور است، برنامهریزی و سیاستگذاری در این زمینه ضروری به نظر میرسد. از طرفی دیگر از آنجایی که مهم ترین علت شکست بازار نامتقارن بودن اطلاعات بین بخشهای صنعت و اجتماع بیان شده است، حساسسازی اجتماعی نسبت به میزان آلایندگی خودروها از مهمترین اقدامات محسوب میشود. بدین منظور در انتهای مقاله حاضر، توصیههای سیاستی مبنی بر لزوم استفاده از برچسبهای انرژی و زیستمحیطی در صنعت خودرو مورد بررسی و تأکید قرار گرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نرخ قیمتگذاری هدانیک؛ قیمت خودرو؛ آلودگی هوا؛ برچسبهای زیستمحیطی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 701 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 398 |
||