| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,387 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,757 |
جایگاه ابزارهای ادبی – بلاغی در فهم واژگانی قرآن در روایات تفسیری اهل بیت (ع) | ||
| سراج منیر | ||
| مقاله 3، دوره 10، شماره 34، فروردین 1398، صفحه 67-86 اصل مقاله (403.19 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ajsm.2020.16648.1215 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم توکل نیا* 1؛ حسین خاکپور2 | ||
| 1دانشجوی دکتری علوم و معارف نهج البلاغه، دانشگاه میبد، یزد، ایرن. | ||
| 2دانشیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| روایات تفسیری در زمینه فهم واژگانی بیانگر آن است که اهل بیت به تفسیرادبی قرآن پرداختهاند و در صدد فهماندن لغات غریب قرآن به مردم هستند زیرا گاهاً اکثر لغات یک آیه قابل فهم است و تنها یک واژه مبهم و دور از ذهن میباشد و نیاز به تفسیر دارد؛ لذا آن بزرگواران به تبیین همان یک واژه میپرداختند. هدف از این مقاله بیان جایگاه اهل بیت (علیه السلام) در بکارگیری ابزارهای ادبی-بلاغی خصوصاً در فهم لغات قرآنی بودهاست؛ نوشته حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی روشهای ائمه (علیه السلام) در بکار گیری این ابزارها در معناشناسی واژگانی آیات پرداخته و در انتها به ابن نتیجه دست یافته است که اهل بیت (علیه السلام) برای تبیین لغات، ابتدا از قواعد عربی و سپس کاربرد واژگان در عرف و فرهنگ استفاده کرده و گاهی بر اساس کاربرد آن واژه در شعر به معناشناسی لغات پرداخته و در مواردی نیز از کاربرد واژگان مترادف در تفسیر لغوی آیات قرآن استفاده نمودهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادبی- بلاغی؛ روایاتِ تفسیری؛ اهل بیت (ع)؛ لغت؛ روشهای تفسیری | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم. ابن ابیالحدید، عزالدین. ( 1338ش). شرح نهجالبلاغه. قم: کتابخانه آیت الله مرعشی. ابن بابویه، محمد بن علی. (1377ش). معانی الاخبار. تهران: نشر دار الکتب السلامیه. _____________. (1378ش). عیون اخبار رضا. ترجمه نجفی. تهران: نشر جهان. ابن سیده، علی بن اسماعیل (1412ق.). المحکم المحیط الاعظم. چ1. بیروت: دار الکتب العلمیه. ابن فارس، احمد. (بیتا). معجم مقاییس اللغه. تحقیق هارون عبدالاسلام، قم: مکتب الاعلام الاسلامی. ابنبابویه، محمد بن علی. (1385ش). علل الشرایع. نجف: مکتبه الحیدریه. _____________. (1389ش). توحید. یعقوب جعفری. قم: نسیم کوثر. بحرانی، سیدهاشم. (1416ه-ق). البرهان فی تفسیرقرآن. قم: انتشارات قسم الدراسات السلامیه-موسسه البعثت قم. حویزی، عبد العلی. (1415 ه-ق). نور الثقلین. تهران: انتشارات اسماعیلیان. حویزی، عبد العلی (1389ش). نور الثقلین. ترجمۀ عقیقی بخشایشی. قم: چاپ و نشر نوید اسلام. خراسانی، محمد کاظم. (1375ش). کفایهالاصول. قم: مکتبه اعلام اسلامی. دهخدا، علی اکبر. (1373ش). لغت نامه دهخدا. تهران: چاپ و نشر دانشگاه تهران. راد، علی و مهدی خوشدونی. (1395ش). «روششناسی تفسیر واژگانی اهل بیت با محوریت روایات تفسیری اصول کافی». پژوهشهای زبان شناختی قرآن ش1. (صص87-108). رجبی، محمود. (1387ش). «مجموعه مؤلفان :علی اکبر بابایی، غلامعلی عزیزی کیا. مجتبی روحانی راد». روش شناسی تفسیر قرآن، انتشارات سمت. سیوطی، جلالالدین. (1376ش). الاتقان فی علوم القرآن. تهران: انتشارات امیر کبیر. شاکر، محمدکاظم. (1418ه.ق.). روشهای تاویل قرآن. قم: انتشارات دفترتبلیغات حوزۀ علمیه. شاکر، محمدکاظم. (1382ش). مبانی وروشهای تفسیری. قم: مرکزجهانی علوم اسلامی. طبرسی، ابوعلی الفضل بن الحسن. (1378ش). مجمع البیان. تهران: موسسه انتشارات فراهانی. طیب حسینی، محمود. (1392). درآمدی بر دانش مفردات قرآن. چ2 قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. عطاردی، عزیزالله. (1384ش). مسند الامام صادق. ج7. چ ا. قم: انتشارات: عطارد. علوی مهر، حسین. (1381ش). روشها و گرایشهای تفسیری. قم: انتشارات اسوه. عیاشی، ابونصر محمد بن مسعود. (1380ش). تفسیر عیاشی. تهران: انتشارات مکتب العلمیه الاسلامیه. فرشچیان، رضا. (1382ش). «تفسیر قرآن و روشهای آن در نگاه امام علی». مجله مصباح. شماره 48. صص69-92. فیض کاشانی، ملامحسن. (1418ه-ق). الاصفی فی تفسیر القرآن. قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی. _____________. (1388ش). الصافی. ترجمۀ عبدالرحیم عقیقی بخشایشی. قم: نشر نوید اسلام. _____________. (1371ش). نوادر الاخبار فی ما یتعلق باصول الدین للفیض. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. قرشی، سید علی اکبر. (1377ش). تفسیراحسن الحدیث. تهران: نشر بنیاد بعثت. قرطبی، محمد بن احمد. (1430ه.ق.). جامع الاحکام القرآن. بیروت. لبنان: نشر دارالکتاب العربی. قمی، علی بن ابراهیم. (1367ش). تفسیر قمی. قم: دارالکتاب. کریمینیا، مصطفی. (1382ش). «روش های تفسیری مورد تایید اهل بیت»، مجلۀ معرفت. شماره 71. صص26-34. کلینی، محمد بن یعقوب.(1365ش). الکافی. تهران: انتشارات دارالکتب اسلامیه. _____________. (1404ه-ق). الکافی. تهران: انتشارات دارالکتب اسلامیه. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى. (1403 ق). بحار الأنوار. محقق / مصحح: جمعى از محققان. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. رمضان، عبدالتواب. (1367ش). مباحثی در فقه اللغه عربی. ترجمۀ حمید رضا شیخی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. معلوف، لوئیس. (1390ش). المنجد. ترجمۀ محمد بندریگی. قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. مؤدب، سید رضا. (1388ش). مبانی تفسیر قرآن. قم: انتشارات دانشگاه قم. _________. (1390ش). روشهای تفسیر قرآن. قم: انتشارات دانشگاه قم. میرجلیلی، علی محمد. (1389ش). تاثیر قرآن در پیدایش و پیشرفت علوم ادبی. قم: بوستان کتاب. ناصح، حسین. (1387ش). اعتبار و کاربرد روایات تفسیری. تهران: بوستان کتاب. نعمانی، محمد بن ابراهیم. (1397ه-ق). الغیبه. تهران: انتشارات مکتبة الصدق. نقیبزاده، محمد. (1384ش). «منابع ادبی و نقش آن در تفسیر»، مجله معرفت، شماره 96. صص109-118. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 814 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 369 |
||