| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,992,023 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,831 |
تبیین مدل سرزندگی تحصیلی بر اساس خودناتوانسازی با میانجیگری عشق به یادگیری، عزّتنفس و مهارتهای خودتنظیمی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| دوره 16، شماره 57، مهر 1399، صفحه 71-95 اصل مقاله (1.56 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2021.40800.2633 | ||
| نویسندگان | ||
| عزت اله قدم پور1؛ فضل اله حسنوند2؛ مریم عبدالهی مقدم* 3؛ امین شاکرمی4 | ||
| 1دانشیار، روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
| 3دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران (نویسنده مسئول) | ||
| 4کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل سرزندگی تحصیلی بر اساس خودناتوانسازی با میانجیگری عشق به یادگیری، عزّتنفس و مهارتهای خودتنظیمی انجام شده است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر پلدختر( حدوداً 3990) بوده است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 350 نفر (175 دختر و 175 پسر) به روش تصادفی مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامههای خودناتوانسازی، سرزندگی تحصیلی، عزّتنفس، عشق به یادگیری و خودتنظیمی را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با برازش مناسبی مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس، بین خودناتوانسازی و سرزندگی تحصیلی رابطه منفی معناداری وجود دارد. علاوه بر این، دو متغیر عشق به یادگیری و عزّتنفس در رابطه میان متغیرهای خودناتوانسازی و سرزندگی تحصیلی به طور معناداری نقش میانجیگر دارند. با این وجود، متغیر مهارتهای خودتنظیمی به عنوان یک عامل میانجیگر در رابطه میان متغیرهای متغیرهای خودناتوانسازی و سرزندگی تحصیلی شناخته نشد. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که در وهله نخست، خودناتوانسازی عاملی است که میتواند اثرات زیانباری بر سرزندگی دانشآموزان در محیط مدرسه داشته باشد. به همین سبب، باید با بهرهگیری از اثرات مثبت عواملی مانند افزایش عشق به یادگیری و عزّتنفس، آثار منفی این رابطه را به طور چشمگیری کاهش داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سرزندگی تحصیلی؛ خودناتوانسازی؛ عشق به یادگیری؛ عزّتنفس؛ مهارتهای خودتنظیمی | ||
| مراجع | ||
|
حیدری، محمود خداپناهی، محمدکریم و دهقانی، محسن. (1388). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خود ناتوانسازی. مجله تحقیقات علوم رفتاری. دوره 7، شماره 2 (پی در پی 14). 106-97. دهقانیزاده، محمدحسین؛ حسینچاری، مسعود؛ مرادی، مرتضی و سلیمانیخشاب، عباسعلی. (1393). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطهای ابعاد خودکارآمدی. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی. 32 (9)، 30-1. دلقندی، علیرضا؛ بیانفر، فاطمه و طالعپسند، سیاوش. (1398). پیشبینی رفتارهای خودناتوانساز تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی، کیفیت زندگی در مدرسه و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرری. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، 15(53)، 92-73. ذبیحالهی، کاظم؛ یزدانی ورزنه، محمدجواد و غلامعلیلواسانی، مسعود. (1391). بررسی خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوانسازی در دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 9 (34). 212-203. رجبی، غلامرضا و بهلول، نسرین. (1386). سنجش پایایی و روایی مقیاس عزتنفس روزنبرگ در دانشجویان سال اول دانشگاه شهید چمران. پژوهشهای تربیتی و روانشناختی. 3 (2)، 8، 48-33. شهرابی، عطیه و پاکدامن، شهلا. (1395). بررسی رابطه بین خودناتوانسازی و حرمت خود ناپایدار: نقش ترس از ارزیابی منفی. مجلۀ روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 13(50)، 143 – 156. صالحی، محمد و فرخی، نورعلی. (1396). بررسی خودناتوانسازی تحصیلی بر اساس عوامل مؤثر بر آن: آزمون یک مدل مفهومی جامع. فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 4 (4)، 16، 22-9. طالبزاده نوبریان، محسن؛ ابولقاسمی. محمود؛ عشوری، فاطمه و موسوی، سیدحسن. (1390). بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. روشها و مدلهای روانشناختی، 1 (4)، 65-80. ضیغمیان، سیده فاطمه و معینیکیا، مهدی. (1398). فراتحلیل عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، 15(54)، 57-33. عطاردی، مصطفی و کارشکی، حسین. (1392). نقش ابعاد کمالگرایی و جهتگیری هدف در پیشبینی خودتنظیمی دانشجویان. مجلۀ دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14(2)، 52، 109-101. قدمپور، عزتاله؛ اداوی، حمیده و روشننیا، سمیه. (1396). بررسی تأثیر آموزش روانشناسی مثبتنگر بر عشق به یادگیری و تابآوری تحصیلی دانشآموزان. فصلنامۀ پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 8 (4)، 51 – 67. قدمپور، عزتاله؛ یوسفوند، مهدی و رجبی، هومن. (1397). نقش خوشبینی تحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی. 30، 207 – 230. کدیور، پروین. (1380). باورهای خودکارآمدی، خودگردانی، هوش و پیشرفت درسی دانشآموزان بهمنظور الگویی برای یادگیری بهینه. مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی، 10 (1 و 2)، 50-38. لکی، داوود؛ شکری، امید؛ سپاه منصور، مژگان و ابراهیمی، سارا. (1396). رابطه تابآوری تحصیلی و ارزیابیهای شناختی با خودناتوانسازی تحصیلی: نقش واسطهای هیجانهای پیشرفت. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 14 (55)، 343-329. محمدی، مهدی؛ ناصریجهرمی، رضا؛ کشاورزی، فهیمه و راسخجهرمی، اطهر. (1394). بررسی رابطه بین عشق به یادگیری با نوآوری جهانی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد.10(2)، 183-174. مهبد، مینا و یوسفی، فریده. (1396). بررسی رابطه فراشناخت با واسطهگری خودکارآمدی عمومی. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 5 (8)، 39 – 59. هومن، حیدرعلی. (1387). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران. سمت.
Bouffard, T., Boisvert, J., Vezeau, C., & Larouche, C. (1995). The impact of goal orientation on self‐regulation and performance among college students. British journal of educational psychology, 65(3), 317-329.
Chen, L. H., Wu, C. H., Kee, Y. H., Lin, M. S., & Shui, S. H. (2009). Fear of failure, 2× 2 achievement goal and self-handicapping: An examination of the hierarchical model of achievement motivation in physical education. Contemporary Educational Psychology, 34(4), 298-305.
Comerford, J., Batteson, T., & Tormey, R. (2015). Academic buoyancy in second level schools: insights from Ireland. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 98-103.
Coudevylle, G. R., Gernigon, C., & Ginis, K. A. M. (2011). Self-esteem, self-confidence, anxiety and claimed self-handicapping: A mediational analysis. Psychology of Sport and Exercise, 12(6), 670-675.
de Fátima Goulão, M., & Menedez, R. C. (2015). Learner autonomy and self-regulation in eLearning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 1900-1907.
del Mar Ferradas, M., Freire, C., Núñez, J. C., Pineiro, I., & Rosário, P. (2017). Motivational profiles in university students. Its relationship with self-handicapping and defensive pessimism strategies. Learning and Individual Differences, 56, 128-135.
del Mar Ferradás, M., Freire, C., Valle, A., Núñez, J. C., Regueiro, B., & Vallejo, G. (2016). The relationship between self-esteem and self-worth protection strategies in university students. Personality and Individual Differences, 88, 236-241.
Güryay, B. (2016). The relationship between learning modalities and perceived self-regulation levels. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 232, 389-395.
Güryay, B. (2016). The relationship between learning modalities and perceived self-regulation levels. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 232, 389-395.
Jovanovic, D., & Matejevic, M. (2014). Relationship between rewards and intrinsic motivation for learning–Researches Review. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 149, 456-460.
Karner-Huţuleac, A. (2014). Perfectionism and self-handicapping in adult education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 142, 434-438.
Kljajic, K., Gaudreau, P., & Franche, V. (2017). An investigation of the 2× 2 model of perfectionism with burnout, engagement, self-regulation, and academic achievement. Learning and Individual Differences, 57, 103-113.
Lesko, N. (2012). Act your age!: A cultural construction of adolescence. Routledge.
Mahmoodi, M. H., Kalantari, B., & Ghaslani, R. (2014). Self-regulated learning (SRL), motivation and language achievement of Iranian EFL learners. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 1062-1068.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of school psychology, 46(1), 53-83.
Martin, K. A., & Brawley, L. R. (2002). Self-handicapping in physical achievement settings: The contributions of self-esteem and self-efficacy. Self and Identity, 1(4), 337-351.
Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of educational psychology, 106(1), 121.
Miller, S., Connolly, P., & Maguire, L. K. (2013). Wellbeing, academic buoyancy and educational achievement in primary school students. International Journal of Educational Research, 62, 239-248.
Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2010). Comparing self-esteem and self-concept of handicapped and normal students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1554-1557.
Negovan, V., Sterian, M., & Colesniuc, G. M. (2015). Conceptions of learning and intrinsic motivation in different learning environments. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 187, 642-646.
Onayli, S., & Erdur-Baker, O. (2013). Mother-daughter relationship and daughter's self esteem. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 327-331.
Peterson, C., & Seligman, M. E. (2012). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification (New York: American Psychological Association & Oxford University Press, 2004). Reflective Practice: Formation and Supervision in Ministry, 32.
Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In Handbook of self-regulation (pp. 451-502). Academic Press.
Putwain, D. W., & Daly, A. L. (2013). Do clusters of test anxiety and academic buoyancy differentially predict academic performance?. Learning and Individual Differences, 27, 157-162.
Rappo, G., Alesi, M., & Pepi, A. (2017). The effects of school anxiety on self-esteem and self-handicapping in pupils attending primary school. European Journal of Developmental Psychology, 14(4), 465-476.
Schwinger, M. (2013). Structure of academic self-handicapping—Global or domain-specific construct?. Learning and Individual Differences, 27, 134-143.
Schwinger, M., Wirthwein, L., Lemmer, G., & Steinmayr, R. (2014). Academic self-handicapping and achievement: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 106(3), 744.
Suknaisith, A., Wongwanich, S., & Piromsombat, C. (2014). Development of teacher performance in educational measurements and evaluation through self-monitoring strategies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1683-1688.
Török, L., Szabó, Z. P., & Boda-Ujlaky, J. (2014). Self-esteem, self-conscious emotions, resilience, trait anxiety and their relation to self-handicapping tendencies. Review of psychology, 21(2), 123-130. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,851 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,167 |
||