| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,938 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,018,448 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,795,947 |
ارزشیابی اثربخشی دوره های مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران بر اساس مدل کرک پاتریک | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| دوره 11، شماره 41، مهر 1399، صفحه 183-201 اصل مقاله (688.05 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2021.60818.2179 | ||
| نویسنده | ||
| حمیدرضا مقامی* | ||
| استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی دورههای مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی بر اساس مدل پاتریک بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی می باشند که ازتعداد 550 نفر از آن ها، 326 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. تعداد دوره های آموزشی برگزار شده، 30 دوره آموزشی بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خندان (1392) می باشد. داده ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در سطح واکنش دوره های مربی گری مهدکودک و نرم افزار کامفار پیشرفته بقیه دوره ها تاثیر مثبت داشتند. بالاترین میانگین در میانگین های مشاهده شده مربوط به دوره مربیگری اتیسم و پایین ترین میانگین ها مربوط به دوره های نرم افزار کامفار پیشرفته بود. در واکنش به محتوا و نسبت به تجهیزات در دورههای حسابداری حقوق و دستمزد، فتوشاپ، تهیه گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیاتی عملکرد و دوره کمک های اولیه منفی و واکنش شرکت کنندگان نسبت به تجهیزات در سایر دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت بود. بر اساس نتایج بدست آمده و با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، میزان یادگیری شرکت کنندگان در تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت میباشد. بر اساس نتایج بدست آمده و با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، تغییرات رفتاری شرکت کنندگان در تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت میباشد. با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، نتیجه گرفته میشود میزان تاثیر تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی در رفع مشکلات موجود سازمان و تحقق اهداف سازمانی مثبت میباشد. در نتیجه مدیران دوره های مهارت آموزی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران باید با پایش و آسیب شناسی دوره هایی که دارای اثربخشی لازم نبوده اند نسبت به افزایش کیفیت و تغییرات بر اساس آسیب شناسی اقدام کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اثربخشی آموزشی؛ مهارت افزایی؛ ارزشیابی؛ الگوی کرک پاتریک | ||
| مراجع | ||
|
اسلامی، ندا؛ حسینی، مسعود؛ مکارم، عباس؛ غلامی، حسن. (1399). بررسی تأثیر دورههای توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر رضایتمندی و دانش آنان در زمینه مهارتهای تدریس و ارزشیابی. مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، 44(1)، 13-3.
ایرجی راد، ارسلان، لطفی خاتون آباد، فاطمه. (1398). نقش توانمندسازی در رابطه بین رفتار نوآورانه و خلاقیت کارکنان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(1) ،22-1.
طاهرخانی، مریم؛ حمیدی، ناصر. (1399). ارزیابی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت در افزایش توانمندی کارکنان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول. (41)، 36-21.
عامری، حسین. (1397). شناسایی و الویت بندی عوامل موثر بر مهارت افزایی کارکنان در اداره کل راه آهن شمال شرق. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
لطفی جلال آبادی، مصطفی؛ فرهادی، علی؛ روایی، سلطنت و غلامی، محمود. (1398). طراحی الگوی مهارتمحوری برای دانشجویان فنیوحرفهای با استفاده از نظریه دادهبنیاد. فصلنامه علمی-پژوهشی کارافن، 16(46)، 100-71.
محمودی حکمت، یعقوب، عارفی، محبوبه و فتحی واجارگاه، کورش. (1398). ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی «تربیت منش هنرجویان فنی حرفهای» دوره متوسطه بر اساس مدل کرک پاتریک. تدریس پژوهی، 7(2)، 140-115.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. (1397). دورههای مهارت افزایی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. تهران.
طیوری، منصور؛ فرج الله حسینی؛ سید جمال و صبوری، محمد صادق. (1399). بررسی عوامل پیشبرنده و بازدارنده مهارتافزایی مروجان کشاورزی. پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی. 13(4)، 14-1.
Bakhtiari L. (2014). Evaluateion of the Effectiveness of Security Intelligence Training Course in I.R.I Police University. criminal research journal; 9 (1): 129-152.
Bates, R. (2004). A critical analysis of evaluation practice: the Kirkpatrick model and the principle of beneficence. Evaluation and program planning, 27(3), 341-347.
Birdi, K. S. (2005). No idea? Evaluating the effectiveness of creativity training. Journal of European industrial training.
Dorri, S., Akbari, M., & Sedeh, M. D. (2016). Kirkpatrick evaluation model for in-service training on cardiopulmonary resuscitation. Iranian journal of nursing and midwifery research, 21(5), 493.
Gunderman, R. B., & Chan, S. (2015). Kirkpatrick's evaluation of educational programs and its relevance to academic radiology. Academic radiology, 22(10), 1323-1325.
Hojjati, H., Mehralizadeh, Y. L., Farhadirad, H., Alostany, S., & Aghamolaei, M. (2013). Assessing the effectiveness of training outcome based on Kirkpatrick model: case study. Quarterly Journal of Nursing Management, 2(3), 35-42.
Khakrah, F, Malekian, F, Saeedipour, B and Kaviani, E. (2019) .Designing the Pattern of Organizational Factors Affecting the Transfer of Learning to the Workplace Based on Grounded Theory .Journal of Research in Teaching, 6(4), 66-85.
Kucherov, D., & Manokhina, D. (2017). Evaluation of training programs in Russian manufacturing companies. European Journal of Training & Development, 41(2), 119 – 143.
Megan, L., & Patricia, C. (2017). Using the CIPP Model to Assess Nursing Education Program Quality and Merit12. University of Texas at Austin School of Nursing, Austin, TX 78701, USA.
Moreau KA. (2017). Has the new Kirkpatrick generation built a better hammer for our evaluation toolbox? Medical Teacher; 39(9):999-1001.
Gharechedaghi, N. N., Fartash, A., & Ghotbi, A. (2012). Evaluating the effectiveness of e-learning courses based on the Kirkpatrick Model. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 6, 5636-5643.
Nezamian Pourjahromi, Z. N., Ghafarian Shirazi, H., Ghaedi, H., Momeninejad, M., Mohamadi Baghmolaee, M., Abasi, A., & Sharifi, B. (2012). The effectiveness of training courses on “How to work with DC Shock device” for nurses, based on Kirkpatrick Model. Iranian journal of medical education, 11(8), 896-902.
Noe, R. (2017). Employee training and development. Translated by Gholamreza Shams Mourkani & Somayeh Daneshmandi, Tehran: Ayiizh Publishing.
Orangi, A. Gholtash, A. (2013). Effectiveness of In-service Education on Staff and teachers in Shiraz. Quarterly Journal of new Approaches in Education Administration. Vol.4, No.7, pp 95-114
Sadeghi yekta T, Ramezani T, Gharlipour Z, Dashti Z, Kabiri P, Heidari S. (2017). Survey the effectiveness of "Scientometrics" workshop for the faculty members and staff in Qom University of Medical Sciences basded on Kirkpatrick's model in 2016. Zanko J Med Sci. 18 (58) :68-79.
Sahinidis, A. and Bouris,J.(2008),‘‘Employee perceived training effectiveness relationship to employee attitudes’’, Journal of European Industrial Training, Vol. 32 No.1, pp. 63-76.
Shoja K, Karami M, Ahanchian MR, Nadi M. (2017). Evaluating the Effectiveness of Training Program: Case study, Ferdowsi University of Mashhad. Journal of Training and Devel opment of Human Resources; (4) 12: 105-126.
Soleymani M, Shahrzadi L. (2016). The Effectiveness of In-service Training Courses for Librarians in Isfahan University of Medical Sciences, Iran. Health Information Management, 12 (6): 741-7.
Yousefzade M, Alimardani A. (2017). Evaluation of the Effectiveness of Police Operations Training Course Based on Kirk Patrick Model. Entezam-e- Ejtemaei; 9 (1): 23-46.
Zavvar, T., Malekpour, A.R., & Maleki avarsin, S. (2019). Prioritizing Educational Needs of Management Skills of Principals of Tabriz City. Journal of School Administration, 7(2),236-250. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,036 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,376 |
||