| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,935 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,998,809 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,784,178 |
مقایسه نقشه ذهنی کاربران پیامرسانهای داخلی با پیامرسانهای خارجی | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 9، دوره 7، شماره 25، فروردین 1400، صفحه 296-257 اصل مقاله (1.35 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.60047.1177 | ||
| نویسندگان | ||
| کبری بخشی زاده برج* 1؛ رضا خادم حسینی2؛ مهدی بشیرپور3 | ||
| 1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. ایران. | ||
| 2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. ایران. | ||
| 3دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. ایران. | ||
| چکیده | ||
| امروزه پیامرسانهای اجتماعی در بین مردم ایران از اقبال بالایی برخوردار بوده و کاربران زیادی در بین مردم دارند. مردم ایران برای استفاده از پیامرسانهای اجتماعی با دو انتخاب پیامرسانهای داخلی و پیامرسانهای خارجی مواجه هستند و تحقیقات نشان دادهاند که استفاده مردم ایران از پیامرسانهای خارجی بیشتر است. این تحقیق به بررسی علت عدم اقبال و توجه مردم به پیامرسانهای ایرانی و مقایسه آن با پیامرسانهای خارجی پرداخته است تا بتواند با قیاس تفاوتهای بین پیامرسانهای داخلی و خارجی از نظر کاربران به مدلی برای طراحی پیامرسان ایرانی مناسب با سلیقه کاربران دست پیدا کند. در این تحقیق از رویکرد پدیدارشناسی و روش زیمت برای استخراج نقشه ذهنی کاربران نسبت به پیامرسانهای داخلی و خارجی استفادهشده است و در این راستا از 15 نفر از دانشجویان در شهر تهران مصاحبه زیمت به عمل آمده است. یافتههای تحقیق در سه محور نقشه ذهنی پیامرسانهای داخلی، نقشه ذهنی پیامرسانهای خارجی و مقایسه بین این دو نقشه بوده است. دو نقشه اجماعی بهصورت سازهای با یکدیگر مقایسه و تحلیل شدند. تعداد سازههای استخراجشده پیامرسان ایرانی نسبت به پیامرسان خارجی بیشتر بود که نشاندهنده دغدغه کاربران نسبت به پیامرسان ایرانی است. اکثر این سازهها ماهیتی منفی داشتند و با تحلیل این سازهها میتوان دریافت که قسمتی از مشکلات پیامرسانهای ایرانی در طراحی و مشکلات فنی آنان و قسمت دیگر ریشه در مشکلات مدیریتی دارد. در انتها مقایسه بین پیامرسانها تحلیلشده و پیشنهادهایی به سازندگان و مدیران جهت طراحی پیامرسان ایرانی با توجه به نیاز کاربر داده شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پیامرسانهای اجتماعی؛ زیمت؛ رسانههای اجتماعی؛ نقشه ذهنی؛ پدیدارشناسی | ||
| مراجع | ||
|
منابع
ابراهیمی، سید عباس، عین علی، محسن. (1398). عوامل مؤثر بر قصد تداوم استفاده از شبکههای اجتماعی؛ با میانجیگری اعتماد (موردمطالعه: پیامرسان تلگرام و سروش). مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی 14(1), 29-49.
باقریان فر، مصطفی، سیادت، علی، لهرابی، یعقوب. (1397). تبیین مؤلفههای هویت اجتماعی دانشجویان براساس استفاده از برنامههای پیامرسان موبایلی (موردمطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان). جامعهشناسی کاربردی 29(4), 79-98.
بخشی زاده برج، کبری، داورزنی، ناصر، دیلمی معزی، پیمان. (1395). استخراج نقشه ارزشهای کاربران پیامرسانهای موبایلی با استفاده از تکنیک نردبانی (بر اساس تئوری وسیله-هدف). مدیریت برند، 3(4), 95-122
بخشی زاده برج، کبری، داورزنی، ناصر. (1398). نگاشت نقشه ذهنی مصرفکنندگان نسبت به کالای ایرانی. مطالعات رفتار مصرفکننده، 6(1), 171-191.
طالبی، محمد علی، میرزایی، خلیل، مهدوی، سید محمد صادق. (1399). تنوعپذیری جوکهای فارسی تلگرامی قبل و بعد از محدودسازی استفاده کاربران از این پیامرسان در ایران. مطالعات رسانههای نوین، 6(21), 213-246. doi: 10.22054/nms.2020.37534.630
کرمانی، حسین. (1397). تلگرام و دیگر هیچ: تحلیل و تبیین عوامل مؤثر بر استفاده از تلگرام بهعنوان پیامرسان مرجح در ایران. مطالعات رسانهای، 13(شماره 1(پیاپی 40)), 7-20.
کریمی راهجردی، اشرف، قوام، عبدالعلی، خرازی آذر، رها، گرانمایه پور، علی. (1398). جایگاه شبکههای اجتماعی مجازی و پیامرسان موبایلی در شکلگیری خرد جمعی. مطالعات رسانههای نوین، 5(17), 1-34. doi: 10.22054/nms.2019.35186.575
مرکزافکارسنجی دانشجویان (ایسپا). (1398). طرحهای سال 1398. نظرسنجی میزان استفاده از شبکههای مجازی توسط مردم ایران. http://ispa.ir/Default/Details/fa/2094/70
منصوری شاد، طیبه، دلاور، علی، مظفری، افسانه. (1397). بررسی میزان ونوع استفاده از پیامرسانهای تلفن همراه هوشمند نزد زنان خانهدار تهران. پژوهشنامه زنان، 9(24), 129-150.
Agarwal, R. & Prasad, J. (1999). Are individual differences germane to the acceptance of new information technologies?,Decision Sciences, 30(2): 361-391 Ajimon, G. & Gireesh Kumar, G. S. (2013). Antecedents of Customer Satisfaction In Internet Banking: Technology Acceptance Model (TAM) Redefined, Global Business Review, 627-638. Alalwan, A. A., Rana, N. P., Dwivedi, Y. K., & Algharabat, R. (2017). Social media in marketing: A review and analysis of the existing literature. Telematics and Informatics, 34(7), 1177-1190. Anderson, Katie. Elson. (2016). Getting acquainted with social networks and apps: WhatsApp-ening with Mobile Instant Messaging?. Library Hi Tech News. 33: 6-12 Anderson, M., & Jiang, J. (2018). Teens’ social media habits and experiences. Pew Research Center, 28. Belk, R. W. (Ed.). (2007). Handbook of qualitative research methods in marketing. Edward Elgar Publishing. Butler, R. (2009). Coming to terms with personal construct theory. In R. Butler (Ed.), Reflections in personal construct theory (pp. 3-20). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. Butt, T. (2004). Understanding, explanation, and personal constructs. Personal Construct Theory & Practice, 1, 21-27. Chang, Chiao-Chen. (2015). Exploring mobile application customer loyalty: The moderating effect of use contexts. Telecommunications Policy. 39: 679- 690 Chen, H. Rong, W. Ma X, Qu Y, Xiong Z (2017). An Extended Technology Acceptance Model for Mobile Social Gaming Service Popularity Analysis. Mobile Information Systems, 2017, 1–12. Chen, P. (2006). Sport Tourists' Loyalty: A Conceptual Model, Journal of Sport & Tourism, 11(3-4), 201-237. Christian Fernando Libaque, C and Young hoon Changc, F. (2016). An expectation-confirmation model of continuance intention to use mobile instant messaging App. Telematics and Informatics. Volume 33, Issue 1, February 2016, Pages 34-47 Deng, Z & Lu, Y & Wei, K K & Zhang, J. (2010). Understanding customer satisfaction and loyalty: An empirical study of mobile instant messages in China. International Journal of Information Management.Volume 30, Issue 4, Pages 289-300. Deng, Zhaohua & Lu, Yaobin & Wei, Kwok Kee & Zhang, Jinlong. (2009). Understanding customer satisfaction and loyalty: An empirical study of mobile instant messages in China. International Journal of Information Management. 30: 289–300 Hawkins, D. I., Mothersbaugh, D. L (2009). Consumer behavior: Building marketing strategy. McGraw-Hill Irwin.Chicago Hedbring, S. (2002). Mobile Messaging Usability – Social and Pragmatic Aspects, Royal Institute of Technology,; Sweden. Hein, S. F. and Austin, W. J. (2001). Empirical and hermeneutic approaches to phenomenological research in psychology: a comparison. Psychology methods, 6: 3-17 Huang JH, Lin YR, Chuang YR (2007). Elucidating user behavior of mobile learning: A perspective of the extended technology acceptance model, The Electronic Library, 25, (5): 585-598 Huang, P. & Li, M. (2013). Analysing mobile instant messaging user satisfaction and loyalty: an integrated perspective. Proceedings of the 21st European Conference on Information Systems (ECIS), pages 1-8 Jung, Y & Kang, H. (2010). User goals in social virtual worlds: A means-end chain approach. Computers in Human Behavior, Volume 26, Issue 2, Pages 218-225 K & Davarzani, N & Deylami Moezie, P. (2016). Eliciting Value Map of Mobile Instant Message Application Users through Laddering Technique (Based on Means–End Theory). Brand Management..Volume: 3 issue: 4, Kapoor, K. K., Tamilmani, K., Rana, N. P., Patil, P., Dwivedi, Y. K., & Nerur, S. (2018). Advances in social media research: Past, present and future. Information Systems Frontiers, 20(3), 531-558. Karimiyazdi, R and Mokhber, M. (2016) Improving Viral Marketing Campaign via Mobile Instant Messaging (MIM) Applications,, Research University Grant of University Teknologi Malaysia, from February 2015 – 2016 Park, C. E. (2003). A Study on the Use Behavior of Instant Messaging: The Influence of Personal Origin and Social Network. Master`s Thesis, Yonsei University. Pempek, T. A. Yermolayeva, Y. A. Calvert, S. L. (2009). College students' social networking experiences on Facebook, Journal of Applied Developmental Psychology, vol. 30, pp. 227-238 Sease, K. G. (2005).Mapping cognitive construct in males and females using ZMET methodology: comparing male and female experience whitin a campus ministry organization(Doctoral,Miami University) Shayan A, danai H, andami M (2017). The use of social media on job performance of Tarbiat Modares University's personnel. ORMR.; 7 (3):135-155 Soselisa, R. M. & Mekel, P. A. & Pandowo, M. (2014). A user loyalty analysis of mobile instant messaging applications in Manado. Jurnal EMBA. 2: 1013- 1019 Sun, Yongqiang & Liu, Dina & Chen, Sijing & Wu, Xirong & Shen, Xiao-Liang & Zhang, Xi. (2017). Understanding users’ switching behavior of mobile instant messaging applications: An empirical study from the perspective of push-pull-mooring framework. Computers in Human Behavior. 75: 727-738 Tang, Ying & Hew, Khe. Foon. (2015). Is mobile instant messaging (MIM) useful in education? Examining its technological pedagogical, and social affordances. Educational Research Review. 21: 85-104 Tseng, Fan-Chen. & Pham, Thi. Tuan. Linh. & Cheng, T. C. E. & Teng, Ching-I. (2018). Enhancing customer loyalty to mobile instant messaging: Perspectives of network effect and self-determination theories. Telematics and Informatics. 35: 1133-1143 Venkatesh, V. Morris, M. G. Davis, G. B. Davis, F. D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View, MIS Quarterly, 27(3): 425-478. Voraseyanont, Parameth & Thongmak, Mathupayas. (2015). The Influence of 4Ps and System Quality on Perceived Quality after Mobile Instant Messaging Usage. International Conference of Computer Systems and Applications Zaltman, G. (2001). U.S. Patent No. 6,315,569. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office. Zhou, L & Lu, Y. (2011). Examining mobile instant messaging user loyalty from the perspectives of network externalities and flow experience. Computers in Human Behavior. Volume 27, Issue 2, Pages 883-889.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 562 |
||