| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,516,042 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,959,454 |
چشمانداز بازیهای رایانهای ایرانی | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| دوره 7، شماره 26، مرداد 1400، صفحه 94-69 اصل مقاله (1.19 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2021.45462.803 | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا رزازی فر* 1؛ علیرضا خوشنویس1؛ فاطمه نعمتی2 | ||
| 1استادیار دانشکده هنر دانشگاه دامغان، سمنان، ایران. | ||
| 2پژوهشگر در حوزه علوم کامپیوتر، ایران. | ||
| چکیده | ||
| این مقاله در پی آن است که در پرتو نظریههای رسانههای دیجیتال نگاهی به آینده بازیهای دیجیتال در ایران داشته باشد. بازیهای رایانهای به عنوان یک رسانه جدید (دیجیتال) واجد برخی از اصول هستند و در روند پیشرفتشان به مرور زمان سعی می کنند که این اصول را هر چه بیشتر به ظهور برسانند. در این پژوهش با مروری بر برخی از انواع این رسانه و به کمک دو مطالعه موردی - تطبیقی (بین بازیهای خارجی و داخلی) موضوع بحث از دیگاه رسانهای و هنری روشن شده است. همچنین با تکیه بر نظریات لو منویچ (2001) و بولتر و گروسین (2003) تحلیلی از وضع موجود بازیهای داخلی و بین المللی ارائه شدهاست و نقاط ضعف و قوت هر یک در قالب این نظریات بررسی شده است. سپس چشماندازی واقعی از این هنر-رسانه ارائه داده و نقش تولیدات ایرانی با توجه به جایگاهی که هم اکنون دارند در آینده نزدیک پیشبینی شدهاست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "رسانه دیجیتال"؛ "بازی رایانه ای"؛ "بی درنگی"؛ "هایپرمدیسی" | ||
| مراجع | ||
|
منابع
شجاعی، ثاراله؛ دهداری، طاهره؛ دوران، بهناز؛ نوری، کرامت؛ شجاعی، محمد (1395). تأثیر آموزش سواد رسانهای بر پرخاشگری و نگرش به خشونت در کاربران نوجوان بازیهای رایانهای خشن. مطالعات رسانههای نوین. ش 8. صص 173-201.
عزیزی، فرید؛ اتابک، محمد؛ افخمی، حسینعلی (1397). بازیهای رایانهای و بازنمایی زنان؛ تحلیل نشانه شناختی مجموعه بازی السا. مطالعات رسانههای نوین. ش 14. صص 221-253.
نصراصفهانی، زهرا؛ علیآبادی، خدیجه؛ زارعی زوارکی، اسماعیل (1397). تطبیق موردی 9 بازی رایانهای آموزشی با اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازیهای رایانهای آموزشی. مطالعات رسانههای نوین. ش 15. صص 287-321.
Adams, Ernest (2013). Fundamentals of Game Design (3rd ed.). San Francisco: New Riders. ISBN 0321929675. Bazin, Andre. (1971) What is Cinema? vol. 2. Berkeley: University of California Press. Bazin, Andre. (1992) Jean Renoir. Massachusetts: Da Capo Press. Bolter, J. D. and Grusin. R. (2002) Remediation: understanding new media. Cambridge, Mass; London: MIT. Buckingham, D. and Willett, R. (2006). Digital Generation: Children, Young People and New Media. London: Routledge. Call, Joshua; Whitlock, Katie; Voorhees, Gerald A. (2012). Guns, Grenades, andGrunts: First-person shooter Games. London: Bloomsbury Publishing. ISBN 9781441193537. Daly, K. M. (2008). Cinema 3. Ph.D. Columbia University. Deleuze, G. (2005). Cinema 2: the time-image. London: Continuum. Field, S. (2005). Screenplay: the foundations of screenwriting. New York, N.Y: Delta Trade Paperbacks. Guter, E. (2010). Aesthetics A-Z. Edinburgh: Edinburgh University Press Edinburgh. Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. London: Sage. Manovich, L. (2001). The language of new media. Cambridge, Mass; London: MIT Press. Rodowick, D. N. (2007). The virtual life of film. Cambridge, Mass: Harvard University Press. Wolf, Mark, J. P. (2012). Encyclopedia of video games: the culture, technology, and art of gaming. 1. Santa Barbara, California: ABCCLIO. ISBN 031337936X. Craig A. Lindley. (2005). Story and Narrative Structures in Computer Games. Bushoff, Brunhild. ed. 2005. Munich: High Text. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 933 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 532 |
||