| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,980,962 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,474 |
ساخت و اعتباریابی آزمون هوش چندگانه زمینهای دانشجویان(مورد مطالعه: دانشآموختگان متقاضی شغل پلیس) | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| دوره 12، شماره 43، فروردین 1400، صفحه 151-179 اصل مقاله (1.48 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2021.59001.2152 | ||
| نویسندگان | ||
| جواد عینی پور* 1؛ احمد سوری2 | ||
| 1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم و فنون منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم و فنون منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبارسنجی آزمون هوش چندگانه زمینهای دانشجویان بر اساس مدل نظریه هوش چندوجهی زمینهای چنگ(2000) ساخته شد. در این مدل، محوریترین نوع هوش یعنی هوش یادگیری که به معنی توانایی یادگیری و تفکر خلاقانه و انتقادی و بهینهسازی استفاده از توانائیهای زیستی- فیزیولوژیکی است، در مرکز و قلب مدل ارتباطی انواع هوش مستقر گردیده است و پنج نوع هوش دیگر یعنی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فنی در تأثیر و تأثر متقابل با آن قرار دارند. روش پژوهشی از نوع پیمایشی و جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموختگان متقاضی شغل پلیس بود که از بین آنها 200 نفر به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند که پس از کنار گذاشته شدن پرسشنامههای ناقص به تعداد 161 نفر تقلیل یافت. این آزمون در 6 مؤلفه هوشهای یادگیری، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فنی و در قالب 32 سؤال تنظیم شد. پس از حصول روایی و پایایی مناسب این آزمون، دادهها با استفاده از نرمافزار Amos تجزیهوتحلیل شد. پس از احراز مناسب بودن مدل با استفاده از شاخصهای برازش، نتایج حاکی از بار عاملی ضعیف 5 سوال بود که از آزمون حذف گردید و شکل نهایی آزمون مورد تأیید واقع شد. نتایج دیگر نشان دادکه به جز ارتباط دوطرفه معنیدار و مثبت هوش فنی و هوش سیاسی، ارتباط بین بقیه مسیرها معنیدار نبود؛ بنابراین انواع مختلف مؤلفههای هوش، زمینهای و دارای استقلال نسبی از یکدیگر هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش یادگیری؛ هوش اجتماعی؛ هوش فرهنگی؛ هوش اقتصادی؛ هوش سیاسی | ||
| مراجع | ||
|
اسلاوین، رابرت.ای. (2006). روانشناسی تربیتی؛ نظریه و کاربست. ترجمه: یحیی سید محمدی، (1389). نشر روان.
برادبری، تراویس و گریوز، جین. (2005). هوش هیجانی؛ مهارتها و آزمونها. ترجمه مهدی گنجی، (1384). تهران: انتشارات ساوالان.
بیابانگرد، اسماعیل. (1393). روانشناسی تربیتی، روانشناسی آموزش و یادگیری. تهران: انتشارات ویرایش.
دوستار، محمد و ممبینی، یعقوب. (1393). مؤلفهها و کارکردهای هوش سیاسی. دو فصلنامه علمی –پژوهشی دانش سیاسی، 10(19)، 65-86. http: //pkn.journals.isu.ac.ir/article_1697.html
رحیمی، سعید. (1389). نقش هوش های چندگانه در مشاوره شغلی دانش آموزان متوسطه ناشنوا. تعلیم و تربیت استثنایی، 4(104)، 26-37. http: //exceptionaleducation.ir/article-1-1521-fa.html
رضاخانی، سیمیندخت. (1393). ساخت و هنجاریابی آزمون هوش چندگانه گاردنر. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 5(18)، 179-206. https: //doi: 10.22054/jem.2015.793
سیف، علیاکبر. (1394). روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات دوران.
گلشاهی، محمدمهدی.، رهبر، عباسعلی و نیکسیرتفر، مژگان. (1399). تحلیل مؤلفههای هوش سیاسی در منازعات سیاسی. دو فصلنامه دانش سیاسی، 2(پیاپی 32)، 599-620. https: //dx.doi.org/10.30497/pk.2020.75412
عیدی، حسین.، عباسی، همایون.، بخشی چناری، امین.، فدائی، معصومه و ابراهیمفقهی، آکو. (1392). تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه هوش هیجانی در ورزش. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 2، 2(5 پیاپی)، 139-150. http: //arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_539_61.html
محمدی، مهدی و عبدشریفی، فاطمه. (1392). ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش چندگانه زمینهای بر اساس نظریه پنتاگون. روشها و مدلهای روانشناختی، 14(14)، 67-89. http: //jpmm.miau.ac.ir/article_442.html
References
Ang. S, Dyne. L., Koh, Ch. Ng, K. Y., Templer, K. J., Tay, Ch,. & Chandrasekar, N. A. (2007). Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural Judgment and Decision Making، Cultural Adaptation and Task Performance. Management and Organization Review, pp: 335-371. https: //doi.org/10.1111/j.1740-8784.2007.00082.x
Aydın, M., & Kecici, S. E. (2019). The Adaptation of Learning Strategies for Higher Education Scale for Turkish Context. International Journal of Instruction, 12(1), 1413-1430. https: //eric.ed.gov/?id=EJ1201369
Bulathwela, S., Pérez-Ortiz, M., Yilmaz, E., & Shawe-Taylor, J. (2020). Towards an Integrative Educational Recommender for Lifelong Learners (Student Abstract). Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence, 34(10), 13759-13760. https: //doi.org/10.1609/aaai.v34i10.7151
Biscardi, J. M. S., Costa, H, R., Petterle, R. R., & Fraga, R. (2019). Learning Preferences and Multiple Intelligences: An Observational Study in Brazilian Studies. Revista Brasileira de Educação Médica, 43(3): 134- 144. http: //dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v43n3rb20180169ingles
Blackman, A. (2012). Emotional Intelligence & Social Intelligence: Let Them Work for You, CPRP Vice President of Member Resources, Recreation & Park Association Supervisor, City Of West Palm Beach Parks And Recreation, Florida.
Cavas B., Cavas P. (2020). Multiple Intelligences Theory—Howard Gardner. In: Akpan B., Kennedy T. J. (eds) Science Education in Theory and Practice. Springer Texts in Education. Springer, Cham. https: //doi.org/10.1007/978-3-030-43620-9_27
Chen, J., Cheng, K., & Yan, X. (2020). Research on College Students' Career Planning Based on Multiple Intelligence. 2nd International Conference on Educational Reform, Management Science and Sociology (ERMSS 2020). 87-93. http: //clausiuspress.com/conferences/AETP/ERMSS%202020/ERMSS18.pdf
Earley, P. C, Mosakowski, E. (2004). Cultural Intelligence, Harvard Business Review, pp: 139-146. Product No. R0410J. https: //hbr.org/2004/10/cultural-intelligence
Fougy. F. (2012). The Emergences of Economic Intelligence. University of Angers, France.
Hamman J. J. (2020). The Cultivation of Technological Intelligence. Journal of Pastoral Care & Counseling. 74(1): 70-72. http: //doi: 10.1177/1542305020905541
Harrysson, M., Metayer, E., & Sarrazin, H. (2012). How ‘social intelligence’ can guide decisions, McKinsey Quarterly. http: //www.mckinsey.com/insights/high_tech_telecoms_internet/how_social_intelligence_can_guide_decisions
Hogan T, P. Cannon B. (2003). Psychological testing: a practical introduction. New Jersey, NJ: Wiley & Sons.
Kline, R.B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rded.). New York: Guilford Press.
Moore, R. L. (2020). Developing lifelong learning with heutagogy: contexts, critiques, and challenges. Distance Education, 41: 3, 381-401. https: //DOI: 10.1080/01587919.2020.1766949
Nazemi, M., Niaz Azari, K., Jabari, N. (2019). Modeling the Impact of Social Intelligence on Teachers' Quality of Life by Explaining the Role of Risk Management. Iranian journal of educational Sociology, 2(3): 158- 166. http: //iase-idje.ir/article-1-653-en.html
Li, X., Fan, M., & Liang, ZH. (2020). Identifying technological competition situations for artificial intelligence technology - a patent landscape analysis. International Journal of Technology Management (IJTM), 82(3/4). https: //doi.org/10.1504/IJTM.2020.108987
Patricia, A. Alexander, P. A. (2019). Individual differences in college‐age learners: The importance of relational reasoning for learning and assessment in higher education. British journal of educational psychology. https: //doi.org/10.1111/bjep.12264
Rodríguez, L. M. A., Intriago, K. E. C., Cevallos, L. A. T., & Montes, L. C. Z. (2020). Evaluation process associated with multiple intelligences in high school students of the Ecuadorian educational system. International Journal of Physics & Mathematics, 3(1), 26-33. https: //doi.org/10.31295/ijpm.v3n1.900
Shah, R., & Goldstein, S. M. (2006). Use of structural equation modeling in operations management research: Looking back and forward. Journal of Operations Management, 24(2), 148-169. https: //doi.org/10.1016/j.jom.2005.05.001
Sternberg, R. J. (2019). A Theory of Adaptive Intelligence and Its Relation to General Intelligence. Journal of Intelligence, 7(4), 23, 1-17. https: //doi.org/10.3390/jintelligence7040023
Strauss, V. (2013). Howard Gardner: ‘Multiple intelligences’ are not ‘learning styles. Washington Post, available at: https: //www.washingtonpost.com/news/answer-sheet/wp/2013/10/16/howard-gardner-multiple-intelligences-are-not-learning-styles/
Tan, J. (2004). Cultural Intelligence and the Global Economy, LIA, 24(5), 19-21.
In Persian
Biabangard, E. (2014). Educational psychology, teaching and learning psychology. Tehran: Editing Publications. [In Persian].
Bradbury, T., & Graves, J. (2005). Emotional Intelligence; Skills and tests. (Translated by Mehdi Ganji, 2005). Tehran: Savalan Publications. [In Persian].
Dostar, M., & Membini, Y. (2014). Components and functions of political intelligence. Bi- Quarterly Journal of Political Science Research, 10 (19), 65-86. https://dx.doi.org/10.30497/pk.2014.1697. [In Persian].
Eidi, H., Abbasi, H., Bakhshi Chenari, A., Fadaei, M., & Ebrahim Faqihi, A. (2013). Confirmatory factor analysis of Emotional Intelligence Questionnaire in Sports. Applied research in sports management. 2, 2 (5 in a row), 139-150. http: //arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_539_61.html. [In Persian].
Golshahi, M., Rahbar, A. A., & Nikosirtafar, M. (2020). Analysis of components of political intelligence in political conflicts. Bi-Quarterly Journal of Political Science, 2 (32 consecutive), 599-620. https: //dx.doi.org/10.30497/pk.2020.75412. [In Persian].
Mohammadi, M., & Abdol Sharifi, F. (2013). Build and validate the Multiple Background Intelligence Scale based on Pentagon theory. Psychological methods and models, 14 (14), 67-89. http: //jpmm.miau.ac.ir/article_442.html. [In Persian].
Rahimi, S. (2010). The role of multiple intelligences in job counseling for deaf high school students. Exceptional Education, 4 (104), 26-37. http: //exceptionaleducation.ir/article-1-1521-fa.html. [In Persian].
Rezakhani, S. (2014). Construction and standardization of Gardner multiple intelligence test. Journal of Educational Measurement, 5(18), 179-206. https: // doi: 10.22054 / jem.2015.793. [In Persian].
Seif, A.A. (2015). Educational psychology, learning and teaching psychology. Tehran: Doran Publications. [In Persian].
Slavin, R. (2006). Educational Psychology; Theory and application. (Translation: Yahya Seyed Mohammadi, 2010). Ravan Publication. [In Persian]. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 866 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 554 |
||