| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,984,446 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,775,856 |
بررسی آراءاقبال لاهوری وسروش در تبیین خاتمیت با تاکید بر اندیشه های شهید مطهری | ||
| پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه | ||
| مقاله 10، دوره 2، شماره 3، فروردین 1399، صفحه 211-231 اصل مقاله (951.55 K) | ||
| نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcst.2021.59511.1051 | ||
| نویسنده | ||
| یداله دادجو* | ||
| دانشیار دانشگاه پیام نور | ||
| چکیده | ||
| یکی از باورهای قطعی مسلمانان این است که با پیامبر گرامی اسلام« صلی الله علیه وآله و سلم » باب نبوت و رسالت برای همیشه بسته شده و پس از آن حضرت کسی به عنوان پیامبر ظهور نخواهد کردوخاتمیت تحقق می یابد. پس از پیامبر اسلام تبیین و تبلیغ دین توسط امامان معصوم و اوصیاء به حق آن حضرت انجام خواهد شد. اصل و اساس خاتمیت بر چند پایه استوار است که عبارتند از جاودانگی و جامعیت و دارای مراتب بودن دین اسلام و این که کمال دین، آن را جاودانه نموده و پس از طی مراحل و مراتب مختلف به عنوان دین کامل در اسلام تجلی یافته است. برخی از نویسندگان معاصربر این باورند که وحی مربوط به دوران غریزه است و حاکمیت آن تا زمان ظهور اسلام حجیت خود را حفظ نمود، ولی با ظهور عقل تجربی و استقرایی پیوستگی آن با عالم ماوراء طبیعت پایان یافته و باید به چشم یک تجربه کاملاً طبیعی بدان نگریسته و مورد نقد قرار داد وسروش معتقد است پس از پیامبر و ختم نبوت ولایت هیچکس دیگری از ارزش و اعتبار برخوردار نیست ولی ادعای ایشان از استحکام لازم برخوردار نیست .این روشنفکران تحلیل و تفسیری از خاتمیت مطرح کرده اند که با دلایل عقلی و نقلی سازگاری نداردو نتایج نادرستی از آن بروز یافته است .بدین جهت مورد نقد قرار گرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خاتمیت؛ نبوت؛ ولایت و امامت؛ اقبال لاهوری؛ سروش؛ مطهری | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم.
نهج البلاغه.
امینی، عبدالحسین.( 1387ق). الغدیر. بیروت: دارالکتاب العربی.
ابن فارس، ابی الحسین احمد. (1404ق.). معجم مقاییس اللغه. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
اقبال لاهوری، محمد.( بیتا). احیای فکر دینی در اسلام. ترجمه احمد آرام. رسالت قلم.
ابن منظور ، لسان العرب .(1405ق.). چاپ اول. بیروت. دار صادر.
حرعاملی، محمد بن حسن.1403 ق. وسایل الشیعه. بیروت. داراحیاء التراث العربی
(بیتا). الفصول المهمه. قم: مکتبة بصیرتی.
راغب اصفهانی. (1389). مفردات الفاظ قرآن کریم. ترجمه حسین خداپرست. چاپ دوم. قم: نوید اسلام.
سروش، عبد الکریم .(1379) . بسط تجربه نبوی. چاپ اول. تهران. مؤسسه فرهنگی صراط.
(1381). اسلام وحی و نبوت. آفتاب . شماره 15. ص 73
(1376). «صراطهای مستقیم: سخنی در پلورالیسم دینی؛ مثبت و منفی. مجله کیان ش 36. صص6 و 9.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم. شرح اصول الکافی . مؤسسه مطالعات وتحقیقات فرهنگی چاپ اول.
طباطبا ئی، محمد حسین .1393ق. المیزان. چاپ دوم. قم: انتشارات اسماعیلیان
(1390). المیزان . چاپ سوم. قم: انتشارات اسماعیلیان.
قدردان قراملکی، محمدحسن. (1388). آیین خاتم. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. چاپ چهارم.
کلینی، محمد بن یعقوب. (بیتا). اصول کافی. دفتر نشرفرهنگ اهل بیت علیه السلام.
(1365). تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مجلسی، محمد باقر .(1403ق). بحارالانوار. چاپ سوم. بیروت: انتشارات الوفاء.
مطهری، مرتضی. (1389). ختم نبوت.تهران: صدرا. چاپ ششم.
(1380). ختم نبوت. تهران: صدراچاپ. چهاردهم
(بیتا). عدل الهی. تهران: صدرا
(بیتا). مقدمهای بر جهان اسلامی. تهران: انتشارات صدرا.
محمدی ری شهری، محمد.(1421). موسوعة الامام علی بن ابی طالب. قم: مرکز بحوث دارالحدیث.
مظفر، محمدرضا. (1403). اصول الفقه. بیروت: دار التعارف للمطبوعات.
(1402). المنطق. بیروت: دار التعارف للمطبوعات.
مصباح یزدی، محمد تقی. (1383). راه وراهنماشناسی. قم: مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی.
محمدرضایی، محمد. (1395). کلام جدید با رویکرد تطبیقی. چاپ دوم. قم: دفتر نشر معارف.[1] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 459 |
||